handdator

Visa fullständig version : Problem med axlarna.

94aN
2013-03-12, 17:06
Hej!

Jag har senaste två veckorna haft problem med att träna ordentligt, speciellt när jag har bröst på schemat. Det är så att jag känner att axlarna, speciellt höger axel "ger upp" eller så är det någon slags smärta. Jag har väldigt svårt att skilja mellan om det nu är smärta eller om det är "trötthet" i axeln och att mina axlar är helt enkelt för svaga. Om jag nu skulle beskriva känslan så är det just trötthet och en brännande känsla medans jag håller på och tränar, någon som känner igen sig?

Så när jag kör till exempel bänkpress så tröttnar mina axlar och inte själva brösten vilket får mig att avbryta bänkpressen. Detta är väldigt irriterande och jag vet inte hur jag ska kontra detta.

Jag tror att det handlar om lateral eller pasterior delen av deltoids muskeln, har väldigt svårt att lokalisera området där axeln ger upp. Vad tror ni att detta kan bero på och hur ska jag fixa detta? Har precis kommit igång igen ordentligt snart i 2 månader och precis byggt upp min styrka igen efter att ha varit borta från träning i 2-3 månader pga sjukdom. Vill inte åka på ett "bakslag" igen.

En annan tanke, är att det kanske är rotatorcuffarna som spökar då jag inte är helt insatt inom axlar och som jag skrev tidigare så har jag svårt att lokalisera området där det gör "ont".

All tips och förslag på att ordna detta uppskattas jätte mycket.

pezrulezhaakon
2013-03-12, 17:42
94aN

Minska på axel/bröstträningen ett tag framöver och fokusera på rotatorcuffträning.

94aN
2013-03-12, 18:42
pezrulezhaakon

Förutom inåt och utåt rotation, vilka mer övningar bör jag köra på?

pezrulezhaakon
2013-03-12, 18:50
94aN

Kabeldrag åt sidan, om du menar lyft åt sidan, så är inte det primärt en cuffövning, även att cuffarna såklart arbetar.

In och utåtrotationer av överarmen, men även protraktioner, retraktioner, elevationer och depressioner av skulderbladet är fördelaktigt att träna.

94aN
2013-03-12, 18:55
Menade såklart in och utåtrotationer och inte lyft åt sidan, ber om ursäkt.

Tack för hjälpen.

Ifall någon annan har någo bra tips skulle det uppskattas!

Gpajpen
2013-03-12, 19:00
Tror bara axlarna behöver vila lite extra, då dom är den mest utsatta muskelgruppen.

Kör bröst ett tag men bara med övningar som isolerar bröstmuskeln väl. Och skippa axelträningen ett tag.

94aN
2013-03-12, 19:46
Kollade lite på teknik videos när man kör bänkpress. Jag måste medge att jag har lite teknikfel, och jag måste träna på tekniken lite.

Min fråga är nu, bör jag vila axlarna helt 1 vecka eller 2, eller träna på lite rotatorcuff övningar?

Jag kollade på dessa två videos som gjorde att jag insåg mina fel inom bänkpressen:

http://www.youtube.com/watch?v=33mjoyc5JbE

och

http://www.youtube.com/watch?v=c6I0z_d4xqY&playnext_from=TL&videos=G7RARttII4U

drkrupp
2013-03-12, 22:36
Prova att stretcha axlarna innan första bröstövningen för att försöka förhindra att de tar över.

as0k
2013-03-13, 09:42
94aN
Jag fick nyligen tips om dessa övningar.
Testa att köra några av dom några ggr i veckan. Det känns riktigt bra efter ett tag.

http://www.styrkelabbet.se/stretchovningar-for-axeln/

http://www.styrkelabbet.se/ovningar-brostrygg/

94aN
2013-03-13, 12:58
as0k

Hur länge har du kört dem övningar tills du märkte skillnad och att det kände bättre efter ett tag? :)

Ska absolut testa, tack.

as0k
2013-03-14, 07:25
as0k

Hur länge har du kört dem övningar tills du märkte skillnad och att det kände bättre efter ett tag? :)

Ska absolut testa, tack.

Jag har bara kört det i några dagar :) Jag menar att det känns bra i axlarna efter jag gjort övningarna några min, vet inte hur bra det blir på lång sikt än.
Jag kände att jag var riktigt stel, och tex min högra axel var bra mycket stelare och mindre rörlig än den vänstra så jag tror det kommer bli bra efter några veckor.

