Logga in

Visa fullständig version : Rökstopp på ställen där barn får röka passivt

tlk
2013-03-12, 08:33
Rökstopp på gång (http://www.sydsvenskan.se/sverige/rokstopp-pa-vag-i-bilen/) vid lekplatser och andra ställen där barn ofta får insupa röken.

Riktigt bra tycker jag. Ser dagligen mammor som bolmar sittandes bredvid lekplatsen när deras rälia små barn springer runt.

Med tanke på att Sveriges lag ofta bygger på att barnens bästa går först så känns det rätt grejt. Rökare kan ju flytta.

Pingu
2013-03-12, 08:40
Bra, riktigt bra!

Donner
2013-03-12, 08:43
Att röka på offentliga platser öht borde förbjudas. Skiter i om det är skadligt eller inte. Det luktar skit och är inget jag vill andas in. Det värsta är de som röker vid busshållsplatser. Nackskott direkt.

Tycker alltså att detta är ett steg i rätt riktning.

Barstar
2013-03-12, 08:45
Jag hade rökt i 20 år när jag la av för ett drygt år sedan. Jag har däremot alltid försökt dra mig undan och aldrig aldrig aldrig rökt när jag knuffat barnvagn. Kom till ett köpcenter igår och utanför ingången stod tre tjejer med varsin barnvagn och bolmade, det ser så obeskrivligt illa ut. Det är ingen rättighet att få röka var man vill.

tlk
2013-03-12, 08:45
Att röka på offentliga platser öht borde förbjudas. Skiter i om det är skadligt eller inte. Det luktar skit och är inget jag vill andas in. Det värsta är de som röker vid busshållsplatser. Nackskott direkt.

Jag håller väl med om offentliga platser. Men också borde förbud utfärdas i hyresrätter. All denna rök som lagras i väggar är verkligen ohälsosam för nästa boende.

PowPow
2013-03-12, 08:49
Jag håller väl med om offentliga platser. Men också borde förbud utfärdas i hyresrätter. All denna rök som lagras i väggar är verkligen ohälsosam för nästa boende.

Röken lagras alltså i väggarna säger du? :MrT:

Beelz
2013-03-12, 08:52

Det luktar fa-an och det är ett helvete att ta reda på nikotinskador, jag är målare så jag har fått tagit reda på en del...

tlk
2013-03-12, 08:53

Third hand smoke. Fastnar på allt.

För övrigt det som är tanken bakom att rökning även ska förbjudas i bilar.

Wibba
2013-03-12, 08:55
En annan sak tycker jag borde förbjudas är rökning i stan. Särskilt på de ställen där staden är liten men har förhållandevis mycket folk. Vissa människor tänder en cigg när de går ut från en butik och smuttar på den 300 meter ner på gatan, alla människor runt omkring får sig gott om passiv rökning.

Det är ju bara att sluta, precis som med snus. Måste vara bland det lättaste som finns.

PowPow
2013-03-12, 08:56
Det luktar fa-an och det är ett helvete att ta reda på nikotinskador, jag är målare så jag har fått tagit reda på en del...

Third hand smoke. Fastnar på allt.

Fast det är väl knappast så att röken i sig lagras i väggarna, och sen släpps ut och skadar lungorna på nästkommande boende.

Att det lukta pecka och ser för jäkligt ut med nikotinskador på i väggar och tak är jag med på, men hälsofarligt?

Vad menar du är tanken bakom att rökning även ska förbjudas i bilar, tlk? Att de inte ska lukta illa för nästa köpare? Det är väl knappast något en bilägare behöver ta hänsyn till (om han/hon inte ser något intresse i att hålla uppe värdet på sin egen bil)?

Wibba
2013-03-12, 09:03
Vad menar du är tanken bakom att rökning även ska förbjudas i bilar, tlk? Att de inte ska lukta illa för nästa köpare?

Det känns lite overkill, en bil köper du och är ägare av. Den får du göra som fan du vill med. Rökning inomhus är inte så farligt det heller, bara lägenheten/huset röksaneras innan det köps av någon (för lägre pris dvs.) Har själv 2 storrökare i min släkt som bor i en lägenhet, de har rökt inomhus i alla år. Tapeterna som ska vara ljusbeiga har tillochmed gått över till en klar gulfärg, lukten sitter fast i en när man varit där i över 2h.

tlk
2013-03-12, 09:14
Fast det är väl knappast så att röken i sig lagras i väggarna, och sen släpps ut och skadar lungorna på nästkommande boende.

Att det lukta pecka och ser för jäkligt ut med nikotinskador på i väggar och tak är jag med på, men hälsofarligt?

Vad menar du är tanken bakom att rökning även ska förbjudas i bilar, tlk? Att de inte ska lukta illa för nästa köpare? Det är väl knappast något en bilägare behöver ta hänsyn till (om han/hon inte ser något intresse i att hålla uppe värdet på sin egen bil)?

Förbudet i bilar handlar, precis som resterande delar av förslaget, om barns hälsa. Även om det inte sitter barn i bilen medans man röker så kommer där att vara gifter kvar i bilsäten osv. långt efter du har vädrat ut. Third hand smoke är inte svårt att hitta information om och det är definitivt hälsofarligt.

eg. Formation of carcinogens indoors by surface-mediated reactions of nicotine with nitrous acid, leading to potential thirdhand smoke hazards (http://www.pnas.org/content/107/15/6576.long)

Vi har ju sedan länge här i landet försökt hålla den mesta lagstiftning med barnen i centrum så det är inget konstigheter här. Finns det potential att något barn någon gång ska sitta i bilen så ingen rök.

Duran
2013-03-12, 09:17
Jag tror att det kunde vara bra med särskilda rökrutor på offentliga platser så att rökare kan röka och resten slipper. Det är inte det enklaste som finns att lägga av, då skulle nästan alla göra det när de fyllt 20.

Löpsko
2013-03-12, 09:18
I närheten av gym då? pga av den forskning som finns på rökning och proteinsyntesen.

PowPow
2013-03-12, 09:23
Förbudet i bilar handlar, precis som resterande delar av förslaget, om barns hälsa. Även om det inte sitter barn i bilen medans man röker så kommer där att vara gifter kvar i bilsäten osv. långt efter du har vädrat ut. Third hand smoke är inte svårt att hitta information om och det är definitivt hälsofarligt.

eg. Formation of carcinogens indoors by surface-mediated reactions of nicotine with nitrous acid, leading to potential thirdhand smoke hazards (http://www.pnas.org/content/107/15/6576.long)

Vi har ju sedan länge här i landet försökt hålla den mesta lagstiftning med barnen i centrum så det är inget konstigheter här. Finns det potential att något barn någon gång ska sitta i bilen så ingen rök.

Ah se på fan. Men borde då inte rökning förbjudas precis överallt? Det finns väl få, om några, ställen där barn aldrig kommer vistas?

wessmen
2013-03-12, 09:37
Passiv rökning är ett jävla icke-problem. Ett krystat försök att få bestämma över andra.

Nej, fri puffning.

/icke rökare

tlk
2013-03-12, 09:37
Jag tror att det kunde vara bra med särskilda rökrutor på offentliga platser så att rökare kan röka och resten slipper. Det är inte det enklaste som finns att lägga av, då skulle nästan alla göra det när de fyllt 20.

Med bra ventilering. Lite av en Marilyn Monroe-glasbur.

Iaf runt SUS Malmö finns lite rökbås uppsatta här och där. Tror även Malmö centralstation har vissa avgränsade rutor för rökning.

I närheten av gym då? pga av den forskning som finns på rökning och proteinsyntesen.

:laugh:

Ah se på fan. Men borde då inte rökning förbjudas precis överallt? Det finns väl få, om några, ställen där barn aldrig kommer vistas?

Det är min inställning. Även när jag låg på två packe om dagen var jag skeptisk till att det ens var lagligt.

filmjölk
2013-03-12, 09:50
Jag är generellt för förbud och har gärna moralpanik, men jag gissar att det här är en del i den borgerliga planen där vi skall träna crossfit, vara friska och leva sunt, för att orka jobba 13timmars pass sju dagar i veckan tills dagen vi dör.

miaz
2013-03-12, 09:54
tycker vi borde införa barnstopp så vi kan få tukt på den här usla planeten

Raschmus
2013-03-12, 09:58
Tycker det låter som en kanonbra tanke med rökstopp.

Utan att ha någon som helst aning om riskerna med third hand smoking så är min första spontana tanke att det är också farligt promenera i rullgrus utan hjälm och knäskydd.

mela
2013-03-12, 10:01
att röka på offentliga platser öht borde förbjudas.

+1

BigSpawn
2013-03-12, 10:05
just föräldrar som står och bolmar brevid sina barn ser så jäkla illa ut. Jag försöker ignorera rökarna som står och bolmar precis överallt nu för tiden, inte bra för blodtrycket. Har sagt till några gånger vid busskurer och de bryr sig ändå inte och du kan inte göra mycket om de skiter i att du säger åt dom.

tlk
2013-03-12, 10:06
tycker vi borde införa barnstopp så vi kan få tukt på den här usla planeten

http://nejtillmanniskor.tictail.com/

Löpsko
2013-03-12, 10:07
Jag är generellt för förbud och har gärna moralpanik, men jag gissar att det här är en del i den borgerliga planen där vi skall träna crossfit, vara friska och leva sunt, för att orka jobba 13timmars pass sju dagar i veckan tills dagen vi dör.

ja, annars kan vi ju alltid höja skatten för att sjukvården belastas av kol patienter :)

miaz
2013-03-12, 10:11
http://nejtillmanniskor.tictail.com/

mja.
verkar mest som om de vill (uppenbart skämt då) skicka ut alla ur sverige.
men att omplacera oss lär ju inte hjälpa.

gratefuldead
2013-03-12, 10:16
Passiv rökning är ett jävla icke-problem. Ett krystat försök att få bestämma över andra.

