Visa fullständig version : Är intermittent fasting verkligen den bästa vägen?
CrankRodPiston
2013-03-08, 21:34
Hej!
Jag har gått ner i vikt och börjat bygga muskler men har fortfarande fett kvar runt magen. Har förlorat fett överallt men endast lite vid magen. Började sedan läsa om IF och det verkar hur bra som helst. Provade det i en vecka men insåg snart att det blir för jobbigt för mig då jag jobbar fram till 20:00 och avslutar min träning runt 22:00. Iden är väl att bryta fastan efter träningen, eller?
Jag vet inte om jag ska köra kaloriunderskott eller överskott för att bygga muskler och gå upp i vikt. Vill verkligen få bort fettet runt midjan och IF verkade bra förutom att det inte riktigt funkar med mitt jobb och mina träningstider.
Är IF verkligen den bästa vägen att gå eller finns det andra alternativ?
Tack!
StarkaUlf
2013-03-08, 21:36
Periodisk fasta är ingenting magiskt. Det är ditt kaloriunderskott som spelar roll, oavsett när och hur ofta du äter.
En del tycker det är praktiskt att fasta och sedan äta större portioner under en kortare tid.
Och nej, du behöver inte bryta fastan efter träningen. Men det kan vara bra att äta en större del av maten efter träningen.
Säg 30-40% av intaget innan, 60-70% efter. Som ett exempel.
"There are no good or bad diets. Diets don't give a shit about you. There's good or bad decisions, and that's all on you."
kör på det som du trivs med
Diomedea exulans
2013-03-08, 22:51
Folk som kör enligt IF, och som tycker att det fungerar, är ofta noga med att poängtera att IF inte är bättre än andra dieter.
PF fungerar jättebra för min bulk. Som tidigare nämnts så är det inget magiskt med PF, du kan gå upp eller ner i vikt, bygga muskler eller lagra fett. Den blir det du gör den till.
Största behållningen med IF (kort fasta) tycker jag fortfarande är mättnad.
Poängen med IF är ju att du under en längre tid (den tid du inte äter) förbränner mer fett än om du skulle äta tex varje 3 h. Eftersom du spikar ditt insulin efter varje måltid saktar fettförbränningen in rejält då insulinet i hög grad inhiberar den. Under IF hålls däremot insulinet på en väldigt låg nivå under en längre tid vilket gör att förbränningen kan fortgå längre. Kroppen är helt enkelt tvungen till att ta till reserverna till en högre grad än om du äter jämt.
Personligen har det fungerat skitbra för mig och känner att jag tappar fett snabbare :)
Guybrush82
2013-03-09, 09:36
"There are no good or bad diets. Diets don't give a shit about you. There's good or bad decisions, and that's all on you."
Stort +1!
Jag provade det ett tag, och visst kroppen ställer om sig efter ett tag och man känner inte hunger under fastan. Dock så kände jag att det sabbade mycket av det sociala i mitt liv med gemensamma frukostar, luncher och middagar, med familj/kollegor/vänner, så det var inget för mig.
Poängen med IF är ju att du under en längre tid (den tid du inte äter) förbränner mer fett än om du skulle äta tex varje 3 h. Eftersom du spikar ditt insulin efter varje måltid saktar fettförbränningen in rejält då insulinet i hög grad inhiberar den. Under IF hålls däremot insulinet på en väldigt låg nivå under en längre tid vilket gör att förbränningen kan fortgå längre. Kroppen är helt enkelt tvungen till att ta till reserverna till en högre grad än om du äter jämt.
Personligen har det fungerat skitbra för mig och känner att jag tappar fett snabbare :)
Bra att det fungerar för dig, men att påstå att man generellt "tappar fett" snabbare med IF är väl en fråga som inte är klarställd.
Om du nu har en högre lipolys under fastan. Tror du inte att lipogenesen är högre efter ättiden?
Jo, det är den kanske. Det verkar som att fettcellerna "primas" för fettupptag efter fasta. Men faktum är att många som fastar avbryter fastan med en fettsnål måltid. Vilket förmodligen gör det till lite av ett icke-problem. Dessutom kan man faktiskt bränna en hel del fett under fasta, beroende på fysisk aktivitet och aktiviteten av lipolytiska enzym.
bra sammanfattat!
Jo, det är den kanske. Det verkar som att fettcellerna "primas" för fettupptag efter fasta.
Gör de?
Hur fungerar det? Är sämre på att ta upp fett 1h efter en måltid jämfört med 16?
Via vilka mekanismer?
Kommer inte ihåg exakt just nu. Såg en studie på det, förmodligen en råttstudie vill jag minnas. Har inte tid att kolla atm.
Jag vet inte om jag ska köra kaloriunderskott eller överskott för att bygga muskler och gå upp i vikt.
Hade rekommenderat ett överskott !
*hug*
Känns spontat att du aldrig riktigt gett dig tid till att bygga muskler? Tror även att det kommer motverkas av din rädsla att lägga på dig mer fett.
Självklart ska du inte bli överdrivet tjock, men försöka hitta en balans mellan "Six packed shredded wannabe" och fet så du får chansen att bygga upp muskler.
Nej. Du kan bygga mer muskler och tappa mer fett på mindre tid utan IF.
CrankRodPiston
2013-03-10, 09:28
Sant!
Hade rekommenderat ett överskott !
*hug*
Känns spontat att du aldrig riktigt gett dig tid till att bygga muskler? Tror även att det kommer motverkas av din rädsla att lägga på dig mer fett.
Självklart ska du inte bli överdrivet tjock, men försöka hitta en balans mellan "Six packed shredded wannabe" och fet så du får chansen att bygga upp muskler.
Det är många som säger det till mig. Kanske på grund av att gått från att vara relativt mullig till en riktigt smal och liten kille. Har länge funderat på att ta tag i det och köra överskott men aldrig vågat. Dock så kommer jag göra det från och med denna vecka, +200-300 kalorier.
Har kommit fram till att periodisk fasta inte är något för mig. Jag är en person som lätt klarar mig utan mat under längre tider men under den veckan som jag provade periodisk fasta kände jag mig inte så bra psykiskt. Att inte äta lunch med kollegorna eller frukost med flickvännen är inte alls trevligt. Känner även att jag orkar mer och får en snabbare pump när jag äter ca tre timmar innan träningen. Ja, fastad träning känns bra men det passar inte in i mitt schema då jag tränar sent och fastan blir ofrivilligt 20 timmar +.
Tack för svaren!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.