Visa fullständig version : Nötters proteinkvalité
EATSCHILDREN
2013-03-16, 18:23
Har lite optinoja just nu, därför jag frågar här.
Jag äter en del nötter (macadamia och cashewnötter) till mellanmål om dagarna, men för att de ska blir en fullvärdig proteinkälla behöver de extra av lycin, eller hur? Då jag äter fisk och kött till lunch och middag får jag i mig lycin därifrån (dricker även en vassleshake på morgonen).
Då till min fråga, gör lycinet ifrån lunchen och middagen proteinet i nötterna fullvärdigt? Eller hur fungerar detta?
0600, vassle
0900, nötter
1100, lunch
1300, nötter
1800, middag
Jag kanske har missat något helt och då ber jag om ursäkt, men om fallet inte är så, red ut detta för mig:)
bästa är att käka de nötterna du gillar...
annars köper du en nötmix med blandade nötter så får du allt...
jag själv käkar mycker cashew och jordnötter pga det jag gillar mest.
EATSCHILDREN
2013-03-16, 19:28
bästa är att käka de nötterna du gillar...
annars köper du en nötmix med blandade nötter så får du allt...
jag själv käkar mycker cashew och jordnötter pga det jag gillar mest.Förlåt, men vad är det för ett jävla svar? Jag äter macadamian och cashennötter för att de är de jag anser godast, men vad har det med denna tråd att göra?
Så du menar att ifall jag köper en nötmix med olika nötter där alla har en bristande mängd lycin, "så får du allt"? Lust at utveckla? Hänger inte alls med i ditt resonemang.
Jag ger blanka fan i vilka nötter du gillar..
Latissimus Dorsi
2013-03-16, 19:39
Skärp dig människa.
Bland annat cashewnötter har bedrövlig proteinkvalite, så tvivlar på om det går att komplettera.
Förlåt, men vad är det för ett jävla svar? Jag äter macadamian och cashennötter för att de är de jag anser godast, men vad har det med denna tråd att göra?
Så du menar att ifall jag köper en nötmix med olika nötter där alla har en bristande mängd lycin, "så får du allt"? Lust at utveckla? Hänger inte alls med i ditt resonemang.
http://i3.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/009/832/dafuq-did-i-just-read-meme.jpg
Förlåt, men vad är det för ett jävla svar? Jag äter macadamian och cashennötter för att de är de jag anser godast, men vad har det med denna tråd att göra?
det jag menar är att det är ren optiiiinojja till fråga du ställer.
vad vill du ha ut av det hela???
är du vegan äter du mjölkprodukter mycket annars?
lunchen består av?
middan?
Jag äter en del nötter (macadamia och cashewnötter) till mellanmål om dagarna, men för att de ska blir en fullvärdig proteinkälla behöver de extra av lycin, eller hur? Då jag äter fisk och kött till lunch och middag får jag i mig lycin därifrån (dricker även en vassleshake på morgonen).
Då till min fråga, gör lycinet ifrån lunchen och middagen proteinet i nötterna fullvärdigt? Eller hur fungerar detta?
Jag tittade i SLVs Livsmedelstabell. Hittade inte den "nya" nöten macadamia men cashewnöten är usel på lysin, svavelaminmosyrorna och leucin. Andelen är större än i jordnötter men mängderna är för låga för att kunna kompletteras med någon annan proteinkälla. Du får äta nötterna för att de är goda och inte som proteinkälla.
EATSCHILDREN
2013-03-16, 21:34
Jag tittade i SLVs Livsmedelstabell. Hittade inte den "nya" nöten macadamia men cashewnöten är usel på lysin, svavelaminmosyrorna och leucin. Andelen är större än i jordnötter men mängderna är för låga för att kunna kompletteras med någon annan proteinkälla. Du får äta nötterna för att de är goda och inte som proteinkälla.Tackar:)
Äter de främst för att de är goda, men även som utfyllnad av kalorierna. Men var bara en fundering jag hade, och tack igen för ditt svar:)
Ni som klagar på mig, läs min fråga igen och hans svar. Hur ska jag inte kunna e-ragea på honom?
King Grub
2013-03-16, 21:40
Hur ska jag inte kunna e-ragea på honom?
Genom att uppföra dig som folk.
Pistasch har väll bästa proteinvärdet? verkar iaf så enligt proteinkvalitet sidan.
Blindguard1
2013-03-17, 03:01
0600, vassle
0900, nötter
1100, lunch
1300, nötter
1800, middag
Frukost?! *gah!*
Fishtank
2013-03-17, 05:56
Genom att uppföra dig som folk.
Stryker inte det faktum att posten han blev arg på var totalt värdelös på att besvara frågan han ställde.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Frukost?! *gah!*
=överskattat
Barbastark
2013-03-17, 09:22
0600, vassle
0900, nötter
1100, lunch
1300, nötter
1800, middag
Jag kanske har missat något helt och då ber jag om ursäkt, men om fallet inte är så, red ut detta för mig:)
Svar jag fått från lärare i nutrition på liknande tema är att det är mer optimalt att inta en kombination av- eller enskild källa som innehåller fullvärdigt protein (speciellt efter träning) vid varje måltid, men att skillnaden troligtvis inte är speciellt stor så länge du får i dig allt du behöver sett under hela dygnet. = Ditt upplägg = lugnt
vicarious
2013-03-17, 10:23
Frukost?! *gah!*
what about it? vasslet är väl per definition hens breakfast.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.