Nej, fri puffning.

/icke rökare

Äh, skitsnack. Rökning på allmän plats borde förbjudas.

LadyG
2013-03-12, 10:17
Priset tar väl de som väljer att stå precis utanför entrén till sjukhuset, nästan bredvid "Rökning undanbedes"-skylten. Fast de jag stötte på flyttade sig faktiskt utan protester när jag frågade om de absolut måste stå precis vid dörrarna och röka.

Jag tror inte det handlar om illvilja utan ren och skär lättja. Så för att angripa roten till det onda, förbjud lättja?

hidden
2013-03-12, 10:17
Gör som Japan, ha rökförbud på alla allmänna platser och ha bestämda rökrutor istället. Gatorna ser mer städade ut utan fimpar överallt och folk som inte gillar rök slipper rök. Jag som rökare tycker det skulle fungera helt ok, man märker att folk inte har samma röketikett som mig.

Jag ställer mig aldrig för nära busskuren eller tar heller inte ett bloss om någon går förbi, särskilt inte om det är barn. Försöker alltid slänga fimpen i papperskorg eller liknande. Vi behöver fler som mig.

Paperbasket
2013-03-12, 10:18
Folk får sätta sig ner och röka jämte mig i en busskur så röken kommer i mitt ansikte men om jag ställer mig jämte samma människas ansikte och släpper en fis i ansiktet på denna så är jag rätt säker på att det tar hus i helvete.

Nej förbud för rökning på offentliga platser tack.

Edit, hidden: majoriteten av rökare har tyvärr inte ditt tankesätt.

hnric
2013-03-12, 11:12
Rökrutor på allmänna platser låter som en bra ide. Tycker det är rätt ofta man får massa rök i ansiktet bara man går till hållplatsen, eller står där och väntar. Nej, 2 meter bort gör inte att jag slipper röken.

Som sagts tidigare så är det fan ingen rättighet att utsätta andra människor för sitt rökande.

maximuscle
2013-03-12, 11:19

Nej, fri puffning.

/icke rökare

du skrev det där för att va rolig va?

tjing
2013-03-12, 11:23
Kan inte alla rökare börja snusa istället.

Det är ändå en bättre nikotinkick. Och bättre på ungefär 1000 +/- 5 sätt.

Oxe
2013-03-12, 11:32
Eller förbjuder vi alla föräldrar att ta sina barn till ställen som det röks på ?
Det kommer ju skydda barnen, sen förbjuder vi barn alt trafik istan pga alla skadliga partiklar som kommer ifrån bil/vägarna..

Jag störs mindre av rökare än skrikiga barn

tror tom att rökare är bättre på att visa hänsyn är småbarnsföräldrar med barn

knuckles
2013-03-12, 11:45
Om rökning skulle förbjudas skulle det bli ett 3e världskrig så beroende som rökare är.

Oxe
2013-03-12, 11:47
Om rökning skulle förbjudas skulle det bli ett 3e världskrig så beroende som rökare är.

tänk ifall barn skulle exluderas ifrån nåt ställe då, ett cafe i sthlm som skulle vara barnfritt DO direkt , alla cafeer är rökfria

filmjölk
2013-03-12, 11:54
Kan inte alla rökare börja snusa istället.

Det är ändå en bättre nikotinkick. Och bättre på ungefär 1000 +/- 5 sätt.

Jag har aldrig förstått det där med "nikotinkick"...jag har snusat dagligen sedan jag var 12 (börja smygsnusa när jag var 10), är 34 nu, och aldrig blivit "hög" på något sätt av nikotin. Illamående nån gång i början, men aldrig fått den där "kicken". Visst är jag kraftigt beroende av snuset, men jag mår inte bättre av att snusa på något sätt, bara sämre om jag inte gör det.

Hur känns en nikotinkick?

Carnes
2013-03-12, 11:56

Hur gör vi med tjockisar som stinker svett och mat, mena-invandrare som stinker Axe? Nackskott också eller?

knuckles
2013-03-12, 11:56
tänk ifall barn skulle exluderas ifrån nåt ställe då, ett cafe i sthlm som skulle vara barnfritt DO direkt , alla cafeer är rökfria

Men rökning är ju bara en onödig och ohälsosam livsstil. Borde inte vara svårt att välja mellan rökare och barn.

knuckles
2013-03-12, 11:57
Hur gör vi med tjockisar som stinker svett och mat, mena-invandrare som stinker Axe? Nackskott också eller?

Det är ohälsosamt, det du nämde är inte det, bara möjligtvis irriterande.

hurril
2013-03-12, 11:57
Man borde få pissa på alla ställen där man får röka. Konsekvenserna är inte allt för långt ifrån varandra. Accepterar du att jag pissar precis där du röker så: carry on.

filmjölk
2013-03-12, 11:58

Tror jag inte, när rökningen förbjöds på krogen trodde man samma sak, men det var förvånansvärt få incidenter. Normalt funtade rökare är vana vid att hunsas så jag tror inte det skulle bli så allvarligt.

(När rökrummen försvann från psykiatriska slutenvårdsavdelningar däremot...fy fn vilken agression)

tossefar
2013-03-12, 11:58
Äh, är det inte en ickefråga? Finns det verkligen rökare längre? Förutom i de allra tattigaste områdena så har jag knappt sett en rökare på länge...

Carnes
2013-03-12, 11:59
Det är ohälsosamt, det du nämde är inte det, bara möjligtvis irriterande.

Absolut, det stämmer. Men om du kollar på vad han skrev så skrev han ''Skadligt eller inte.''

Ont: Jag tycker att rökare ska få röka men dom ska givevis anpassa sig efter icke-rökare.. WT-rökare som tänder en cigg mitt i busshållsplatsen osv borde lära sig lite vett tycker man. När jag rökte så visade jag alltid respekt.

Gober
2013-03-12, 11:59
Äh, är det inte en ickefråga? Finns det verkligen rökare längre? Förutom i de allra tattigaste områdena så har jag knappt sett en rökare på länge...

Haha, skärp dig.

Duran
2013-03-12, 12:02
Jag har aldrig förstått det där med "nikotinkick"...jag har snusat dagligen sedan jag var 12 (börja smygsnusa när jag var 10), är 34 nu, och aldrig blivit "hög" på något sätt av nikotin. Illamående nån gång i början, men aldrig fått den där "kicken". Visst är jag kraftigt beroende av snuset, men jag mår inte bättre av att snusa på något sätt, bara sämre om jag inte gör det.

Hur känns en nikotinkick?

Jag tycker att en nikokick är obehaglig. Som barn hade man ju inget att jämföra med utan ville bara att något alls skulle hända men har man varit full eller hög så vet man hur kasst nikotin är. För mig känns en nikokick som ett lätt illamående, samtidigt som huvudet är både lätt och tungt, plus lite yrsel. Inget eftersträvansvärt alls. Jag fortsatte också röka för att jag mådde för dåligt utan skiten. Numer feströker jag bara men önskar verkligen att jag bara kunde lägga av. Jag överväger till och med att bli nykterist för att slippa rökandet.

Oxe
2013-03-12, 12:06
Men rökning är ju bara en onödig och ohälsosam livsstil. Borde inte vara svårt att välja mellan rökare och barn.

Barnskrik ger uppkomst till irretation och stress, sist jag kollade var inte detta positivt att utsättas för

För föräldrar bristen på sömn pga barn är inte givande hur många småbarnsföräldrar tycker du verkar må riktigt bra ?

Barn låter illa det är inget jag vill höra, detta stör mig mer än röklukt

Jag kan tänka mig förbud ifall man tar bort andra störmoment som JAG finner jobbigare

hurril
2013-03-12, 12:09

Tsk tsk, kvinnor i 50- och 14-årsåldern röker fortfarande. Bara en fråga om vilket märke; den tidigare röker gul blend och den senare menthol =)

tossefar
2013-03-12, 12:11
Tsk tsk, kvinnor i 50- och 14-årsåldern röker fortfarande. Bara en fråga om vilket märke; den tidigare röker gul blend och den senare menthol =)

Och alla åker buss, av någon anledning. Alla ska visst röka vid busshållplatser.

maximuscle
2013-03-12, 12:22
Barnskrik ger uppkomst till irretation och stress, sist jag kollade var inte detta positivt att utsättas för

För föräldrar bristen på sömn pga barn är inte givande hur många småbarnsföräldrar tycker du verkar må riktigt bra ?

Barn låter illa det är inget jag vill höra, detta stör mig mer än röklukt

Jag kan tänka mig förbud ifall man tar bort andra störmoment som JAG finner jobbigare

e barnskrik lika ohälsomsamt som att röka? dör folk av passiv barnstress ( eller vad man nu skall kalla det)
kostar det smahället lika mkt med barn grejerna som rökning kostar ?

Tricklew
2013-03-12, 12:25
e barnskrik lika ohälsomsamt som att röka? dör folk av passiv barnstress ( eller vad man nu skall kalla det)
kostar det smahället lika mkt med barn grejerna som rökning kostar ?

Flera folk dör av stressrelaterade sjukdomar, det är knappast ovanligt.

Om främmande barn är ett stort problem för en så är man helt enkelt tjock och lat dock, det är inte svårt att kliva åt sidan när en 5 åring gör uppror mot sin morsa på hållplatsen.

Oxe
2013-03-12, 12:27
var skrev jag att det var lika skadligt ?
Hur mycket kostar rökningen vs oansvarig invandrar politik ?

