handdator

Visa fullständig version : Samband mellan måltid och träning

AlltidXL
2013-03-12, 18:14
Hej! Jag är nu 13 dagar in på deffen och har som vana att styra in lunchen fyra timmar innan träning för att säkerställa att jag har tom mage vid intag av bcaa och pwo.

Jag under de senaste passen verkligen känt av att jag ligger på underskott, vilket jag vet är vanligt när man precis har stigit på en diet.
(-500kcal, aktivitetsfaktor: 1.4 träningsdag och 1.3 vilodag)

Frukost kl.8.00 (havregrynsgröt m mjölk, eaa)
Lunch kl. 11-12.00 (Pasta, broccoli)
Träning kl. 15-16.00

Saken är den att jag idag fick sluta 14:00, alltså endast kring två timmar mellan lunch och träning. Konstigt nog kände jag mig mycket piggare (motiverad) och prestationen var även snäppet bättre än tidigare.

Vad säger ni om detta?

Vitlök
2013-03-12, 21:49
Du måste ju inte träna på "tom" mage. Träna så att du känner att du kan prestera så bra som möjligt, utan att det låter det styra ditt övriga liv.

Beemel
2013-03-13, 14:04
Hej! Jag är nu 13 dagar in på deffen och har som vana att styra in lunchen fyra timmar innan träning för att säkerställa att jag har tom mage vid intag av bcaa och pwo.

Jag under de senaste passen verkligen känt av att jag ligger på underskott, vilket jag vet är vanligt när man precis har stigit på en diet.

Träning kl. 15-16.00

Saken är den att jag idag fick sluta 14:00, alltså endast kring två timmar mellan lunch och träning. Konstigt nog kände jag mig mycket piggare (motiverad) och prestationen var även snäppet bättre än tidigare.

Vad säger ni om detta?

Ifrågasätter starkt om "tom mage" har något självändamål. Varför inte ha mat i magen och skita i PWO?

bigbellybob
2013-03-13, 14:55

Träning kl. 15-16.00

Vad säger ni om detta?
Jag presterar bättre om jag käkar något med carbs cirkus 1,5-2h innan passet

AlltidXL
2013-03-13, 21:13
Ifrågasätter starkt om "tom mage" har något självändamål. Varför inte ha mat i magen och skita i PWO?

Håller med! Skall i fortsättningen inrikta mig mer på att hålla mättnadskänslan istället för att härda ut för en ypperlig effekt från pwo.

AlltidXL
2013-03-13, 21:20
Jag presterar bättre om jag käkar något med carbs cirkus 1,5-2h innan passet

Dock intar jag långsamma kolhydrater frukost/lunch. Hur väl de hinner påverka min träning kan man fråga sig. Hur som helst var känslan annorlunda.

Rawrx
2013-03-13, 22:28
Efter lång tids granskning och studier av min egen träning har jag kommit fram till att de flesta skitpass sammanfaller just med att jag ätit för dåligt innan träningen. För mig funkar det hyfsat att t.om. äta direkt innan (inte megasvulla såklart).

Har också känt av att detta blivit extra viktigt att tänka på nu när jag bantar.