Visa fullständig version : Dat dere cell tech pecs Eller Hur många armhävningar klarar ni på 1 minut?
MathiasF
2013-03-13, 18:53
Själv är jag relativt (relativt till kolozzeum-klientelet) klen i bröstet och klarade 32 stycken alldeles nyss. *flex*
Poll kommer. *popcorn*
Edit: OBS! endast korrekta armhävningar, inget jävla fusk! (hahavafan)
http://newsimg.bbc.co.uk/media/images/38428000/gif/_38428919_press_up.gif
Kastade mig ner på golvet så fort jag såg tråden. 27 stycken, rätt nöjd ändå. Har alltid varit klen och det blir inte bättre av att inte träna.
35 stycker på 45 sekunder sen fastnade jag i botten, och nu låter det som jag sprungit ett maraton
tror tom jag fick pump, förjävligt
hahavaffan
2013-03-13, 19:13
80+. På knäna. 110 grader i armbågen. I sängen.
MathiasF
2013-03-13, 19:24
Man måste va ordentlig discogymmare om man ska falla framåt/neråt igen snabbt nog för att klara så många på knäna *slap*
44st, har blivit dit tvingad på sådära crossfit.
Måste alla ske i ett svep eller kan man vila ett par sekunder och sen fortsätta så länge som det går 60 sekunder från första till sista?
proteinsynthesis
2013-03-13, 19:35
Jag kör inte cardio ;)
35 st, nyvaken efter en 2 timmars powernap. lol aj
billmaier
2013-03-13, 19:58
Vi hade ett test i militären för 4 år sedan och då klarade jag av 64st på 55sek. Nu kanske lite mera.
MathiasF
2013-03-13, 20:51
Måste alla ske i ett svep eller kan man vila ett par sekunder och sen fortsätta så länge som det går 60 sekunder från första till sista?
Kvittar, så länge det är inom 60 sek!
Vi hade ett test i militären för 4 år sedan och då klarade jag av 64st på 55sek. Nu kanske lite mera.
Upp till bevis!
Vad bra! Då gjorde jag 34 stycken. Jag tycker att det var helt ok faktiskt, jag minns när man skulle göra 28 armhävningar på body pumpen och alla misslyckades eller körde på knäna.
stahlberg
2013-03-13, 21:57
Ett resultat på under 50 på en minut är ett uselt resultat för en som styrketränar och inte är mycket tung. Billmaiers resultat på 64 på 55 sekunder är däremot ett riktigt hyfsat resultat med tanke på att han inte är någon direkt lättviktare.
kul, ska testa nu på momangen
63, världens pump och jävligt andfådd :D jävligt skönt är det dock, ska börja lägga in lite AH på slutet av H-press passen
Ett resultat på under 50 på en minut är ett uselt resultat för en som styrketränar och inte är mycket tung. Billmaiers resultat på 64 på 55 sekunder är däremot ett riktigt hyfsat resultat med tanke på att han inte är någon direkt lättviktare.
Styrketräning för just armhävningar är till nackdel enligt mig. Innan jag började styrketräna klarade jag betydligt fler än nu.
Äh, jag har en kompis som styrketränar och måste köra på knän. Jag tycker inte alls att 34 är uselt. Jag menar, på body pumpen så tränar man med många reps och där kunde folk inte göra 28 så varför skulle jag helt plötsligt kunna göra 50 nu när jag tränar annorlunda än då? Det verkar väl konstigt eller tänker jag fel? Hur mycket av ens kroppsvikt trycker man upp i en armhävning? Om man ska försöka jämföra med en viktövning menar jag.
Nä, du har enbart fördel av att vara en lite tanigare lättviktare.
stahlberg
2013-03-13, 22:44
Vinter : Vad menar du med "Nä, man har..."? Du kanske kunde undervisa mig lite om styrketräning, jag har inte tränat sedan år 1987.
stahlberg
2013-03-13, 22:56
Philley : I armhävningar av den typ som avbildas i tråden (pushups) använder man mer eller mindre samma muskelgrupper som i bänkpress. Man kan t.om säga att ökad styrka i armhävningar kan medföra ökad styrka i bänkpress. Och framförallt tvärtom : ökad styrka i bänkpress ger med säkerhet ökad styrka i pushups. Ökad maxstyrka (alltså förmåga att trycka upp en enda repetition ger förstås inte automatiskt mera uthållighetsstyrka, som skulle behövas för flera reps, men sannolikt ökar också förmågan att göra långa serier pushups av ökad styrka i bänkpress). Har du inte märkt detta så är du ett undantag.