Hur mycket kostar rökningen extra ifall vi tittar på att man betalar ganska mycket i extra skatt för varje paket och man dör generellt sätt lite tidigare så man belastar pensionen mindre ?
Och det nya att äldre blir diskriminerad i subventionerade läkemedel när dom uppnåt pensionsålder... blir det en så mycket högre nota på en rökare än en icke rökare ?

maximuscle
2013-03-12, 12:27

Om främmande barn är ett stort problem för en så är man helt enkelt tjock och lat dock, det är inte svårt att kliva åt sidan när en 5 åring gör uppror mot sin morsa på hållplatsen.

nu pratade oxe om stress från barn...så jag räknar inte in andra stress relaterade sjukdomar...annars hålelr jag med dig...

Oxe
2013-03-12, 12:28

Om rökare är ett stort problem för en så är man helt enkelt tjock och lat dock, det är inte svårt att kliva åt sidan när en rökare tänder sin cigarett invid hållplatsen.

fixed

maximuscle
2013-03-12, 12:29
var skrev jag att det var lika skadligt ?
Hur mycket kostar rökningen vs oansvarig invandrar politik ?

Hur mycket kostar rökningen extra ifall vi tittar på att man betalar ganska mycket i extra skatt för varje paket och man dör generellt sätt lite tidigare så man belastar pensionen mindre ?
Och det nya att äldre blir diskriminerad i subventionerade läkemedel när dom uppnåt pensionsålder... blir det en så mycket högre nota på en rökare än en icke rökare ?

alla grejer du tog upp nu kommer ju hästlängder före det om barn du skrev...
tyckte bara din jmförelse med barnskrik va lite smått dålig ;)

maximuscle
2013-03-12, 12:32
fixed

röker själv när jag festar men skulle aldrig röka annars...och att jag skall gå ut ur busskuren för jag tex e allergisk för att nån skall stå å blossa där e ju bara helt absurt...

knuckles
2013-03-12, 12:33
fixed

Men då måste man gå betydligt längre ifrån, speciellt om det är motvind. Om barnskrik är så fruktansvärt stressframkallande finns det ju öronproppar.

Oxe
2013-03-12, 12:34
jag frågade dig hur mycket kostar rökningen samhället på riktigt, att det kostar sjukvården si och så mycket men hur mycket i skatt betalar dom på ciggen och hur mycket mindre belastar dom pensionssystemet. det var du som tog upp kostnaden ?

Men ifall man återgår så JAG tycker att barnskrik är jobbigare än en person som röker. Oavsätt ifall det är på en trottoar, vid en busshållplats eller på ett cafe.

Varför är det så självklart att rökaren skall anpassa sig mot småbarnföräldern.
Varför får man inte ha barnfria cafeer när alla cafeer är rökfria

Tricklew
2013-03-12, 12:35
fixed

Jag håller med om det också. Överlag så gnäller folk alldeles för mycket över skit de enkelt kan lösa med en cirka 2 sekunder lång promenad.

Oxe
2013-03-12, 12:35
Jag ser aldrig folk röka i busskurer ifall det är just det, jag ser aldrig folk röka på bussar, jag ser aldrig folk röka på cafeer, jag ser dock skrikande barn i busskurer och på bussar samt cafeer...

tossefar
2013-03-12, 12:37
Men skillnaden är ju att barn skriker för att de är barn, och rökare luktar för att de tagit dumma beslut i livet. Kan man verkligen klandra ett litet barn för att det är ledset?

Oxe
2013-03-12, 12:37
Sen en fråga man ser ibland folk stå och röka, sen envisas andra med att gå och ställa sig inärheten för att sen börja hosta förnärmat, eller sommaren uteserveringar rökare sitter vid ett bord med askkopp och ciggen på bordet varför skall man som ickerökare som störs av det sätta sig bredvid och klaga ?

wessmen
2013-03-12, 12:38
Äh, skitsnack. Rökning på allmän plats borde förbjudas.

Nej, det är inget skitsnack.

"Riskerna" med passiv rökning och nu THIRD HAND är så jävla överdrivna. Varenda jävla forskning som gjorts på det så har man dragit slutsatsr ur det blå.

"It may, potentially, be dangerous".
Finns så mycket annat att bry sig om.

Pallar ni inte att folk bolmar så flytta er ett par meter.

Oxe
2013-03-12, 12:40
Skall jag behöva drabbas pga att 2 människor tagit ett val att skaffa ett barn, barn är inget som råkar inträffa. Lika lite som att rökare planerade att bli beroende..

maximuscle
2013-03-12, 12:41
jag frågade dig hur mycket kostar rökningen samhället på riktigt, att det kostar sjukvården si och så mycket men hur mycket i skatt betalar dom på ciggen och hur mycket mindre belastar dom pensionssystemet. det var du som tog upp kostnaden ?

Men ifall man återgår så JAG tycker att barnskrik är jobbigare än en person som röker. Oavsätt ifall det är på en trottoar, vid en busshållplats eller på ett cafe.

kan inga siffror, å orkar inte leta heller ,,,men att det e dyrt e helt klart...

blir du stressad av barnskrik? Kan du gå på en full proppad krog/ restaurang med en massa ljud å dylikt...? sen får det gärna finnas barn fria cafeer för mig...

att jamföra barn å cigg e som att jmföra äpplen å stenar... det e så långt ifrån varandra

Ganymedes
2013-03-12, 12:41
Cigg-stank är bland det äckligaste jag vet så mig stör det inte om det förbjuds rakt av. Men samtidigt tycker jag att det ska vara tillåtet på platser där det inte drabbar andra.

Själv puffar jag ibland på en pipa, men det luktar dels gott på riktigt (det kan ingen seriös anse att cigg gör) och dels gör jag det bara ute på min egen tomt där det inte finns några skrikande barn eller andra oskyldiga. Det ska man förstås ha rätt att göra.

Om jag får fisa folk i ansiktet får de röka cigg bredvid mig. I båda fallen är det frågan om en respektlös och illaluktande handling. Ser ingen skillnad alls, förutom att det ser mindre fjolligt ut med fisandet.

maximuscle
2013-03-12, 12:42
Sen en fråga man ser ibland folk stå och röka, sen envisas andra med att gå och ställa sig inärheten för att sen börja hosta förnärmat, eller sommaren uteserveringar rökare sitter vid ett bord med askkopp och ciggen på bordet varför skall man som ickerökare som störs av det sätta sig bredvid och klaga ?

klart helt fel bettende om nån redan står å röker men finns ju alltid såna som gör så men det e ju inte många...å det e säkert åt båda hållen

maximuscle
2013-03-12, 12:43
Om jag får fisa folk i ansiktet får de röka cigg bredvid mig. I båda fallen är det frågan om en respektlös och illaluktande handling. Ser ingen skillnad alls, förutom att det ser mindre fjolligt ut med fisandet.

:d:laugh:

mycketbrännvin
2013-03-12, 12:43
Skall jag behöva drabbas pga att 2 människor tagit ett val att skaffa ett barn, barn är inget som råkar inträffa. Lika lite som att rökare planerade att bli beroende..

Ungar skriker och kommer alltid att skrika, tror heller inte att föräldrarna gillar det. Dock så fattar ungarna i själv att hålla truten tyvärr men folk behöver ju inte blåsa rök i fejset på folk direkt men att sitta på en terass och bolma är ju ok, då kan de som stör sig flytta på sig. Ärligt sagt så hur många stör sig på folk som röker utomhus?

Oxe
2013-03-12, 12:53
kan inga siffror, å orkar inte leta heller ,,,men att det e dyrt e helt klart...

blir du stressad av barnskrik? Kan du gå på en full proppad krog/ restaurang med en massa ljud å dylikt...? sen får det gärna finnas barn fria cafeer för mig...

att jamföra barn å cigg e som att jmföra äpplen å stenar... det e så långt ifrån varandra

Ifall man skall gå in på mig så jag undviker krogen, tycker det är för skränigt för att vara trivsamt.

Jag tycker inte att jämnförelsen är bra när vi dividerar den här frågan, folks största argument är att jag tycker det luktar illa, skadan ifall nån står och tar en cigg utomhus som du står "brevid" och att gå längst än gata i sthlm/gbg el malmö så kollar man hur mycket skit man andats in så känns det som en icke fråga. Det är att folk stör sig på det, folk stör sig på barn som skriker också... Jag upplever mer negativt ifrån ett skrikande barn en nån som står och röker.

Jag väljer hellre att förbjuda barn ifrån ställen som rökare befinner sig på en tvärt om.

Sen alla argument ifall barn stör dig så kan du, kan man applicera på ifall rökare stör dig

maximuscle
2013-03-12, 12:58
Ifall man skall gå in på mig så jag undviker krogen, tycker det är för skränigt för att vara trivsamt.

Jag tycker inte att jämnförelsen är bra när vi dividerar den här frågan, folks största argument är att jag tycker det luktar illa, skadan ifall nån står och tar en cigg utomhus som du står "brevid" och att gå längst än gata i sthlm/gbg el malmö så kollar man hur mycket skit man andats in så känns det som en icke fråga. Det är att folk stör sig på det, folk stör sig på barn som skriker också... Jag upplever mer negativt ifrån ett skrikande barn en nån som står och röker.

Jag väljer hellre att förbjuda barn ifrån ställen som rökare befinner sig på en tvärt om.

Sen alla argument ifall barn stör dig så kan du, kan man applicera på ifall rökare stör dig

jag stör mig inte på folk som röker men jag förstår folk som gör det eller inte tål det...anser att det e en visa hänsyn fråga...rök när du går på gatan , rök på din balkong mm ..men ställ dig inte i en busskur å rök eller i en folk samling eller dylikt...

