Visa fullständig version : Lägre kolhydratsintag, starkare?
madballz
2013-03-15, 20:54
Hej kolo, hade en diskussion med min vän häromdagen, han hävdar att han blir starkare när han deffar, just för att han slutar äta kolhydrater, han äter alltid under 30g per dag (ketogen). Det jag inte förstår är då, varför skall man bulka om han bara blir starkare och starkare när han deffar?
Googlade lite på ämnet och kom över den här intervjun:
http://www.kostdoktorn.se/styrketraning-pa-lchf-fitnessguru/
Där hävdar grundaren till fitnessguru att lågkolhydratskost är bra, både vid fettminskning och muskelbyggande, och att i en viss viktklass har ett världrekord i bänkpress satts utav en tävlande som gick på en ketogen diet.
Jag tycker själv att jag blir vek om jag inte får i mig över 100g kolhydrater per dag, under deff, orkar inte lyfta ett dugg!
Hur ser ni på ämnet, hur tycker ni att mängden kolhydrater ni äter per dag påverkar er träning?
Det är kolhydratsintaget som leder till att musklerna får glykogen som kan användas vid muskelarbete; fett för att ge energi till musklerna mobiliseras mycket långsammare och således är det glykogenlagret som primärt kommer att ge dig energi när du lyfter vikter. Vid en ketogen diet blir detta glykogenlager mycket mindre och du kommer således orka mindre.
Att din kompis blir starkare är alltså väldigt subjektivt och gäller inte generellt.
Det är märkligt, men jag tycker faktist samma sak. Känns som om jag orkar pressa mer vikt, men när jag försöker köra lite fler reps så tryter orken. Kanske bara är inbillning dock :P
madballz
2013-03-15, 23:35
Det är märkligt, men jag tycker faktist samma sak. Känns som om jag orkar pressa mer vikt, men när jag försöker köra lite fler reps så tryter orken. Kanske bara är inbillning dock :P
Jag känner att jag inte orkar mer än kanske 4 reps på en vikt jag kanske kör 8-12 reps på annars, och då jag gillar att köra riktikgt höga reps 8-20 så klarar jag mig inte på lite kolhydrater.
Bmwtwinturbo
2013-03-16, 09:40
När man går in i Ketogent tillstånd har jag läst att kroppens Centrala Nervsystem tillfälligt jobbar hårdare för att kompensera detta och att man därmed blir tillfälligt starkare. Detta lägger sig dock när kroppen anpassat sig.
Detta stämmer rätt bra med min egen erfarenhet.
madballz
2013-03-16, 12:23
När man går in i Ketogent tillstånd har jag läst att kroppens Centrala Nervsystem tillfälligt jobbar hårdare för att kompensera detta och att man därmed blir tillfälligt starkare. Detta lägger sig dock när kroppen anpassat sig.
Detta stämmer rätt bra med min egen erfarenhet.
Så att i princip, inför ett maxlyft i t.ex bänkpress kan ketos gynna en? Intressant, kanske är det han menar i artikeln.
Kostdoktorn skulle jag ta med en stor nypa salt när det kommer till lågkolhydratskost. Sid skulle jag inte lyssna på i något.
Köra på lågt med kolhydrater innebär mindre vätska i kroppen och tryck, inget jag skulle rekommendera inför tunga pass. Dock märker jag samma sak i början av diet, blir starkare. Dock håller det inte i många veckor.
Bmwtwinturbo
2013-03-16, 13:03
Så att i princip, inför ett maxlyft i t.ex bänkpress kan ketos gynna en? Intressant, kanske är det han menar i artikeln.
Effekten av glykogen i kroppen är tydlig men ketogen "extra" styrka pga CNS känns mer oberäknelig.
Artikeln känns ganska ovetenskaplig "ett världsrekord i bänk på en vikt" typ. Säger ju ingenting.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.