Visa fullständig version : Don't shoot the messenger - vilket ansvar har informationsgivaren?
Sheogorath
2013-03-11, 13:51
Hej Kolo,
Då och då dyker det upp trådar i kost/diet-delarna av forumet där frågeställningarna osar sjukdom, kanske framförallt (men inte uteslutande) tjejer som har anorexia eller närliggande diagnoser. Ibland håller man reda på användarna och ibland inte.
Nu senast var det någon tjej som frågade om energiinnehållet i kaffebönor - en fråga jag mycket väl själv skulle kunna ställa antingen av ren nyfikenhet eller för att jag ville räkna på det av någon anledning. Vi var några som svarade - och blev bashade av användare som sett tjejen skriva i andra trådar och som uppenbarligen är ganska sjuk.
Så vilket ansvar har man som informationsgivare? Ska man fråga ålder på skribenterna innan man vågar rekommendera dem koffeinpiller innan träningen? Ska informationen vara fri och budbäraren utan ansvar för vad som görs med informationen? Jag har varit restriktiv när jag misstänkt att informationen kan orsaka skada, men ska man behöva hålla på så egentligen? Informationen finns ju tillgänglig ändå?
Vad säger panelen?
/Sheo
Helt oansvarig så länge man inte tipsar om saker som kan vara direkt farliga. Dvs om en person undrar över något så har man inget att ansvar när man svarar på frågan så länge det inte är i stil med "hur länge kan man leva utan vatten?" eller "hur mkt bittermandel kan man äta?"
Inget ansvar.
Men visst. Vet man att personen i fråga har problem så kan man ju kanske avstå från att skriva vissa saker.
Men i slutända så tycker jag inte att något ansvar ligger hos personen som bara tillhandahåller en korrekt information.
Om man däremot medvetet uppmuntrar ett sjukt eller skadligt beteende så är det ju en annan sak.
Vet man att personen har ett skadligt beteende håller man tillbaka eller rekommenderar vård. Har man ingen aning lägger iaf jag fram det jag har.
Vet inte, men jag brukar alltid göra mig en uppfattning om frågeställaren och får en känsla om att något är mysko så anpassar jag mitt svar. Jag är helt pragmatisk och gör så gott jag kan. Tar även debatt med besserwissers.
Vet man att personen har ett skadligt beteende håller man tillbaka eller rekommenderar vård. Har man ingen aning lägger iaf jag fram det jag har.
+1
Det är väl kanske inte ett ansvar men man kan tänka till innan man ger ett kliniskt vetenskapligt svar om man känner till ovanstående.
Självklart har man ansvar för vad man skriver och det oberoende till vem det är.
filmjölk
2013-03-11, 14:18
Du har inget ansvar och behöver inte ta ett ansvar, men jag vill att du försöker göra det rätta om du anar ugglor i mossen.
Kolozzeum drar till sig anorektiker och dylikt som flugor till en bajskorv. Om du anar att någon är sådan, så får du försöka behandla den personen lite varsamt. Du får helt enkelt försöka känna av när och till vem det tex. är ok att säga: "Du har lite sladder kvar på röven, jag rekommenderar att du skär ner lite mer på kolhydraterna, ökar på din cardio och kör utfall" eller "Du är jättefin som du är, om något så skulle du behöva gå upp lite".
Självklart har man ansvar för vad man skriver och det oberoende till vem det är.
Så om du skriver att sparris har negativa kalorier (givet att det nu har det) och någon överdoserar detta och hamnar på sjukhus så är det du som är ansvarig.
Fast att ansvara för vad man skriver är ju inte samma sak som t.ex. att man har ansvar för att en ätstörningsdrabbads tillstånd kan förvärras för att man skrev vad ett visst livsmedel hade för näringsvärde (bara ett exempel). Speciellt inte om man inte ens hade någon anledning att misstänka att personen i fråga hade ätstörningar.
Så om du skriver att sparris har negativa kalorier (givet att det nu har det) och någon överdoserar detta och hamnar på sjukhus så är det du som är ansvarig.
Ja fast i det specifika fallet skulle jag inte ha hela ansvaret.
Minimjölk
2013-03-11, 14:31
Självklart har budbäraren ett visst ansvar. Även om informationen finns att få tag i annorstädes så kan ju den information och framföra allt hur man delger denna vara orsaken till att den misstolkas eller används felaktigt.