Carnes
2013-03-12, 13:01
Jag tycker det kommer ner till repsekt, att stifta lagar är nog inte rätt när det gäller rökning. Svenskar är ofta väldigt fega (storstadsbor, nyktra tex) och förlitar sig på lagar istället för att prata med folk. När jag rökte så förstod jag att folk inte gillar det, så jag gick alltid iväg om jag var vid en busskur/på stranden osv. Om jag var själv i en busskur och någon bad mig släcka ciggen så hade jag inga problem med att gå iväg och röka klart. Att stå kvar och käfta och skrika ''vi har rätt att vara här!'' är bara löjligt..

Oxe
2013-03-12, 13:06
det där handlar ju om hänsyn, de gånger jag ser rökare stå och röka vid bussen så är det nån meter ifrån busskuren, de gånger det kommer en förälder med sitt skrikande barn rullas denna rak in i klungan...

Jag håller med dig till den nivå att detta borde gälla föräldrar också, det är en osund hetsjakt mot rökare

miaz
2013-03-12, 13:07
barn är ju om någonting det absolut värsta för planeten och vårt liv på den.
nu talar jag inte om skrikande och illaluktande barn, utan om överpopulation.

mycket snack om att återvända saker, inte låta vattnet rinna när man borstar tänderna, och kanske ta bussen istället för bilen.
alla dessa saker totalt bleknar om man jämför dem med hur mycket av ett ekologiskt fottryck/koldioxidavtryck en människa gör genom att bara finnas.

Carnes
2013-03-12, 13:07
Oxe, Dina inlägg om barn är fjantiga och orealistiska.. Klart barn ''måste få'' skrika överallt - dom är ju barn. Ska vi förbjuda tjockisar att andas tungt också eller?

Oxe
2013-03-12, 13:11
Oxe, Dina inlägg om barn är fjantiga och orealistiska.. Klart barn ''måste få'' skrika överallt - dom är ju barn. Ska vi förbjuda tjockisar att andas tungt också eller?

Det är en liknelse, tycker att klagomålen på rökare och att dom skall visa hänsyn borde gälla föräldrare och alla andra också, som dränk dig inte i parfym folk kan få andningsproblem av det...

Lika lite som jag tycker att det är lämpligt att en rökare går in i en busskur fylld med människor tycker jag att det är olämligt att rulla in ett skrikande barn.

Det är löjligt och orealistiskt precis som det skulle vara att förbjuda föräldrar med skrikande barn

Användadet av barn är för att folk skall inse att det är löjligt

Carnes
2013-03-12, 13:15
Det är en liknelse, tycker att klagomålen på rökare och att dom skall visa hänsyn borde gälla föräldrare och alla andra också, som dränk dig inte i parfym folk kan få andningsproblem av det...

Lika lite som jag tycker att det är lämpligt att en rökare går in i en busskur fylld med människor tycker jag att det är olämligt att rulla in ett skrikande barn.

Det är löjligt och orealistiskt precis som det skulle vara att förbjuda föräldrar med skrikande barn

Användadet av barn är för att folk skall inse att det är löjligt

Ja, respekt är något som ska visas överallt.. En brud förstår nog att det inte är så lämpligt att sitta mitt i ett fullsmockat bibliotek med sin nyfödda son. Om hon gör det, trotts riskerna är hon en idiot.. Men på bussar osv måste ju barn få skrika. Rökning är en helt annan grej, det går inte att jämföra.

Oxe
2013-03-12, 13:18
ja, respekt är något som ska visas överallt.. En brud förstår nog att det inte är så lämpligt att sitta mitt i ett fullsmockat bibliotek med sin nyfödda son. Om hon gör det, trotts riskerna är hon en idiot.. Men på bussar osv måste ju barn få skrika. Rökning är en helt annan grej, det går inte att jämföra.

nej

Carnes
2013-03-12, 13:26
nej

Hur ska vi göra då? Sätta på någon slags ljudisolernade gasmask på bebisarna så ljudet absorberas? Kom gärna med förslag, jag menar.. Det är ju inte så att du skrek när du var liten...

Oxe
2013-03-12, 13:27
Dom kan vänta till nästa buss när dom fått barnet under kontroll.

Under bussfärd så kan du stiga av och vänta till nästa, det är ingen rättighet att åka buss

Carnes
2013-03-12, 13:29

Under bussfärd så kan du stiga av och vänta till nästa, det är ingen rättighet att åka buss

Hahahaha asså... Du borde köpa en mp3/iphone.. Låt mig gissa, du klagar även på dom som råkar göra lite ljud på gymmet också?

knuckles
2013-03-12, 13:31

Haha, verkligen? Rökare som nyss rökt och kliver på bussen då, så att det stinker rök i hela bussen?

Oxe
2013-03-12, 13:33
jag kom med förslag, tycker att barnskrik som inte försöks tystas eller misslyckas att tystas är irriterande och det gör massor av människor, en rökare med abstinens får stiga av bussen för att röka och jag tycker det är helt rätt.

Nu pratar vi om det utomhus och nej förbud mot rökning är lika korkat som förbud mot barn på samma platser

Oxe
2013-03-12, 13:33
Haha, verkligen? Rökare som nyss rökt och kliver på bussen då, så att det stinker rök i hela bussen?

helt klart olämpligt precis som att ta på sin skrikande unge på bussen

samma sak med tonåringar som råkat tappa hela parfymflaskan över sig själva

Diomedea exulans
2013-03-12, 13:36
Skrikande ungar kan motverkas med öronproppar. Cigarettrök kan motverkas med att hålla andan, vilket dock inte varar alls lika länge som öronpropparna. Liknelsen barn/cigaretter håller därför inte.

Carnes
2013-03-12, 13:36
Jag orkar inte störa mig på att bebisar är bebisar.. Att någon luktar cigg, att någon luktar för mycket Axe. Har bättre saker att tänka på. Kan man dock ändra på något, tex att någon full fjortis skriker på bussen, då kan man ju agera.. Men annars så finns det viktigare saker att lägga ner sin energi på. IMO.

Oxe
2013-03-12, 13:39
jag kom med förslag, tycker att barnskrik som inte försöks tystas eller misslyckas att tystas är irriterande och det gör massor av människor, en rökare med abstinens får stiga av bussen för att röka och jag tycker det är helt rätt.

Nu pratar vi om det utomhus och nej förbud mot rökning är lika korkat som förbud mot barn på samma platser

Skrikande ungar kan motverkas med öronproppar. Cigarettrök kan motverkas med att hålla andan, vilket dock inte varar alls lika länge som öronpropparna. Liknelsen barn/cigaretter håller därför inte.

Andas genom munnen så känner du inte doften/lukten av den som rökt, då behöver du inte ens ha med dig något, håller du andan när du står vid en väg också där det passerar bilar ?

Diomedea exulans
2013-03-12, 13:40
Andas genom munnen så känner du inte doften/lukten av den som rökt, då behöver du inte ens ha med dig något, håller du andan när du står vid en väg också där det passerar bilar ?

Jag tänkte mer på hälsoeffekterna. Egentligen bryr jag mig inte så mycket om lukten.

Oxe
2013-03-12, 13:44
Jag orkar inte störa mig på att bebisar är bebisar.. Att någon luktar cigg, att någon luktar för mycket Axe. Har bättre saker att tänka på. Kan man dock ändra på något, tex att någon full fjortis skriker på bussen, då kan man ju agera.. Men annars så finns det viktigare saker att lägga ner sin energi på. IMO.

Håller med dig, jag hade varken kastat av en småbarnförälder, axe stinkande fjortis, eller en person som luktar rök av bussen/tåget.

Alla är ändå störmoment.

BTW är inear lurar och musik ett måste när man åker kommunalt, då mycket pga alla jävla trubadurer.

Men nu har jag inget bättre för mig, och folk är ju rabiata över att folk röker utomhus och att det är som att rökarna misshandlar dom allvarligt genom att sitta på en parkbänk och ta en ciggarett, och dom går förbi

Oxe
2013-03-12, 13:49
Jag tänkte mer på hälsoeffekterna. Egentligen bryr jag mig inte så mycket om lukten.

Ta exemplet att nån står och röker en ciggarett 1-2 meter ifrån busshållplatsen hur mycket påverkar den dig när vi står och väntar på bussen, jämte alla partiklar ifrån bilarna som kör förbi ?

(alla vet att det finns små rökningförbjuden klister lappar i busskurer)

Diomedea exulans
2013-03-12, 13:50
Ta exemplet att nån står och röker en ciggarett 1-2 meter ifrån busshållplatsen hur mycket påverkar den dig när vi står och väntar på bussen, jämte alla partiklar ifrån bilarna som kör förbi ?

(alla vet att det finns små rökningförbjuden klister lappar i busskurer)

Nej, det exemplet påverkar nog inte så mycket.

Förresten, hur farligt är det att andas in avgasrök? Det är en intressant fråga som man inte brukar ta upp. Är en "dos" avgasrök lika farlig som en lika stor dos cigarettrök?

maximuscle
2013-03-12, 14:06

hahaha du måste skämta*gah!*

hur gör man om man flyger med ett barn å barnet börjar skrika innan man går på planet.. väntar på nästa plan ( ingen rättighet för alla att flyga) ? om det skriker på planet? sätter det på toaltten så du slipper höra det?

knuckles
2013-03-12, 14:12

hur gör man om man flyger med ett barn å barnet börjar skrika innan man går på planet.. väntar på nästa plan ( ingen rättighet för alla att flyga) ? om det skriker på planet? sätter det på toaltten så du slipper höra det?

