handdator

Visa fullständig version : De viktigaste historiska händelserna

Philley
2013-03-14, 18:06
Vilka är de viktigaste historiska händelserna att ha kunskaper om enligt er?
Vilka händelser bör man ha goda kunskaper inom och vilka behöver man bara i princip vagt känna till? för en person som ska anses bildad enligt dig vad bör han veta då?

Fuark
2013-03-14, 18:07
Världskrigen är väl det essentiella, fast det mesta som man bör känna till är allmänbildning, man vet det bara helt enkelt.

inb4 stolpskott

Frisim
2013-03-14, 18:10
Både den industriella revolutionen samt franska revolutionen har ju förändrat västvärlden markant, två helt klart viktiga händelser.

Philley
2013-03-14, 18:17
Händelser utanför Europa anses de inte lika viktiga? För mig är det inte det men kunskap är kul.

filmjölk
2013-03-14, 18:21
Romarriket, vikingatiden, Martin Luther och den svenska stormaktstiden. Det räcker så:)

Yes
2013-03-14, 18:24
Sandow, Reeves, Arnold, Yates, Coleman och Zyzz.

Hälsningar,
Arne

spoon
2013-03-14, 18:30
Sandow, Reeves, Arnold, Yates, Coleman och Zyzz.

Hälsningar,
Arne

Conny Sunesson då? :(

Brickhead
2013-03-14, 18:59
1:a och 2:a världskriget, industrialiseringen, veta någorlunda hur världen såg ut varje århundrade från typ 1300-talet, kunna en del om antiken..

Finns så mycket, men man måste kunna lite smått om det mesta tycker jag för att anses allmänbildad.

WHITEFOLKS
2013-03-14, 19:01
Bakgrunden till tredje världskriget är rätt viktigt att kunna.

bigtraps
2013-03-14, 19:34
ryska revolutionen har väl gjort ett skapligt avtryck

pwnyou
2013-03-14, 19:39
De två största historiska "händelserna" efter homo sapien sapiens uppkomst måste väl ändå vara den neolitiska revolutionen och den industriella revolutionen.

freddieslayer
2013-03-14, 19:51
Grekiska filosofin som är grunden i all västerländsk kultur och vetenskap. Upplysningstiden, industriella revolutionen, kalla kriget.

Konkelbär
2013-03-14, 19:58
Teh big bang

Jordens "födelse"

Bakterier

Homo sapiens

Elden

Hjulet

Newton

Tesla

Och det som ovan har nämnts .. typ :D

Baronpanda
2013-03-14, 20:00
Vi kanske får uppleva viktig historia snart...Higgs boson.

stolpskott
2013-03-14, 20:31
Haha, oj. Det beror nog mycket på vem du frågar.
Vi måste börja med att definiera historiska händelser, är allt som har hänt innan oss historia? Inom modern forskning så har man dragit en rätt tydlig linje av rent pragmatiska skäl: Historian börjar med dokumentering utförd av samtida källor. Allt innan det räknas som förhistoriskt, och brukar ses som en del av arkeologin eller, vid äldre fall, geologin.

Så om vi ska titta på skriftligt dokumenterade händelser, skulle jag säga:

1. Stadsstaten blir till (Mesopotamien) och därmed läggs grunden för den moderna civilisationen. (Inte skriftligt dokumenterat, men det finns skriftliga lämningar - det får räknas)
2. Romarriket bildar det första stora, bestående riket i väst.
3. Romarriket kristnas.
4. Romarriket splittras och Västrom faller.
5. Frankerriket grundas under Karl den Store. Den västerländska civilisationen återuppstår.
6. Slaget vid Hastings
7. Amerika upptäcks
8. Reformationen
9. Upplysningen och den vetenskapliga situationen.
10. Världskrigen

Det är enligt mig dessa händelser som format den västerländska staten och politiken. Givetvis har det funnits nyckelhändelser emellan dessa, men mer än 10 punkter känns överflödigt.

Händelser utanför Europa anses de inte lika viktiga? För mig är det inte det men kunskap är kul.