Duran : Däremot har jag varken mätt hur stor del av kroppsvikten man lyfter i pushups eller mätt hur mycket ökad bänkstyrka skulle öka förmågan att göra pushups (1RM med tilläggsvikt eller maxserie med egen kroppsvikt), dels därför att det säkert finns en individuell variation, som t.om kan vara mycket stor, och dels för att det saknat betydelse.
En annan sak är det att om man gör ett antal pushups på tid (t.ex en minut) så blir resultatet lidande om kravet på strikthet är mycket stort. Det är klart att man inte kan göra 80 långsamma strikta pushups på en minut, har man tillräckligt mycket uthållighet kan man göra 80 snabba strikta. Men de flesta som gör 80 eller 64 pushups kommer att göra ett antal som inte är helt strikta.
Jag har som sagt inte kollat vad styrketränande i allmänhet skulle göra för resultat, men jag hävdar på rak arm att 50 är litet (kanske inte uselt men litet) för alla som väger under 100 kg i alla fall.
Philley : I armhävningar av den typ som avbildas i tråden (pushups) använder man mer eller mindre samma muskelgrupper som i bänkpress. Man kan t.om säga att ökad styrka i armhävningar kan medföra ökad styrka i bänkpress. Och framförallt tvärtom : ökad styrka i bänkpress ger med säkerhet ökad styrka i pushups. Ökad maxstyrka (alltså förmåga att trycka upp en enda repetition ger förstås inte automatiskt mera uthållighetsstyrka, som skulle behövas för flera reps, men sannolikt ökar också förmågan att göra långa serier pushups av ökad styrka i bänkpress). Har du inte märkt detta så är du ett undantag.
Duran : Däremot har jag varken mätt hur stor del av kroppsvikten man lyfter i pushups eller mätt hur mycket ökad bänkstyrka skulle öka förmågan att göra pushups (1RM med tilläggsvikt eller maxserie med egen kroppsvikt), dels därför att det säkert finns en individuell variation, som t.om kan vara mycket stor, och dels för att det saknat betydelse.
En annan sak är det att om man gör ett antal pushups på tid (t.ex en minut) så blir resultatet lidande om kravet på strikthet är mycket stort. Det är klart att man inte kan göra 80 långsamma strikta pushups på en minut, har man tillräckligt mycket uthållighet kan man göra 80 snabba strikta. Men de flesta som gör 80 eller 64 pushups kommer att göra ett antal som inte är helt strikta.
Jag har som sagt inte kollat vad styrketränande i allmänhet skulle göra för resultat, men jag hävdar på rak arm att 50 är litet (kanske inte uselt men litet) för alla som väger under 100 kg i alla fall.
Det beror ju också på vad man klassar som "styrketränande". Men säg att man t.ex. har tränat regelbundet i ett år med målsättning att bli starkare i bänkpress och dessutom väger under 100 kg. Jo, 50 är nog inte orimligt då.
Vinter : Vad menar du med "Nä, man har..."? Du kanske kunde undervisa mig lite om styrketräning, jag har inte tränat sedan år 1987.
Ska du förflytta din kroppsvikt har du fördel av att väga mindre, 180cm 75kg vs 180cm 95kg. Om de är lika starka vem klarar mer? Och hur mycket starkare måste du vara på 95kg för att vara lika bra på armhävningar.
Jag tycker inte armhävningar har så mycket med ren styrketräning att göra.
stahlberg
2013-03-13, 23:18
Olegh : Du har alldeles rätt. Vi har olika referensramar, olika definitioner på vad en styrketränande är.
För det första paratde jag inte om nybörjare, och jag anser att man är nybörjare låt oss säga de första tre åren man styrketränar. Jag räknade inte alls med dem jag klassar som nybörjare utan enbart med intermediate till avancerad (alltså tre år och uppåt). Man kan iof räkna också så, att man är nybörjare det första året, och blir intermediate efter detta, då minskar resultet redan av den orsaken.