När jag började träna rotatorcuffarna för något år sedan tog det bara ca 2 veckor innan jag kände att det redan hjälpte mina problem med axlarna.

Protip: om du inte har tillång till en sån pinne så funkade det utmärkt med en golvmopp :)

94aN
2013-03-15, 11:05
Bumpar lite.

Hade ett ryggpass igår, gick sisådär då jag kände smärtan uppkomma i högra axeln då och då vid vissa övningar.

Idag hade jag tänkte köra ett pass med fokus endast på armar då jag inte vill träna bröst eller axlar än..

Jag vet inte vad som är smartast i detta fall då jag inte kan skilja mellan smärta och "trötthet eller svaghet" i axeln. Vart går gränsen.. Bör jag vila helt eller fortsätta träna och rehaba axeln lite?

Raschmus
2013-03-15, 11:17
Som Pez säger och stretcha bröst, axlar och lats. Sen stretcha mer bröst och lite mer bröst och sen stretchar du älgagobbamycket bröst.

Vetefan om du har samma skit som jag hade med min axel men det hjälpte mig iaf. Något mindre volym på bröst och axelträningen och stretcha, stretcha och stretcha kombinerat med cuffar.

94aN
2013-03-15, 11:23
Har börjat stretcha samtliga muskler väldigt mycket.

Jag experimenterade lite med axeln precis här hemma, försökte på mig lite axellyft åt sidan och fram. Det känns redan vid första 2-3 repetitioner att axeln blir trött och svag, det är den där känslan man får vid slutet av ett axel pass då axeln är helt slut. Det är så jag känner redan vid första 2-3 repetitionerna. Det är just därför jag funderar på om inte vila är kanske det mer smartare alternativet just i mitt fall.

En annan fråga, kanske en dum sådan men, vid stretch så antar jag man att det ska på något sätt förebygga skadan och göra det bättre. Men ifall muskeln behöver vila, är det verkligen så smart att stretcha? Kanske det blir en negativ effekt, eller är jag helt ute och cyklar?

MrAndersson3
2013-03-15, 18:27
Hade samma problem tidigare, om jag förstår dig rätt, sänkte belastningen rejält och körde hantellyft vid sidan, väldigt lätt. Många långsamma negativa reps, på lätt vikt.
Sedan också rotation, armbågen i sidan, sedan CC du ställer dig så du har CC i ryggen och roterar sedan armen framåt, med armbågen kvar i sidan. Körde lätta vikter på båda dessa övningar 2ggr/vecka i 2 veckor och det försvann. Pröva vet jag!

94aN
2013-03-18, 21:01
Förlåt ifall någon tar upp såna här bumps då och då men jag orkar verkligen inte ha ont i axlarna och känner mig fortfarande vilsen.

Har inte tränat sen i torsdags så de har vart att jag vilat axlarna nu i 4 dagar. Idag försökte jag mig på ett bröst pass.

Värmde upp rotatorcuffarna samt lite enkla axel övningar, men redan då kände jag att de gjorde "ont" och att axlarna vart trötta direkt då jag insåg att jag inte skulle klara av att köra bröst ordentligt.

Detta börjar bli verkligen irriterande. Känns som om jag kommer endast tillägna varje gympass till att köra enkla utåt/inåt rotationer samt lite lätt axel träning vilket är så himla tråkigt.

Tanken har slagit mig att det kanske är en inflammation eller någon annan slags skada, men som sagt jag har svårt att förklara mig och svårt vet inte riktigt som sagt ifall det är ont eller trötthet/svaghet i axlarna.

Passet idag tillägnades mestadels till lite rotatorcuff träning samt lite lätta axel övningar.

Bör jag fortsätta såhär i 2-3 veckor o endast träna rotatorcuffen samt axlarna eller bör jag fortsätta träna andra muskler då axeln "aktiveras" ändå rätt mycket när man kör andra muskler.

Jag känner mig verkligen vilse, fy fan för detta. All hjälp skulle uppskattas.

EDIT:

Värt att tillägga så känner jag att detta har blivit ett problem för mig även i det vardagliga livet. Så fort axlarna "aktiveras" så känner jag att jag inte orkar använda mig utav dem och dem blir trötta direkt.

pezrulezhaakon
2013-03-18, 21:40
94aN

Har du dragit på dig ett problem i axlarna så tar det klart längre tid än futtiga 4 dagar att bli kvitt det.

