Logga in

Visa fullständig version : Kalorier i malet kaffe

__Linnea__
2013-03-08, 17:00
Hej!

Jag undrar bara lite snabbt hur många kcal vanligt, malet bryggkaffe á Gavalia innehåller och fördelningen mellan P, K, F?

Jag undrar inte över kaffedryck, jag vet att det innehåller 2 kcal/100 ml.

Frågan lyder alltså: Hur mycket innehåller 100 gram KAFFE? cofffee *drool*
Jag hittar bara uppgifter för frystorkat.

Tisu
2013-03-08, 17:30
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=185687

__Linnea__
2013-03-08, 21:46
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=185687

Spännande, men det verkar vara väldigt lite kcal per 100 gram.
Är inte det helt orimligt om bönorna dessutom innehåller 0% fiber?

Har dessutom aldrig hört talas om en böna som inte innehåller protein? :S

100g
Calories: 45
Calories from fat: 0
Carbohydrates: 10 grams
Protein: 0 grams
Total fat: 0 grams
Cholesterol: 0 mg
Dietary fiber: 0 grams
Calcium: Not significant
Iron: 0 mg
Sodium: 0 mg

RykteT
2013-03-08, 22:48
Inget illa ment nu _Linnea_ men är det verkligen det här du ska lägga kraft och energi på?
Med tanke på många andra trådar du startat ska du inte dras ännu längre ner i ätstörningsträsket.

Sheogorath
2013-03-09, 00:35
Oavsett vad kommer kaffe ge minuskalorier p.g.a. koffeinet. Men hur mycket vet du inte så du kan lika gärna nolla det.

__Linnea__
2013-03-09, 01:05
Oavsett vad kommer kaffe ge minuskalorier p.g.a. koffeinet. Men hur mycket vet du inte så du kan lika gärna nolla det.

Kaffet kommer väl inte ge minuskalorier om man ÄTER det? :) Jag har också kommit på det trevliga med att knapra kaffebönor, precis som han i länken Tisu visade (och göra sötnings-geggamojja av malet bryggkaffe). :)

__Linnea__
2013-03-09, 01:12
Inget illa ment nu _Linnea_ men är det verkligen det här du ska lägga kraft och energi på?
Med tanke på många andra trådar du startat ska du inte dras ännu längre ner i ätstörningsträsket.

Nej, du har fel. Det är bättre att jag äter det jag tycker är gott än att jag inte äter alls.

Wzup2u
2013-03-09, 06:37
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcReJOJ6WrfGWoesDanUJdalBrb6yF3V6 GQ6o2pqf9ei4xcbdeUM

Barbastark
2013-03-09, 08:09
Najs att se någon med större optinojja än migsjälv :cheers:

Prost
2013-03-09, 08:59
http://en.allexperts.com/q/Nutrition-Dieting-939/2008/4/Plain-coffee-beans.htm

42kcal per 100gram enligt någon.

"Thank you for your nutrition question. A little over a cup or a 100 grams of coffee beans contain 42 calories. They also contain 2.1 grams of protein, 1,439mg of potassium, and 8.3 grams of carbohydrates."

Jättegott med malet kaffe på glass, i proteindrink o allt möjligt.

Sheogorath
2013-03-09, 09:19
Kaffet kommer väl inte ge minuskalorier om man ÄTER det? :) Jag har också kommit på det trevliga med att knapra kaffebönor, precis som han i länken Tisu visade (och göra sötnings-geggamojja av malet bryggkaffe). :)

Jo, det kan det mycket väl göra. Jag har t.ex. ätit blad av grönt te (som vid bryggning bara ger typ 1/4 av mängden koffein i kaffe) och blivit så speedad att mängden måste uppgått till över 1000 mg koffein utan problem. Ergo: äter man kaffebönor är det inte alls omöjligt att man "får minuskalorier", särskilt med tanke på att 100 gram kaffebönor (vilket är tråkigt mycket att äta) bara innehåller 42 kcal (se ovan).

__Linnea__
2013-03-09, 22:19
Jo, det kan det mycket väl göra. Jag har t.ex. ätit blad av grönt te (som vid bryggning bara ger typ 1/4 av mängden koffein i kaffe) och blivit så speedad att mängden måste uppgått till över 1000 mg koffein utan problem. Ergo: äter man kaffebönor är det inte alls omöjligt att man "får minuskalorier", särskilt med tanke på att 100 gram kaffebönor (vilket är tråkigt mycket att äta) bara innehåller 42 kcal (se ovan).

Wow!
Jag åkallar Sverker eller KingGrub att bekräfta det här!
Hur kan jag locka dem till tråden? :)

WHITEFOLKS
2013-03-09, 22:42
Det är typ 2% koffein i kaffe tror jag så om man äter 100g kaffe så skulle man få i sig runt 2g koffein.

Det blir nog mer än 45kcal förbrukat efter det :D

LizaK
2013-03-10, 12:56
..få inga jävla dumma idèer nu Linnea.. Var rädd om dig!

..& ni som svarar, tycker ni verkligen att det är en god idè att tipsa någon med ätstörningar om ännu fler förbränningsmetoder.. Tar ni på er ansvaret om det händer den här tjejen något pga er "information"?