Sedan rör jag mig ifråga om styrketräning huvudsakligen i styrkelyftarkrettsar och har därmed styrkelyftare som delvis omedveten referensgrupp.
Jag har förstås sätt horder av motionärer och andra idrottsmän en styrkelyftare träna. Och bland motionärerna finns målinriktade och icke målinriktade. Jag har sett motionärer som klarat 80 kg i bänkpress och säkert är goda för högst 25 pushups även efter 15-20 års styrketränande.
Men jag anser fortfarande att 50 pushups på en minut inte är något att stoltsera med om man tränar målinriktat.
stahlberg
2013-03-13, 23:30
Vinter : Det var inte det jag frågade om, utan jag frågade varför du citerade mig, sedan inledde med ordet "Nä,...", och därefter var av samma åsikt som jag?
Du har naturligtvis rätt i princip, men det har jag sagt redan från början. Om person A är 180 cm lång och väger 75 kg och person B är 180 cm och väger 96 kg, så är sannolikheten mycket stor att A gör flera pushups om de är "lika starka" (vilket iof är svårt att mäta till vardags, men bortsett från detta förstår jag och håller med). Och skrev dessutom, det var därför jag undrade varför du skrev "Nä"?.
Du anser inte att pushups har mycket med styrketräning att göra. Jag vet inte hur du definierar styrketräning, men tycker i princip du har rätt. Dock kan man träna t.ex för maxstyrka, uthållighetsstyrka, explosiv styrka osv, pushups kan vara med som komplementövning eller t.om huvudövning i någon form av styrketräning.
Sedan finns många sätt att göra pushups på. Man kan t.ex göra dem på det sätt som beskrivs här i tråden, man kan göra dem incline eller decline, man kan höja upp sig för att kunna sänka sig längre ner (den övning jag kallar stol-pushups, även om den inte alltid behöver göras på just stolar), man kan göra långa serier med egen kroppsvikt, korta serier med tilläggsvikt, korta serier elller serier med klappar emellan repsen eller plyometriska pushups.
detta skall testas imorgon.
stahlberg
2013-03-13, 23:44
Vinter : Även om man kan styrketräna utan att utföra en enda pushup så betyder detta inte att man inte kan använda sig av pushups eller pushups-varianter som åtminstone komplement i sin styrketräning.
När (och om) man gör upp sitt styrketräningsprogram försöker man beakta vissa faktorer (jag räknar inte upp alla här) som har betydelse när man ska utforma sitt program och sedan nå programmets mål. Bl.a beaktar man vilka svaga punkter man har eller vilka egenskaper man vill träna och hur man ska träna dessa. Då kan det mycket väl hända att man vill ta med en pushups-variant.
Likadant är det om man t.ex vill förbättra sin bänkpress. Sannolikt har man med bänkpress i programmet. Men för att utveckla sin grundstyrka eller sin maxstyrka, arbeta med en relativt sett svag punkt eller utveckla någon annan egenskap kanske man sätter med olika bänkpressvarianter eller andra komplement. Man kanske väljer bänkpress med brett grepp, bänkpress med högst 10cm smalar grepp, smal bänkpress, incline bänkpress, decline bänkpress, FU-bänkpress, bänkpress med gummiband, floorpress, klossbänk med kloss på olika höjder, lockouts av någon typ osv. Dessa (och andra) bänkpressvarianter har ju då alla med styrketräning att göra. T.om i hög grad, eftersom det finns en orsak till att man valt de övningar man valt, man förväntar sig ett visst resultat och ingen övning är insatt helt på måfå i programmet (om man inte råkar vara amatör förstås).
stahlberg
2013-03-14, 00:08
Sedan är det för all del så att när man tränat riktigt länge så är man inte mera avancerad utan veteran, och då är 50 pushups igen ett mycket bra resultat. Själv känner jag tre personer som började träna på 1950-talet och fortfarande tränar (den jag känner som tränat längst började som 12-åring 1952 och har nu tränat i 61 år). Jag tror inte någon av dessa gentlemän skulle göra 50 pushups på en minut mera.
stahlberg
2013-03-14, 09:31
Jag gjorde också testet. Jag måste räknas som fullständigt otränad, eftersom jag inte styrketränat eller tränat på annat sätt sedan år 1987 (alltså under de senaste 26 åren). Dessutom väger jag ca 90 kg och har för länge sedan passerat sträcket för den s.k. oldboysklassen. Mitt resultat var förstås därefter, mycket dåligt, närmare bestämt 32 stycken.