Längre vila och rehabträning/rörelseträning med fjuttvikter i omkr 6-8v

Bryggan
2013-03-18, 22:05
Tror bara axlarna behöver vila lite extra, då dom är den mest utsatta muskelgruppen.

Kör bröst ett tag men bara med övningar som isolerar bröstmuskeln väl. Och skippa axelträningen ett tag.
+1

Pec-dec och hantelflyes är bra övningar.

pezrulezhaakon
2013-03-18, 22:21
Bryggan

Både pec-dec och hantelflyes belastar axlarna hårt.

Bryggan
2013-03-18, 22:25
Bryggan

Både pec-dec och hantelflyes belastar axlarna hårt.Må så vara man eftersom man automatiskt blir svagare i dessa övningar så belastar man ändå inte axlarna lika hårt...eller? De är mer isolerande än pressövningar tycker jag iaf.

pezrulezhaakon
2013-03-18, 22:26
Bryggan

Det är anledningen till att man är svagare för att axlarna oftast begränsar belastningen.

Bryggan
2013-03-18, 22:29
Ok då viker jag mig. Vad finns det för isolerande övningar för bröstet då då? Har själv haft problem med axlarna i pressövningar men aldrig vid flyes eller pec-dec.

Jag är inte trög, det blir bara fel när jag tänker ibland:).

pezrulezhaakon
2013-03-18, 22:36
Bryggan

Det finns inga isolerande bröstövningar som inte påverkar främre delta och rotatorcuffen/axelleden.
Press/flyesövningar och pec-dec belastar axelleden på olika sätt. Belastningen är hög för axelleden och rotatorcuffen i båda fall.

Bryggan
2013-03-18, 22:53
Krya på dig 94aN!

calle83
2013-03-19, 08:04
vila har själv haft problem med min axel och det som hjälpte mig var helt enkelt att vila...

94aN
2013-03-20, 20:11
calle83

Hur länge vilade du då?

Det jag nu har satt upp inför kommande 3 veckor är stretch samt rotatorcuff övningar, samt undvika all axel träning. Det som gör mig osäker är att vad jag än kör för muskelgrupp förutom ben såklart så "aktiveras" axlarna och efter ett tag så kommer smärtan och svagheten. Men jag vill inte vila helt och hållet :/ Vad anser ni om detta?

Jag skulle även vilja behöva lite tips på rotatorcuff övningar förutom inåt/utåt rotationer.

Sedan så vill jag inte att detta på något sätt skulle sakta ner på min träning på något sätt så därför skulle jag även uppskatta ifall någon skulle kunna bidra med några bröst övningar som inte aktiverar axeln så mycket, alltså så isolerade bröst övningar som möjligt, om nu dessa existerar haha.

Tacksam för all svar än en gång.

bjohe
2013-03-21, 10:46
Jag skulle råda dig till att skita i rotatorkuffövningarna också om du inte till 100% vet att du är för svag i "kuffen". När du kör rotatorkuffsövningar involverar du även delta muskeln genom att du spänner den under övningarna vilket medför att den aldrig får vila helt. Alla bröstövningar inkluderar främreaxelmuskeln men t.ex kryssdrag nedåt är den som aktiverar axlarna minst.

Mitt råd: skit i alla bröstövningar och framförallt alla axelövningar förutom baksida axel ett par veckor. Börja sedan med bröstövningar försiktigt.

Om du har smärta i axeln bör du utreda mer noggrant varför du har smärta men om du känner "trötthet" så prova detta råd.

Lycka till och lyssna på din kropp. :)

94aN
2013-03-21, 19:36
bjohe

Tack för ditt svar. Problemet med mina axlar är att vilken muskelgrupp jag än kör så känns det att dem aktiveras.

Har denna vecka kört biceps, triceps och rygg då jag trodde att de inte skulle påverka axlarna. Men jag hade fel, tyvärr så vette jag fan vad som händer och det känns som om att axlarna aktiveras vad jag än kör för muskel och jag ger helt enkelt upp. Funderar på att vila från all träning i 3-4 veckor och sedan komma tillbaka. Fan fan fan vet inte vad jag ska ta mig till.

Skallfraktur
2013-03-21, 20:33
Hela grejjen med rotatorcuffövningarna är ju att man INTE ska aktivera deltoid. Du ska köra så pass låg vikt och så pass kontrollerat att du endast aktiverar SITS. När du kör hantellyft åt sidan så är det klart att deltoids kommer aktiveras oavsett vikt, men vikten du kör med ska inte vara något som gör att du ska kunna bli övertränad i den muskeln oavsett.