Sheogorath
2013-03-10, 13:08
Wow!
Jag åkallar Sverker eller KingGrub att bekräfta det här!
Hur kan jag locka dem till tråden? :)

Jag har inte hållt koll på dina andra trådar, Linnea, men om det är så som LizaK säger att du frågar om detta för att du har en ätstörning och nu tycker det verkar awesome att sätta i dig kaffebönor så måste du söka hjälp omgående.

jenni
2013-03-10, 17:07
tror du skulle må bättre om du slutade räkna kalorier, tänk vad mycket värdefull tid du lägger på sånt som nu inte ens gör dig nått gott :(

__Linnea__
2013-03-10, 19:41
Tack för alla bra svar!

Kontentan av detta är alltså att malet obryggt kaffe innehåller MYCKET mer koffein än bryggt bryggkaffe, trots samma gram?

(Att 100 ml bryggt bryggkaffe innehåller mindre koffein än 100g obryggt kaffe är ju självklart)

Sheogorath
2013-03-10, 21:08
Tack för alla bra svar!

Kontentan av detta är alltså att malet obryggt kaffe innehåller MYCKET mer koffein än bryggt bryggkaffe, trots samma gram?

(Att 100 ml bryggt bryggkaffe innehåller mindre koffein än 100g obryggt kaffe är ju självklart)

Ingen har bevisat något sådant. Om någon kommer in i tråden och visar data på att säg 98% av koffeinet går ut i kaffet under bryggning så får vi ju acceptera det om källan är trovärdig. Det enda jag säger är att man verkar få i sig en hisklig mängd koffein av att äta teblad (egen erfarenhet: inget annat). Det kan förstås vara helt annorlunda för kaffe.

Har du anorexi förresten?

LizaK
2013-03-11, 04:16
Bort med en här jävla tråden. Man får ont i ögonen av att se den.. Ätstörningar är så fruktansvärt.

Synd för övrigt att så många nuförtiden fashineras av anorexians lilla värld. Grymt trist att anorektikers problematik inte framhävs mer. Som lanugobehåring och anal - & urininkontinens.. Drabbar de flesta som går med sjukdomen för länge. (Källa: jobbat med anorektiker).

Sök hjälp tjejen, eller ta tag i dina problem själv. Du är värd att må bra.

kaspen
2013-03-11, 06:06
Bort med en här jävla tråden. Man får ont i ögonen av att se den.. Ätstörningar är så fruktansvärt.

Synd för övrigt att så många nuförtiden fashineras av anorexians lilla värld. Grymt trist att anorektikers problematik inte framhävs mer. Som lanugobehåring och anal - & urininkontinens.. Drabbar de flesta som går med sjukdomen för länge. (Källa: jobbat med anorektiker).

Sök hjälp tjejen, eller ta tag i dina problem själv. Du är värd att må bra.

x1000

Fattar inte att det ska vara så svårt för så många på det här forumet att inse när ts har uppenbara ätstörningar och era råd hjälper denne att mera effektivt döda sig själv. Ätstörningar är väldigt utbredda och när någon frågar något galet i stil med detta eller "Kan man leva på bara frukt?" eller "hur mycket vikt kan man gå ner om man konstant fryser och huttrar?" så bör man dra öronen åt sig och fundera över vad för typ av person man ger råd åt och vad detta kan få för konsekvenser.

Beemel
2013-03-11, 07:56
Börjar man bry sig om kaloriinnehållet i kaffe är något fel.. Mycket fel..

pclillen
2013-03-11, 10:39
Tack för alla bra svar!

Vet ej hur mycket koffein som frigörs vid filtrering, men har för mig att det är så gott som allt (gjorde muntlig presentation om det så kollade upp studier då, för 1½ år sen..). Sen orkar jag inte räkna ut koffeinmängden och jämföra, det är ju bara sjukt o hålla på så..!!

Har du ätstörning så sök hjälp, gör dig ingen nytta att sitta och nojja och räkna kalorier på allt....!!!! Försök må bra istället!

Samhällets kroppsideal är så jävla sjukt nuförtiden, det är tragiskt vad det driver folk till sjuka saker..

Beemel
2013-03-11, 13:14
Vet ej hur mycket koffein som frigörs vid filtrering, men har för mig att det är så gott som allt (gjorde muntlig presentation om det så kollade upp studier då, för 1½ år sen..). Sen orkar jag inte räkna ut koffeinmängden och jämföra, det är ju bara sjukt o hålla på så..!!

Har du ätstörning så sök hjälp, gör dig ingen nytta att sitta och nojja och räkna kalorier på allt....!!!! Försök må bra istället!

Samhällets kroppsideal är så jävla sjukt nuförtiden, det är tragiskt vad det driver folk till sjuka saker..

Håller med dig i det mesta du skriver, men när det börjar handla om neråt 35-40 kg på en kvinna av medellängd så handlar det inte om samhällets kroppsideal längre.

Morty
2013-03-11, 13:34
Kaffebönor är btw inte bönor utan kärnor från kaffebär.

jenni
2013-03-11, 17:41
tycker vi medlemmar ska försöka se till att proana liknande inlägg inte uppmuntras genom att ge ytterligare tips i fel riktning

rogerQ
2013-03-11, 17:57

Intressant, jag körde hplc på färskbryggt och kallnat kaffe på en kurslabb. Visserligen Quick and Dirty men efter tre timmar minskar koffeinnängden markant.

Sheogorath
2013-03-11, 19:52
tycker vi medlemmar ska försöka se till att proana liknande inlägg inte uppmuntras genom att ge ytterligare tips i fel riktning

Jag skapade en tråd om det i Allmänt med tanke på den här tråden. Du får gärna delta i debatten där.

jenni
2013-03-11, 20:55
Jag skapade en tråd om det i Allmänt med tanke på den här tråden. Du får gärna delta i debatten där.

Tack för tipset, ska kika där