Tänker jag fel om tycker att det borde vara en fördel att vara tung så länge den relativa styrkan förblir konstant. En armhävning kan ju ses som två rörelser, en upp och en ned. Den uppåt påverkas av muskelkraft emedan den andra bara kan påverkas av densiteten (där en tung vältränad person har en högre densitet). Utöver det kommer även sträcka som färdas in vilket också borde var gynnsammare hos en tyngre person eftersom han då troligtvis är större och därmed har en kortare sträcka att färdas.
stahlberg
2013-03-14, 09:49
Jag är ganska säker på att du tänker fel.
Även om det naturligtvis är till fördel för den tyngre att han har samma relativa styrka hjälper det inte riktigt i praktiken.
Sedan är det en sak att ha stor maxstyrka, en serie med 80 reps är så lång att uthållighetsstyrkan blir viktigare än maxstyrka.
Sedan kan en tyngre person kanske ha t.ex längre armar, vilket gör pressvägen längre istället för kortare.
En tyngre person har leveragefördel men det hjälper ändå inte.
I övningar med egen kroppsvikt som belastning är det alltid till nackdel att vara tung. Det märker du alltid om någon tung tränar t.ex chins, dips eller pushups. Det är högst sannolikt att lätta människor i god form gör flera reps än tunga människor i god form i sådana övningar.
Överlag är det till fördel att vara lätt i allt som har med uthållighet att göra. Det är därför 100m-löpare ofta är relatvit tunga medan 10000m-löpare är relativt lätta.
Ta t.ex ett TV-program som Gladiatorerna, som går i svensk TV. I flera av grenarna i detta program, i synnerhet där man kommer i kroppskontakt med gladiatorerna, är det till fördel att vara stark och tung. Men i den sista grenen, i den s.k hinderbanan (tror jag den heter) vinner den som är lätt och uthållig sannolikt över den som har mycket stor muskelmassa och maxstyrka.
I repsövningar så är inte tidsbegränsningen den springande faktorn, vilket var den jag försökte minimera här, utan muskeluthålligheten. Här var den relativa styrkan (och med det menade, kanske något otydligt, även uthållighet).
I dina exempel så pratar du om två personer som uppenbarligen har olika styrka/muskeluthållighet, annars skulle personerna prestera lika bra (om vi bortser från hävarmar och liknande).
Det är dock helt sant att det är lättare att som lätt ha en bättre muskeluthållighet.
För att dra en parallell så kan man nämna rodden i Athletic fitness, där dom långa tunga grabbarna vinner över dom lättare och kortare.
stahlberg
2013-03-14, 11:55
Det är oerhört svårt, åtminstone till vardags, att mäta styrka. I synnerhet i en övning där flera muskler är inblandade blir det mycket svårt att dels mäta de inblandade musklernas styrka och dels hitta två människor med exakt samma styrka. Detta försvåras ytterligare av det faktum, att inte bara de primärt arbetande musklerna påverkar styrkan i en viss övning, utan också sekundärt arbetande musklers, antagonisters och stablisatorers styrka inverkar.
Då kan vi förstås istället tänka oss att vi mäter en människas styrka genom att jämföra deras resultat i en styrkeövning. Men vi måste då komma ihåg att inte bara förmågan att utveckla maximal kraft utan också ett antal andra faktorer påverkar resultatet i en övning, exempelvis bänkpress (eller pushups).
Om en situation där vi hittat två människor med exakt samma relativa uthållighetsstyrka vågar jag inte riktigt uttala mig. Relativ styrka definieras som absolut styrka/kroppsvikt, jag har aldrig ens hört om hur man skulle kunna mäta relativ uthållighetsstyrka.
