handdator

Visa fullständig version : Ang Kolhydrater per dag

AEB
2013-03-10, 22:10
(Ifall det finns trådar jag missat om detta är det bara länka.)

Hej jag har märkt att folk som bland annat tränar alltid äter så lågt kolhydrats intag, jag tycker detta är märkligt, 50-60 procent ju säger livsmedelsverket är bra intag för kolhydrater.

"Hur mycket kolhydrater är lagom?
Det är lagom att 50–60 procent av de kalorier vi äter kommer från kolhydrater. För den som äter 2000 kilokalorier (kcal) om dagen motsvarar det mellan 250 och 300 gram kolhydrater. Av dessa bör högst 50 gram komma från tillsatt socker."

Vad händer om jag äter mycket protein då? Då måste jag ju käka mindre kolhydrater, finns det något negativt med att äta 40 procent kolhydrater, eller 20, var går gränsen? Varför brukar folk som tränar ligga på så lågt kolhydrats intag jämfört med en "vanlig" svensson. Man behöver vell kolhydrater när man är fysiskt aktiv? jag kan nämligen känna mig dålig när jag käkar under 50% kolhyrater.. är detta något som går över eller är det något som kroppen signalerar att jag är illa ute?

Jag vill verkligen höja mitt protein intag men då måste jag sänka mina kolhydrater, och jag skulle bli riktigt glad ifall det fanns några studier, "bevis" på att lägre kolhydrats intag skulle vara ofarligt. Tack *cupid*

Mouline
2013-03-10, 22:39
Ja, sluta prata i procent, så fungerar det inte. Ät ca 1,5-2,5(2) gram protein per kilo av din kroppsvikt, 0,85-1,5(1) gram fett p k kv och sedan fyll på med kolhydrater.

Paperbasket
2013-03-11, 07:57
Jag tror (tror) att 2g protein / kg kroppsvikts är helt tillräckligt. Som Mouline skriver, fyll på med ca 1g fett / kg kroppsvikt och resten kolhydrater.

Fråga dig själv om det är värt att förlora massa kolhydrater när det egentligen inte finns något belägg för att äta det antal protein / kg kroppsvikt som vissa gör varje dag. Sett folk ligga på 300+g / dag på en kroppsvikt runt 80-90 kg.

Jeml
2013-03-11, 08:28
på en hög kalori diet där man håller fettet runt 1g/kg kv är det faktiskt svårt att hålla proteinet så lågt som 2g/kg kv med normal mat..

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

zeusden1
2013-03-11, 08:57
Ja, sluta prata i procent, så fungerar det inte. Ät ca 1,5-2,5(2) gram protein per kilo av din kroppsvikt, 0,85-1,5(1) gram fett p k kv och sedan fyll på med kolhydrater.

Procent fungerar visst det. Under diet kör jag ca 40-45 % protein, ca 25 % fett och resten kolhydrater.

Till skribenterna i tråden; http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Särskrivning
Att en text är fri från särskrivningar ger ett betydligt bättre intryck.

Paperbasket
2013-03-11, 09:30
på en hög kalori diet där man håller fettet runt 1g/kg kv är det faktiskt svårt att hålla proteinet så lågt som 2g/kg kv med normal mat..

Beror ju på vad som räknas som en hög kaloridiet med. För mig är 3500 kcal högt och funkar utmärkt med ca 2g.

Jeml
2013-03-11, 09:34
Beror ju på vad som räknas som en hög kaloridiet med. För mig är 3500 kcal högt och funkar utmärkt med ca 2g.

3500-4000 tkr jag är högt. hur många ggr per dag äter du då?

Paperbasket
2013-03-11, 09:35
Tre gånger/dag. Sen blir det kolhydrater i form av en shake före träning och vassle+kolhydrater efter träning.

Jeml
2013-03-11, 09:38
Tre gånger/dag. Sen blir det kolhydrater i form av en shake före träning och vassle+kolhydrater efter träning.

okej, jag äter 5-6ggr och vill gärna få i mig 20-30g protein varje gång för att stimulera mps. sen 2st varma mål ger oftast runt 50g/mål iaf och då är man uppe i över 200g.

Nebuchadnezzar
2013-03-11, 12:54
Jag vill verkligen höja mitt protein intag men då måste jag sänka mina kolhydrater, och jag skulle bli riktigt glad ifall det fanns några studier, "bevis" på att lägre kolhydrats intag skulle vara ofarligt. Tack *cupid*

Varför vill du höja proteinintaget?

