Visa fullständig version : smittorisker på gym?
Flippmode
2013-03-08, 16:16
Som rubriken lyder.
Vad för virus kan man dra på sig i ett gym?
Typ om man råkar ta fel vattenflaska på en dag eå det är mkt folk?
Nån skulle dricka ur min vattenflarra av misstag nä man inte ser?
//hypokondrikern
Samma virus som du kan dra på dig på precis alla andra ställen också.
Flippmode
2013-03-08, 16:21
Ok! Så inge mer än typ förkylningar, magsjuka osv? :)
Hantavirus får du förr eller senare på ett gym.
Största chansen är nog ändå fotvårtor i duschen
Om någon är dålig med handhygienen och sedan tar på handtag,stänger då kan de ju bli ett helvete.
Flippmode
2013-03-08, 17:18
Hehe yee. Inte så att jag går o dricker ur folks vattenflaskor. Men OM man skulle råka ta fel eller liknande. Finns det nått o oroa sig över?
Flippmode
2013-03-08, 19:22
bump!
//fredag_full_grabb_94
watertouch
2013-03-08, 19:56
Tänker mest på Herpes som sägs bara smitta vid direktkontakt men tar du fel flaska och innehavaren nyss drack så kan det nog smitta... Annars typ hiv och liknande smittar svårt via saliven... Så det är ju rätt överdrivet... Trots det skulle jag nog inte dela dricka med nån hiv +... :em:
Hur gör du när du är på krogen för att undvika ta fel glas? ;)
Flippmode
2013-03-08, 20:07
enkelt, man kör ENBART shots ;)
watertouch
2013-03-08, 20:08
Man drar ju hela shotsbrickan på raken...
Dödar inte alkoholen virus och bakterier? :)
watertouch
2013-03-08, 20:10
Nått som annars va uppe på min tid var TWAR som hela hockeylag drabbades av, av att druckit från samma flaska...2001 tror jag det skrevs som fan om det i pressen.
Fastback
2013-03-08, 20:36
Sjuuuukt mkt bakterier. Speciellt när gymmen som bäst har sopa med vatten i sina sprayflaskor :/ Bäst är väl att tvätta händer direkt efter varje pass!
Edit: de gymmen jag har tränat på*
Bigorexia är väldigt smittsamt på gymmet. Gäller att passa sig vem man tränar med.
mangemani
2013-03-08, 21:07
oja, mycket skit och bakterier på gymmet.
då man tvättar händerna efter passet så blir hela handfatet svart, så det är en del.
dock så har jag personligen lyckats bra från att hålla mig borta från att bli sjuk och det förvånar mig eftersom jag stoppar in snus i käften under passets gång.
mattilainen
2013-03-08, 21:13
Det vanligaste och jobbigaste är ju så klart förkylningar och maginfluensa.. Tvätta händerna noga med tvål efter passet.
Diomedea exulans
2013-03-08, 21:18
Det är ju ganska vanligt att folk får små sår på gym, t ex när hudvalkar i händerna spricker. Så jag gissar att blodburna sjukdomar kan spridas på det sättet.
Tvätta händerna noga både före och efter passet samt undvik att pilla dig själv i ögon/näsa/mun under tiden som du tränar så ska det nog gå bra.
oja, mycket skit och bakterier på gymmet.
då man tvättar händerna efter passet så blir hela handfatet svart, så det är en del.
dock så har jag personligen lyckats bra från att hålla mig borta från att bli sjuk och det förvånar mig eftersom jag stoppar in snus i käften under passets gång.
Bara för att gå OT hur gick det med att sluta ?
Inget som sätt någon som tränat med latex handskar?
watertouch
2013-03-08, 23:06
Inget som sätt någon som tränat med latex handskar?
Tänker du att man skulle få stelkramp om man tränar utan handskar lr?
mattilainen
2013-03-08, 23:07
Det är ju ganska vanligt att folk får små sår på gym, t ex när hudvalkar i händerna spricker. Så jag gissar att blodburna sjukdomar kan spridas på det sättet.
det krävs ofta ganska mycket blod för att smitta (hiv brukar det sägas att man behöver en tesked blod rakt in i blodbanan för att vara 100% att man blir smittad och hepatit är faktiskt ännu värre, det räcker att en nål fått blod på sig och sedan att du sticker dig för att det ska vara stor chans att få det). Dock så blir det ju inte direkt blod av småsår och det krävs att du ska ha ett sår som kommer när detta stället ovan på det, och risken minskar ju även om du inte har ett helt nytt sår och har en skorpa t.ex. Så blodsmittor tror jag nog är väldigt ovanligt på gym. Då tänker jag också på att hepatit är vanligast i kretsar där nålar delas vilket gymvärlden inte ha så många (om de som tar steroider delar nålar, men så snål är man väl inte om man köper annat skit som är jävligt dyrt etc).
