Visa fullständig version : Bra promenad/walking-skor?
Vandraren
2013-03-15, 19:53
Behöver tips på bra walkingskor för en kille med platta, breda fötter som dessutom har knä-problem och eventuellt diskbråck. :D Tänkt användningsområde är allt ifrån asfaltspromenader med barnvagn till skogspromenader med hunden. Har varit inne lite på Nike Free Run+ 3 då tanken är att försöka komma igång lite med kortare löpning.
Sidofråga, är det bättre att löpa i walkingskor eller promenera i löparskor? Eller är båda no-no?
(Ligger tråden fel så ber jag om ursäkt, men jag tyckte inte det passade under träning.)
baguette
2013-03-15, 19:59
Promenera i löparskor, inga problem! Springa i walkingskor rekommenderar jag inte. Platta, breda fötter = Nikes Air-serie brukar passa, Zoom structure om du behöver pronationsstöd eller Pegasus om du vill ha en neutral sko. Asics och New Balance har löparskor med extra bred läst (EE) och har lite annorlunda dämpning än Nike.
Free-skon är jätteskön men har inte lika mycket dämpning som ovanstående, och framfotalöpning/intervallträning rekommenderas om man ska använda den som löparsko. Rekommenderar dig att gå till en sportbutik där du får springa på löpband för att reda ut vilken sko som kan passa dig.
Vandraren
2013-03-15, 20:24
Kollade på mina gamla skor som jag promenerat och jobbat med, och dom var väldigt slitna på utsidan av hälen. Betyder det att jag pronerar?
Har även märkt att jag tenderar att sätta ner "framfoten" först när jag joggar, spelar det in på valet av sko?
Såhär ser mina gamla promenad/jogging skor ut:
http://img856.imageshack.us/img856/6486/20130315201515.jpg
http://img42.imageshack.us/img42/9451/20130315201542.jpg
baguette
2013-03-16, 08:11
Nej, det behöver inte betyda att du pronerar. Om du tittar på hur skon är uppbyggd så är det som en separat "kudde" på utsidan av hälen just för att det är den delen av foten man ska sätta ner först. Pronation brukar synas tydligast när man springer, inte så mycket när man går. Om du sätter ner framfoten i marken först kan du springa i skor med i princip hur lite dämpning som helst bara du vänjer fötterna först. Men som sagt rekommenderar jag att du köper skor på ett ställe där du får provspringa på band så att det blir rätt :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.