handdator

Visa fullständig version : Ångest - värk i bröstet

Clark
2013-03-15, 08:50
Jag lider av lätt ångest och får dagligen lite värk/tryck över bröstet. Det känns lite som svag träningsvärk. Jag har uteslutit alla andra orsaker till detta problem. Jag har genomgått läkarundersökningar där man inte kunnat hitta några fysiska fel.

Jag har även genomgått samtalsterapi och konstaterat att jag lider av någon form av 30-årskris, deppression eller ångest typ. Det stora problemet är att jag har svårt att få bukt med denna ångest och inre oro som jag känner. Jag har inget att klaga på i mitt liv. Jag är sambo och har goda vänner. Jag har en aktiv fritid och jag mår bra fysiskt. Trots att allt är i stort sett bra så går man ändå runt och mår lite dåligt. Jag tror att det kan finnas ett samband med att jag helt la av med snus och nikotin i somras. Jag hade egentligen lagt av långt tidigare men började lite smått att nalla snus av kompisar och smygsnusa lite på helgerna. Jag tror att min totala avhållsamhet numera kan ha med detta att göra trots att jag egentligen inte är sugen på snus. Ångesten släpper när jag tränar eller dricker alkohol så det är ju helt klart något med huvet och dopaminet. Nu kan man ju inte gå runt och må dåligt mellan träningspassen och pimpla öl dagligen för att slippa ångestkänslan i bröstet.

Är det någon mer som känner så här och har tips på hur man kan bota sig själv? Att gå i samtal hjälpte inte så värst mycket då jag inte känner att jag har något konkret att prata om.

BigBoy
2013-03-15, 09:08
Jag har liknande rätt ofta. I mitt fall är det dels ångest, dels bröstrygg nacke som spökar.
Tänkt på hur ryggen och nacken mår?

Clark
2013-03-15, 12:55
Man är väl lite småömm i nacken då och då men jag vet inte på vilket sätt det skulle ge ångestkänsla i bröstet. Jag förstår vad du är inne på men kan du utveckla på vilket sätt det ger dig värk i bröstet?

Är det någon som f.ö vet varför ångest ger bröstsmärtor? Vad händer rent fysiskt i kroppen?

PowPow
2013-03-15, 13:00
Testa meditation

Gpajpen
2013-03-15, 13:17
Det är allmänt kännt att tryck över bröstet är ett vanligt symptom på ångest.

Vet från mig själv att
ångest -> stress (inre) -> spänd nacke (kroniskt)

Ibland finns det simpla lösningar beroende på hur seriös ångestproblematik du har,
Prova sova mera, stressa mindre, ät bättre, motionera, aktivera, minska koffein, minska nikotin. Läs på. Ta tag i problem som trycker dig och kanske har tryckt dig under en lång tid.

Det du kan göra långsiktigt är att gå till botten med dina problem. Förändra vissa saker, acceptera andra.

Vissa är naturligt mer benägna att känna oro/ångest över saker, men det betyder inte att du inte kan må så jävla mycket bättre än du gör nu.

BigBoy
2013-03-15, 13:25
Tror att smärta från övre halvan av rygg och nacken kan ge smärta i bröstet.
Ang. snus, kan jag säga att jag skulle INTE välja att sluta igen..
Det är det värsta jag gjort, så det lär man ju lätt kunna få ångest för.

tjing
2013-03-15, 14:10
Det handlar om muskelspänningar i bröst/rygg-muskler etc. D v s värk/tryck etc i bröstområdet.

Signalsubstanser och katekolaminer kan också påverka sådant där märkbart, d v s de fysiska manifestationerna av oro/ångest. Serotonin t ex gör att vi slappnar av och spänningar löses upp, medan katekolaminer kan göra oss just spända, beroende på kontext och individ.

Alla behöver stress i "lagom" nivå. Annars skulle människan lägga sig ner och dö och tappa all motivation till allt.

"Jag får inte luft"-grejen är att man andas för högt upp (till slut uppe i axlarna) och inte låter kroppen sköta andningen. Luft får man men man får också en lufthunger av hyperventilering och ytlig andning.

Även magmuskler och diafragma kan spännas vid stress och det kan göra andningen något mindre smidig, fastän man ändå andas jättebra. Men det kan kännas som ett tryck precis under bröstet (diafragman) och som att man inte riktigt kan andas in djupt. Väldigt vanlig kroppslig manifestation av stress.

Effektiva stresslösare är framförallt konditionsträning men till viss del även styrketräning. I övrigt, dra ner lite på koffein, försök sova bra. Ät mindre protein i din kost eftersom en högprotein-diet kan göra en del människor spända och oroliga p g a ökad katekolaminsyntes.