handdator

Visa fullständig version : Knäböjsneuros

filmjölk
2013-03-12, 12:44
Ett ständigt debattämne på Kolozzeum är denna övning. Fälla ryggen eller inte fälla ryggen, maxdjup, paralelldjup, sl-djup, 90grader, buttwink, klack, planka, frekvens, TUT etc etc etc.

Ingen annan övning stöts och blöts, fixeras över, ältas, diskuteras lika mycket. Ingen annan övning skapar mer osämja på forumet. Jag anser att knäböj har skapat en slags kollektiv psykisk sjukdom på Kolozzeum, som jag har namngett till: Knäböjsneuros.

Knäböjsneuros förefaller vara ytterst smittsamt, skadligt, agressionsinducerande och destruktivt. Smittan skiljer inte på träningsinriktning utan kan drabba alla. Byggare, fitnessfolk, motionärer, hobbylyftare och lyftare.

Jag har utformat ett enkelt självtest för att se om DU har drabbats av knäböjsneuros. Svarar du JA på fyra eller fler av de åtta frågorna nedan är du förmodligen smittad.

1) Blir du personligt förolämpad och upprörd när någon böjer "fel" och säger sig ha "rätt?

2) Är du av åsikten att man kan böja halvtungt till maxtungt fem gånger i veckan men skulle bli övertränad av att bicepscurla med samma frekvens?

3) Skulle du kunna tänka dig att använda frasen: "Så vackert att jag blir tårögd" av ett YT-klipp på någon böjande tyngdlyftare eller Tom Platz som böjer?

4) Stavar du ordet "djup" med flera "u" (tex. "Det skall vara djuuuuuupa böj annars kan det vara!") när du skriver om knäböj?

5) Får du lust att slå någon på käften när denne någon fäller ryggen och sedan har fräckheten att skryta om resultatet?

6) Håller du med om frasen: "Skulle jag bara köra en övning, skulle det vara knäböj?"

7) Tycker du att frasen: "Knäböj botar cancer" är rolig eller tom. sann?

8) Tycker du att de flesta som har taniga armar och beklagar sig över detta borde böja mer?

Det finns inget känt botemedel mot knäböjsneuros men det går att lindra symtomen och spridningen genom att:

* Sluta kolla på YT-klipp av övningen.
* Träna mer överkropp
* Fundera inte på: "Milk and Squats!"
* Avgör inte om någon är stark/snygg/vältränad genom att stirra dig blind på lårutvecklingen och eller knäböjsresultatet.
* Skriv inte i knäböjstrådar
* Byt ut övningen mot benpress
* Känner du dig upprörd över att någon har fel om knäböj, ta ett djupt andetag och svara sansat eller avstå.

tossefar
2013-03-12, 12:47
Asch, jag trodde att det handlade om den lätta ångest man kan känna inför ett böjpass. Att nu jäklar kommer det bli tungt.

Det du skriver kan jag inte alls relatera till!

Olegh
2013-03-12, 12:50
Knäböj är en trevlig övning.

http://i.imgur.com/ZAiFoA0.jpg

ceejay
2013-03-12, 12:51
do you even squat?

filmjölk
2013-03-12, 12:54
do you even squat?

Jag knäböjer tyvärr ibland för att gymmet är litet och jag har inga alternativ. En vettig benpress eller en smithmaskin och övningen hamnar i papperskorgen.

Dreas
2013-03-12, 12:55
Jag är inte smittad, dock har jag svårt för personer som envisas med att dom har rätt och kör perfekt när det ganska tydligt finns saker att justera.

Oxe
2013-03-12, 12:56
Jag böjer för att jag får dricka alkohol isamband med böjandet är jag då i riskzonen ?

Fick en fråga som ungefär stämde in på mig

aijou
2013-03-12, 12:56
Jag ser det snarare som en viktig del utav evolutionen än en "sjukdom". *screwy*

rooz
2013-03-12, 12:59
Blott ett verktyg för att kunna träna i tights utan att oxe skrattar & pekar på mig.

filmjölk
2013-03-12, 13:01
Jag böjer för att jag får dricka alkohol isamband med böjandet är jag då i riskzonen ?

