handdator

Visa fullständig version : Falu-bor

Baha
2013-03-10, 17:01
Har funderat på en flytt till Falun

finns det några bra eller dåliga områden där?

hur är skolorna`?

hur är gymmen?

vad gör man på fritiden?

finns det några jobb?

ja lite allmän trevlig information sådär skulle vara trevligt om ni som bor där eller har bott där kunde dela med er av?

leo1
2013-03-10, 17:24
Har funderat på en flytt till Falun

finns det några bra eller dåliga områden där? Ja, lite lättare att svara om du har specifika områden.
hur är skolorna`? Helt okej skulle jag tro.

hur är gymmen? Friskis är som vanligt trångt men billigt. Lugnet har ett stort gym med maskiner däruppe med utsikt ut mot badet och fria vikter nere i källaren. Sedan så finns det Må bättre, jag tycker det är för dyrt då jag bara gymmar.vad gör man på fritiden? Stort plus om du tycker om natur och sport. Dött uteliv.

finns det några jobb? Nej
ja lite allmän trevlig information sådär skulle vara trevligt om ni som bor där eller har bott där kunde dela med er av?

Det är en ära att svara en 2001:a!

rogerQ
2013-03-10, 17:49
Vi måste ha mer info. Ålder, nuvarande bostadsort, är du dalmas? Det finns mycket åsikter om utbölingar och grannortsrivalitet. Du har barn? Ålder? Osv. Din utbildning, erfarenhet, bransch?

Duffman
2013-03-10, 18:53
När jag pluggade i på Högskolan i Falun var vi i umgängeskretsen på Kåren ungefär 300 personer. Av dessa bor idag vad jag vet cirka 5-6 personer kvar i Falun. Det är helt omöjligt att bli accepterad i stan som utomstående och jobb är det bara att glömma om man inte kommer från länet. Lägg där till en svågerpolitik utan dess like och en mentalitet i stil med " har det inte hänt i falun har det inte hänt alls".

Men, jag trivdes under studierna och stan är okej, mycket sportaktiviteter och annat. Men att bo kvar och komma in på arbetsmarknaden är fan inte lätt. Känner som sagt 5-6 personer som fortfarande bor kvar där av 300 andra, och de kommer från stan ursprungligen. Alla andra stack efter studierna eller kort därefter då de inte kom in på arbetsmarknaden... att hålla på något annat lag än Leksand, då stämplas du som utböling direkt.... Man brukade säga att favoritsysselsättningen hos stans invånare var att hänga vid sitt staket och kolla så att inte grannen inte kom i närheten. nu tar det väl hus i helvete hos alla Falubor på brädan men det här är mina cents, och ett krasst konstaterande. Ändå trivdes jag men jag kom precis som mina kompisar inte in i gemenskapen...

Minns när en av stadens tidningar gjorde veckans fråga på stan. De frågade fem Falubor vad de tyckte om att gratistidnigen Metro skulle delas ut på stan. INGEN tyckte att det var bra för de skrev bara om sånt som skedde i storstäderna eller i världen och inget i Falun....

eiri
2013-03-10, 20:40
Falun är sportens stad om du nu satsar på det, annars så är den rent utav skit.

Baha
2013-03-11, 05:39
outbilldad förutom gymnasie och jobbar på en industri, så det är kanske dåligt med tanke på den dåliga? jobbsituationen

2 barn 7 och 12 år, fått för mig skolorna där är helt ok?

det jag kan se som ett plus då är att jag är från dalarna ursprungligen, för 12 år sen, dock inte falun men ändå, därav tillbakaflytten

sen håller jag ju självklart på leksand

fyll gärna på mera

MrBoris
2013-03-11, 08:09
Bodde där själv i 19år under min uppväxt så lite erfarenhet har jag väl. Skolornas kvalitet varierar nog beroende på om du pratar om gymnasiet eller högstadiet/lågstadiet. Jag gick natur och tycker nog att det höll hög nivå. Men som eiri (tjena förresten:)) o någon annan sa, sportmässigt finns hur mycket möjligheter som helst, men annars är de flesta Falubor väldigt inskränkta. Det är liksom bara en enda stad som gäller, och Sthlmsbor har man inte mycket till övers för. Jag tror det är som alla andra hålor, antingen flyttar man så fort man kan eller så bor man kvar resten av sitt liv för "hemma är alltid bäst". Kostnadsmässigt är det dock billigt osv., och vill man ha lugn och ro så funkar det nog ypperligt att bo där.

spoonchest
2013-03-11, 09:30
Sportmöjligheter finns det nästan i överflöd. Sen har jag märkt att folk i gemen spelar i band, och är allmänt "alternativa". Kultur och sportstad är min spontana tanke om Falun.
Jag vill själv flytta tillbaka dit, men då ska det vara pga husköp.