Ja och nej. Andra kulturer har sin egen historia, men om vi tittar på de politiska och ideologiska system och idéer, d.v.s. det som faktiskt direkt påverkar dagens politiska läge m.m, så ser vi att den västerländska statsmodellen och västerländska ideologier som dominerar. Dessa är naturligtvis formade av västerländsk historia och kulturutveckling, och därmed skulle de flesta säga att ett eurocentriskt perspektiv är det "viktigaste".

inb4 stolpskott

:D

Remokillen
2013-03-14, 20:50
Som historia intresserad tycker jag att det var ett vackert inlägg Stolpskott.
Men vad får dig att ta upp Hastings och inte Leipzig (Napoleon för den ointresserade)? Jag har förstått att du är insatt/intresserad så jag blir nyfiken.

C.E.J.
2013-03-14, 20:50
Investiturkontroversen.

freddieslayer
2013-03-14, 21:05
Teh big bang

Jordens "födelse"

Bakterier

Homo sapiens

Elden

Hjulet

Newton

Tesla

Och det som ovan har nämnts .. typ :D

Som besserwisser måste jag påpeka att ämnet historia börjar i och med skriftspråkets framväxt så dina 5 första punkter går bort ;)

pwnyou
2013-03-14, 21:06
Inte historiska händelser, men skrivarkonsten (som uppkom i Mesopotamien eller i Egypten ~4000 år före kristus, typ?), boktryckarkonsten (~1500 efter kristus) och internet (~2000 efter kristus) är väldigt viktiga uppfinningar.

stolpskott
2013-03-14, 21:16
Som historia intresserad tycker jag att det var ett vackert inlägg Stolpskott.
Men vad får dig att ta upp Hastings och inte Leipzig (Napoleon för den ointresserade)? Jag har förstått att du är insatt/intresserad så jag blir nyfiken.

Den engelska statsbildningen var en osedvanligt lyckad process i förhållande till sin samtid. Den kom att sätta exemplet för hur en lyckad medeltida stat ska konstrueras. Och den engelska statsbildningen skedde på initiativ av normanderna, utan Hastings hade den västerländska staten definierats på ett helt annat sätt.
Leipzig var viktigt och har format historian, men inte fått den att byta spår.

Investiturkontroversen.

Verkligen? Av alla historiska händelser väljer du det?

stolpskott
2013-03-15, 20:08
Bump. Den här tråden har potential.

Remokillen
2013-03-15, 20:41
Den engelska statsbildningen var en osedvanligt lyckad process i förhållande till sin samtid. Den kom att sätta exemplet för hur en lyckad medeltida stat ska konstrueras. Och den engelska statsbildningen skedde på initiativ av normanderna, utan Hastings hade den västerländska staten definierats på ett helt annat sätt.
Leipzig var viktigt och har format historian, men inte fått den att byta spår.

Kan du fly mig några intressanta boktitlar/länkar om detta? är intresserad av att fördjupa mig.

stolpskott
2013-03-15, 20:48
Kan du fly mig några intressanta boktitlar/länkar om detta? är intresserad av att fördjupa mig.

Är det medeltida statsbildning du är intresserad av då?

knuckles
2013-03-15, 20:59
Svenska historian, runskrifter, vikingar m.m

Fordon
2013-03-15, 21:05
Utan tvekan sveriges historia.

Vinter
2013-03-15, 21:12
Slaget vid Tours 732.

Simel
2013-03-15, 21:22
Hur Assyrierna uppfann imperieadministration där man delar upp land i territorier (->guvernörer) som rapporterar till den centrala auktoriteten. Mycket till följd av Tiglath-Pileser III:s reformer i det Assyriska imperiet. Dessutom den militära reformen där världens första yrkesarmé skapades.

Perserna och hur dessa var de första (i den tidsepoken) som grundade mänskliga rättigheter under Cyrus den store.

Feniciernas alfabet.

Slaget vid Poitiers/Tours.

Polackernas vinst mot muslimerna.

Inkluderas även historiskt viktiga uppfinningar i denna tråd?