handdator

Visa fullständig version : Topboy - en huliganberättelse

hungry
2013-03-12, 21:39
Vad är en firma? Varför lockar våldet så starkt? Vad innebär det att vara man idag?

Detta är exempel på frågor som väcks i föreställningen Topboy och som kommer att diskuteras i efterföljande panelsamtal.

Topboy är en dansteaterföreställning i monologform som tar upp det organiserade fotbollsvåldet som idag lockar till sig allt från pojkar i de tidiga tonåren till män i mogen ålder. Föreställningens längd är 45 min därefter följer samtal med en panel kring fotbollsvåldet och frågan om ung identitet och manlighet.

I panelsamtalet deltar även journalisten Stephan Mendel-Enk som skrivit boken Med uppenbar känsla för stil -- ett reportage om manlighet, som handlar om hur fotbollsvåldet hänger samman med den bild av manlighet som pojkar formas till.

Topboy har arbetats fram i samverkan med Fotbollsalliansen, Fryshusets verksamhet för en positiv supporterkultur.

En intressant teater och panelsamtal : http://www.youtube.com/watch?v=gIaePMf-RfE

PS:kolla igenom hela, kan vara nyttigt och förstå hur vissa ungdomar hamnar i olika fotbollsfirmor i Sverige. Ta dig tiden att kolla.

Fordon
2013-03-12, 21:43
Den är rätt intressant. Vill minnas att SVT 8eller SVT play) hade den för något år sen.

hungry
2013-03-12, 21:45
Den är rätt intressant. Vill minnas att SVT 8eller SVT play) hade den för något år sen.

Japp den är något år gammal, men tänkte ändå att folk som inte såg den borde göra så :)

hultman
2013-03-12, 21:55
Hm. Hoppas det inte är någon moralsoppa som allt annat rörande detta ämne.

hungry
2013-03-12, 23:13
Nej de tycker ja inte, mer att dom går in i ''huvudet'' på grabbar.

hultman
2013-03-12, 23:29
Nej de tycker ja inte, mer att dom går in i ''huvudet'' på grabbar.

Ok. Det finns många huvuden att gå in i. Allt ifrån återfallsmördare till snälla familjefarsor. Generalisering är tråkigt.

PureWhey
2013-03-13, 02:58
Försökte se den för ett tag sedan, alldeles för löjlig.

Fordon
2013-03-13, 06:23
Försökte se den för ett tag sedan, alldeles för löjlig.

Hur skulle du göra en dansteaterföreställning?

Gabriel174
2013-03-13, 09:06
Vi fick se den någon gång under gymnasieperioden. Riktigt risig, och den var oerhört obekväm att bevittna. En kavalkad av pinsamheter, helt enkelt.

PureWhey
2013-03-13, 09:07
Hur skulle du göra en dansteaterföreställning?

Skulle tänka över mitt karriärsval om jag satte ihop den pjäsen i alla fall.

Carnes
2013-03-13, 10:32
Haha ja fyfan... Jag kommer ihåg när ''Green Street Hooligans'' kom ut och plötsligt fick folk få för sig att klä sig som ''huliganer'' och engagera sig i fotboll.. Herregud.

PureWhey
2013-03-13, 10:47
Haha ja fyfan... Jag kommer ihåg när ''Green Street Hooligans'' kom ut och plötsligt fick folk få för sig att klä sig som ''huliganer'' och engagera sig i fotboll.. Herregud.

Haha, tror att många i de yngre firmorna kommit dit efter en titt på gsh.

Onigiri
2013-03-13, 11:32
Försökte se den för ett tag sedan, alldeles för löjlig.Kan du förklara hur den är löjlig?

PureWhey
2013-03-13, 12:02
Kan du förklara hur den är löjlig?

Helt fel scen för huliganism, visst blir det spännande på film, i denna miljön händer inget. Det är inte spännande, inte så värst informativt bara alldeles för mycket flum. Vet inte riktigt hut jag ska förklara det.

hungry
2013-03-13, 18:44

haha ja. Inte alls lika mycket dressade grabbar längre. Hatar att de är 14 åriga snorungar som springer runt med en SI keps och skryter att dom kör för någon knatteliga ^^

hungry
2013-03-13, 18:47
Kalla fakta håller ju på med ett reportage om stockholmsfirmor just nu^^ Släpps i början av april tror ja.