handdator

Visa fullständig version : 100 frågor till nån som kan?!

missCamilla
2013-03-14, 13:53
Hej hopp, är helt ny när det gäller sånt här, men känner ändå att nu är det dags eftersom jag vill vara så snygg som möjlig till studenten. Vill även passa på att säga att jag läste den här tråden, http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881 men känner att det var nästa grekiska för mig... :em:

Jag har nu iaf gått och skaffat gymkort. Men känner mig helt vilse. Köpt det på 24/7, och kommer oftast vara där efter att deras reception stängt =kan inte få hjälp. Har varit där 2 dagar i rad nu.

Därför tänkte jag låta er få hjälp mig - snällt va ;)

Hur många gånger i veckan ska man träna?

Ska man träna ett parti varje dag? Jag menar igår körde jag rygg och bröst, förr igår fram och baksida av lår + lite kondition. Har jag tänkt rätt då?

Mitt mål är att gå ner 10kg, när är det rimligt att jag har klarat det fram till juni?

Vad ska man äta? Jag förstår att man ska äta nyttigt o allt sånt, men VAD ska man äta. Jag vet inte om jag är speciellt intresserad utav nån diet typ LCHF, dels så jobbar jag på förskola = om jag inte äter potatisen kommer inte barnen heller göra det.

Jag har även ett STORT Cola behov, jag älskar cola och jag skulle kunna leva på cola. Men har nu tänkt att sluta med så mycket socker som möjligt. Nått jag också älskar är också frukt. Hur mycket frukt, "får" man äta? Jag hajar ju att det inte är nyttigt att bara käka frukt men ni förstår min fråga.

Vad för övningar är bra att göra för dom olika muskelgrupperna??
Om det är till nån nytta så är jag extremt överrörlig.
Dessutom har jag hört att överrörliga inte ska strecha, stämmer det?

Tacksam för svar :)

Fuark
2013-03-14, 13:57
Det finns inget "ska", du kan träna hur du vill, men det finns lämpliga upplägg och mindre lämpliga för just ditt mål.

10kg till Juli? Varför inte, men då blir snittet 2kg i veckan, ganska så kraftig viktnedgång dvs.

Ät det du vill, men försök äta lite mer proteinrikt.

Coca Cola Zero/Light / Pepsi Max

Du får äta hur mycket frukt du vill.

PureWhey
2013-03-14, 13:58
Lightcola = 0 kcal (0-10 beroende på märken osv?)
Ät "vad du vill" men håll koll på kcalintaget och proteinintaget.

Nybörjarprogram finns klistrade i träningsdelen.

KravMagen
2013-03-14, 14:24
10kg till Juli? Varför inte, men då blir snittet 2kg i veckan, ganska så kraftig viktnedgång dvs.

Hmm tyckte det var vår i luften

Maysan
2013-03-14, 15:01
Ta kontakt med en person som kan skräddarsy ditt kostschema och/eller träningsschema. Finns många idrottsprofiler där ute som är jävligt duktiga på de dom gör, kostar heller inte så värst mycket.

Annars så finns det såklart program här på kolo som är inriktat på nybörjare osv. Du behöver inte gå efter t.ex. LCHF eller någon annan sorts diet. Räcker med att du äter en viss mängd protein, kolhydrater och fett. Potatis är en bra källa av kolhydrater.

När det gäller cola-problemet så är det enkelt, byt till cola zero/light och/eller pepsi max. Kommer kosta dig lika mycket men light-läsk innehåller ju som sagt inga kalorier.

Jag tycker du ska testa på att äta -500 till -1000 kalorier mindre än vad du gör i dagsläget. Vilket kommer ge dig antingen 0.5kg - 1kg viktnedgång i veckan. En allt för hög viktnedgång på kort tid kan bli ett problem.

När du är på gymmet kan du köra 2x muskelgrupper (t.ex. Rygg och Biceps). Undvik helst att träna 2x stora muskelgrupper på ett och samma pass (t.ex. Rygg och Bröst).
När det gäller frågan "Hur många dagar i veckan ska jag träna" är helt upp till dig. Om du orkar köra 3x pass i veckan på gymmet, gör det. Mer eller mindre är helt upp till dig. Se till att köra något sorts kardiopass om dagen (1 timme brukar vara normalt). Ta en promenad eller varför inte springa? Väldigt uppfriskande.

När det gäller övningar på gymmet så bör du testa på basövningar. Såsom marklyft, squats, militärpress och/eller bänkpress.

Nu är det ju så att jag inte är någon guru inom träning. Så ta mina ord på eget ansvar :)
Lycka till med din träning!

abstract
2013-03-14, 15:05
Mitt mål är att gå ner 10kg, när är det rimligt att jag har klarat det fram till juni?

Även om du läst rätt och hon skrev till Juli, stämmer inte det där;)
10 kg ner - 10v till Juni. 1kg i veckan.
1000kcal underskott om dagen då typ.

Fuark
2013-03-14, 15:13
Även om du läst rätt och hon skrev till Juli, stämmer inte det där;)
10 kg ner - 10v till Juni. 1kg i veckan.
1000kcal underskott om dagen då typ.

haha, du har rätt. jag omvandlade månader till veckor, vilken miss

jag räknade 5 månader / 10kg =2kg i veckan :smash:

det ska vara 10/5=2 2/4 (vecka) = 0,5kg i veckan