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=196095
Det lär ju vara en del hudavlagringar och grejor på stänger etc, sjukt äckligt. Jag har handskar jämt.
mangemani
2013-03-08, 23:47
Bara för att gå OT hur gick det med att sluta ?
höll i 4 dagar, sen gick det åt pipan:(
ville inte tillräckligt mycket tydligen.
Jag har tänkt på detta. De vintrar jag inte varit sjuk har jag inte tränat på gym utan joggat ute och tränat annat.
Upplever ni att ni blir sjuka lätt i gymomgivningen?
MackeJuve
2016-11-14, 14:35
Jag har tänkt på detta. De vintrar jag inte varit sjuk har jag inte tränat på gym utan joggat ute och tränat annat.
Upplever ni att ni blir sjuka lätt i gymomgivningen?
Nae. I princip noll tanke på hygien under passets gång, stoppar t.ex. in snus med smutsiga fingrar. Jag är dock nästintill aldrig sjuk(blir snorig, sen stannar det där) så vet inte hur bra källa jag är.
Fotsvamp i omklädningsrum/duschutrymme,virus/bakteriesmitta via stänger/utrustning,en del gym har handsprit men det hjälper inte mot virus bara god handhygien,folk spottar och fräser under träning vilket kan sprida vinterkräksjuka använd munskydd för virus och träningshandskar.
http://allt-fraktfritt.se/media/catalog/product/cache/19/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/5/0/501028-halvmaskar-andningsskydd-3m-virustata-10-st-smittstopp-500-ml.jpg
shut teh face
2016-11-14, 15:04
Jag tränar alltid med gasmask och heltäckande plastkläder. Efteråt så eldar jag såklart upp allting.
Jag sålde huset och köpte 10,000 uppsättningar skyddskläder från alibaba så jag klarar mig livet ut.
trädgårdsmöbel
2016-11-14, 15:05
Jag tänker mig att gymmets toalett är värst, med både kiss, bajs och ibland blod. (Seriöst, preppar du kan du väl knapra eller injicera hemma istället, är det nån "optigrej" att göra det på själva gymmet? Skall det "tajmas" med något eller vad är grejen?)
Sedan så tror jag att det sker en del sexuella kontakter i herrarnas bastu på vissa gym, så risken för STDs borde inte vara mindre för att du har sex på gymmet istället för någon annanstans. Om det är en del av din träningsrutin, så använd kondom.
vicarious
2016-11-14, 15:45
Jag tränar alltid med gasmask och heltäckande plastkläder. Efteråt så eldar jag såklart upp allting.
Jag sålde huset och köpte 10,000 uppsättningar skyddskläder från alibaba så jag klarar mig livet ut.
:laugh:
helt rätt.
Bruno Bagostino
2016-11-14, 15:59
Asså fan, jag brukar köra på handskar nu. Därmed tar jag bort största risken.
Är säkert folk som undrar och tänker "vilken mes!" och tror att jag är rädd om handflatorna, men det skiter jag i.
Det är ju egentligen jävligt mycket bakterier som frodas på gymmen ifall man tänker efter. När man går på hantlarna så är det ju vanligtvis en jävla massa svettiga människor som använt skiten före dig, och gymmen rengör inte hantlar och maskiner osv. tillräckligt ofta för att det ska kunna motiveras att inte använda handskar.
Sen ser jag så sjukt många människor som nyser i händerna nu för tiden (eller som skiter i att hålla för näsan ö.h.t.) och inte tvättar sig efteråt och liknande, folk verkar gett upp det här med hygien. :smash:
svenbanan
2016-11-14, 16:03
På vilket sätt tänker ni att handskar hjälper? Ifall någon glömde tvätta händerna efter att ha varit på toan med diarre och sprider sina baciller till skivstänger odyl, så får man ju dessa på handskarna istället för händerna. Men sen då? Om man har handskarna på sig under hela passet så är väl risken lika stor att man geggar in det i ansiktet med handskarna på...
Sluta med vattenflaska så minskas risken att ni smittas via munstycket ifall ni råkar ta på det.
Jag fick fotsvamp på lilltån för några veckor sedan, troligen från gymmets duschrum. Tog lite tid men nu är det fixat. Annars ser jag det som rätt lugnt. Det här med att stänger och annat blir nersvettade eller får avlagringar av hudfetter är inget jag oroar mig för. Dricker och ibland äter under passen. Är ganska sällan sjuk.
shut teh face
2016-11-14, 18:08
Jag brukar vara nogrann med att tvätta av bänkar och maskiner med sprit.
De flesta andra också.
Problemet är hantlarna tror jag.
Duschar gör jag aldrig på gymmet.
Jag är mest sjuk när jag inte tränar för det brukar innebära att jag äter sämre. :-)
På vilket sätt tänker ni att handskar hjälper? Ifall någon glömde tvätta händerna efter att ha varit på toan med diarre och sprider sina baciller till skivstänger odyl, så får man ju dessa på handskarna istället för händerna. Men sen då? Om man har handskarna på sig under hela passet så är väl risken lika stor att man geggar in det i ansiktet med handskarna på...
