Visa fullständig version : Monsterhungerdagar??
Ja.. Vissa dagar, som inte verkar ha någon speciell likhet eller samband, är min hunger helt enorm. Kan utan problem äta mer än dubbelt av vad jag oftast gör och fortfarande vara hungrig. Blir hungrig snabbt efter mat igen, inte småsugen nu utan HUNGRIG till den grad att jag mår riktigt illa.
Frågan är alltså, varför? Varför har jag dessa frustrerande dagar då det verkar som någon snor maten ur min matstrupe innan den når magen?
Ibland händer detta bara en dag, ibland 2 dagar i rad, ibland när jag tränat mycket, ibland när jag knappt tränat alls.. Börjar bli rejält trött på att så ofta bli helt tom och gnällig bara för att jag inte har någon mat med mig xD
Kan det vara efter dagar du har ätit mycket skitmat eller mycket kolhydrater (mer än vanligt) ?
Ska inte säga att det aldrig hänt, för det har det nog, men dessa monsterdagar kommer oftare än mina skitmatsdagar.
Borde jag försöka få i mig något mer då eller ignorera det så gott det går och äta på som vanligt?
Vad äter du i vanliga fall? Makros och kcal...
Provrörsbarn
2013-03-15, 11:26
Jag känner igen mig fast det handlar inte om att jag är hungrig men det handlar om att jag får en känsla av att jag är väldigt nära att börja frossa. Ungefär att jag vill åka till mataffären och köpa mängder av godis, glass, chips och liknande för att åka hem och frossa :P
Aldrig gjort det vilket känns bra, men jäklar vilka starka känslor man kan få! Speciellt när det handlar om hunger, skitmat osv... :P
Brukar landa på en ca 1600-2000 kcal, 135g protein, 50-140g kolhydrater, 40-60g fett
Beror på om/när jag tränar den dagen(rätt självklart kanske^)
Jag känner igen mig fast det handlar inte om att jag är hungrig men det handlar om att jag får en känsla av att jag är väldigt nära att börja frossa. Ungefär att jag vill åka till mataffären och köpa mängder av godis, glass, chips och liknande för att åka hem och frossa :P
Aldrig gjort det vilket känns bra, men jäklar vilka starka känslor man kan få! Speciellt när det handlar om hunger, skitmat osv... :P
HAHA! Underbart det lät;) Jag blir dock bara hungriiig! Till den grad att jag står och börjar fantisera om typ, kött, och får för mig att jag har ätit och typ, gör ljud..
Blir nästan äcklad av skräpmat samtidigt^
NiklasAlm
2013-03-15, 11:37
HAHA! Underbart det lät;) Jag blir dock bara hungriiig! Till den grad att jag står och börjar fantisera om typ, kött, och får för mig att jag har ätit och typ, gör ljud..
Blir nästan äcklad av skräpmat samtidigt^
Haha, värsta är när man är hungrig som ett djur så kommer typ Max nya crunchy nacho på tv, helvete vad jag kan bli sugen då nästan så det rinner i mungipan.
Nikodemus
2013-03-15, 11:45
altså om du ligger i en låg deff så är det nog ganska normalt att få sånna infall. kan du nog lösa genom att höja snittintaget lite istället. om du är under bulk, och får dessa infall en gång i veckan... KÖR PÅ :D eat big get big yeaaaah
Hade liknade "problem" när jag låg på 1800 kcal/dag så man åt upp hela veckoundeskottet. Ökade till 2300 kcal/dag i kombination med periodisk fasta. Ständigt mätt under dagen sånär som innan lunch.
Så mitt tips. Ät mer. Eventuellt kan du prova periodisk fasta.
Hade liknade "problem" när jag låg på 1800 kcal/dag så man åt upp hela veckoundeskottet. Ökade till 2300 kcal/dag i kombination med periodisk fasta. Ständigt mätt under dagen sånär som innan lunch.
Så mitt tips. Ät mer. Eventuellt kan du prova periodisk fasta.
Har funderat en del på periodisk fasta, men tränar ibland vid halv 7-7 på morgonen och är lite nojig över att inte äta nära det. Antar att inte halvperiodisk duger? Å andra sidan kanske en protteshake ändå blir lite lite efter träningen?
Har funderat en del på periodisk fasta, men tränar ibland vid halv 7-7 på morgonen och är lite nojig över att inte äta nära det. Antar att inte halvperiodisk duger? Å andra sidan kanske en protteshake ändå blir lite lite efter träningen?
Det är väl inget problem?
Ät efter träning och fasta på kvällen istället?