Sedan kan man för ett ögonblick strunta i teoretiska resonemang och tänka på praktiska situationer. Vad säger då parktisk erfarenhet om förmåga att utföra långa serier med egen kroppsvikt för tunga resp lätta personer. För det första att vi sällan haft tillgång till uppgifter om de tränandes relativa styrka och framförallt inte om deras relativa uthållighetsstyrka. Men vi har kunnat se, att normalt sett gör en lättare person ett bättre resultat, förutsatt att skillnaderna i styrka inte varit helt enorma (och kanske t.om då). (Själv har jag visserligen tillbringat bara ca 25000 timmar i styrketräningslokaler, men jag är säker på att de allra flesta av mina bekanta som också har lång erfarenhet håller med mig, och då blir det ett betydligt större antal timmar av erfarenhet som uttalar sig)
+1. Med passare som tar emot på vägen in... ner menar jag.
stahlberg
2013-03-14, 12:12
Undras för övrigt hur många pushups Freddi Smulter skulle klara.
MathiasF
2013-03-14, 12:12
+1. Med passare som tar emot på vägen in... ner menar jag.
Vad hette han? *popcorn*
Detta blev en riktig diskussionstråd, kan ni inte posta bilder på era passare istället?
Rikard Jansson
2013-03-14, 12:25
Kunde göra 67 eller vad det var när jag bänkade 120 och vägde 63, provade och klarade typ 42 när jag bänkade 140 och vägde 68. Nu vet jag inte vad jag klarar.
stahlberg
2013-03-14, 12:32
Rikard : Det var intressant att ditt resultat sämrade. Visst gick du upp i vikt en del, men inte så pass att det skulle ha stört, dessutom ökade din maxstyrka en hel del under samma period. Förklaringen måste väl vara att din träning blev mera inriktad på maxstyrka och att din uthållighetsstyrka minskade. Men jag tycker ändå att ca 40 inte är särskilt bra, med tanke på din kroppsvikt och maxstyrka. Har du dålig uthållighet i bänkserier också (eller tränar du inte alls längre serier, t.ex 5-10 reps)?
Rikard Jansson
2013-03-14, 12:36
Rikard : Det var intressant att ditt resultat sämrade. Visst gick du upp i vikt en del, men inte så pass att det skulle ha stört, dessutom ökade din maxstyrka en hel del under samma period. Förklaringen måste väl vara att din träning blev mera inriktad på maxstyrka och att din uthållighetsstyrka minskade. Men jag tycker ändå att ca 40 inte är särskilt bra, med tanke på din kroppsvikt och maxstyrka. Har du dålig uthållighet i bänkserier också (eller tränar du inte alls längre serier, t.ex 5-10 reps)?
Ja precis, inriktade mig mindre på att träna tior för ökad progression (vilket jag nu är tillbaka till att göra) och mer till explosiva 3-5 reps. Är mer uthållig än maxstark, och ligger väl på 10 reps på typ 80% av 1rm, vilket är 5% högre än "vanligt" och en bra bit högre än många lyftare. Det är helt enkelt att mjölksyran sätter stopp pga dålig syresättning, snarare än brist på styrka, skulle jag tro.
stahlberg jag håller med dig i sak och i att det i ett verkligt fall så kommer du i princip alltid gynnas av en lätt vikt. Det jag vände mig emot var det grundläggande antagandet att en lättare kroppsvikt alltid kommer var att föredra.
mattilainen
2013-03-14, 12:47
Kollade precis på en film där jag spelade in när jag gjorde armhävingar och klarade totalt 63 st. Dock under en minut klarade jag 56 och resterande var efter en minut.
Latissimus Dorsi
2013-03-14, 12:51
Mer muskler=mer att syresätta=mjölksyran biter dig i röven. Det tror jag är anledningen bakom din försämring Rikard, tror inte det är särskilt kroppsviktsrelaterat.
Rikard Jansson
2013-03-14, 12:54
Mer muskler=mer att syresätta=mjölksyran biter dig i röven. Det tror jag är anledningen bakom din försämring Rikard, tror inte det är särskilt kroppsviktsrelaterat.