Fick en fråga som ungefär stämde in på mig

Det beror på hur ofta du dricker alkohol:) 1-2dagar i veckan...helt ok, 3-4 dagar i veckan lite i överkant men funkar periodvis om du är vältränad. 5 dagar i veckan...drabbad.

spoon
2013-03-12, 13:05
Alternativ två och tre stämmer på mig. Så jag känner mig säker. Främsta anledningen till att köra knäböj är för att öka marklyftet.

rogerQ
2013-03-12, 13:14
http://www.youtube.com/watch?v=jYuQOijliac

Mike Boyle har redan löst problemet. Rear foot elevated split squat.

Oxe
2013-03-12, 13:17
Det beror på hur ofta du dricker alkohol:) 1-2dagar i veckan...helt ok, 3-4 dagar i veckan lite i överkant men funkar periodvis om du är vältränad. 5 dagar i veckan...drabbad.

1dag i veckan max isamband med böj, lite starksprit innan passet och lite öl för att varva ner efter.

Försöker i den mån jag kan mygla och kör lite mindre vikter och lågreps

Dyrgripen
2013-03-12, 13:23
Jag böjer 90 grader.

http://i3.kym-cdn.com/photos/images/original/000/147/046/UMAD.png

hurril
2013-03-12, 13:27
Var sker allt det här snacket om knäböj?

Diomedea exulans
2013-03-12, 13:28
Jag anser att neurosen förstärks av det rumpdyrkande som svept som en våg över forumet. En sexig rumpa anses vara en sådan som erhålls när man uppnåt framgång i knäböj. Rumpdyrkandet har nått sådana höjder att män inte längre bryr sig om utseendet på kvinnors bröst.

Mindre rumpdyrkan vore synonymt med mindre knäböjsdyrkan. Jag anser alltså att ett sätt att lindra symptomen är att byta ut all sin rumpporr mot silikontutteporr.

hurril
2013-03-12, 13:28
Jag kan se en neuros och den bor hos filen själv - han verkar inte kunna sluta tjata om hur andra tjatar om knäböjen. Jag ser inte de andra som tjatar om den däremot.

filmjölk
2013-03-12, 13:38
Jag kan se en neuros och den bor hos filen själv - han verkar inte kunna sluta tjata om hur andra tjatar om knäböjen. Jag ser inte de andra som tjatar om den däremot.

Hurrilen får försöka studera kolozzeumföreteelser ur ett längre perspektiv än en månad. Men iofs, tråden hade passat bättre för några år sedan än i dagsläget, så kanske har det skett en slags remission?

Ah, förresten: Ett färskt fall av knäböjsinducerad agression finns i filmtråden.

hurril
2013-03-12, 14:01
Hurrilen får försöka studera kolozzeumföreteelser ur ett längre perspektiv än en månad. Men iofs, tråden hade passat bättre för några år sedan än i dagsläget, så kanske har det skett en slags remission?

Ah, förresten: Ett färskt fall av knäböjsinducerad agression finns i filmtråden.

Tror du och jag bott på det här forumet samma tio år och visst förekommer det knäböjsdiskussioner... men desto fler metaknäböjsdiskussioner som denna.

rogerQ
2013-03-12, 14:02

Du måste göra en survey eller meta-analys över den tillgängliga litteraturen här på kolozzeum eller iaf länka några praktexempel!

filmjölk
2013-03-12, 14:15
Tror du och jag bott på det här forumet samma tio år och visst förekommer det knäböjsdiskussioner... men desto fler metaknäböjsdiskussioner som denna.

