Visa fullständig version : Min arbetsplats börjar bli ett helvete
Har sen några år tillbaka arbetat som försäljare i butik. De första åren trivdes jag väldigt bra på arbetsplatsen och vi var ett trevligt gäng som alla tyckte det var kul att arbeta tillsammans. Vår butik presterade bra resultat och vi hade väldigt hög kundnöjdhet och i kedjan så är vi förmodligen den butik som har haft bäst kundnöjdhet i landet de senaste åren. Vi har också presterat bra resultatmässigt, varje år har vår omsättning stigit och försäljningen har varit god.
Under mitten av förra året började det gå sämre för butikskedjan. Butiken jag jobbar för gjorde fortfarande fantastiskt bra resultat, och fortsatt så var vår försäljning bättre än tidigare år. Fast det tyckte ledningen inte räckte. Alla behöver prestera bättre, det räcker inte att bara sälja så vi når bonus, och de som inte når bonus (det är alltid några i varje butik) kommer få handlingsplan, och sparken om de inte når sina säljmål.
Nu har vår butikschef börjat sparka folk till höger och vänster. Vi har förlorat tre duktiga och trevliga säljare sen i slutet av förra året. Vi tappar kompetens på arbetsplatsen och tanken är att ersätta dem med "hungriga" säljare... vilket innebär desperata människor som behöver ett jobb och skiter i kunderna bara de når säljmål (för annars får de ju sparken).
Problemet är också att sammanhållningen på jobbet går åt helvete. Vi var ett tight gäng där alla kom jättebra överens men nu känns det som folk i praktiken kommer behöva slåss om försäljningen bara för att fortsätta ha ett jobb att gå till. Inte heller har vi möjlighet att hjälpa kunderna på samma sätt, eftersom varje minut där vi inte säljer, innebär att vi har mindre chans att nå bonus, vilket också innebär att risken att vi blir sparkade ökar.
För att göra det hela ännu värre så har ledningnen också bestämt sig för att göra om hela bonussystemet, så att vi nu har svårare att nå bonusmålen.
Är det någon här som varit med om en liknande situation, vad gjorde ni? Kan det vara dags att börja söka efter ett nytt jobb?
Ingen idé att klamra sig fast vid något du inte trivs med.
Ha kvar jobbet men kolla efter andra jobb/utbildningar samtidigt.
Hela trådstarten skriker ju att du vill sluta. Så gör det.
definitivt dags att skaffa nytt. På en gång.
Neeeeeeej tomten, tänk på alla stackars barn :(
Egen uppsägning = 10 veckor utan nån som helst inkomst. Detta är sverige, jobba kvar eller gör dig sparkad.
Egen uppsägning = 10 veckor utan nån som helst inkomst. Detta är sverige, jobba kvar eller gör dig sparkad.
Man kan ju dock börja i den andra änden, försöka hitta ett nytt jobb, som tomten skriver. Jag har dålig koll på vad det var för regel som gjorde det möjligt, men jag vet att en kollega på min förra arbetsplats tom. fick lov att söka jobb på arbetstid.
Hur menar du nu?
Till TS, min erfarenhet är att det är lättare att byta jobb än att få ett när du inget har. Ge allt på jobbet och ge allt på att hitta ett nytt jobb. Se det som att det du presterar på det tråkiga jobbet nu när det är tufft gör du för att imponera på din framtida arbetsgivare.
Vad jag menar är att göra som Olegh skriver i första hand. I andra hand "inte nå bonusmålen", i tredje hand säga upp sig.
Vad jag menar är att göra som Olegh skriver i första hand. I andra hand "inte nå bonusmålen", i tredje hand säga upp sig.
Jag menar påståendet att egen uppsägning skulle leda till 10 veckor utan inkomst.
sluta kommer jag givetvis inte bara göra sådär, det går inte att vara utan ett jobb. Jag har också någon förhoppning om att arbetsmiljön ska förbättras, fast det tror jag skulle krävas att nuvarande ledning byts ut, och det tror jag inte händer bara sådär. Problemet är att man i organisationen sparkar nedåt och i slutet så är det personalen på golvet som får betala för kraven uppifrån.
De ser helt enkelt inte till helheten, utan varje chef kollar bara på sitt område, sen ställer man krav utifrån det. Om en butik går dåligt, så skiter man fullständigt i konjunktur, butikens placering, besökare, utan antar att det per automatik är säljarnas fel om butiken presterar dåligt. Vad som också är uppseende-väckande är att cheferna använder butiker som går bra som "skinande exempel" över vad det är för fel på andra butiker, och nämner aldrig att de här butikerna är placerade i stora shoppingcenter som har miljoner besökare per år.
nä, det blir problematiskt när man bara börjar se siffror inte inte människor.
Vilket härligt företagsklimat! Märk väl att hela organisationen fortfarande kan göra bra resultat, vilket då självklart gör VD:n och styrelse till skickliga och välrenommerade ledare. Bravo!
Kundservice först alltid, även ifall du får sparken, kommer branschen svänga av mot det du beskriver med säljare som enbart försöker trycka på folk saker så kommer det bli ett otroligt trögt yrke att jobba i då ingen kommer vilja besöka eller prata med denna typ av säljare längre.
