handdator

Visa fullständig version : Tjänat över fribelopp - betala tillbaka hur mycket?

IronBug
2013-03-14, 18:04
Som rubriken säger. Tjänade över fribeloppet 2011 andra halvåret. 15000kr över fribeloppet och jag tog endast studiebidrag (dvs inget lån). Hur stort blir återkravet? Har försökt hitta på csn.se utan resultat och nu måste jag iväg till jobbet. Har för mig jag läste någonstans att man måste betala tillbaka 50% av det man tjänat över fribeloppet, men lyckas inte hitta källan nu.

Tackar för svar.

Frisim
2013-03-14, 18:14
Är inte det regeln ändrad? Vill tro att jag har hört att de blåa fixade så att man får fullt CSN trots att man tjänar pengar vid sidan av, oberoende av hur mycket man drar in.

Olegh
2013-03-14, 18:59
Rimligt är väl annars att du får betala tillbaka så mycket som du fått för mycket jämfört med vad din faktiska inkomst hade berättigat dig till. Plus någon avgift säkert.

Är inte det regeln ändrad? Vill tro att jag har hört att de blåa fixade så att man får fullt CSN trots att man tjänar pengar vid sidan av, oberoende av hur mycket man drar in.

Tror att det höjdes något, men det är definitivt inte fritt fram att låna pengar nästan gratis om man drar in för mycket stålar.

Tjuckot
2013-03-14, 19:20
De räknar ut det på något sätt, bara att maila. Räkna med att smällen kommer dock.

IronBug
2013-03-14, 19:25

Var 2011 jag tjänade för mycket.

Rimligt är väl annars att du får betala tillbaka så mycket som du fått för mycket jämfört med vad din faktiska inkomst hade berättigat dig till. Plus någon avgift säkert.

Tack för svaret. Det hjälpte mig ingenting.

De räknar ut det på något sätt, bara att maila. Räkna med att smällen kommer dock.

Ja jo, det förstår jag med. Jag har fått papper som ska skickas in. Tänkte bara förbereda mig på hur stor smällen blir.

IronBug
2013-03-14, 19:27
"Studiemedlen minskar med högst 61 procent av den del av inkomsten som går över fribeloppet."

Tack, till mig själv.

Destra
2013-03-14, 19:46
Tänk dock på att CSN enbart har din taxeringsuppgifter som underlag.
Det innebär att det alltså enbart ser vad var du tjänat på hela året.

Om fribelioppet är 50 per termin (100 över två terminer), och du tjänat 60 vårterminen och 30 höstterminen. Så kommer CSN ej att skicka något krav då de presumerar att du tjänat 45 +45 :)