Nej, man kastar det helt enkelt av planet haha.

Oxe
2013-03-12, 14:58
är du stökig på ett plan så kan planet landa och du får gå av, sen dryga böter...

det var förslag vad man skulle kunna göra vid en direkt fråga, men ifall ni vill strypa barn så får det stå för er...
vad det nu har med rökning vid busshållplatser och liknande att göra

det har hänt att föräldrar med barn har fått gå av bussen pga dom inte har pli på sina ungar, har dock aldrig hört talas om nåt flyg som fått landa dock

maximuscle
2013-03-12, 15:00
är du stökig på ett plan så kan planet landa och du får gå av, sen dryga böter...

det var förslag vad man skulle kunna göra vid en direkt fråga, men ifall ni vill strypa barn så får det stå för er... vad det nu har med rökning vid busshållplatser och liknande att göra

jag fick inget svar på mina frågor där...kan ett litet barn va så stökigt att dom måste landa alltså..???!?!?

Oxe
2013-03-12, 15:07
ifall barnet är ett tillräckligt stort störmoment så piloten tycker det är nödvändigt absolut...

vad har din fråga med rökförbud vid ex busshållplatser att göra ?

Du vet tycker man inte om ämnet kan man starta en ny tråd

maximuscle
2013-03-12, 15:17
ifall barnet är ett tillräckligt stort störmoment så piloten tycker det är nödvändigt absolut...

vad har din fråga med rökförbud vid ex busshållplatser att göra ?

Du vet tycker man inte om ämnet kan man starta en nu tråd

va väl du som spåra först med din barn jämförelse! å du tyckte man kunde kliva av bussen om ett barn e ledsen å gråter/skriker...du svarar fortfarande inte på vad man skall göra om man skall med ett plan på barnet gråter/skriker,, väntar man på nästa?

ps: även du kan starta en ny tråd angående barns icke rätt till att va ledsna..!

StorEric
2013-03-12, 15:17
Är det just cigaretter man förbjuder här?
Cigarrer och pipa borde väl vara ok för dessa tar man inte halsbloss med, eller tänker jag fel?

Oxe
2013-03-12, 15:22
nej det var ett svar på en annan OT fråga, jag belyser att barn är ett störmoment så som rökare, att förbjuda rökar godtyckligt istället för att dessa bör använda sunt förnuft kan man lika gärna göra detta med barn som en liknelse varför detta är korkat...

Jag tycker att rökning på flygplan vore olämpligt och finner att det förbudet har en funktion, jag skulle föredra att barn inte skrek på flygplan.

Jag tycker det är föräldrars ansvar att försöka trösta och få tyst på ungen så fort som möjligt. Jag skulle gärna sett påföljder till föräldrar som skiter i detta och låter ungen skrika sig hes, likväl som ifall någon hade fått för sig att tända en ciggarett på flygplanstoaletten

wessmen
2013-03-12, 15:29

Jag ser gärna totalförbud av barn på flygplan (kamoflera det som att tryckskillnader är farliga.

Jag hade ett skrikande jävla skitunge bredvid mig hem från en grabbresa och jag ville bokstavligen dö.

Fan vad jag hatar föräldrar som inte fattar att man prackar deras barn på andra!

wessmen
2013-03-12, 15:30
Hahahaha asså... Du borde köpa en mp3/iphone.. Låt mig gissa, du klagar även på dom som råkar göra lite ljud på gymmet också?

Är det så du resonerar eller?

Köp en gasmask om du störs av röken.

Vissa saker gör man inte för nära andra av hänsyn. Därför röker man inte i anslutning till busskuren och man plankar inte in på ett café/buss om barnet precis fått fnatt, då ser man till att göra det bästa man kan då.

Missöden "på vägen" bör försöka åtgärdas direkt. Tyvärr ser man föräldrar med självmordstankar som inte längre orkar/bryr sig och då tvingas jag lyssna på eländet, vilket inte är så trevligt efter en lång arbetsdag.

maximuscle
2013-03-12, 15:31
nej det var ett svar på en annan OT fråga, jag belyser att barn är ett störmoment så som rökare, att förbjuda rökar godtyckligt istället för att dessa bör använda sunt förnuft kan man lika gärna göra detta med barn som en liknelse varför detta är korkat...

Jag tycker att rökning på flygplan vore olämpligt och finner att det förbudet har en funktion, jag skulle föredra att barn inte skrek på flygplan.

Jag tycker det är föräldrars ansvar att försöka trösta och få tyst på ungen så fort som möjligt. Jag skulle gärna sett påföljder till föräldrar som skiter i detta och låter ungen skrika sig hes, likväl som ifall någon hade fått för sig att tända en ciggarett på flygplanstoaletten

sista inlägget från mig nu då du snurrar runt frågorna med svar på andra grejer än det jag frågar om..men alla föredrar väl att barnen aldrig skriker å ledsna...barn kan stoja å va skrikiga å lite stökiga en del av uteckligen men verkar va ngt du vill förhindra...

Oxe
2013-03-12, 15:34
vad frågar du om som har med rökning att göra ? du ställer ju icke frågor nu.

av just detta skäl så stör det folk och visa kanske tar en cigg för att lugna sina nerver..

så ifall du kommer tillbaks till topic så kan vi fortsätta tilsl du förstår vad jag menar, det är inte så svårt bara du läser

Carnes
2013-03-12, 15:47
Är det så du resonerar eller?

Köp en gasmask om du störs av röken.

Vissa saker gör man inte för nära andra av hänsyn. Därför röker man inte i anslutning till busskuren och man plankar inte in på ett café/buss om barnet precis fått fnatt, då ser man till att göra det bästa man kan då.

Missöden "på vägen" bör försöka åtgärdas direkt. Tyvärr ser man föräldrar med självmordstankar som inte längre orkar/bryr sig och då tvingas jag lyssna på eländet, vilket inte är så trevligt efter en lång arbetsdag.

Amen för fan, ge dig.. Barn kommer skrika för det är så dom kommuniserar.. Hur kan folk ens jämföra barn med cigg!? Däremot, om ett barn får för sig att leka apa och föräldrarna inte gör ett skit och alla andra resenärer (inkl han som kör) blir väldigt störda så kan besluta att dom får gå av.

Om DU stör dig på någon som röker nära dig så har du 2 alternativ:
1: Be hen gå en bit bort.
2: Gå en bit bort själv.

Vad är problemet, varför vill folk stifta lagar om allt!? typiskt svenskt att inte våga prata med människor (syftar inte på dig nu)

Lachrillo
2013-03-12, 15:55
Personligen tycker jag inte om rökluften som jag andas in så ser hellre att folk snusar om de måste ha nikotion.

cero
2013-03-12, 16:08
Nej, det är inget skitsnack.

"Riskerna" med passiv rökning och nu THIRD HAND är så jävla överdrivna. Varenda jävla forskning som gjorts på det så har man dragit slutsatsr ur det blå.

"It may, potentially, be dangerous".
Finns så mycket annat att bry sig om.

Pallar ni inte att folk bolmar så flytta er ett par meter.

Det räcker med att det är "potentiellt" skadligt för att man ska slippa utsättas för det.

Förstår verkligen inte hur du tänker när du skriver att icke-rökare ska behöva anpassa sig efter rökare istället för tvärt om? Det är ju förvånadsvärt löjligt. Nog med att rökning är accepterat socialt, vi får inte glömma att det är påtänd tjära som folk runt omkring dig tvingas andas in bara för att du ska få bot med din abstinens. Skulle vilja se hur folk reagerar om jag börjar elda på ett bildäck vid en barnplats med motiveringen att "Men, jag gillar ju lukten och jag behöver detta för att må bra. Ni får flytta på er."

Oxe
2013-03-12, 16:09
bilavgaser är potentiellt farliga, vi förbjuder biltrafik

tossefar
2013-03-12, 16:12
bilavgaser är potentiellt farliga, vi förbjuder biltrafik

Det är väl ingen som säger att rökning ska vara förbjudet? Klart som fan man inte ställer en barnvagn bakom avgasröret på en bil, eller går runt med sina ungar på motorvägen. Du argumenterar som ett litet barn.

micke81
2013-03-12, 16:16
är less på alla förbud,det har spårat ur fullständigt.

röstar på att förbjuda förbud

Oxe
2013-03-12, 16:29
Det är väl ingen som säger att rökning ska vara förbjudet? Klart som fan man inte ställer en barnvagn bakom avgasröret på en bil, eller går runt med sina ungar på motorvägen. Du argumenterar som ett litet barn.

Går man runt med dom inne istan ?

Ifall du ser en rökare trycker du upp ett barn i ansiktet på denna ?

Förhoppningsvis nej.... Det är inte jag som är för att förbjuda rökning här och var UTOMHUS, jag är negativt inställd till det...

Och dessa "risker" är ju försumbara ifall man nu inte bor mitt ute i ingenstans mot vad trafiken osv utsätter dom för...

Skall man börja i rätt ände så förbjud fordon drivna av fossilt bränsle runt skolor/dagis/lekplatser och busshållplatser.

Nej det går ju inte sparka på rökarna dom är ju vana.

Man väljer nivå efter dom man tilltalar, och sitter man och hypar detta så är man begåvad som ett barn och då passar det kanon

cero
2013-03-12, 16:32
Oxe: Två fel blir ett rätt? Sen får man ju göra en avvägning mellan risk/skada och nytta. Transport är ett nödvändigt ont i många fall, cigarettrökning är bara trams egentligen.