Det finns väl ingenting som säger att fastan måste ligga på förmiddagen?
Det är väl inget problem?
Ät efter träning och fasta på kvällen istället?
Det finns väl ingenting som säger att fastan måste ligga på förmiddagen?
Mjo det skulle väl vara det extremt osociala i att aldrig äta samtidigt som pojken :) Testar nog på pf någon gång, passar dock dåligt nu med oregelbunda träningstider och annat :)
Pretorian
2013-03-15, 12:46
Det låter som att du äter för lite om du vissa dagar blir hungrig.
abstract
2013-03-15, 14:24
Känner igen mig. Ibland slår det bara till, och det har väl som alla spånar i, mest logiskt att göra med att man under en lång tid legat lite för långt på intaget. Mina sådana här dagar inträffar så sällan, att jag helt enkelt äter tills jag blir nöjd då de infaller. Men håller mig till bra mat straight through. Massa Chicky Bits i BBQ-sås brukar vara en fin kompromiss om jag vill "fula";)
Mjo det skulle väl vara det extremt osociala i att aldrig äta samtidigt som pojken :) Testar nog på pf någon gång, passar dock dåligt nu med oregelbunda träningstider och annat :)
AJ FAN... Tänkte inte på den sociala biten....
Är så van från mitt eget liv där jag och tjejen är ganska synkade både gällande kost och dygnsrytm.
vicarious
2013-03-15, 14:42
Det låter som att du äter för lite om du vissa dagar blir hungrig.
+1. Låter som en effekt av för lågt kaloriintag. Kanske äter du även för dåligt mättande livsmedel? För mig laggar det ofta efter lite. Om jag legat lågt en dag blir jag extra hungrig dagen efter t ex.
Känner igen mig. Ibland slår det bara till, och det har väl som alla spånar i, mest logiskt att göra med att man under en lång tid legat lite för långt på intaget. Mina sådana här dagar inträffar så sällan, att jag helt enkelt äter tills jag blir nöjd då de infaller. Men håller mig till bra mat straight through. Massa Chicky Bits i BBQ-sås brukar vara en fin kompromiss om jag vill "fula";)
Åh, det lät ju nästan för gott.. Jag verkar ha tillfredsställt monstret med kvarg nu ändå, kanske var den lilla skeden jordnötssmör som smet i geggan;)
Jag tror alla som har dietat någon gång har känt igen det där :P det finns dagar som verkligen suger stenhårt och man är hungrig som en elefant. Det var det största problemet jag hade då jag inte körde low carb/ high carb dagar.
Många mixtrar med måltidsfrekvensen eller portionerna medans andra kanske dricker lightläsk/kaffe/vatten för att dämpa hungern.
Som flera har nämnt så kan det inträffa om man ligger lågt på kcal. Själv kan jag "bota" suget med en större mängd Cola Zero om det är länge till nästa mål mat.
Jag har ökat mitt intag lite för att slippa det överdrivna suget, när jag känner att det går bra och kroppen har vant sig så sänker jag lite igen. Man får prova sig fram helt enkelt.
Lycka till!
Hade det problemet under min första lyckade deff då vissa dagar kunde jag äta hur mycket som helst men ändå vara hungrig. Till slut lyckades jag "fajta" bort det med ren vilja, dock kom det tillbaka igen efter en period. Dock kom dessa dagar i MYCKET högre frekvens istället och höll i i ca 3-4v innan jag la ner deffen för att det var omöjligt att hålla. Tror jag åt ca 3000kcal vid slutskedet då jag var mycket aktiv inom jobbet och tränade, ändå kunde jag inte hålla suget borta och ta bort sista kilona. Dessutom började jag tappa energi, var trött varje dag och kunde inte prestera i gymmet överhuvudtaget. Kan berott på att jag vid den tiden dietat ca 5-6 månader innan denna jobbiga incident. Ett tips kan vara om du har en lång deff är att ta någon vilovecka där du inte tänker på deffen överdrivet mycket så du slipper hamna i samma skit jag gjorde!
Till exempel, 3 månader on deff sen 1-2v av deff och sedan fortsätta. Vet dock inte hur länge du har deffat eller planerat deffa.
Rawsteel
2013-03-16, 00:35
Så är mer eller mindre varje dag under deff för mig och då äter jag 2.4k på träningsdagar och 1.9k på vilodagar.
Hamnar runt 2-240g protein per dag, resten går till kolhydrater och fett.
Så jag äter ju ingen "energirik" mat direkt, mest kött, potatis, ris och grönsaker.
Skiten mättar ju dock inte>_<
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.