Visa fullständig version : Vad när och vad är ska man äta?
Hej hej. Jag är en tjej på 24 så nu bestämt mig för att ta tjuren vid hornen och börja träna, men jag har ingen aning om vad eller hur jag ska äta.. Jag har i sikte att bli smalare,få en lite starkare kropp och fastare kropp.
Hur många gånger ska man äta? vad ska man äta? Ska man äta innan eller efter träning och vad i så fall? Och hur lång tid innan och efter?
Mvh Evelina
Det finns inga direkta regler för hur man ska äta. Det finns dock en hel del teorier på hur man bör äta för att kroppen ska må bra och för att ge bästa möjliga resultat av träningen.
Generellt så brukar nog de flesta äta 1-2 timmar innan träning och sedan försöker få i sig mat så fort som möjligt efter passet.
Jag äter ungefär 40-60% av mitt dagliga energiintag direkt efter träningen (inom 30-60 min) Det funkar bra för mig.
Vet inte om det gäller för dig, men i många fall så sätter jag ett likhetstecken mellan att vilja bli "fastare" i kroppen med minskad fettmängd. Och är det fettmängd du vill/behöver göra dig av med så finns den eminenta tråden "Deff - en guide" här http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Reaper123
2013-03-11, 13:27
Hej hej. Jag är en tjej på 24 så nu bestämt mig för att ta tjuren vid hornen och börja träna, men jag har ingen aning om vad eller hur jag ska äta.. Jag har i sikte att bli smalare,få en lite starkare kropp och fastare kropp.
Hur många gånger ska man äta? vad ska man äta? Ska man äta innan eller efter träning och vad i så fall? Och hur lång tid innan och efter?
Mvh EvelinaTolkar det som att du är ute efter att genomföra en deff och då bör du läsa denna guiden om du inte redan gjort det:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Sen vad, när hur ska du äta? Ja det är väl egentligen upp till varje individ, för jag tex äter all min mat i 1-2 måltider på kvällen efter träningen (periodisk fasta). Sen finns det dom som äter 6-7ggr/dag och får både bättre, sämre & samma resultat som mig.
Det som styr viktnedgången i första hand är kcalintaget kontra förbränningen, vilket tas upp i deffguiden. Men att man går ned mer i vikt för att man äter LCHF, GI, Atkins, Paleo eller gud vet vad stämmer egentligen inte, även om vissa typer av dieter gör att man tex lättare håller sig mätt!
Så du får väl egentligen testa dig fram och se vad du känner funkar bäst, för jag vet tex inte om du klarar av att träna fastande eller om du presterar bäst om du äter säg 2 timmar innan. När du äter påverkar främst prestationen på gymmet och alltså inte akut resultatet på vågen!
Jag äter vanlig mat och justerar intaget efter mitt mål på vågen/spegeln, så under deff får jag skära ner på kolhydraterna i förmån för att bibehålla en lagom (hög) nivå av protein och sen se till så att jag inte får i mig onödigt lite fett!
Du ställer frågor som det inte finns några universella svar på. Vad/när man ska äta beror helt på vad som passar dig och din vardag samt vad dina mål är.
Smalare starkare och fastare kropp får du om du äter mindre kalorier än vad du förbrukar och tränar styrketräning samtidigt. Sikta på att äta dagens största mål direkt efter träningen.
Läs deffguiden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881) för att lära dig om hur du åstadkommer ett kaloriunderskott.
Edit: Nu var jag långsam som vanligt. :)
Saker som har rykten att vara hälsosam mat är ofta det. Bönor, fullkornsbröd, broccoli, alla typer av kål, rotfrukter (även potatis), alla typer av frukt. Om nom nom.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.