är less på alla förbud,det har spårat ur fullständigt.

röstar på att förbjuda förbud

Egentligen tycker jag också att det är löjligt att man ska behöva stifta lagar om allt, men om folk faktist hade lite sunt förnuft hade detta inte varit nödvändigt, vilket uppenbarligen inte är fallet. Rökare har ju fått för sig att cigaretter är något vardagligt och naturligt. Typ som att promenera runt och äta på en smörgås.

Rikard Jansson
2013-03-12, 16:34
Nu när jag inte röker själv; ja för fan, fuck em!

Otur
2013-03-12, 16:40
Vi har trängselskatter i städerna för bilar.
Inför rökskatter i dom mest centrala delarna av alla städer.
Alternativt förbjud det helt i väldigt befolkade områden tex centrala delar av städer.

Carnes
2013-03-12, 16:41
Jag tycker att folk ska lära sig att faktiskt börja prata med varandra. I Stockholm (storstäder öht) så är folk livrädda för varandra.. Om rökaren stör dig, säg åt hen.. Om du inte ens kan göra en sån simpel sak, varför klagar du?

mycketbrännvin
2013-03-12, 16:51
Ärligt sagt så stör ni er så mycket på det? Ingen röker inne på krogarna längre som tur och utomhus så får man stå väldigt nära ifall man vill få in en störande mängd i nästan iaf enligt mig! Jag stör mig mest på rökarna som tar extra pauser på jobbet för att röka så skulle gärna se att man endast för röka på kaffepauser, vilket många redan har idag kommit fram till

Raschmus
2013-03-12, 16:56
Eller förbjuder vi alla föräldrar att ta sina barn till ställen som det röks på ?
Det kommer ju skydda barnen, sen förbjuder vi barn alt trafik istan pga alla skadliga partiklar som kommer ifrån bil/vägarna..

Jag störs mindre av rökare än skrikiga barn

tror tom att rökare är bättre på att visa hänsyn är småbarnsföräldrar med barn

+1. Ser det inte som något problem att ha rökförbud på exempelvis lekplatser.

Men satan i helvete vad jag hatar barn och deras äckliga jävla föräldrar som inte har vett att be ungjäveln hålla käft på exempelvis resturaung. Stryk alternativt tvångbortadoption.

"Men hur ska barnen då lära sig att anpassa sig socialt? Hur ska föräldrarna få tid att njuta ute över en bit mat? Etc etc etc"

Skjut dig i huvudet!

Me mad, yep

mycketbrännvin
2013-03-12, 17:01
Håller med om att endel låter barnen betee sig hur som helst, springa omkring,skrika osv... men har man en 6 månader gammal unge får man räkna med en massa skrik och ja, man behöver ju inte gå till biblioteket direkt men att inte kunna ta bussen eller gå ut på restaurang börjar bli för mycket

wessmen
2013-03-12, 17:15
Amen för fan, ge dig.. Barn kommer skrika för det är så dom kommuniserar.. Hur kan folk ens jämföra barn med cigg!?

För att båda är ett störningsmoment som man får hantera.

Skriker ett barn ser man till att lösa problemet. Har man en gnällig unge så håller man sig ifrån ställen där man träffar människor, ser ingenting konstigt med detta.

Carnes
2013-03-12, 17:18
För att båda är ett störningsmoment som man får hantera.

Skriker ett barn ser man till att lösa problemet. Har man en gnällig unge så håller man sig ifrån ställen där man träffar människor, ser ingenting konstigt med detta.

Ja men det är skillnad på en människa och ett gift folk drar i sig. Jag håller med om att dom bör undvika biografer, resutranger, teatrar osv.. men när det gäller bussresor och det som Oxe var inne på är bara löjligt.

whalle
2013-03-12, 17:19
Jag undrar mest vad det är som gör att rökare tror att de har rättigheter att kasta både fimp och paket på gatorna hur som helst, ser fördjävligt ut.

mattilainen
2013-03-12, 17:19
Folk som röker i köer och liknande borde det vara laglig rätt att faktiskt misshandla lite sådär

Carnes
2013-03-12, 17:28
Folk som röker i köer och liknande borde det vara laglig rätt att faktiskt misshandla lite sådär

Har du försökt att prata med dom? Kan vara en bra idé innan man börjar veva.

micke81
2013-03-12, 17:48
Egentligen tycker jag också att det är löjligt att man ska behöva stifta lagar om allt, men om folk faktist hade lite sunt förnuft hade detta inte varit nödvändigt, vilket uppenbarligen inte är fallet. Rökare har ju fått för sig att cigaretter är något vardagligt och naturligt. Typ som att promenera runt och äta på en smörgås.

problemet med det tänket är att alla dessa förbud är ett resultat av överdrivna mängder förbud,det är en spiral. ju fler förbud som existerar ju mindre sunt förnuft använder folk eftersom folk blir fördummade till den grad att dom inte förstår att något är korkat eftersom det inte är förbjudet.

uppepå detta så har vi en utveckling där diverse särintressen ska göra senstation och driva hetskampanjer gentemot allt dom vill störa sej på,där all objektivitet försvinner ut i tomma intet genom att köra upp skräckrubriker och propaganda till nivår som är absurda om saker som egentligen inte är så förbenat alvarliga problem,medans man ignorerar verkliga problem.detta mina vänner är ett mycket större problem än att folk röker på almäna platser.

hultman
2013-03-12, 18:07
u0lVbMOMTi0&sns=em

Secondary smoke is a big issue for me.

Tjuckot
2013-03-12, 18:14
Nu orkade jag inte läsa riktigt allt.. men ja.

Man borde få pissa på alla ställen där man får röka. Konsekvenserna är inte allt för långt ifrån varandra. Accepterar du att jag pissar precis där du röker så: carry on.

Det är ju inte riktigt jämförtbart. Där är mer hälsosamt att bli pissad på än att få rök i ansiktet ;-)

30 miljarder kostar det staten. Tobakskatten är ca 10 miljarder.

Ganska löjligt att jämföra barnskrik med tobaksrök. Rök är inte bara "irriterande" utan det finns kopplingar till hjärtinfarkter, astmaproblematik, allergiproblem och allmänt farligt. Man har ju sett att e.x astmaproblem och önh-problem hos barn minskar när man minskar på den passiva röken i samhället.

Tjuckot
2013-03-12, 18:17
Mer regleringar är bra, det bidrar till att minska rökandet i samhället. Förändrade attityder osv.

mattilainen
2013-03-12, 18:53
Har du försökt att prata med dom? Kan vara en bra idé innan man börjar veva.
man är tyvärr inte värd "en chans" om man gör detta. Detta borde vara inprogrammerat i oss och vara en norm.

förövrigt så har jag sagt till ett par tillfällen, väldigt snällt också. Då blir dom sura och typ kostar ciggen, varpå jag sagt att man inte ska skräpa ner. Detta gör dom tydligen ännu surare.. Idioter är vad dom är.

knuckles
2013-03-12, 19:03
man är tyvärr inte värd "en chans" om man gör detta. Detta borde vara inprogrammerat i oss och vara en norm.

förövrigt så har jag sagt till ett par tillfällen, väldigt snällt också. Då blir dom sura och typ kostar ciggen, varpå jag sagt att man inte ska skräpa ner. Detta gör dom tydligen ännu surare.. Idioter är vad dom är.

Om man frågar blir dem ändå bara dryga/sura. Speciellt om det är tonåringar som dessutom är tattare.

miaz
2013-03-12, 19:18
u0lVbMOMTi0&sns=em

Secondary smoke is a big issue for me.

DGNCXyVtni8

w9ySCcnoo3c

hultman
2013-03-12, 19:28

Du skulle ju ändå bara knyta näven i fickan :)

Så jävla löjlig diskussion. Rökare är redan extremt förfördelade. Om det inte räcker med all skatt de dras med så dör de i förtid och slipper belasta våra pensionssystem. Har man problem med att någon rökare blossar i närheten så bor man troligen redan på landet. Finns så många andra värre störningsmoment för oss icke-rökare. Snorungar, tattiga parfymer, kissfjortisar och luffare är fan så mycket jobbigare.

Konstigt att en rökare roidar när du påtalar för dem att sluta röka, de slänger iväg ciggen och du därefter påtalar för dem att det är nedskräpning. Värre stjärtisfasoner får man leta på IOGT för att hitta.

Carnes
2013-03-12, 19:34
rkswYwHbeWE

filmjölk
2013-03-12, 19:35
Är det bara jag som tycker att doften av cigarettrök (Nu pratar jag om en cigarett, inte inpyrt rökrum) är rätt erotisk? Man andas in lite av den doften och känner hur man styvnar litegrann (inte helt, men lite) och känner sig lite mer sexuell och glad?

Akada
2013-03-12, 19:43
Lite okänsligt kan jag tycka, vad ska rökande föräldrar göra, lämna sina barn utan övervakning? Kan ju finnas skumt folk vid lekplatserna.

Carolinew
2013-03-12, 19:44
Mycket bra, tyvärr tror jag inte genomslagskraften kommer vara lika bra. På ställen där det redan är rökförbud (t.ex. hållplatser) skiter folk fullständigt i förbudet och bolmar på ändå. För en vecka sedan blev en yngre tjej tillsagd av en äldre man om detta, men hon blev bara sur, vägrade flytta sig och sade åt honom att gå iväg istället om han ville slippa röken. Det som var allra mest skrämmande med det hela var att övriga personer i busskuren som inte kände någon av dem backade upp flickan istället och tyckte att mannen hade sagt till på ett för "elakt" sätt *screwy*

Kanske det kan visas lite mer hänsyn när barn är inblandade i bilden i alla fall...

