Logga in

Visa fullständig version : [Fel att väga maten tillagad?]

Illuminatus
2013-03-12, 13:21
Ett vanligt förekommande svar här på forumet brukar låta att man hela tiden skall väga sin mat otillagad, att man gör fel i att väga maten tillagad.

Men är det verkligen fel att väga tillagad vikt om man utgår från ett ungefärligt näringsvärde för varan tillagad?

Problemet uppstår när jag och min flickvän skall laga lunch, middag osv. Hon äter betydligt mindre än vad jag gör vilket försvårar det hela i och med att hade vi ätit samma mängd kunde vi bara splittat det totala näringsvärdet på hälften men nu funkar det ju inte riktigt så.

Vi väger vår mat tillagad och jag har således använt mig utav det näringsvärdet under en 4-veckors period och är viktstabil (något hekto tyngre pga litet överskott) vilket varit mitt mål. Alltså har beräkningarna stämt i punkt och pricka.

Likaså vid bortbjudningar till familj har jag vägt käket tillagat såklart, helt omöjligt att veta mängden otillagad då.

Jag har även gjort mindre "experiment" med före/efter vikt på bland annat fullkornsspaghetti så brukar jag äta 100g okokt (väger otillagat när jag är själv) vilket motsvarar ungefär 250g kokt. När jag och min sambo äter tillsammans väger jag tillagad vikt och brukar då äta 250g kokt och då vet jag att det motsvarar ca 100g okokt spaghetti.

Jag ser inte problemet i att göra så här om man är väldigt uppmärksam på att verkligen beräkna på tillagad vikt och inte otillagad och vice versa och använda rätt näringsvärde. Självklart så beror säkert längden på stekning, kokning osv på varans tillagad näringsvärde men borde inte diffa speciellt mycket eftersom vi "alltid" gör på vårt sätt vid tillagning som alltid blir densamma.

Hur gör ni andra som väger mat och äter med sambo??

/A

Silencer
2013-03-12, 13:24
Väger du tillagad så måste du använda näringsvärdet för tillagad mat. Svårare än så är det inte. Tillagningssättet spelar dock stor roll. Grillat kött jämfört mot en saftig stekt biff har ju extremt olika värden (det första kommer ha en högre näringstäthet eftersom mer vatten är borta).

forslund
2013-03-12, 13:25
Fungerar det för dig så gör det ju det.

Enda problemet jag ser är att det blir större felmarginaler. Ena gången väger 100g okokt ris 250 gram kokt, andra gången 275 gram.
300 g kött väger 225 g stekt ena gången, 175 andra gången pga att du stekt den mycket hårdare etc.

z_bumbi
2013-03-12, 13:33
Det som spelar roll är att man vet om man äter mer, samma eller mindre och hur man kommer fram till det är oviktigt. Vill du räkna och vet vad maten innehåller så är det alltså helt okey att väga maten tillagad och som du har upptäckt har det sina fördelar.
Problemet kan uppstå när folk har vikten i tillagad form och går på icke tillagade energivärden eller tvärt om.

NiklasAlm
2013-03-12, 13:38
Ett alternativ är ju att du väger allting okokt för både dig och din flickvän. Säg att det blir 2500 kalorier. Sen väger du allting när du är färdig det kanske väger 1000 g(chansar hej vilt här), sen väger du din portion kanske väger 600 g.

då kommer din portion bestå av (600/1000)*2500= 1500 kalorier.

Men detta funkar ju bara om fördelningen av ingredienser ser exakt likadan ut i era portioner.

Reaper123
2013-03-12, 14:00
Lagas mat i mitt kök = då bokförs otillagad vikt

Äts mat ute = då bokförs uppskattad vikt (sen om jag väljer att registrerar tex 360kcal ris som okokt/kokt är hugget som stucket)

Gör jag storkok, tex en gryta så räknar väger jag allt otillagat och när grytan är klar fördelar jag upp detta på ett ungefär jämt viktmässigt.

Tex 1600gram gryta fördelat på 4ggr 400gram och registrerar då "grytan" som 400g utefter dessa kcal och makros jag räknat fram (400g motsvarar alltså 25% av allt som stoppats i). Detta förenklar min registrering avsevärt, istället för att mata in femtielva olika livsmedel, då jag högst sällan äter samma mat mer än en gång i veckan! :D

Illuminatus
2013-03-12, 14:18
Som jag skrev så väger jag otillagat när jag äter själv helt enkelt för att jag käkar upp det jag tillagar och vet hur mycket det är i otilllagad vikt. Är vi två så blir det ett problem eftersom vi äter olika mycket.

Jag kommer såklart fortsätta väga maten tillagad när vi är två eller flera eftersom det uppenbarligen fungerar men jag håller med, använder man sig av fel näringsvärde låt säga okokt ris istället för kokt när man väger kokt ris så springer ju energin iväg. Jag har dock bra koll på detta och är inget misstag jag skulle göra.

Tycker det är ett enkelt sätt att beräkna energin på ett ungefär. Tar inte längre tid att lägga upp maten på tallriken med våg under än utan, om det sen skulle skilja +- 100kcal är inte det hela världen, inte ens i slutändan tror jag

TorbjornFred
2013-03-12, 14:59
om man kan hur mycket okokt väger jämfört med kokt och väljer okokta näringsvärden är det bara enkel matematik, så gör väll alla som vill vara noga. förstår inte vad din poäng är