Visa fullständig version : Tips på utbildning - Eget företag
Jag går i tankarna att bli företagare inom träning/kost/hälsa, men behöver lite tips när det kommer till utbildning. Vill gärna ha något år i skolan. Kommer ha både lokaler och anställda.
En kurs i marknadsföring, kanske företagande, någon ledarskapsutbildning, eller något annat passande för den delen. Har tänkt hitta något i Danmark och just på den delen kanske ingen kan hjälpa mig (eller?) Men tips på vad just du tror är mest lönsamt för mig och gör det lättare att bli en lyckad företagare. Tror på att jobba sig till kunskap med tiden, men om någon företagare läser detta och vet med sig någon punkt där ni önskade att ni kanske skaffat er kunskapen på förhand. Vad var det?
Du ska läsa biomed/träning fyra år i Halmstad. Och bli cscs certofierad.
Du ska läsa biomed/träning fyra år i Halmstad. Och bli cscs certofierad.
Det finns ett högskoleprogram på högskolan i Halmstad som erbjuder en kandidatexamen och en magisterexamen inom biomedicin med inriktning fysisk träning och den verkar rikta sig till folk som vill jobba som PT, fystränare, styrkecoacher etc. De kör antagligen rätt mycket fysiologi och sånt och även lite mer molekylärt som typ biokemi och sånt. Men det verkar som att de som laser där tränar mycket själva och älskar att läsa vetenskapliga artiklar och prova alla möjliga kosttillskott. Det kan ju vara bra att ha lite koll på träningsfysiologi, anatomi och biomekanik, typ dorsalt, ventralt, koronalplan, sagitalplan, adduktion, abduktion om man ska läsa mer avancerade träningsbeskrivningar och interagera med andra inom vården. Jag vet inget om din bakgrund så du kanske redan har bra koll på allt det där. Fördelen är att man ska få nån internationell träningscertifiering typ CSCS och då är man ju på en helt annan nivå än en PT som tränat på egen hand i två år och gått en kurs i två veckor. I USA finns det ju en del som jobbar som styrkecoacher och de verkar ha bra anseende inom lagidrott och friidrott och har typ en M.Sc. i antingen träning eller nutrition och sedan nån strength an conditioning certifiering. Det är väl det som folk gnäller om att svenska PT inte har adekvat utbildning om de inte tränat själva i +10 år och att kunden måste förstå det själv.
drakfelt
2013-03-12, 12:48
Det viktigaste (kanske inte för att lyckas rent vinstmässigt, men för att inte gå genom isen) är att kunna din handelsrätt och företagsekonomi. Finns översiktskurser i båda vid många universitet.
det viktigaste (kanske inte för att lyckas rent vinstmässigt, men för att inte gå genom isen) är att kunna din handelsrätt och företagsekonomi. Finns översiktskurser i båda vid många universitet.
+1
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.