Tjuckot
2013-03-12, 19:44
Lite okänsligt kan jag tycka, vad ska rökande föräldrar göra, lämna sina barn utan övervakning? Kan ju finnas skumt folk vid lekplatserna.

Det är väl ändå mer synd om barnen som blir utsatta för rök? Konstigt perspektiv på frågan..

4623
2013-03-12, 19:54
Om rökning ska förbjudas på offentlig plats så röster jag för att barn förbjuds på offentliga platser, särskilt de som fraktas i barnvagn. Jag vill även att det ska förbjudas att prata i mobiltelefon på allmän plats. Spela musik på offentlig plats ska även det förbjudas. Detta innefattar högt ljud i hörlurar. Människor som luktar illa ska förbjudas offentligt. Folk som inte håller för munnen när de hostar ska arkebuseras. Människogrupper som går, långsamt, i bredd över hela trottoaren bör avvisas.

För att ta några exempel.

Tjuckot
2013-03-12, 19:57
Men nu blir jag less. Ta och läs på lite om passiv rök / second hand smoke / osv innan ni uttalar er om irriterande osv. Det handlar om sjukdomsförebyggande och hälsofrämjande. Inte fan handlar det om man blir irriterad av det eller inte. Sheez.

4623
2013-03-12, 20:00
Men nu blir jag less. Ta och läs på lite om passiv rök / second hand smoke / osv innan ni uttalar er om irriterande osv. Det handlar om sjukdomsförebyggande och hälsofrämjande. Inte fan handlar det om man blir irriterad av det eller inte. Sheez.

Då tycker jag de kan förbjuda rökning helt istället. Ta med snuset, avgasutsläpp, och alkohol i samma veva.

hultman
2013-03-12, 20:05
Då tycker jag de kan förbjuda rökning helt istället. Ta med snuset, avgasutsläpp, och alkohol i samma veva.

Jag tror inte Tjuckot hade misstyckt. Han vill förbjuda det mesta, vare sig det existerar eller inte. Presumtiva risker etc.

Tjuckot
2013-03-12, 20:17
Jag tror inte Tjuckot hade misstyckt. Han vill förbjuda det mesta, vare sig det existerar eller inte. Presumtiva risker etc.

Intressant att du känner mig så väl att du kan tillskriva mig åsikter :)

Ifall det blir en rekommendation om nya rökfria zoner så kommer det vara baserat på vetenskapliga rön. Det är ju inget sagt om vad som kommer hända eller vad rekommendationerna blir och ifall det blir lagstiftat kring det.

Men visst, jag har inte mycket till övers till rökning då jag dagligen ser vad det orsakar. Svårt att uppskatta något som orsakar såpass mycket lidande, sjukdomar och död :)

Vad jag ogillar i denna tråd är att diskussionerna här i stor utsträckning förs utan att man vet vad man pratar om egentligen. Därav, läs på lite.

micke81
2013-03-12, 20:18

glöm inte förbjuda prylar tillverkade i asien, alla former av cykling,flygplan och absolut tåg när du ändå håller på. idrott måste även denna förbjudas då även den dödar.

knuckles
2013-03-12, 20:20
glöm inte förbjuda prylar tillverkade i asien, alla former av cykling,flygplan och absolut tåg när du ändå håller på. idrott måste även denna förbjudas då även den dödar.

Människor måste även förbjudas då de dödar.

micke81
2013-03-12, 20:21
Människor måste även förbjudas då de dödar.

även djur,bakterier och naturen.

är rätt trött på hur hjärntvättad den stora massan är i almänhet.

Alkro
2013-03-12, 20:32
Jag kunde inte bry mig mindre om någon snusar men problemet med rökning är ju att rökare tvingar på andra deras skit. Det är ju extremt otrevligt när man sitter på sin balkong och den lågbegåvade grannen under kedjeröker hela dagarna.

Oxe
2013-03-12, 20:35
Ja men det är skillnad på en människa och ett gift folk drar i sig. Jag håller med om att dom bör undvika biografer, resutranger, teatrar osv.. men när det gäller bussresor och det som Oxe var inne på är bara löjligt.

nu var det iofs runt busskurer man började prata om, jag tycker det är löjligt att nån inte skall kunna röka där pga att nån med barn skall åka buss...

Ibussar är det förbjudet med rökning tyvärr inte slapphänta föräldrar eller axe stinkande fjortisar men det är en annan diskussion

Oxe
2013-03-12, 20:52
30 miljarder kostar det staten. Tobakskatten är ca 10 miljarder.

Ganska löjligt att jämföra barnskrik med tobaksrök. Rök är inte bara "irriterande" utan det finns kopplingar till hjärtinfarkter, astmaproblematik, allergiproblem och allmänt farligt. Man har ju sett att e.x astmaproblem och önh-problem hos barn minskar när man minskar på den passiva röken i samhället.

Har du räknat bort den förtidiga döden som gör att pensionssystemet belastas mindre...

Angående påverkan angående andrahandrökning utomhus, står en och blossar så jag ställer jag mig inte brevid och försöker tjuvröka på hans rök, då ställer jag mig 2-3 meter bort känns som en marginell påverkan vs trafiken istorstäderna, står nån med en skrikande unge så ställer jag mig inte frivilligt brevid heller...

Och tycker ni att en rökare blir grinig för ni säger åt han när ni går framtill honom att släcka sin cigg, jämte att säga åt en föräldermed barn att rulla förbi där du sitter tills ungen har tystnat skall vi få se på fan

rökare är mer hänsynsfulla än föräldrar generellt

Löpsko
2013-03-12, 21:21

ELLER.............

sluta röka

.

filmjölk
2013-03-12, 22:09
Haha Oxes agg mot skrikande småbarn är underhållande. Man skall vara glad så länge ungen skriker och inte pratar. För ett år sedan ungefär var min son väldigt fascinerad av att säga "bajs" och lägga ihop det med andra ord. "Bajs-buss" "Bajs-väg" "Bajs-tant", och barnslig som jag är började jag ibland gapskratta när han höll på så.

En unge som är ful i mun, tillsammans med en pappa som skrattar när sonen är det...ja det är väl tur för mig att Oxe och jag inte åker samma buss.

LadyG
2013-03-12, 23:58
Haha Oxes agg mot skrikande småbarn är underhållande. Man skall vara glad så länge ungen skriker och inte pratar. För ett år sedan ungefär var min son väldigt fascinerad av att säga "bajs" och lägga ihop det med andra ord. "Bajs-buss" "Bajs-väg" "Bajs-tant", och barnslig som jag är började jag ibland gapskratta när han höll på så.

En unge som är ful i mun, tillsammans med en pappa som skrattar när sonen är det...ja det är väl tur för mig att Oxe och jag inte åker samma buss.

Det enda som är roligare är att vara åskådare till samma situation. Roligast blir det om fadern försöker hålla god min men man kan se skrattårarna välla upp i ögonen. Paniken. Får inte skratta. Försöker korrigera sin telning med skrattskälvande röst.

Jag är nog lite sadist för jag tycker det är jättekul, som tyst åskådare på bussen åser jag situationen och ler inombords. Tack och lov att det inte är min unge :D

C.E.J.
2013-03-13, 00:23

Till skillnad från rökning så tillför de där sakerna något.

micke81
2013-03-13, 09:03
Till skillnad från rökning så tillför de där sakerna något.

absolut,att ställa miljö och hällsokrav så högt i sitt eget land att skiten blir omöjligt att producera med lönsamhet hära innebär att produktionen flyttar till ställen där det finns noll krav på miljö och säkerhet för dom anställda är otroligt produktivt och bra för alla eller hur var det nu?

allt dödar hur du än ser på det,med andra ord måste allt förbjudas.

spela roll om det tillför något låt folk välja själva istället för att storebror staten måste styra peta i allt,som referens kan du titta på diverse komunistländer genom historien hur bra det fungerar när staten ska styra och reglera allt.

någonstans har förbudsivrandet och reglerandet spårat ur fullständigt och har numera ingen grund i sunt förnuft utan bygger endast på hjärntvätt.

en stor stark
2013-03-13, 11:49
Tycker det är bra. Man behöver inte röka vid lekplatser. Onödigt.
Att inte röka i ens bil tycker jag väl kändes lite överdrivet dock.

Edit: Skulle sunt förnuft finnas så skulle detta inte behövas.

Carnes
2013-03-13, 12:32
”Förbjud all rökning”
''Vill se ett totalförbud mot cigaretter från år 2025''
Rökning orsakar dödliga sjukdomar och är ett enormt samhällsproblem, skriver företrädare för flera lungcancerorganisationer på DN Debatt i dag.

Nu vill de se ett totalförbud mot cigaretter från år 2025.

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/16408480/825/normal/ad088528c47e9/rokning01.jpg
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16407984.ab

Haha ja vad säger man.. Att folk inte har lärt sig att förbud bara gör saker värre. Så länge det finns en efterfrågan så kommer inte problemet försvinna, istället ger det plats för Karteller och Mafia och det förstör länder.. Det enda som kommer funka i längden är att 1: Inse att efterfrågan på ''godis'' alltid kommer att finnas, 2: Slå ut ''the bad guy'' genom att låta regeringar möta efterfrågan och inte Mafian..

en stor stark
2013-03-13, 12:33
Tror det kommer bli extremt svårt att genomföra.

Carnes
2013-03-13, 12:37
Tror det kommer bli extremt svårt att genomföra.