Ok vi är ej överens om frekvensen, och jag roas något oerhört av att diskutera frågan. Men kolla in tonen på inläggen när knäböj diskuteras, en del verkar bli genuint upprörda över något som strider mot deras sinnebild av vad en knäböj är. (jmf gärna med religionstrådar) ingen annan övning, inte ens bänktröjan skapar samma agg.
Knäböjsneuros.

hurril
2013-03-12, 14:27
Ok vi är ej överens om frekvensen, och jag roas något oerhört av att diskutera frågan. Men kolla in tonen på inläggen när knäböj diskuteras, en del verkar bli genuint upprörda över något som strider mot deras sinnebild av vad en knäböj är. (jmf gärna med religionstrådar) ingen annan övning, inte ens bänktröjan skapar samma agg.
Knäböjsneuros.

Ja många blir verkligen arga när någon föreslår knäböj som en övning för att bygga upp ett par stora starka lår. Du t ex =)

Latissimus Dorsi
2013-03-12, 14:31
Lägg till : har du slagit PB i knäböj till "Du Hast"

Slartibartfast
2013-03-12, 15:07
http://www.youtube.com/watch?v=jYuQOijliac

Mike Boyle har redan löst problemet. Rear foot elevated split squat.

Vad är skillnaden (förutom den uppenbara) mellan RFESS och vanliga utfall?

Mina ben/glutes har svarat riktigt bra på att skita fullständigt i knäböj, och koncentrera mig på utfall och benpress istället.

Som mike påpekar, kan jag hantera mycket mera vikt per ben i utfall, än vad jag kan i vanlig böj, och min rygg mår mycket bättre.'

Åt helvete med knäböj. cofffee

Olegh
2013-03-12, 15:28
Så vackert att jag blir tårögd.

VcEsmhVag1c

hurril
2013-03-12, 15:29
Men för fan Idalberto!

Rikard Jansson
2013-03-12, 15:51
Jag tycker om knäböj, men resultaten har verkligen varit lidande hypertrofimässigt nu när jag nästan enbart kört den som benövning. Måste börja nöta 33% böj, 33% lårcurl, 33% benspark tror jag. Är mest röven som tagit sig, och då kör jag ändå highbar och upprätt

Alfers
2013-03-12, 15:58
Jag anser att neurosen förstärks av det rumpdyrkande som svept som en våg över forumet. En sexig rumpa anses vara en sådan som erhålls när man uppnåt framgång i knäböj.

Kolla även #squat på instagram, åtminstone hälften av alla bilder är på stora runda damrumpor.

Min sambo som läser ganska mycket bloggar har märkt av att alla (inte bara såna om träning) tokhyllar och älskar "squats" (inte knäböj)

Latissimus Dorsi
2013-03-12, 16:09
Kolla även #squat på instagram, åtminstone hälften av alla bilder är på stora runda damrumpor.

Min sambo som läser ganska mycket bloggar har märkt av att alla (inte bara såna om träning) tokhyllar och älskar "squats" (inte knäböj)

Ahahahahah, frågade en brud på jobbet om hon körde knäböj. Hon svarade nej, för hon tränade körde bara Squats :D

ChrisRiddick
2013-03-12, 16:11
En vettig benpress eller en smithmaskin och övningen hamnar i papperskorgen.

http://i155.photobucket.com/albums/s288/brennengs/dinozzo-head-slap.gif

;)

snelhest
2013-03-12, 16:14
Sossar gillar inte knäböj för de är avundssjuka att det finns män som är manligare än dem.

filmjölk
2013-03-12, 16:26
Sossar gillar inte knäböj för de är avundssjuka att det finns män som är manligare än dem.

Att mäta manlighet i knäböj är som att mäta kvinnlighet med häftmassa. Dvs inte relevant eller ens förståeligt.

rogerQ
2013-03-12, 16:46
Vad är skillnaden (förutom den uppenbara) mellan RFESS och vanliga utfall?

Mina ben/glutes har svarat riktigt bra på att skita fullständigt i knäböj, och koncentrera mig på utfall och benpress istället.

Som mike påpekar, kan jag hantera mycket mera vikt per ben i utfall, än vad jag kan i vanlig böj, och min rygg mår mycket bättre.'

