Visa fullständig version : träna varje dag!?
fcklagom
2013-03-07, 13:19
Jag har tränat varje dag senaste två månaderna (gym) och jag tränar för att bli större och bygga muskler. Har läst på diverse forum och trådar och ser att rekommendationerna är VILA!
Men jag har svårt att slita mig från gymmet och vill helt enkelt få svart på vitt om det är så viktigt med denna vila...(jag vet att musklerna byggs upp under vila) därför har jag delat upp mitt program enligt följande:
dag1:ben
dag2:armar
dag3:mage
dag4:bröst
dag5:rygg/axlar
sedan börjar jag alltså om på nytt igen! Kom gärna med förklaringar till varför jag kan/inte kan köra enligt ovannämnda program!!!
// mår bra av min träning och längtar hela tiden tills jag får ta mig till gymmet igen!
det är klart du kan träna varje dag. Geez.
Kvicksilver
2013-03-07, 13:27
Självklart ska man träna varje dag om man tycker det är kul.
Jag har inga helt träningsfria dagar men måste erkänna att dagen efter ett mastigt benpass så kanske intensiteeten är på topp.
Jag fick upp 26 resultat när jag sökte på "träna varje dag" i denna forumdel, då sökte jag bara i rubrikerna dessutom.
Har du bläddrat igenom de trådarna och känner ändå att det är något du undrar?
Så länge du anpassar intensitet och volym så kan du träna varje dag om du vill.
mattilainen
2013-03-07, 13:46
tycker du gör det svårare än vad det är. en hel dag för mage t.ex. varför? Kör du halvkroppspass eller tresplit får du betydligt mer träning för musklerna per vecka än du får så här. Det betyder inte att du får bättre resultat genom att köra varje dag och träna en muskelgrupp stenhårt jättejättemycket då det finns ett maximum för muskler och efter det förlänger du egentligen bara vilotiden som behövs för att muskeln ska återhämta sig. Var detta maxvärde är kan ingen säga och är väldigt individuellt men att man behöver köra ett eget pass för mage är för mig konstigt och ofattbart men som sagt.. Jag tränade varje dag under många många månader ett tag, inte fick jag bättre resultat för det men jag tyckte det var såppas roligt att träna så det gjorde mig inget. Dock när jag ser tillbaka på det så skulle jag lagt upp det annorlunda eller faktiskt inte alls tränat så ofta och istället träna mindre dagar men lagt upp schemat bättre och tränat igenom kroppen fler gånger/vecka. ett tips bara.
Blindguard1
2013-03-07, 14:37
tycker du gör det svårare än vad det är. en hel dag för mage t.ex. varför? Kör du halvkroppspass eller tresplit får du betydligt mer träning för musklerna per vecka än du får så här. Det betyder inte att du får bättre resultat genom att köra varje dag och träna en muskelgrupp stenhårt jättejättemycket då det finns ett maximum för muskler och efter det förlänger du egentligen bara vilotiden som behövs för att muskeln ska återhämta sig. Var detta maxvärde är kan ingen säga och är väldigt individuellt men att man behöver köra ett eget pass för mage är för mig konstigt och ofattbart men som sagt.. Jag tränade varje dag under många många månader ett tag, inte fick jag bättre resultat för det men jag tyckte det var såppas roligt att träna så det gjorde mig inget. Dock när jag ser tillbaka på det så skulle jag lagt upp det annorlunda eller faktiskt inte alls tränat så ofta och istället träna mindre dagar men lagt upp schemat bättre och tränat igenom kroppen fler gånger/vecka. ett tips bara.
Yes, du kan göra schemat mer opti om du lyssnar på matti!
Måste säga att ditt träningsschema är jävligt kasst!
Du låter inte dina muskler vila färdigt!
Googla på synergiser.
Kör istället rygg/biceps, bröst/triceps tillsammans.
Axlar och bröst dagen eftet varandra skulle jag inte föredra
major Pectoralis
2013-03-07, 18:48
Du kan köra varje dag så länge muskelgrupperna hinner återhämta sig. För mycket anaerob mjölksyraträning i veckan är inte bra men i den omfattning/uttsträckning som sker på gymmet är det inga problem. Där är allt utom ben/marklyft typ vila. beror dock självklart även på hur mycket och tungt man kör per pass.
fcklagom
2013-03-08, 00:34
Låter som att jag kan fortsätta träna varje dag så länge kroppen inte säger stopp med andra ord! Jag har läst diverse trådar innan och ett flertal pt:s som finns på en del sidor och fått uppfattningen att alla dem vill att man ska vila MINST en dag i veckan (kan dock köra lugnare cardio). Vem vet kan hända att jag kör varje muskelgrupp "onödigt" mkt varje pass men det känns ju som att alla tycker och tänker olika kring det.
Det är just att jag tycker det är riktigt roligt att träna därav att jag gör det varje dag men det är klart att jag vill utvecklas maximalt och jag får kalla mig själv nybörjare inom det här området så är glad för alla tips jag kan få! :)
Blindguard1
2013-03-08, 01:05
Ditt schema suger ändå... kolla vad matti/bikken skrev, ett pass för mage och ett för bröst?Men ben dagen då? Den måste ju ta minst tre gånger så lång tid? Du kan göra bättre även med träning varje dag, en rullande tresplit är bra då.
Lägg in mage på bendagen eller ryggdagen istället.
Jag har tränat varje dag senaste två månaderna (gym) och jag tränar för att bli större och bygga muskler. Har läst på diverse forum och trådar och ser att rekommendationerna är VILA!