På ett internetforum där man inte heller har kontroll eller vem som läser den information man skriver kan det vara vanskligt. I fallet med kaffebönor är det väl tämligen harmlöst vad kunskapen gällande deras energiinnehål kan utlösa men i många andra fall kan säkerligen en användare missförstå ett svar/en jargong och bilda sig en felaktig uppfattning.
Dessutom är det väl lite off topic men jag tycker att alla människor måste vara lite mer källkritiska och inte bara acceptera de svar man får om man ställer en fråga. Speciellt om frågan äår av en sådan karaktär att man själv genom 5sekunders googling kan få fram svaret då denna typ av frågor oftar drar till sig skämtsamma svar.
(Lex hur många chins/pull ups klarar en stor Body builder att göra...)
Läs första inlägget igen, frågan var ju inte så enkel som att bara tänka på vad man skriver utan vilket ansvar man har att ta reda på om personen man skriver till inte kommer använda informationen på ett felaktigt sätt.
Det kanske inte alltid är lätt att veta.
Det självklara svaret är "det beror på"
Frågor som hur många kalorier är det i ett äpple, eller kan man äta strips på nyårsafton tycker jag man kan svara på.
Om det är 1942, och en brunklädd soldat frågar vart judarna gömmer sig, så har du ett stort ansvar om du delger den informationen. Även om du personligen inte utdelar några nackskott.
Så, det är skillnad på information och information.
Ja fast i det specifika fallet skulle jag inte ha hela ansvaret.
Men sparris består ju inte direkt av negativ materia så att kroppen imploderar, kaffebönor däremot skulle jag inte bli förvånad om någon hamnade på sjukhus efter att tryckt två kilo på 6 h. (pissigt exempel, som jag inte fattar.)
Scratch89
2013-03-11, 14:42
Om det hade varit din patient, hur hade du gjort då? T.ex en ung tjej söker för domningar i fingrar, ont i nacken, pirr i tårna. Du träffar henne och du ser att hon är blek, nedstämd och har fullt med skärsår på underarmarna. Vad behandlar du?
Minimjölk
2013-03-11, 14:46
Svarar du någonting på ett allmänt internetforum måste du ju ha i åtanke att vem som helst kan läsa detta framöver och använda infon för att just du skrivit vad du gjort, inte bara personen som faktiskt ställde frågan...
Jag vidhåller därför att budbäraren är ansvarig till hur man väljer att presentera informationen och är den av känslig karaktär/kan misstolkas etc. bör man fundera både en och två gånger ifall man skall skriva som man gör.
Vet man vem mottagaren är bör man anpassa sitt svar utefter det. Är det okänt så bör man använda "normalt hyfs" TM.
Fast att ansvara för vad man skriver är ju inte samma sak som t.ex. att man har ansvar för att en ätstörningsdrabbads tillstånd kan förvärras för att man skrev vad ett visst livsmedel hade för näringsvärde (bara ett exempel).
Inte hela ansvaret men visst sjutton har man fortfarande ett ansvar. Ditt exempel är däremot av den typen att jag har svårt att se att ansvarsbiten kan ses som särskilt stor. Ta istället ett exempel som att ge alla som frågar om diet tipset att köra periodisk fasta (innan det var det LHCF och innan det var det nog keto men bara från en mindre grupp) utan att ha en aning om vilket förhållande personen har till mat. Hur ser ansvaret ut då?
Om man kollar i träningsdelen på forumet så tror jag att jag snart kommer upp i fler trådar där mitt första inlägg i en tråd är en fråga om hur träningsprogrammet ser ut än i något annat. Hur har jag börjat med det? Delvis för att det sällan är lönt att svara de som inte kan redovisa sitt träningsprogram något så när men också delvis för att det är väldigt lätt att något går på tok om man inte vet mer. Här har strömningarna de senaste åren varit böj varje dag, träna varje dag, överträning finns knappt, crossfit (som var på allt) osv.
Inte hela ansvaret men visst sjutton har man fortfarande ett ansvar. Ditt exempel är däremot av den typen att jag har svårt att se att ansvarsbiten kan ses som särskilt stor. Ta istället ett exempel som att ge alla som frågar om diet tipset att köra periodisk fasta (innan det var det LHCF och innan det var det nog keto men bara från en mindre grupp) utan att ha en aning om vilket förhållande personen har till mat. Hur ser ansvaret ut då?