Åt helvete med knäböj. cofffee

För mig är skillnaden stor, riktigt stor. Jag har aldrig gillat vanliga utfall med skivstång pga nån märklig typ plyometrisk rörelse i själva utsteget, och det faktum att det tränas ofta alternerande mellan höger vänster så tappar jag hela anspänningen i musklerna mellan reppen, jag gillar den konstanta anspänningen vid RFESS, och tänker mycket glutes/baksida/hip-torque när jag pressar. Quads hänger mest med och ger skön synk mellan framsida-baksida. Har även experimenterat lite med utfallsgång med viktskiva och överkroppsrotation och det har jag också lagt ner. Ett grymt plus med RFESS är att jag använder den bakre foten som hjälp vid de sista repsen, typ forced reps. Typ som scott-curl med hantel.

Raschmus
2013-03-12, 16:49
Känns som att många som lider av knäböjneuros har komplex för sina svaga bänkpressar.
trollololo, u provoced brah?!

Rikard Jansson
2013-03-12, 16:50
>kass i bänk
>aaah men kolla här då!!1(böjer mycket)
>noone cares

aijou
2013-03-12, 17:42
Känns som att många som lider av knäböjneuros har komplex för sina svaga bänkpressar.

*cry*

Loke
2013-03-12, 18:18
Jag fick bara 3, men på mitt hemgym har jag rykte om mig att vara böjnörden nummer 1, så jag kan inte tänka mig att jag skulle vara osmittad. Iofs är inte mina bänkar så dåliga, kanske är bänkpress ett vaccin mot sjukdomen?

filmjölk
2013-03-12, 18:22

:) Eller för den delen tvärtom.

Heddaway
2013-03-12, 18:26
Böjer för att bränna fett och få en snygg röv, som komplement till andra övningar. Eller var det tvärtom? Träna röv och ben för att bli bra i böj? Hm.

Matsa
2013-03-12, 18:37
Känns som om den största knäböjsrelaterade masspsykosen var för något år eller två sedan, tycker att det verkar ha lugnat ned sig. Jag tror faktiskt att bänkpress har diskuterats både flitigare och med mer känsla om vi jämför över hela forumets livstid. ;)

Barstar
2013-03-13, 11:10
Jag knäböjer tyvärr ibland för att gymmet är litet och jag har inga alternativ. En vettig benpress eller en smithmaskin och övningen hamnar i papperskorgen.

Jag har en smithmaskin på gymmet jag tränar på, i den brukar jag köra böj. Får jag inte säga att jag böjer längre? *cry*

Vad finns det för alternativ till "Smithböj"?

Duran
2013-03-13, 11:45
Jag avskyr att böja, är kass på det och behöver inte mer häck men jag fortsätter tvångsmässigt eftersom det känns som om jag är en stor fet jävla loser om jag tränar styrka utan böj. Lite halvsmittad är jag nog.

rogerQ
2013-03-13, 12:14
Jag har en smithmaskin på gymmet jag tränar på, i den brukar jag köra böj. Får jag inte säga att jag böjer längre? *cry*

Vad finns det för alternativ till "Smithböj"?

Du kan inte i ärligehetens namn påstå att du böjer. Du kan på din höjd säga att du "smithböjer". Men det är inget att skämmas för, för det finns alternativ. Klassikern är benpress, ett bättre men ganska ovanligt alternativ är lever-squat, jag förutspår att inom 5 år kommer c:a 40% av alla benpressar vara utbytta mot leversquat. Sen har du bulgarian splitsquat aka rear foot elevated splitsquat och skater squat.

sweetkarolina
2013-03-13, 13:45
Hihi, böjnörd är man väl, men jag blir bara "upprörd" över teknikbrister som genomgående är dåliga/skadliga. Huruvida man har stången högt/lågt, ryggen fälld/upprätt, böjer djupt/grunt, tittar upp/ner eller står brett/smalt får var och en avgöra vad som passar för sig. Men korsryggar som släpps/krummas i botten blir jag ledsen av.