Det är klart att lågkolhydrat är "ofarligt" - vi behöver inte äta några kolhydrater alls. Däremot tycker jag personligen att kolhydrater är asbra för prestationen, vilken i slutändan är viktigare för muskelbygge än att fokusera på att "stimulera MPS".

AEB
2013-03-11, 13:46
jag är 185 cm, väger 70 kg, äter 2447 just nu, med 23% protein, 47% kolhydrater och 30% fett.
Alltså, 145 gram protein, 290 gram kolhydrater och 82 gram fett.
Men jag vill gärna höja mitt protein intag, för att kunna bygga mer massa (under längre period såklart) utan att sänka fettet...då är frågan hur lågt kolhydrat intag man kan ha utan att det ska bli ohälsosamt? Nu snackar jag inte under en kort period, som typ deff, utan hela tiden.

Alltså ja två gram kolhydrater per kilo kroppsvikt har jag också hört. Det skulle bli 140 gram kolhydrater för mig isåfall, vilket jag personligen tycker är ganska lite (jämfört med de enorma lass kolhydrater "majoriteten" av människor äter). Är det alltså så att folk "överäter" kolhydrater som en dålig vana utan att vi egentligen har något större "behov" av att äta mer än 2g/kilo?

Ifall jag bara tar ett exempel. Ifall jag nu käkade 2500 kcal och åt 140 gram kolhydrater, skulle jag fortfarande äta 140 gram kolhydrater om jag åt för 3000 kalorier men vägde exakt samma (70 kilo)? Tacksam för era svar, vill bara försöka en klar bild om detta en gång för alla :)

Nebuchadnezzar
2013-03-11, 13:52
Är det alltså så att folk "överäter" kolhydrater som en dålig vana utan att vi egentligen har något större "behov" av att äta mer än 2g/kilo?

Läste du mitt inlägg?

Du äter ju redan mer än två gram protein per kilo kroppsvikt, varför vill du höja?

AronP
2013-03-11, 13:53
Kolhydrater är inte nödvändigt så sänk på du. När du märker att det går ut över träningen, inte lika mkt energi, så kan du höja lite och stanna där.

Att folk överäter beror väl främst på att det är den källan som känns minst farlig att överäta, protein sliter på njurar och fett kan lättare lagras in som fett än vad kolhydrater kan, kolhydrater ger dessutom energi som får en att köra hårdare i gymmet.

edasvangen
2013-03-11, 13:55
Det blir aldrig "ohälsosamt" att sänka mängden kolhydrater, om du inte nollar och lever på protein då men..

Vart har du hört 2g kolhydrater per kg kroppsvikt? vad jag har hört är 2g protein per kg kroppsvikt, 0.5-1g fett sen fyller du på med kolhydrater till önskad mängd kalorier uppnås, som du äter nu ser bra ut!

Personligen tycker jag att över 2g protein/kg kroppsvikt är överdrivet och blir bara extra stress för kroppen under en längre period.

AEB
2013-03-11, 17:54
Läste du mitt inlägg?

Du äter ju redan mer än två gram protein per kilo kroppsvikt, varför vill du höja?
Jag vet, jag svarade dig också. Vill äta mer protein så jag kan lägga på mig mer massa över längre tid. 200 gram protein är ju bättre än 140 liksom, hur stor skillnad det gör i det långa loppen vet jag inte riktigt, men jag tror det kan hjälpa mig nå bättre resultat. :)

Jeml
2013-03-11, 17:59
200 gram protein är ju bättre än 140 liksom,

det finna inga bevis för det då du väger 70kg.

AEB
2013-03-11, 18:02
Kolhydrater är inte nödvändigt så sänk på du. När du märker att det går ut över träningen, inte lika mkt energi, så kan du höja lite och stanna där.

Att folk överäter beror väl främst på att det är den källan som känns minst farlig att överäta, protein sliter på njurar och fett kan lättare lagras in som fett än vad kolhydrater kan, kolhydrater ger dessutom energi som får en att köra hårdare i gymmet.

OKej jag förstår. Tack för ditt svar! Får man vara fräck och fråga hur många procent kolhydrater du skulle rekommendera?

Det blir aldrig "ohälsosamt" att sänka mängden kolhydrater, om du inte nollar och lever på protein då men..

Vart har du hört 2g kolhydrater per kg kroppsvikt? vad jag har hört är 2g protein per kg kroppsvikt, 0.5-1g fett sen fyller du på med kolhydrater till önskad mängd kalorier uppnås, som du äter nu ser bra ut!

Personligen tycker jag att över 2g protein/kg kroppsvikt är överdrivet och blir bara extra stress för kroppen under en längre period.

