Visa fullständig version : Hur påverkas en deff av 1 ätardag?
daniieleriksson
2013-03-14, 16:45
Hur påverkar de deffen egentligen? Jag har sett folk som tävlar som har 1 ätardag i veckan. Går det? de sägs väl att de nästan bara blir vätska kvar? eller är jag helt ute och cyklar?
Eversmooth
2013-03-14, 16:52
Du kan ju inte vräka i dig hur mycket som helst för då är det rätt lätt att äta "ikapp" resten av veckans underskott.
Men om man äter lite mer 1 dag spelar ingen roll så länge det blir underskott sett över hela veckan (eller vilken mätperiod man nu föredrar).
Det beror givetvis helt på hur stort överskottet är. För vissa är ju ätardag kaloribalans och då går du inte upp något. Äter du uppemot 3500 kcal i överskott så tar det ca en vecka att bli av med det du la på dig under ätardagan.
Beror på vad du äter också.
daniieleriksson
2013-03-14, 17:47
Jag ligger rätt så lågt efter som att jag hade så mycket fett på kroppen. Ligger runt 1800kcal per dag. excluvsive 1h morgonpromenad. Då lär jag kunna dra på en dag där jag kan äta rätt så mycket ändå?!
Sheogorath
2013-03-14, 18:05
Deffen påverkas lika mycket som antalet kalorier du stoppar i dig.
Sheogorath
2013-03-14, 18:09
Jag ligger rätt så lågt efter som att jag hade så mycket fett på kroppen. Ligger runt 1800kcal per dag. excluvsive 1h morgonpromenad. Då lär jag kunna dra på en dag där jag kan äta rätt så mycket ändå?!
För stora underskott leder till muskelförlust och för stora överskott till fettinlagring. Om du ska äta mycket mer än du behöver en dag i veckan kanske du får ligga så lågt övriga dagar för att gå ner i vikt att du faktiskt tappar muskelmassa. Det är ingen smart plan.
Satsa på kaloribalans på ätardagen så är du safe. Vissa kanske inte tycker det är mycket till en ätardag men vill man göra annorlunda får man också vara beredd på ett sämre resultat än man hade kunnat få.
Du måste testa dig fram och se vad som funkar för dig, själv kör jag några dagar i följd av låga kalorier / nästan inga kolisar 30-50g sen fyller jag på med kolhydrater efter 3-4 dagar, cyklar kolhydrater helt enkelt. Detta funkar för mig då dessa dagar känns nästan som ätardagar då jag kan panga i mig runt 600-1000g kolhydrater över något dygn och i slutet av veckan ligga endå på ett kaloriunderskott. Proteinet ligger ju alltid den samma såklart alla dagar.
Det jag försöker säga är att det gäller att vara lite försiktig då man tar ätardagar, för det kan lätt omvandlas till en matfest när man dietar.
Kcal in, kcal ut. Dock brukar jag unna mig med en Ben & Jerry någon gång :) Ätardagar är positivt för vissa, håller motivationen kvar i topp.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.