Och en gång fick jag nöjet att lyssna på när stans PT-skola skulle instruera en klass med blivande PT's hur man böjer. När rådet att man skulle blåsa ut luften i botten av böjen kom höll man ju på att svimma. Vilka idéer folk har.

rogerQ
2013-03-13, 13:49
För att återigen citera Mike Boyle: "If it looks athletic, then it is athletic." Ser det fördjävligt ut, är det fördjävligt. Och ingen blir impad av nån snorunge som lassar 200 kg på stången och böjer 1 dm.

Latissimus Dorsi
2013-03-13, 13:53
Hihi, böjnörd är man väl, men jag blir bara "upprörd" över teknikbrister som genomgående är dåliga/skadliga. Huruvida man har stången högt/lågt, ryggen fälld/upprätt, böjer djupt/grunt, tittar upp/ner eller står brett/smalt får var och en avgöra vad som passar för sig. Men korsryggar som släpps/krummas i botten blir jag ledsen av.

Och en gång fick jag nöjet att lyssna på när stans PT-skola skulle instruera en klass med blivande PT's hur man böjer. När rådet att man skulle blåsa ut luften i botten av böjen kom höll man ju på att svimma. Vilka idéer folk har.

300 kg på ryggen, blås ut luften i botten :D fan vilken sorglig bild jag fick i huvudet :(

Barstar
2013-03-13, 21:26
Du kan inte i ärligehetens namn påstå att du böjer. Du kan på din höjd säga att du "smithböjer". Men det är inget att skämmas för, för det finns alternativ. Klassikern är benpress, ett bättre men ganska ovanligt alternativ är lever-squat, jag förutspår att inom 5 år kommer c:a 40% av alla benpressar vara utbytta mot leversquat. Sen har du bulgarian splitsquat aka rear foot elevated splitsquat och skater squat.

Hej, Jag heter Barstar och är Smithböjare. Det började med stången en kall vinterdag för länge sedan, vi hade fått en ny ställning på mitt annars ganska slitna gym. Den var förföriskt kromad och glänsande ren, viktskivorna hade till och med en etikett kvar. Jag kunde inte få nog och har njutit av varenda en av dem. Nu inser jag att jag lurat mig själv och fört er bakom ljuset.

Jag skulle vilja ta det här tillfället i akt för att be Kolozzeums användare om ursäkt, jag har ljugit och det kommer inte upprepas.

Mapa
2013-03-13, 21:29

Det roliga va att när denna räka lärda upp sina blivande PTs så hade vi 3st +275kgs rawböjare i samma lokal. Det blev nästan pinsamt. Förstår inte hur det kan vara så att vem som helst kan starta en PT skola och lära ut va fan som helst

z_bumbi
2013-03-13, 21:37
För att återigen citera Mike Boyle: "If it looks athletic, then it is athletic." Ser det fördjävligt ut, är det fördjävligt. Och ingen blir impad av nån snorunge som lassar 200 kg på stången och böjer 1 dm.

Återigen en anledning att inte lyssna på den personen.

rogerQ
2013-03-13, 21:42
Återigen en anledning att inte lyssna på den personen.

Ok, jag trodde han var "legit". Du får gärna förklara eller ska jag starta en tråd om det?

Dreas
2013-03-13, 21:46
Ok, jag trodde han var "legit". Du får gärna förklara eller ska jag starta en tråd om det?Att det ser ut som skit enligt dig måste inte betyda att det är dåligt. Alla har inte samma linjer och förutsättningar.

rogerQ
2013-03-13, 21:48
Att det ser ut som skit enligt dig måste inte betyda att det är dåligt. Alla har inte samma linjer och förutsättningar.

Intressant, påståendet gäller främst "coaching cues" alltså hur man lär ut övningar och ser det fel och konstigt ut från början är det med stor sannolikhet nåt som inte stämmer.

rogerQ
2013-03-13, 21:51
Det är också möjligt att Boyle har trampat i klaveret nån gång men han är föreståndare för ett stort träningscenter. men jag dyrkar inga falska profeter, jag citerar bara från andra som jag tror är mer trovärdiga än jag själv.