2g/per kg läste jag i en träningsbok jag har hemma, och även på kolozzeum har jag hört att det rekommenderas 2g/per kg.
"Nollar", är det sunt då?

AronP
2013-03-11, 18:21
OKej jag förstår. Tack för ditt svar! Får man vara fräck och fråga hur många procent kolhydrater du skulle rekommendera?

2-2.5 g protein per kilo kv, 0.5-1 g fett per kilo kv, resten kolhydrater.

edasvangen
2013-03-11, 18:58

2g/per kg läste jag i en träningsbok jag har hemma, och även på kolozzeum har jag hört att det rekommenderas 2g/per kg.
"Nollar", är det sunt då?

2g per kg kroppsvikt gäller alltid protein när det pratas om det här på forumet som jag har förstått det, kom gärna med länkar om du hittar annan info.

Du får inte mer massa över en längre period med ett onödigt högt intag av protein, efter en viss gräns är det bara onödig stress för njurarna och du tjänar inte ett dugg på det, det har sagts flera gånger.

LCHFare lever då vidare med nära noll kolhydrater, stenålderskost osv är ofta lågt på kolhydrater det med och det finns ingen större risk med att sänka kolhydratsintaget så länge du ersätter det med protein/fett, att äta mestadels protein kan däremot vara direkt farligt, googla kaninsvält. :)

Menade inte att låta otrevlig men men, högre proteinintag är onödigt och att sänka kolhydratsintaget är inte farligt!

AEB
2013-03-11, 21:05
2g per kg kroppsvikt gäller alltid protein när det pratas om det här på forumet som jag har förstått det, kom gärna med länkar om du hittar annan info.

Du får inte mer massa över en längre period med ett onödigt högt intag av protein, efter en viss gräns är det bara onödig stress för njurarna och du tjänar inte ett dugg på det, det har sagts flera gånger.

LCHFare lever då vidare med nära noll kolhydrater, stenålderskost osv är ofta lågt på kolhydrater det med och det finns ingen större risk med att sänka kolhydratsintaget så länge du ersätter det med protein/fett, att äta mestadels protein kan däremot vara direkt farligt, googla kaninsvält. :)

Menade inte att låta otrevlig men men, högre proteinintag är onödigt och att sänka kolhydratsintaget är inte farligt!

jag fattar! Då är frågan... ska man köra 1g fett per kg och 2g protein per kg och resten kolhydrater och bara fylla på kolhydraterna när man behöver äta mer, eller minska kolhydraterna när man vill äta mindre?

Eller ska jag räkna procent och höja/sänka allt lika mycket hela tiden?
Har du något råd?

edasvangen
2013-03-13, 11:28
jag fattar! Då är frågan... ska man köra 1g fett per kg och 2g protein per kg och resten kolhydrater och bara fylla på kolhydraterna när man behöver äta mer, eller minska kolhydraterna när man vill äta mindre?

Eller ska jag räkna procent och höja/sänka allt lika mycket hela tiden?
Har du något råd?

Kör som du själv vill, rekommendationerna är ju just det och det är inget som är hugget i sten men det är bra riktvärden, själv kör jag på kanske 1.5-2g protein och drygt 1g fett per kilogram kroppsvikt och fyller på med kolhydrater, det varierar från dag till dag beroende på vad jag känner för att äta.

För mycket protein blir däremot bara onödigt dyrt och är påfrestande för njurar.

Kosten styr siffrorna och inte tvärt om, en viss påverkan har de men hade jag nojjat över varenda lilla gram hade jag blivit smått galen!:smash::d

AEB
2013-03-13, 22:08
det finna inga bevis för det då du väger 70kg.

Okej, men när är det man ska äta mer än 2g protein per kroppsvikt då? För jag har vet folk som väger 80 kilo och äter mycket mer än 160 gram protein. Vet en person som äter 250 gram protein men väger 80.

King Grub
2013-03-13, 22:10
Om man är på en krafigt kalorirestriktiv diet kanske.

Jeml
2013-03-13, 22:25
Okej, men när är det man ska äta mer än 2g protein per kroppsvikt då? För jag har vet folk som väger 80 kilo och äter mycket mer än 160 gram protein. Vet en person som äter 250 gram protein men väger 80.

jag äter runt 200-250g/dag på 75kg men pga. det är svårt och hålla det lägre tycker jag.. hade gärna bytt ut lite mot kolhydrater.

madballz
2013-03-13, 23:37
Högt kolhydratsintag gynnar muskeltillväxt, när jag bulkar brukar jag dela upp såhär.

20 år, 80kg, 180cm, lång.