Min tanke också. Sen brukar väll handskarna vara av 80-talsrockerstuk med avklippta fingrar? Hur ofta tvättar man handskarna vs händerna?
Tycker också det är äckligt. Att fippla med telefonen mellan seten t.ex, lär ju som sagt vara mycket skit man har på händerna. Har en kompis som förut hade som rutin att pussa stången innan han bänkade, fyfan.
Tycker också det är äckligt. Att fippla med telefonen mellan seten t.ex, lär ju som sagt vara mycket skit man har på händerna. Har en kompis som förut hade som rutin att pussa stången innan han bänkade, fyfan.
Han ville väl träna immunförsvaret samtidigt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Håll händerna borta ifrån ansiktet så borde man vara rätt safe. Givetvis tvätta händerna direkt efter man tränat och tvätta händerna efter man kommit hem.
jag brukar tvätta av min mobil samt vattenflaska + det bärsärk sa
ocd på hygien har man kanske ;p
Luca Brasi
2016-11-14, 20:27
Det finns viss risk för smitta om man identifierar vätskor på gymtoan genom att smaka på dem.
Har kunnat härleda två förkylningar, varav den ena med feber, till gymmet. Första gången körde jag vadpress med ansiktet mot en dyna. Det var tio år sen. Andra gången gjorde jag armhävningar på golvet.
Insikt: undvik övningar där du andas med närkontakt mot en yta. Eller sprita ytan först.
Bruno Bagostino
2016-11-16, 03:45
Jag fick fotsvamp på lilltån för några veckor sedan, troligen från gymmets duschrum. Tog lite tid men nu är det fixat.
Och av det där lärde du dig att använda badtofflor/flipflops i fortsättningen, eller hur? :)
Agitator
2016-11-16, 09:11
Gör inget speciellt. Handsprit på vägen hem efter 3-4h pass. Man vill ju dessutom utsättas för virus och bakterier så man kan levla upp lite i livet och bli mer opti.
MackeJuve
2016-11-16, 09:16
Har en kompis som förut hade som rutin att pussa stången innan han bänkade, fyfan.
Hahahaha!
Shqypnia
2016-11-16, 10:57
Gymmet är en oerhört vidrig plats. Tvätta händerna innan du börjar träna samt efter och undvik att röra ditt ansikte i synnerhet.
Vilka smittor man kan få vet jag inte, förmodligen alla du kan få på en allmän plats, men där gymmet är en större riskzon.
Agitator
2016-11-16, 11:01
Gymmet är en oerhört vidrig plats. Tvätta händerna innan du börjar träna samt efter och undvik att röra ditt ansikte i synnerhet.
Vilka smittor man kan få vet jag inte, förmodligen alla du kan få på en allmän plats, men där gymmet är en större riskzon.
Optiplats för ens imunförsvar.
Jag "störde" (inte direkt störde, mer tyckte det var konstigt) att folk fipplade med telefonerna mellan sets. Jag körde anteckningsblock då. Nu använder jag dock telefonen för det är smidigare. Brukar göra som Frys skriver nedan.
Nu reagerar jag mest på personer som pillar sig i näsan mellan seten. :P
Pussa på stången, hahaha :)
jag brukar tvätta av min mobil samt vattenflaska + det bärsärk sa
ocd på hygien har man kanske ;p
Jag "störde" (inte direkt störde, mer tyckte det var konstigt) att folk fipplade med telefonerna mellan sets. Jag körde anteckningsblock då. Nu använder jag dock telefonen för det är smidigare. Brukar göra som Frys skriver nedan.
Nu reagerar jag mest på personer som pillar sig i näsan mellan seten. :P
Pussa på stången, hahaha :)
Kan störa mig på folk som sitter i nån maskin utan att ta i öht och fipplar med telefonen mellan seten. Dock fipplar jag själv vilt mellan seten, både i träningssyfte (kollar Smolov-appen) eller bara allmänt fipplande. Vilar generellt rätt länge mellan seten så måste ju uppehålla mig med något. :)
Och av det där lärde du dig att använda badtofflor/flipflops i fortsättningen, eller hur? :)
Nej, absolut inte. Jag skulle aldrig få för mig det. Om det varit så att jag fått fotsvamp varannan vecka så hade jag kanske övervägt att duscha någon annanstans. Det finns inte plats/ork att bära och förvara något som är så tveksamt om det ens hjälper.
Har duschat på detta gymmet kanske 50-60 gånger och fått fotsvamp en gång. Skulle jag istället konkat badtofflor fram och tillbaka 50-60 gånger? Lätt inte värt att smörja lilltån några gånger.
Inga kortbyxor på gymmet och duscha hemma.
https://medibas.se/handboken/kliniska-kapitel/hud/patientinformation/fjallande-hudsjukdomar/ljumsksvamp/
Inga kortbyxor på gymmet och duscha hemma.
https://medibas.se/handboken/kliniska-kapitel/hud/patientinformation/fjallande-hudsjukdomar/ljumsksvamp/
Varna för hemsk bild för i h*lvete!:d
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.