Om man kollar i träningsdelen på forumet så tror jag att jag snart kommer upp i fler trådar där mitt första inlägg i en tråd är en fråga om hur träningsprogrammet ser ut än i något annat. Hur har jag börjat med det? Delvis för att det sällan är lönt att svara de som inte kan redovisa sitt träningsprogram något så när men också delvis för att det är väldigt lätt att något går på tok om man inte vet mer. Här har strömningarna de senaste åren varit böj varje dag, träna varje dag, överträning finns knappt, crossfit (som var på allt) osv.
Problemet här är ju att jag kan svara på en fråga som en stabil och välmående medlem ställer, men det svaret kommer ju även läsas av självskadare och diverse kostmachokister. Hur långtgående är ansvaret tycker du? Det är lite som om jag ger kostråd till en polare över mobilen, på tunnelbanan, och en anorektiker 3 rader ner förfärat hör hur mycket kalorier det är i ägg eller what not.
Fast har man en skyldighet att "kontrollera" mottagarens bakgrund?
Om det hade varit din patient, hur hade du gjort då? T.ex en ung tjej söker för domningar i fingrar, ont i nacken, pirr i tårna. Du träffar henne och du ser att hon är blek, nedstämd och har fullt med skärsår på underarmarna. Vad behandlar du?
Risken finns väl att, ifall man börjar fråga om sådant, patienten då sticker och då har man inte hjälpt alls.
watertouch
2013-03-11, 14:54
Alla har väll ansvar för sin hälsa, inte stoppar man i sig en medicin lr nått kosttillskott utan att läsa bipacksedeln först... Om det inte är gökboet/tvångsmedicineras lr man är smått retarderad.
För övrigt TS så var tråden du menar rätt skum, det kom in nån helt annan person och började skrika... Vilket jag iofs har förståelse för. Men vart så konstigt.
Man and Machine
2013-03-11, 14:55
Såvida personen inte är uppenbart sjuk tycker jag inte budbäraren har något ansvar, det ligger helt på mottagaren. Ser hellre att modsen agerar mer kraftfullt när det dyker upp uppenbara sjukdomsfall här.
watertouch
2013-03-11, 14:59
Måste ju ställas diagnos först... Blodprov och en Magnetröntgen...
Men nu när journalerna blottas i det nya journalsystemet så borde det bli lättare att se tidigare läkarbesök...
Problemet här är ju att jag kan svara på en fråga som en stabil och välmående medlem ställer, men det svaret kommer ju även läsas av självskadare och diverse kostmachokister. Hur långtgående är ansvaret tycker du? Det är lite som om jag ger kostråd till en polare över mobilen, på tunnelbanan, och en anorektiker 3 rader ner förfärat hör hur mycket kalorier det är i ägg eller what not.
Jag tycker att svaret i första hand ska ses som ett svar anpassat efter personen som ställt frågan. I andra hand får man ta hänsyn till andra som läser. I tredje hand kan man avstå från att svara överhuvudtaget.
watertouch
2013-03-11, 15:00
Såvida personen inte är uppenbart sjuk tycker jag inte budbäraren har något ansvar, det ligger helt på mottagaren. Ser hellre att modsen agerar mer kraftfullt när det dyker upp uppenbara sjukdomsfall här.
Men ska dem bannas då lr få nån lite röd flagga i hörnet? Bann känns ju fel.
Man and Machine
2013-03-11, 15:15
Men ska dem bannas då lr få nån lite röd flagga i hörnet? Bann känns ju fel.
Det är ju så det brukar sluta.. Efter 1000 trådar med mer eller mindre sjuka frågeställningar bannas dem. Personer med uppenbart destruktivt beteende borde inte få vara här, dem borde söka professionell hjälp. I synnerhet ifall övriga användare ställs ansvariga för att de svarat på en fråga. Varning eller ban, de ändrar sällan beteende så bannen blir oundviklig till slut.
Alla har väll ansvar för sin hälsa, inte stoppar man i sig en medicin lr nått kosttillskott utan att läsa bipacksedeln först... Om det inte är gökboet/tvångsmedicineras lr man är smått retarderad.
