Visa fullständig version : Tillaga fisk under deff
slimjim10
2013-03-16, 21:03
Brukar inte vanligtvis äta fisk under deff men har nu inhandlat lite pangasius och torskfilé för att testa. Behöver dock lite hjälp med hur jag ska tillaga den.
Försöker ligga väldigt lågt på fett under denna deff, så yoghurt, créme fraich smör etc är uteslutet. Helst inte heller några allt för stora mängder av kolhydrater då jag intar mesta av kolhydraterna till frukost innan träning.
Förstår att jag har begränsat det ganska mycket, men det är säkert en del som har bra tips ändå:) Hade uppskattat det i så fall!
torskfile inlindat med grönsaker kryddor och olivolja i folie och grill i ugnen.
Stek i ugnen 17–-20 minuter i 250 grader,
slimjim10
2013-03-16, 21:24
torskfile inlindat med grönsaker kryddor och olivolja i folie och grill i ugnen.
Stek i ugnen 17–-20 minuter i 250 grader,
Vilka grönsaker och kryddor brukar du köra på? :)
Det du gillar, brukar köra fisken i stekpanna med lite fiskbuljong innan, lägga på typ selleri, körsbärstomat, spenat eller purjolök och ibland kombinera typ selleri purjolök och tomat och toppa med dill, sen hälla ca 2 msk buljong innan jag stänger igen foliepaketet och köra i ugnen 20 min i 200 grader. :) äter ca 200 gram potatis och 100 gram broccoli eller annan grön grönsak till firren och jag har hållt mig förvånansvärt mätt och rasat ner i vikt! :)
Skippa dock olivoljan när du ska göra varmrätter, det är inte hälsosamt. Använd rapsolja istället
Om du tröttnar på foliepaketen finns det en krydda för fisk med saffran och lime som är supergod på pangasiusen! Brukar ha en extra skvätt citron när jag använder den ocksä!
bara att koka, behöver du inge fett alls.
Om du tröttnar på foliepaketen finns det en krydda för fisk med saffran och lime som är supergod på pangasiusen! Brukar ha en extra skvätt citron när jag använder den ocksä!
Ett märke/tillverkare vore kanske lämpligt att nämna.
denna är god enl mitt tycke..
http://www.santamariaworld.com/Images/Products/Retail/2862.png
En kryddblandning med klassisk örtsmak från basilika, rosmarin och timjan och med inslag av vitlök. En god torr marinad till fläskkött, lamm, kyckling och fisk. Passar också bra till smaksättning av kalla såser, dressingar och kryddsmör.
sedan grönsaker låt fantasin flöda...
men säkra kort är ju hackade tomater, gräslök & potatis.
https://www.google.se/search?q=santa+maria+selection+of+spices&hl=sv&client=safari&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=tNJFUcf5FeTE4gTvuYDABw&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=320&bih=356#biv=i%7C27%3Bd%7CwyiJONWftgAojM%3A
https://www.google.se/search?q=santa+maria+selection+of+spices&hl=sv&client=safari&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=tNJFUcf5FeTE4gTvuYDABw&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=320&bih=356#biv=i%7C27%3Bd%7CwyiJONWftgAojM%3A
vicarious
2013-03-17, 15:33
Steka den i ugnen tillsammans med massa kryddor och trevliga grönsaker är ju ett ganska säkert kort. Lite olja eller en klick smör i ugnsformen, vill du inte ens ha det kan det nog gå bra utan. Eventuellt lägga det i aluminiumfolie.
Jag kör oftast på gul lök, morötter, broccoli, blomkål, haricot verts eller liknande.
slimjim10
2013-03-19, 13:33
Steka den i ugnen tillsammans med massa kryddor och trevliga grönsaker är ju ett ganska säkert kort. Lite olja eller en klick smör i ugnsformen, vill du inte ens ha det kan det nog gå bra utan. Eventuellt lägga det i aluminiumfolie.
Jag kör oftast på gul lök, morötter, broccoli, blomkål, haricot verts eller liknande.
Testade lite olika. Hade pangasius och torskfilé som jag dels enbart stekte, några som jag virade in i folie i ugnen och några som jag hade i ugnen utan folie. Jag kryddade alla med salt, vitpeppar och citronpeppar. Tycker faktiskt att alla blev ungefär lika goda, så detta ska göras igen och då med lite andra kryddor:)
När du kör grönsaker, då är det förska grönsaker dom du hackar och lägger med på plåten?
Jag kokade frysta grönsaker och hade till, lite lat;)
vicarious
2013-03-19, 15:42
Testade lite olika. Hade pangasius och torskfilé som jag dels enbart stekte, några som jag virade in i folie i ugnen och några som jag hade i ugnen utan folie. Jag kryddade alla med salt, vitpeppar och citronpeppar. Tycker faktiskt att alla blev ungefär lika goda, så detta ska göras igen och då med lite andra kryddor:)
När du kör grönsaker, då är det förska grönsaker dom du hackar och lägger med på plåten?
Jag kokade frysta grönsaker och hade till, lite lat;)
Lök och morötter färska. Annars brukar jag köpa frysta grönsaker som jag tinar lite först, sen in i ugnen. Men det är ju gott med kokta grönsaker också :)
slimjim10
2013-03-19, 23:51
Lök och morötter färska. Annars brukar jag köpa frysta grönsaker som jag tinar lite först, sen in i ugnen. Men det är ju gott med kokta grönsaker också :)
Ok trodde faktiskt inte att det blev bra att göra så med frysta grönsaker, men det ska testas till nästa gång!
har alltid kokat min fisk men skall helt klart testa i folie nästa gång låter kanon!
Anton Fräs
2013-03-20, 08:47
Foliepaket med fisk och massa grönsaker (snåla inte med löken och champinjonerna) är fantastiskt gott, enkelt att lägga på grillen också!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.