Visa fullständig version : Nedtryckt axel på den sida man mixar i marklyft.
Marcus Yngvesson
2013-03-10, 11:23
Tänkte kolla ifall fler upplever/har samma bekymmer som jag med att man blir lite "sne" och armen blir mer neråt än den andra i den hand man mixar greppet i marklyft. I mitt fall är det vänstern och detta leder till att man blir sne i bänkpressen och det gör att man min höger är mycket högre upp än vänstern.
Om ni har detta/haft har ni gjort något åt det, eller bara låtit det vara? Jag själv har försökt med så mycket frontgrepp som möjligt, även provat att mixat med högern men gillade det inte alls. Men är väl en vane sak antar jag. Provade nu ganska nyligen med remmar i en assistans övning men hatade det då det fuckade upp tekniken rejält.
Intressant att höra vad andra säger om detta och bolla lite ideer om hur man ska gå till väga.
Vet inte om det har med det att göra men jag har lite av samma problem. Vänster axel är något lägre än höger. Har svårare att få ned vänster axel än höger i bänkpressen. Den "fladdrar". Vilket kanske har med att göra att jag drog sönder infästningar (tror jag det heter) i vänster axeln när jag skulle högreppa i bänkpressen. När jag håller mixat har jag överhandgrepp på vänster sida. Inte reflekterat över om de skulle ha någon koppling men denna tråden ska följas. Axelproblem är inte kul. Har fortarande allt som oftast ont och har precis kommit tillbaka på nivån jag var för 6-7 mån sedan men mycket ondare och i princip begränsat till ett tyngre set per passs följt av 4-5 dagars smärta.
Marcus Yngvesson
2013-03-10, 12:08
Vet inte om det har med det att göra men jag har lite av samma problem. Vänster axel är något lägre än höger. Har svårare att få ned vänster axel än höger i bänkpressen. Den "fladdrar". Vilket kanske har med att göra att jag drog sönder infästningar (tror jag det heter) i vänster axeln när jag skulle högreppa i bänkpressen. När jag håller mixat har jag överhandgrepp på vänster sida. Inte reflekterat över om de skulle ha någon koppling men denna tråden ska följas. Axelproblem är inte kul. Har fortarande allt som oftast ont och har precis kommit tillbaka på nivån jag var för 6-7 mån sedan men mycket ondare och i princip begränsat till ett tyngre set per passs följt av 4-5 dagars smärta.
Intressant! Haft samma problem fast med min högra axel som jag drog sönder även i bänken cirka ett år tillbaka. Men du mixar alltså med höger hand då, men du upplever inte att den dras ned pga av det?
För mig är det vänster då jag mixar med den, och hade problem med höger axeln men den blev inte "nedtryckt" pga det.
Har också mer muskler på höger låret som det ser ut som, även röv. Kan detta vara med på grund av mixat också? Har lite svårt att tro att mixat grepp kan påverka så mycket och att kroppen svarar så "olika".
Säker på att den deprimerade skuldran kommer från att du markar med supinerat grepp med den sidan?
Försvinner höjdskillnaden om du sätter dig ner?
Lika stor muskulärt på båda sidorna?
Intressant! Haft samma problem fast med min högra axel som jag drog sönder även i bänken cirka ett år tillbaka. Men du mixar alltså med höger hand då, men du upplever inte att den dras ned pga av det?
För mig är det vänster då jag mixar med den, och hade problem med höger axeln men den blev inte "nedtryckt" pga det.
Har också mer muskler på höger låret som det ser ut som, även röv. Kan detta vara med på grund av mixat också? Har lite svårt att tro att mixat grepp kan påverka så mycket och att kroppen svarar så "olika".
Ja precis, höger handflata är ifrån kroppen (omvänt mot vad man brukar ha, för tydlighetens skull).
Nej, låren är lika stora. Dock så kör jag marklyft väldigt sällan och mixat grepp. Annars använder jag överhandsgrepp (hyfsat bra grepp) så långt jag kan och sparar mixat grepp till maxlyften. Kompletterar istället med mycket fat gripz chins, barholds mm för stärka upp greppet istället just för jag fått för mig att man blir snett utvecklad av att köra mixat grepp.
Min högst personliga och säkert helt felaktiga teori, är att axlarna hamnar i en mer framskjuten position vid överhandsgrepp jmf med mixat då jag upplever att axeln "låser sig där bak". Varför jag kan "låsa" höger axel/skuldra i bänken men tappar den alltid med vänster (alltid lite snepress, vänstern jag gjorde illa mig, osv) vet jag inte men tycker jag kör så lite mixat grepp i ML att det inte påverkar.
Jag upplever en viss (cirkus 1 cm) höjdskillnad när jag gjort seriöst försökt mäta (refernspunkter i spegeln), det jag nämnde om bänken att vänster axeln alltid går upp så fort det blir tungt = ont och svag SAMT att ligger jag plant (på golvet så är vänster baksida upphöjd ca 1 cm från golvet medan höger ligger dikt an. Jag måste alltså aktivt dra ned/bak vänster baksida axeln för den ska nudda golvet.
Knäböj påverkar det också nu när jag tänker på det. Lyckas aldrig spänna upp vänster sida i samma utsträckning som höger sida, vilket gör att det känns ojämt (fastän stången ligger rakt), jag får blåmärkena enbart på höger sida och om det någon gång blir Snedböj, att ena sidan åker fram, är det för att den åker ned på vänster sida, vilket jag får kompensera med att balansera upp med höger sida och får rotation fram till höger.
Kan vara värt att prova
-tjWK03VFxY
Kan vara värt att prova
-tjWK03VFxY
Ska provas. Kan inte bli mycket sämre. Tack!
Min högra axel är lägre, haft min bag på den axeln alla år i skolan. Det är min egna (förutom genetik) högst ovetenskapliga förklaring.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.