En enkel lösning är att kalla de som inte är pålästa för retarderade men eftersom tillskott sällan har en bipacksedel och i förvånande många fall helt saknar vetenskaplig dokumentation så är det inte direkt lätt att välja och vraka i råden som ges om sådana. Kolla i de 40 senaste trådarna om olika PWO så ser du dessutom att det är folk som borde veta betydligt bättre som sitter och rekommenderar både specifika märken och doseringarna utan att ha en aning om personen som frågar.
watertouch
2013-03-11, 15:25
Z_bumbie i see your point+ alla impulsiva ungdomar...
Jag tycker att TS i den tråden ger en ganska klar bild över vad denne person är ute efter,
tyvärr så känns det som en person som redan är rätt långt nere i ÄS så även om många skriver att man inte har ett ansvar så önskar jag att vi ändå kände ett ansvar i sådana frågeställningar, just då det märks att det inte bara är av ren nyfikenhet utan mer besatthet den tråden skapades
Osar det sjukdom kanske man ska beakta hälso- och sjukvårdslagen som är klar med att budskapet man ger ska anpassas till mottagaren. Jättestort ansvar. Om vi ser kolo som en vårdinrättning iaf ;)
Beror på informationen, fakta är alltid fakta, rekomendationer är en annan femma.
Vad är energin i kaffebönor ? svar utan ansvar (så vida att det är korrekt)
Energin i kaffebönor är det samma oavsätt vem som frågar
Både ja och nej. Vet man att personen är psykiskt störd har du ett ansvar, annars nej. Folk ska kunna tänka själva innan dom gör beslut.
Jag tycker man har ett visst ansvar om man förstår att TS lider av ÄS eller någon annan psykisk sjukdom. Det föreligger väl en viss risk att de som startar trådar liknande den om kaffe fortsätter skada sig själv och kanske inte ens överlever i slutändan. Jag vill inte riskera att vara en bidragande (om än liten) orsak till att en människa får tips/uppmuntran till ett skadligt beteende. Därför tycker jag att man kan strunta i att svara eller rek att personen i fråga söker hjälp.
WHITEFOLKS
2013-03-12, 17:40
skadligt beteende kan ju fås om man uppmanas "leva livet" eller "gå ut och ligg runt/sup" efter att ha blivit dumpad också.
skadligt beteende kan ju fås om man uppmanas "leva livet" eller "gå ut och ligg runt/sup" efter att ha blivit dumpad också.
Jaha? Ja jo man kan ju dra allt till sin spets. Man uppmuntrar ju även alla småungar i dagsformstråden att fortsätta preppa när man ger beröm. Man kan ge dåliga råd/uppmuntran inom alla kategorier men nu handlade väl främst om ÄS och annat självskadebeteende inom konst och näringslära.
Hjälper man verkligen en med anorexia genom att ljuga?
"Hur många kalorier innehåller kaffebönor?"
A: Ingenting!
B: En miljard
C: Jag vet men jag vill inte säga, sök hjälp miffo!!!
Alternativ A-C måste ju bara göra flickan ännu sjukare.
"En miljard"
Nej men man kan ju ge ett annat svar, där man tex ifrågasätter och ger ett råd om att ta tag i problemet som gör att man undrar över kalorier i kaffe.
Man kan ju även välja att inte ge råd. Man måste inte skriva i en tråd bara för att den finns där.
Angående att det finns andra saker än ätstörningar som är destruktiva så ser jag inte hur det gör det mer motiverat att stötta en anorektiker i sitt svältbeteende.
Man kan ju även välja att inte ge råd. Man måste inte skriva i en tråd bara för att den finns där.
Angående att det finns andra saker än ätstörningar som är destruktiva så ser jag inte hur det gör det mer motiverat att stötta en anorektiker i sitt svältbeteende.
Jag tycker att man kan välja två alternativ, antingen skiter man i att svara i tråden eller så kan man ju ge ett simpelt råd om att det finns hjälp. Men att börja leka psykolog är ju givetvis inget någon utan kompetens ska ge sig på.
filmjölk
2013-03-12, 18:36
A: Ingenting!
B: En miljard
C: Jag vet men jag vill inte säga, sök hjälp miffo!!!
Alternativ A-C måste ju bara göra flickan ännu sjukare.
D: Jag tycker inte att du skall tänka på kaloriinnehåll öht, fokusera på att få i dig rikligt med näring ifrån mat och träna med måtta så kommer du att få en snygg figur.
E: Man mal kaffe och dricker det, man äter inte bönorna rakt av, det är skadligt.