200g protein 800
80g fett 720 kcal
400g kolhydrater 1600 kcal

3120 kcal, runt 100-200 kcal i överskott, om jag vill öka kalorintaget ökar jag antingen andelen protein eller fett, jag anser dock att du inte behöver äta mer än 2xkg kroppsvikt i gram :)

AEB
2013-03-14, 15:18
:djag äter runt 200-250g/dag på 75kg men pga. det är svårt och hålla det lägre tycker jag.. hade gärna bytt ut lite mot kolhydrater.

Så ända anledning till att du äter mer än 2g /kg är för att det är gott?
Okej så, är alla tips om att äta massa protein hela tiden, egentligen helt onödigt, eller till och med dåligt för kroppen?

Högt kolhydratsintag gynnar muskeltillväxt, när jag bulkar brukar jag dela upp såhär.

20 år, 80kg, 180cm, lång.

200g protein 800
80g fett 720 kcal
400g kolhydrater 1600 kcal

3120 kcal, runt 100-200 kcal i överskott, om jag vill öka kalorintaget ökar jag antingen andelen protein eller fett, jag anser dock att du inte behöver äta mer än 2xkg kroppsvikt i gram :)

Okej, börjar få en lite mer klar blid nu, tack :hbang:

Men bara för att återgå till det du sa:
"jag anser dock inte att du behöva äta...", inte för att låta som att jag attackera dig nu med en stöddig fråga, men menar du att de 40gram protein du äter utöver dina 160 du borde äta för din vikt, egentligen inte ger något extra jämfört med endast 160 gram?

Försöker bara få en helhets bild och förstå varför folk äter mer än det rekommenaderade. Om det är för att det är gott att käka massa kyckling eller för att man någonstans tror att det KAN ge någon effekt. :cool:

Jeml
2013-03-14, 15:30
:d

men menar du att de 40gram protein du äter utöver dina 160 du borde äta för din vikt, egentligen inte ger något extra jämfört med endast 160 gram?

Nej det finns ingen vetenskaplig evidens för att det ska vara bättre för muskelutvecklingen.

Motionären
2013-03-14, 16:01
Ett proteinintag högre än 2gr/kg kroppsvikt kommer (vad jag vet) från superdopade amerikanska kroppsbyggare (deras proteinsyntes fungerar inte normalt..)
Jag har under många år fört träningsdagbok med proteinintaget inskrivet varje dag. Har slutat med det, då jag efter några år utvärderade och insåg att det inte fanns något samband mellan styrkeprestation och förhöjt proteinintag.
Nämnas kan också att jag fann skillnad i proteiner. Exempelvis får jag bättre återhämtning och bättre (tryck) med rött kött/vilt än exempelvis wheyproteinpulver. Det jag menar är att kött och potatis är bättre än pulver.. ...jo, jag lovar:)

Bulta
2013-03-14, 16:17
jag äter runt 200-250g/dag på 75kg men pga. det är svårt och hålla det lägre tycker jag.. hade gärna bytt ut lite mot kolhydrater.

Börja med att sluta med alla proteintillskott. Det finns heller inte evidens för att det är nödvändigt att stimulera MPS 5 gånger per dag. Mycket väl möjligt att det är mer optimalt, men i så fall rör det nog inte sig om några stora skillnader. Mest en skillnad för plånboken och besväret med att försöka göra varje måltid perfekt.

Jeml
2013-03-14, 17:27
Börja med att sluta med alla proteintillskott. Det finns heller inte evidens för att det är nödvändigt att stimulera MPS 5 gånger per dag. Mycket väl möjligt att det är mer optimalt, men i så fall rör det nog inte sig om några stora skillnader. Mest en skillnad för plånboken och besväret med att försöka göra varje måltid perfekt.

det känns opti att stimulera mps maximalt varje gång man äter. men det borde gå att få ner måltiderna till ~30-40g protein och då kan man landa strax under 200g.

Spikmattan
2013-03-14, 19:14
Så om man har begränsad mängd kolhydrater att äta under deff, är det bättre att lägga den större mängden innan eller efter träningen? Har hört lite olika bud här.

StarkaUlf
2013-03-14, 21:01
Så om man har begränsad mängd kolhydrater att äta under deff, är det bättre att lägga den större mängden innan eller efter träningen? Har hört lite olika bud här.

Jag skulle säga efter, för att lagra in så mycket som möjligt av det till glykogen.

AEB
2013-03-15, 17:33
det känns opti att stimulera mps maximalt varje gång man äter. men det borde gå att få ner måltiderna till ~30-40g protein och då kan man landa strax under 200g.

Okej! Tack så jätte mycket! :D