Träning för rotatorcuffen är någonting som ALLA borde köra i förebyggande syfte.

Payter
2013-03-21, 20:42
Tog mig nästan ett år att komma tillbaka och kunna köra dips och bänk.Skynda långsamt och när du blir bra så kan det vara bra att köra nästan dubbelt så mycket set för baksidan av överkroppen som för framsidan.Själv kör jag mycket Trx övningar och bandpullaparts för baksidan (förrutom självklarheter som pullups och rodd).Axlarna är ett helsike att få problem med,så var försiktig!

JonasF
2013-03-22, 00:33
http://www.youtube.com/watch?v=33mjoyc5JbE

och

http://www.youtube.com/watch?v=c6I0z_d4xqY&playnext_from=TL&videos=G7RARttII4U

Nice! Skönt och veta att man gör så utan att ha behövt titta på massa videos :)
Tycker det är sånt man har känt sig fram till just för att vara skonsam mot axlar och vrister och för det har känts bättre i bröstet.

Dbn
2013-03-22, 07:45
Lånar tråden lite.

när jag kör lyft åt sidan med hantlar känns det som att en sena kommer i kläm i höger axeln, går bra första 10 repsen med lätt vikt men sen börjar det kännas, ingen smärta utan nån sorts friktion i axeln.
kan tillägga att jag för ca 1 år sen fick nackspärr på samma sida,
fick gå med huvudet lutat mot högeraxeln 1-2 dagar, känner mig ännu lite stel vid höger traps.

vad tror ni? :)

MVH

Sheogorath
2013-03-22, 07:50
Lånar tråden lite.

när jag kör lyft åt sidan med hantlar känns det som att en sena kommer i kläm i höger axeln, går bra första 10 repsen med lätt vikt men sen börjar det kännas, ingen smärta utan nån sorts friktion i axeln.
fick gå med huvudet lutat mot högeraxeln 1-2 dagar, känner mig ännu lite stel vid höger traps.

MVH

Du får förmodligen pump i supraspinatusmuskeln och p.g.a. antingen instabilitet eller naturligt trånga förhållanden på ena sidan blir det för trångt mellan ledhuvudet och akromion. Testa att inte lyfta armbågarna fullt så högt (max 80° i axelleden) och lyfta lite mer framåt om du kör rakt åt sidan (d.v.s lyfta i scapulas plan; det är olika för olika individer). Hjälper inte det är det att be om problem att fortsätta med övningen tills du kommit till rätta med grundorsaken.

Dbn
2013-03-22, 08:04
Du får förmodligen pump i supraspinatusmuskeln och p.g.a. antingen instabilitet eller naturligt trånga förhållanden på ena sidan blir det för trångt mellan ledhuvudet och akromion. Testa att inte lyfta armbågarna fullt så högt (max 80° i axelleden) och lyfta lite mer framåt om du kör rakt åt sidan (d.v.s lyfta i scapulas plan; det är olika för olika individer). Hjälper inte det är det att be om problem att fortsätta med övningen tills du kommit till rätta med grundorsaken.

tack för svar

Min massör var inne på att stretcha supraspinatus.
det hjälpte dock inte axelproblemet men upplevde att jag inte var lika stel i bänkpress av någon anledning :)
har även haft ont i hantelpress över huvudet men det har jag lärt mig att träna förbi genom att pressa armbågarna bakåt så dom kommer jämnsides med öronen, (fick den iden när jag körde massa slidewalls som mjukade upp övrerygg:) )faller armbågarna fram så börjar det göra ont vid samma ställe som i lyft åt sidan.

94aN
2013-03-22, 18:43
Kan känningar vid trapzesius samt bröstryggen/vid skuldrorna vara orsaken till denna svaghet i axlarna?

rename
2013-03-22, 21:03
Lånar tråden lite.

MVH

Som de andra har skrivit. Denna länk kan nog hjälpa dig: http://axonblogg.se/axellyft-at-sidan-ur-ett-anatomiskt-perspektiv/

94aN
2013-04-02, 12:01
Update *bump*

Nu har skadan gått ifrån att endast göra ont när jag rör på axlarna o använder dem till att det även gör ont när jag trycker på det onda området.

Vad kan det vara när man trycker på det ömma stället och det gör ont? Kan det vara en inflammation tro?

Men nu har jag kunnat känna o se vart jag har ont. När jag trycker i det främre och mellersta området av axlarna så gör det ont, så det är icke bakre axeln.