F: Ge fan i att anorexia dig, ät mat. Karlar gillar höfter, tuttar, rejäla lår och en köttig röv inte skinn och ben. Sorry, men du är lurad av ett ideal skapat av män som tänder på pre-pubertala pojkar, slå på en porrfilm istället för att läsa modemagasin.
Ok, F) kanske inte var konstruktivt.
WHITEFOLKS
2013-03-12, 20:34
Jaha? Ja jo man kan ju dra allt till sin spets. Man uppmuntrar ju även alla småungar i dagsformstråden att fortsätta preppa när man ger beröm. Man kan ge dåliga råd/uppmuntran inom alla kategorier men nu handlade väl främst om ÄS och annat självskadebeteende inom konst och näringslära.
Jo absolut.
Var väl mest en reflektion på att det anses som dåligt att ge ett "faktasvar" medans svar som är direkta uppmaningar att göra saker kan ses som helt normala.
Att ge någon uppmuntran för att de har bra fysik som sedan vänds till att de preppar är högst mycket mer sekundärt än att någon som är deprimerad rekommenderas gå ut och dricka eller göra "socialt tveksamma" saker.
Sheogorath
2013-03-12, 21:06
D: Jag tycker inte att du skall tänka på kaloriinnehåll öht, fokusera på att få i dig rikligt med näring ifrån mat och träna med måtta så kommer du att få en snygg figur.
E: Man mal kaffe och dricker det, man äter inte bönorna rakt av, det är skadligt.
F: Ge fan i att anorexia dig, ät mat. Karlar gillar höfter, tuttar, rejäla lår och en köttig röv inte skinn och ben. Sorry, men du är lurad av ett ideal skapat av män som tänder på pre-pubertala pojkar, slå på en porrfilm istället för att läsa modemagasin.
Ok, F) kanske inte var konstruktivt.
Om jag frågar efter kalori-innehållet i kaffebönor förväntar jag mig X antal svar i linje med "Men varför bry sig?!" men det är inte svaret jag söker. Svaret jag söker är 42 kcal / 100 g. Oavsett om skribenten heter Linnea eller Lisa eller Olle är det väl rimligt att per default "kräva" samma bild, eller?
Den springande punkten blir typ: har man ett ansvar att göra en bakgrundscheck? Och om inte ansvar: bör man göra det ändå? Att jag skulle undvika att svara för att det är en kvinna som ställer frågan (eller att jag skulle lägga ner tid på en bakgrundscheck för att det är en kvinna som frågar) mot bakgrunden att det statistiskt sett är kvinnor som har de riktigt farliga ätstörningarna känns på något vis lite avigt. Pragmatiskt kan jag förstå det, men... Ändå.
Det är väl tämligen självklart att om man sitter inne på kunskap eller misstanke om en skribents självdestruktiva beteende så anpassar man sitt svar därefter om man nu måste svara. Men det är ju inte alltid så att man har koll på alla användare, det är inte solklart i den aktuella posten vad det rör sig om "egentligen". Man hade behövt kolla posthistorik.
I just det här fallet med "känslig information" om näringsinnehållet i kaffebönor som faller i händerna på en anorektiker.. Vad är risken här egentligen? Att människan slutar dricka kaffe? Att människan dricker mera kaffe?
Själva premisserna för dilemmat i sig köper jag. Person A har kunskap om fenomen X. Person B är inte riktigt som den ska och kommer sannolikt vrida detta till sin spets, med möjligtvis (själv)destruktiva konsekvenser. Som jag tänker mig det måste det röra sig om alldeles särskilt känslig kunskap X. Men hur pass "vrickad" får egentligen person B vara? Jag har svårt att ens i fantasin dra det till sin spets, och jag tycker definitivt inte exemplet i ursprungsinlägget kvalificerar.
filmjölk
2013-03-12, 21:57
Om jag frågar efter kalori-innehållet i kaffebönor förväntar jag mig X antal svar i linje med "Men varför bry sig?!" men det är inte svaret jag söker. Svaret jag söker är 42 kcal / 100 g. Oavsett om skribenten heter Linnea eller Lisa eller Olle är det väl rimligt att per default "kräva" samma bild, eller?
Den springande punkten blir typ: har man ett ansvar att göra en bakgrundscheck? Och om inte ansvar: bör man göra det ändå? Att jag skulle undvika att svara för att det är en kvinna som ställer frågan (eller att jag skulle lägga ner tid på en bakgrundscheck för att det är en kvinna som frågar) mot bakgrunden att det statistiskt sett är kvinnor som har de riktigt farliga ätstörningarna känns på något vis lite avigt. Pragmatiskt kan jag förstå det, men... Ändå.