Ja precis. Var mycket slankare och närmare aftonbladets superkropp när jag vägde 63, vet inte vad som hände sen :/
MathiasF
2013-03-14, 12:56
Ja precis. Var mycket slankare och närmare aftonbladets superkropp när jag vägde 63, vet inte vad som hände sen :/
Började du använda tyngre hantlar än 32orna? .. steroider *facepalm*
PureWhey
2013-03-14, 13:04
Video eller så har det inte hänt!111on!!one
Vad hette han? *popcorn*
Detta blev en riktig diskussionstråd, kan ni inte posta bilder på era passare istället?
Jag är välsignade med en flickvän som delar mitt träningsintresse så hon ställer alltid upp att passa.
hahavaffan
2013-03-14, 13:14
Jag är välsignade med en flickvän som delar mitt träningsintresse så hon ställer alltid upp att passa.Ett gemensamt intresse gör mycket!
stahlberg
2013-03-14, 13:17
Aron P : Du har förstås alldeles rätt i det. Det kan vi inte anta.
Jag vet inte om Rikard har gjort några mätningar om hur mycket större muskelmassa han fått? Det kanske du gjort? Jag tror förändade träningsmetoder åtminstone delvis måste ha inverkat. Jag ska återkomma till detta lite senare.
Rikard Jansson
2013-03-14, 13:20
Började du använda tyngre hantlar än 32orna? .. steroider *facepalm*
LOL :D
Aron P : Du har förstås alldeles rätt i det. Det kan vi inte anta.
Jag vet inte om Rikard har gjort några mätningar om hur mycket större muskelmassa han fått? Det kanske du gjort? Jag tror förändade träningsmetoder åtminstone delvis måste ha inverkat. Jag ska återkomma till detta lite senare.
Jag vet inte om jag har några bilder från när jag vägde 63, de fanns på body forum men där försvann ju trådarna. Har ju iaf gått upp 7-8 kg och minskat synvärt i bf%, så något av det lär ju vara muskler^^
ByggBobbarna
2013-03-14, 13:31
Jag vände PRECIS innan utlåsning, kanske inte räknas då. Men med näsan 1-2cm från golvet givetvis.
Gjorde 78st på 60sek. Blev 100st totalt.
Är 171cm lång
Bänkar 150kg
Vägde 78kg vid tillfället
Alltid varit uthållig som ett as.
filmjölk
2013-03-14, 13:46
Nyss tränat, men skall tamigfan testa att maxa reps i armhävningar -inte på tid, imorgon. Hur många tror ni en tjock 110kgs gubbe som bänkar 155 gör?
Klarar Rikard 42 som bänkar lika mycket och väger 45kg mindre gissar jag att det inte blir mer än 15-20 :(
Rikard Jansson
2013-03-14, 13:53
Nyss tränat, men skall tamigfan testa att maxa reps i armhävningar -inte på tid, imorgon. Hur många tror ni en tjock 110kgs gubbe som bänkar 155 gör?
Klarar Rikard 42 som bänkar lika mycket och väger 45kg mindre gissar jag att det inte blir mer än 15-20 :(
Jag tror du klarar mer, bara för att du nog har bättre syresättningsfunktioner än mig^^
MathiasF
2013-03-14, 14:37
Jag väger 110 och bänkar mycket mindre än vad du gör..
hann med 32 på dom första 30 sekunderna, efter det klämdes det upp 6 till innan tiden gick ut.
Träning är inte kolozzeum medlemmars grej.
31 stycken på 60sekunder med dödsstrikt utförande relativt uruselt resultat återkommer när acceptabel nivå har uppnåts
45 efter en stor kopp kaffe.
Jag vände PRECIS innan utlåsning, kanske inte räknas då. Men med näsan 1-2cm från golvet givetvis.
Gjorde 78st på 60sek. Blev 100st totalt.
Är 171cm lång
Bänkar 150kg
Vägde 78kg vid tillfället
Alltid varit uthållig som ett as.
Att näsan var 1-2 cm från golvet säger ju ingenting. Ligger du och hänger med huvudet t.ex så vänder du ju mycket högre upp än någon som har näsan över brösthöjd. Ned och vänd när du touchar bröstet i golvet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.