Logga in

Visa fullständig version : Chocka kroppen? Ultimat fettförbränning?

Maysan
2013-03-12, 22:52
Läste här om dagen ett inlägg på någon hemsida om att chocka kroppen på deff. Det lät intressant och så men är det verkligen något att testa? Det gick ut såhär:

Starta om sin ämnesomsättning.

De tre första dagarna äter man så torrt som möjligt (alltså tonfisk och/eller kalkon) samt broccoli till sina måltider. Under dagens gång ska man dricka ungefär 7 liter vatten. De nästkommande tre dagarna så byter man ut den torra proteinkällan till kött och/eller kycklingfilé. Då dricker man 3,7 liter vatten istället för 7 liter. Sen har vi sista dagen i veckan, alltså söndag, och där kan man äta en hel del kolhydrater (fullkornsris, potatis m.m.) samt kyckling och/eller kött. MEN endast 1.7 liter vatten om dagen.

Från låg fetthalt > en aning högre fetthalt (protein)
Broccoli 6 dagar i veckan (förutom sista dagen där du kan äta en hel del kolhydrater).
Från 7 liter vatten > 3.7 liter > 1.7 liter

Vad tror ni? Är det något som skulle kunna funka? Eller är det bara en massa snack? :em:

Dreas
2013-03-12, 22:56
Du kommer inte att tappa mer fett av det. Kanske en liten vätskedropp.
Och sen tappa lite extra pga. all vätska som behöver kylas.
Utgår från att kcalintaget och aktiviteter är lika oavsett upplägg.

Akada
2013-03-12, 22:57
Låter ganska tråkigt, lite obehagligt och helt onödigt.

Maysan
2013-03-12, 23:03
Jag håller med om att det låter grymt tråkigt och onödigt. Men är det inte så att man ibland behöver chocka kroppen och starta om sin ämnesomsättning lite då och då?

Dreas
2013-03-12, 23:05
Jag håller med om att det låter grymt tråkigt och onödigt. Men är det inte så att man ibland behöver chocka kroppen och starta om sin ämnesomsättning lite då och då?Nope.
Ätardagar kan dock vara bra för motivationen.

NiklasAlm
2013-03-12, 23:21
kan nog vara rätt skadligt och dricka 7 liter vatten också

Tolkia
2013-03-12, 23:22
Det låter i mina öron fullständigt idiotiskt. Exakt vad skulle vara bra med att omväxlande förvägra kroppen vatten (vilket man ju i praktiken ändå inte gör, om man dricker 1,7 liter vatten, även om det är mindre än 7 liter) och dränka den?

Att "chocka" kroppen med att omväxlande svälta och våldsäta, törsta och våldsdricka är i regel ett väldigt effektivt sätt att dels dra på sig vätska, dels få tarmarna att balla ur, med uppblåst gasbuk som följd. Tycker man att det är något att stå efter, så varsågod.

Maysan
2013-03-12, 23:30
Nu var det ju så att jag letade bekräftelse om hur denna idé stod till. Hade inga planer på att börja med den. Lät som en intressant galen idé.

Langster
2013-03-13, 08:07
Nu var det ju så att jag letade bekräftelse om hur denna idé stod till. Hade inga planer på att börja med den. Lät som en intressant galen idé.

Låter som en skitdålig idé. Inte för att det skulle skada dig, utan för att det inte skulle göra någon nytta alls.

Pretorian
2013-03-13, 10:09
Låter som min första deff som jag byggde på konserverad tonfisk i vatten och kyckling med broccoli utan kryddor. Gick ju sådär.

Beemel
2013-03-13, 10:56
7 liter vatten ?!?!

Jag har jobbigt nog att få i mig de tre som jag satt som personligt mål...