En bra säljare är värd ett par hundralappar dyrare prylar eller abonnemang. Service förfan.
Kundservice först alltid, även ifall du får sparken, kommer branschen svänga av mot det du beskriver med säljare som enbart försöker trycka på folk saker så kommer det bli ett otroligt trögt yrke att jobba i då ingen kommer vilja besöka eller prata med denna typ av säljare längre.
En bra säljare är värd ett par hundralappar dyrare prylar eller abonnemang. Service förfan.
Jo, kundservice är King och leder också till försäljning i sig. Tyvärr så är det inget som man förstår i organisationen, eller det är snarare så att man säger en sak, sen ber säljarna göra något helt annat, genom det bonussystem och de hot om handlingsplaner och uppsägning som säljarna hela tiden har över sig.
Nu vet jag att man kan ge god service och även sälja bra, men det är klart svårare att göra det, än att bara kränga shit och inte bry sig i kunden. Tyvärr så är det just vad den här typen av förändringar leder till... tråkigt är det också för att butikerna tappar kompetens i form av säljare som lärt sig alla våra knepiga system och produkter (och vi har en jävla massa av båda) så det sätter då också extra press på resten av personalen att lära upp nytt folk (något som vi då inte riktigt har tid med när vi måste jaga poäng).
allt går i vågor, gör något annat roligt så länge
Jag menar påståendet att egen uppsägning skulle leda till 10 veckor utan inkomst.
Dagar utan ersättning (avstängning+karens) 45+7 = 52dagar
52 dagar Mån-Fre = 10,4 veckor
Går att läsa om reglerna vid egen uppsägning på varenda a-kassas hemsida.
Så det är ett riktigt kasst alternativ, därav skaffa nytt jobb innan slutar på det gamla i första hand, i andra hand göra så man blir uppsagd och sist av allt säga upp sig själv.
Detta är tyvärr standard på alla företag av alla sorter i alla branscher med +5 anställda.
Ännu ett steg längre har det gått inom branscher som tillämpar bemanningsföretag till 99%.
Dagar utan ersättning (avstängning+karens) 45+7 = 52dagar
52 dagar Mån-Fre = 10,4 veckor
Går att läsa om reglerna vid egen uppsägning på varenda a-kassas hemsida.
Så det är ett riktigt kasst alternativ, därav skaffa nytt jobb innan slutar på det gamla i första hand, i andra hand göra så man blir uppsagd och sist av allt säga upp sig själv.
Jag trodde du menade att om han sa upp sig så hade de rätt att skita i att betala honom i tio veckor :smash: My bad.
Är det möjligt att du kan byta kedja eller butik så kanske det är ett alternativ.
Vore det helt hopplöst att prata med dina chefers chefer?
Ignatius72
2013-03-08, 16:17
De ser helt enkelt inte till helheten, utan varje chef kollar bara på sitt område, sen ställer man krav utifrån det. Om en butik går dåligt, så skiter man fullständigt i konjunktur, butikens placering, besökare, utan antar att det per automatik är säljarnas fel om butiken presterar dåligt. Vad som också är uppseende-väckande är att cheferna använder butiker som går bra som "skinande exempel" över vad det är för fel på andra butiker, och nämner aldrig att de här butikerna är placerade i stora shoppingcenter som har miljoner besökare per år.
Det kan vara som du säger. Men det kan också vara att de tar helt rationella beslut baserat på information du inte har tillgång till.
Ett företag måste dessutom överleva på sikt. Astra Zeneca la ner hela sin verksamhet i Lund 1200 personer och 5-600 i Södertälje. Detta trots att de går 60 miljarder i vinst. Hade de haft råd att ha dem kvar? Självklart. Det innebär inte att man ska ha det.
Låter som att det är dags att hitta något nytt ja.
Hur kan du ha så jävla dålig ekonomi att dy inte kan gå utan jobb en kortare tid medan du letar nytt? Skaffa dig en buffert!
shut teh face
2013-03-09, 07:17
Hur kan du ha så jävla dålig ekonomi att dy inte kan gå utan jobb en kortare tid medan du letar nytt? Skaffa dig en buffert!
Jävligt dumt att öht använda en buffert på det sättet bara för man kan.
Bättre att hålla sin inkomst igång så länge man kan, buffert är bara för nödfall
mycketbrännvin
2013-03-09, 07:23
Absolut inte säga upp sig utan att ha ett annat jobb! Jag är i en liknande situation, dock så tror jag inte att jag kommer få sparken direkt men känner mig ej bekväm med mitt jobb längre så söker frenetiskt efter nytt
Som kund finns det inget värre än "hungriga" säljare.
I verkligheten är buffert inte en möjlighet för alla.
Detta är tyvärr standard på alla företag av alla sorter i alla branscher med +5 anställda.
Ännu ett steg längre har det gått inom branscher som tillämpar bemanningsföretag till 99%.
Det beror helt på vilken tjänst det handlar om, okvalificerade jobb definitivt där har arbetsgivaren övertaget. Pratar vi däremot kvalificerade jobb typ ingenjörer så är det tvärt om, det är svårt för företagen att hitta därför gör dom också allt för att behålla dom.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.