Visa fullständig version : Träning för att skynda på sjukdom?
Paperbasket
2013-03-10, 16:38
Funderade på om man vinner/förlorar något på att träna när man känner sig sjuk.
Exempel, man är förkyld och har ont i halsen (nej jag är frisk) och man blir gradvis sämre och sämre om dagarna och smittar de man arbetar med.
Skulle man inte då kunna, som exempel, ut och springa eller träna lite utomhus för att skynda på sjukdomen istället för att dra ut på det? Eller kommer detta göra att man blir extra sjuk och extra länge och inte tjänar på det?
Bara en tanke som ploppade upp i huvudet. Valde att skriva om träna utomhus då jag tycker det är rätt kasst att gå till gymmet och smitta andra..
Tja, om man är ute och springer med halsont så kan man bli sjuk på riktigt. Hjärtmuskelinflammation tex.
Så jag skulle nog säga att man förlorar på det.
Så under tiden som kroppen redan har problem med att hantera sjukdomen så vill du göra det svårare för den genom att göra sjukdomen värre?
Paperbasket
2013-03-10, 16:43
Jag har inte skrivit någonstans att jag vill, eller hur?
Hade bara en tankegång i huvudet och ville ha andras tankar och funderingar över det hela.
Ok. Min tankegång är att din tankegång är fel. Lite som att ha stukat foten och fundera på om foten läker snabbare om man släpper en 50kgs hantel på den.
Paperbasket
2013-03-10, 16:53
Förstår vad du menar, fast då har man ju redan stukat foten och den har kommit i sitt värsta stadie tänker ja.
Medan en förkylning/halsont kanske inte har blossat ut innan man tränar.
Jag tror inte heller min tankegång stämmer men jag kan inte sätta fingret riktigt på varför bara eller i ord.
Har du en begynnande virusinfektion så behöver den inte övergå i en manifest infektion om du underlättar för kroppen att eliminera den. Att utföra fysisk aktivitet för att infektionen ska bryta ut är direkt kontraproduktivt. Har infektionen redan brutit ut så är fysisk aktivitet dumt av ovan nämnda anledning.
Förstår vad du menar, fast då har man ju redan stukat foten och den har kommit i sitt värsta stadie tänker ja.
Medan en förkylning/halsont kanske inte har blossat ut innan man tränar.
Jag tror inte heller min tankegång stämmer men jag kan inte sätta fingret riktigt på varför bara eller i ord.
Missade du mitt svar?
Det kan alltså vara riktigt farligt och man skyndar inte på bara förkylningen utan kan dra på sig mycket värre saker.
En kollega på jobbet har lyckats hamna på sjukhus två gånger med hjärtmuskelinflammation pga träning med infektion i kroppen. Statusen just nu är kronisk inflammation i bihålorna pga detta och ingen träning alls.
Paperbasket
2013-03-10, 16:59
Missade det Jorgen, tack för svaret. Känns som det räcker.
svenbanan
2013-03-10, 16:59
Ibland har jag upplevt att man går och bär på nån liten snuva som inte riktigt bryter ut, men samtidigt inte försvinner. Då har jag ibland med flit försökt få det att bryta ut genom att typ sova med öppet fönster eller nåt liknande. Det har ibland verkat fungera så till vida att förkylningen brutit ut lite mer. Dvs jag har kanske fått feber eller nåt, så man verkligen känt sig sjuk. När detta väl gått över så har jag generelltsett blivit helt frisk. Dock kanske det där långdragna som inte ville försvinna kanske skulle ha försvunnit ändå.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.