Vem vet.. Om det väl genomförs så kommer det gå åt pipsvängen, som vanligt. Kolla war on drugs, kolla förbudet mot alkohol osv.
Edit; Om någon nu vill hoppa på mig så vill jag lägga upp korten på bordet. Jag röker 1-2 cigg om året, jag dricker 1-2 gånger om året och mina ''drogdagar'' är över sen långt tillbaka.

en stor stark
2013-03-13, 12:39
Vem vet.. Om det väl genomförs så kommer det gå åt pipsvängen, som vanligt. Kolla war on drugs, kolla förbudet mot alkohol osv.

Ja det kommer nog bli en hel del problem i samband med detta. Får hoppas att det inte går så långt.

Carnes
2013-03-13, 12:42
Ja det kommer nog bli en hel del problem i samband med detta. Får hoppas att det inte går så långt.

För att inte nämna att det blir lite av en ond spiral. Varför ska man ta bort rökning och inte alkohol, motorcyklar osv? Anti-rökare gillar att använda ''rökare tvingar på deras bruk på andra'' som argument. Vad gör inte alla fyllon som drygar sig, hamnar i diverse trubbel osv?

en stor stark
2013-03-13, 12:45
För att inte nämna att det blir lite av en ond spiral. Varför ska man ta bort rökning och inte alkohol, motorcyklar osv? Anti-rökare gillar att använda ''rökare tvingar på deras bruk på andra'' som argument. Vad gör inte alla fyllon som drygar sig, hamnar i diverse trubbel osv?

För att inte tala om rattfylleri.

Dock så är jag nog ändå för någon sorts förbud på platser som lekplatser etc kan vara bra. Men om det går för långt kommer man nog ignorera reglerna, och går det så långt som totalförbud så tror jag det bara kommer innebära en hel del fler problem.

Carnes
2013-03-13, 12:51
För att inte tala om rattfylleri.

Dock så är jag nog ändå för någon sorts förbud på platser som lekplatser etc kan vara bra. Men om det går för långt kommer man nog ignorera reglerna, och går det så långt som totalförbud så tror jag det bara kommer innebära en hel del fler problem.

Jag är också för vissa regleringar, rökare ska såklart anpassa sig efter icke-rökare. Men att hetsa och att det ska vankas förbud osv är bara löjligt.

Att man inte heller får välja om sin egna krog ska vara en rökkrog eller inte är också löjligt..

en stor stark
2013-03-13, 12:55
Jag är också för vissa regleringar, rökare ska såklart anpassa sig efter icke-rökare. Men att hetsa och att det ska vankas förbud osv är bara löjligt.

Att man inte heller får välja om sin egen krog ska vara en rökkrog eller inte är också löjligt..

I Danmark var jag på någon pub som var trashig som fan. Det var klotter överallt (alltså överallt), alla stolar och soffor var sönder, toaletten såg ut som skit med någon sorts hemmagjort lås, fanns ett biljardbord som folk också hade klottrat på. Riktig punkare-pub. Och man fick röka inomhus.

Det var riktigt nice, jag önskar jag kunde hitta dit igen. ;)

Men ja, man bör väl få välja själv om det ska eller inte ska vara rökfritt.

Carnes
2013-03-13, 12:58
I Danmark var jag på någon pub som var trashig som fan. Det var klotter överallt (alltså överallt), alla stolar och soffor var sönder, toaletten såg ut som skit med någon sorts hemmagjort lås, fanns ett biljardbord som folk också hade klottrat på. Riktig punkare-pub. Och man fick röka inomhus.

Det var riktigt nice, jag önskar jag kunde hitta dit igen. ;)

Men ja, man bör väl få välja själv om det ska eller inte ska vara rökfritt.

Haha.. Ja precis, Reinfeldt stöttar Halal-slakt eftersom det genererar pengar.. Vad skulle inte en rökarkrog göra liksom?

en stor stark
2013-03-13, 13:02
Haha.. Ja precis, Reinfeldt stöttar Halal-slakt eftersom det genererar pengar.. Vad skulle inte en rökarkrog göra liksom?

Jag tror nog det skulle gå rätt bra för en sån krog.

Carnes
2013-03-13, 13:06
Jag tror nog det skulle gå rätt bra för en sån krog.

Slå upp den på Södermalm i Stockholm så garanterar jag att det blir ett populärt för/efter-hak. Är villig att sätta pengar på det.

BigSpawn
2013-03-13, 13:06
problemet med ett sånt ställe är väl inte att inte ickerökare kan gå dit, problemet är ju att arbetsmiljön för dom som jobbar där inte blir så bra. Gissar att stå och andas in massa rök hela kvällarna på sin arbetsplats inte är så för hälsan.
Det var väl därför förbudet infördes?

Carnes
2013-03-13, 13:27
problemet med ett sånt ställe är väl inte att inte ickerökare kan gå dit, problemet är ju att arbetsmiljön för dom som jobbar där inte blir så bra. Gissar att stå och andas in massa rök hela kvällarna på sin arbetsplats inte är så för hälsan.
Det var väl därför förbudet infördes?

Klarar man inte av miljön behöver man väl inte jobba där?.. Svårare än så är det inte.

BigSpawn
2013-03-13, 13:43
visst kan det låta enkelt men med tanke på hur arbetsmarknaden ser ut och gränsfall där du kanske kan bli av med ersättning osv då du tackar nej till jobb så kan det nog bli mer komplicerat än så

micke81
2013-03-13, 13:44
visst kan det låta enkelt men med tanke på hur arbetsmarknaden ser ut och gränsfall där du kanske kan bli av med ersättning osv då du tackar nej till jobb så kan det nog bli mer komplicerat än så

inte krångligare än att skotträdda inte bör söka jobb som skyttesoldat.

BigSpawn
2013-03-13, 13:55
jag orkar egentligen inte argumentera för detta då jag inte bryr mig över en sån krog, jag bara skriver varför jag inte tror att den kan existera. Hade det bara berott på kunderna hade det säkert funnits sådana krogar redan

Olegh
2013-03-13, 14:04
Med liberala bevekelsegrunder kommer alltid vissas [faktiska] frihet inskränkas på bekostnad av andras förehavanden. I fallet med rökkrog kommer alltså någon stackars sate få stå där oavsett om det är bra för denne eller inte.

mattilainen
2013-03-13, 18:12
Intressant att se hur folk tänker :)

Tjuckot
2013-03-14, 10:49
Från FHI som gör utredningen.

http://www.fhi.se/Aktuellt/Nyheter/Angaende-passiv-rokning-pa-allmanna-platser-/

knuckles
2013-03-14, 20:25
Vad händer om man inte följer detta? Blir det böter eller bara smisk/ajja bajja?

Sniggel
2013-03-14, 20:36

mycket snack om att återvända saker, inte låta vattnet rinna när man borstar tänderna, och kanske ta bussen istället för bilen.
alla dessa saker totalt bleknar om man jämför dem med hur mycket av ett ekologiskt fottryck/koldioxidavtryck en människa gör genom att bara finnas.

My point exactly!

[B]
Haha ja vad säger man.. Att folk inte har lärt sig att förbud bara gör saker värre. Så länge det finns en efterfrågan så kommer inte problemet försvinna, istället ger det plats för Karteller och Mafia och det förstör länder.. Det enda som kommer funka i längden är att 1: Inse att efterfrågan på ''godis'' alltid kommer att finnas, 2: Slå ut ''the bad guy'' genom att låta regeringar möta efterfrågan och inte Mafian..

+1 Intressant att man tror att förbud leder till att folk slutar med företeelserna i fråga.

BisonLGcrew
2013-03-14, 20:57

Sant. Barn är ett BIG NO NO! The biggest! Optinoja om protein hit o dit. No kids=10000-tals extra timmar i gymmet.

Rökning: Hur tänker man om man är EMOT att förbjuda det på sådana platser? Att folk säger att de MÅSTE röka är det mesigaste jag hört i hela mitt liv.

Kontroversiellt uttalande: Rökning är som rasism. Först höll de flesta på med skiten, det var standard. Sen började folk öppna sina torra ögon och förstå vad de höll på med. Vissa segade sig kvar. Sen började man se ned på sådana beteenden. Till sist fördöms beteendet helt och man ser tillbaka på dåtiden som helt absurd och börjar med nästa dumma påhitt.
Aa, så blir det när man kommer ned från en PWO-tripp

cero
2013-03-14, 21:09

Det där är definitivt ingen självklarhet på lång sikt.

en stor stark
2013-03-14, 21:26
Usch, massa folk på facebook som kommenterar med typ "Men bara förbjud det helt och hållet, vi vill inte ha någon cigg-rök" etc.

Jag är för ett förbud vid lekplatser och liknande där barn kan få i sig det. Barn vet kanske inte heller att det inte är bra att stå för nära någon som röker etc.
Men folk måste väl förstå att det inte är realistiskt att förbjuda rökning? Det är iaf inte så lätt som att säga "Men bara förbjud det" utan minsta tanke.

BisonLGcrew
2013-03-14, 21:43
Klart det inte är lätt! Men man behöver väl inte ställa sig i vägen för det av den anledningen??

Folk i min ålder som aldrig riktigt upplevt rök på krogar tex. Vi kan INTE FATTA hur ni stod ut? Känns helt sinnessjuk. Och folk börja böla när det förbudet kom på tal också. Va i helvete är det med såna människor?

Carnes
2013-03-15, 12:15
Det där är definitivt ingen självklarhet på lång sikt.

Nej du har helt rätt. Hetsjakten på diverse narkotika har ju minskat bruket, distrubitionen och samhällsproblemen för att inte nämna spara in pengar;) Folk kommer alltid att dricka, röka, snusa, skjuta, snorta.. Deal with it.

Min fråga: Hur länge ska vi vänta? Drogproblemen blir värre och värre, när ska vi faktiskt svälja vår stolthet och börja fila på en ny lösning?