Men jag har svårt att slita mig från gymmet och vill helt enkelt få svart på vitt om det är så viktigt med denna vila...(jag vet att musklerna byggs upp under vila) därför har jag delat upp mitt program enligt följande:
sedan börjar jag alltså om på nytt igen! Kom gärna med förklaringar till varför jag kan/inte kan köra enligt ovannämnda program!!!
// mår bra av min träning och längtar hela tiden tills jag får ta mig till gymmet igen!
DAFUQ?? En hel dag bara för mage??
Det är inga som helst problem att träna varje dag så länge man hinner och orkar med det. Jag tränar själv 7 pass i veckan (i.o.f.s. över 6 dagar) och gör det dessutom på kaloriunderskott, so no problems.
Jag vet inte hur du tränar, men för min egen del skulle jag inte lägga rygg och benträning dagarna efter varandra (fast det beror kanske mest på att jag älskar marklyft, både vanliga och raka, och det tar en hel del på mina ben).
Måste säga att ditt träningsschema är jävligt kasst!
Du låter inte dina muskler vila färdigt!
Googla på synergiser.
Kör istället rygg/biceps, bröst/triceps tillsammans.
Axlar och bröst dagen eftet varandra skulle jag inte föredraJag kör 3-split. Den dagen jag kör rygg/biceps så kör jag baksida axlar och utsida axlar, den dagen jag kör bröst/mage/triceps kör jag även framsida axlar....även att det endast består av pressövningar som tar bra på framsidan tycker jag. Kan jag köra vidare så?
Ibland hamnar passen efter varandra, dvs bröst sedan rygg eller vise versa.
Mrholmiz
2013-03-08, 09:33
Flytta dag 4 eller 5 mot dag 1.
fcklagom
2013-03-08, 16:05
Tack för feedback och det känns som att en 3-split kan vara något istället (eventuellt vila/cardio en dag emellan!?) I dagsläget kör jag ungefär sju övningar/muskelgrupp och kanske inte behöver så mycket om jag istället kör exempelvis rygg/biceps då biceps får sig lite träning efter ryggövningarna!?
Kör på om du vill men jag kan slå vad om att du kommer gå in i en vägg. Du kommer inte orka prestera varje pass. Du kommer inte öka på samma sätt. Men om det inte är ditt primära mål utan bara vill vara i gymmet varje dag som Mr. AV så fan kör på. Men tror inte det är optimalt om du vill bli så stor/stark som möjligt. Du måste inte vila för att utvecklas, men det är förjävla underskattat.
Sen tycker jag din splitt är lite sådär. Tar lång tid mellan varje gång muskeln tränas.
Eftersom du inte verkar veta hur man gör ett program så skulle jag gissa att du får mycket bättre utveckling på att köra 3-4 dagar i veckan med ett vettigt program än att du ska försöka bygga upp något nytt från grunden som passar för att träna 6-7 dagar i veckan.
rockbell
2013-08-29, 12:57
Lyssna på din egen kropp. Många av sagt till mig att man inte ska träna varje dag men för mig är det omöjligt att växa om jag inte gör det.
EDIT: Gymmat i 6 år nu i princip varje dag utan några skador än så länge.
Kör du till fail varje dag i flera övningar blir du nog sliten fort, men med koll på intensitet och volym är det inga problem att träna varje dag. Oavsett vad man tränar.
Anders The Peak
2013-08-29, 15:10
Vad säger dagens forskning om att utveckla styrka/VO2Max inte är det promenader i snabb takt eller lyfta lagom tungt? Nej, det är korta intensiva pass som ger styrka/kraft och kondition och inte långa nötande pass på låg intensitet.
Nu finns det undantag för att få mängdträning för långa sträckor och tekniknötning för att få till tekniken.
Om det var ett svar till mig så vet du lika väl som jag att det är skillnad på träning för styrka och för hypertrofi sett till volym och intensitet.
hassanhaz
2013-08-29, 15:28
Klart man kan träna mage en dag. Finns många fördelar med det. Många glömmer bort både internal och external obliques. Du kan ju även träna nedre delen av rygg eller lägga in någon övning du vill bli "bättre" i?
Vad säger dagens forskning om att utveckla styrka/VO2Max inte är det promenader i snabb takt eller lyfta lagom tungt? Nej, det är korta intensiva pass som ger styrka/kraft och kondition och inte långa nötande pass på låg intensitet.
Nu finns det undantag för att få mängdträning för långa sträckor och tekniknötning för att få till tekniken.
Också därför träning varje dag är nödvändigt för att nå en hög nivå. Några nyckelpass i veckan, typ 2-4 beroende på återhämtning, då en verkligen kan flytta upp sina gränser och sen mängd- och teknikträning resten av dagarna.
Anders The Peak
2013-08-29, 18:10
Om det var ett svar till mig så vet du lika väl som jag att det är skillnad på träning för styrka och för hypertrofi sett till volym och intensitet.
Inte alls utan mer en påminnelse om att nöta på en massa pass per vecka kanske inte alls ger det man tror att det ska ge :)
Det har du givetvis rätt i.
För mig har det varierat väldigt mycket, då jag börjar träna (snart 1 år) så tränade jag bara 3 dagar i veckan på grund av mina skador. Idag tränar jag 4-5 dagar i veckan och mår hur bra som helst. Har 2 dagar som jag vilar då jag känner att min kropp behöver det:)!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.