Det är väl tämligen självklart att om man sitter inne på kunskap eller misstanke om en skribents självdestruktiva beteende så anpassar man sitt svar därefter om man nu måste svara. Men det är ju inte alltid så att man har koll på alla användare, det är inte solklart i den aktuella posten vad det rör sig om "egentligen". Man hade behövt kolla posthistorik.
Du skall givetvis inte behöva kolla posthistorik, ta ansvar för personers eventuella ohälsa, eller behöva svara på något annat sätt än vad du tror är ett korrekt svar på en fråga. Men som du säger själv: "Det är väl tämligen självklart att om man sitter inne på kunskap eller misstanke om en skribents självdestruktiva beteende så anpassar man sitt svar därefter om man nu måste svara".
Du bär i mitt tycke ingen som helst skuld i den aktuella tråden, du svarade bara efter förmåga och vad du visste. Att det blev lite agg från ett annat håll som visste mer än dig är också det helt ok. Både du och den som tillrättavisade dig gjorde rätt.
Sheogorath
2013-03-12, 22:31
Du skall givetvis inte behöva kolla posthistorik, ta ansvar för personers eventuella ohälsa, eller behöva svara på något annat sätt än vad du tror är ett korrekt svar på en fråga. Men som du säger själv: "Det är väl tämligen självklart att om man sitter inne på kunskap eller misstanke om en skribents självdestruktiva beteende så anpassar man sitt svar därefter om man nu måste svara".
Du bär i mitt tycke ingen som helst skuld i den aktuella tråden, du svarade bara efter förmåga och vad du visste. Att det blev lite agg från ett annat håll som visste mer än dig är också det helt ok. Både du och den som tillrättavisade dig gjorde rätt.
Fast är det det, om det rimliga är att man inte kan kräva av andra att sitta inne på viss bakgrundskunskap om alla användare? Önskvärt hade väl istället varit något i stil med:
"I tråd X och Y gjorda Lina uttalande Z1 och Z2. Något står inte rätt till här. Heads up."
Då hade alla efterkommande genast suttit på mer kunskap och kunde då helt enkelt välja att inte svara mer, eller svara annorlunda. Fast jag ska inte gnälla: vill egentligen hålla tråden på lite mer meta-nivå: vilket ansvar har vi egentligen och hur långt ska vi dra det?
WHITEFOLKS
2013-03-12, 22:39
Jag tycker inte heller att reaktionen var helt ok, sheo kunder inte förväntas veta om det och det gav inget "mervärde" att vara grinig istället för helt enkelt bara informera om problematiken.
filmjölk
2013-03-12, 22:45
Jag tycker inte heller att reaktionen var helt ok, sheo kunder inte förväntas veta om det och det gav inget "mervärde" att vara grinig istället för helt enkelt bara informera om problematiken.
Det var nog bara ett snabbt svar i stundens hetta då hon blev orolig och svarade snabbt. Onödigt grinigt kanske, men förståeligt.
Sheogorath
2013-03-12, 22:49
Det var nog bara ett snabbt svar i stundens hetta då hon blev orolig och svarade snabbt. Onödigt grinigt kanske, men förståeligt.
Absolut. Klart det är lätt att bli emotionell i sådana lägen.
Jag vet inte vad jag förväntade mig av den här tråden: självklart finns det hela spektrat av åsikter om vilket ansvar vi har för vad som görs med informationen vi tillhandahåller. :)
Jag vet inte vad jag förväntade mig av den här tråden: självklart finns det hela spektrat av åsikter om vilket ansvar vi har för vad som görs med informationen vi tillhandahåller.
Jag tror att vi alla har nytta av att problemställningar som den här förs upp till ytan. Inte med målet att ställa upp något slags regler för hur man Bör(tm) agera (eller ge någon specifik person absolution, medömkan eller spö), utan för att det är bra att för sig själv tvingas tänka igenom hur man resonerar.
jag tror att vi alla har nytta av att problemställningar som den här förs upp till ytan. Inte med målet att ställa upp något slags regler för hur man bör(tm) agera (eller ge någon specifik person absolution, medömkan eller spö), utan för att det är bra att för sig själv tvingas tänka igenom hur man resonerar.
+1
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.