handdator

Visa fullständig version : Hård träning och ingen viktminskning trots deff?

CFM
2013-03-07, 09:26
Hej, jag har för ca 6 månader börjat träna enligt nedan. Har väll gått ner ca 4-5 kg och nog fått en hel del muskler som väger också förstås(fett blivit muskelmassa). Men senaste tiden så har viktnedgången stannat av, jag har legat runt 80.5kg och samma midjemåttet (där sitter kilorna som ska bort). Detta trots en klar extra kost medvetenhet / deff senate 1-2 månaderna med 1300kcal underskott!!

Jag tränar 5 gånger i veckan (2 gånger styrketräning 50 min och 3 grupptränings pass 45min) och har gjort så i 6 månader.

Den senaste veckan har jag börja logga exakt(våg) allt jag ätit, inget fusk.
OBS Har ätit ungefär lika dant veckorna innan också så se detta som min diet senaste 3-4 veckor (inte helt olikt senaste 6 månaderna heller).

Senaste 8 dagarna (e% Protein, Kolh, Fett):
2013-03-06 1264 kcal (e% 34 42 24)
2013-03-05 1473 kcal (e% 32 29 39)
2013-03-04 1441 kcal (e% 27 36 37)
2013-03-03 1365 kcal (e% 22 47 30)
2013-03-02 2854 kcal (e% 13 46 41)
2013-03-01 2025 kcal (e% 26 35 39)
2013-02-28 1197 kcal (e% 17 33 50)
2013-02-27 1398 kcal (e% 16 42 42)

Detta motsvarar per dag ca:
81g protein
143g kolhydrater
61g fett
~1500 kcal

Mitt BMR är 2012kcal och min kropps fett% är 13.8%, jag väger 80.5kg och är 191cm lång, 37 år. Buk fettet är på 16.5% och där vill jag tappa ca 2,5 kilo.

Vad flera olika hemsidors kalori behovs uträkningar visar är att jag ska stå still i vikt om jag äter runt 2800kcal om dagen. (Kroppssammansättnings testet säger somsagt att mitt BMR är 2012kcal). Jag äter ju 1300kcal mindre(1500kcal/dag) än det och står still ändå? Det är ju helt tokigt!! *gah!*

Bryter jag ner mina muskler till energi eller? Men då borde det visa sig som vikt nedgång iallafall?
Jag är inte hungrig på dagarna. Om jag skulle äta 1300kcal mer per dag borde jag bli propp mätt och gå upp massvis känns det som!? Kan väll inte äta MER och och då börja gå ner i vikt...

Brukar äta två mackor/knäcke eller fil/kvarg till frukost, 10g EAA innan lunch träning, träning, 10g EAA efter + kött eller kyckling lunch efter denna träning och sedan kvälls mål och då tar jag även Kreatin. Ibland blir det en frukt under dagen också. Blir som sagt bara 1500kcal, men ingen vikt minskning trots 1300kcal underskott?

Råd och tips på förändring mottages :)

/CFM

Reaper123
2013-03-07, 09:48
Om du nu räknar rätt på dina kcal in så finns det ju tyvärr bara en sak att göra och det är att minska kcal in och/eller ökat ditt kcal ut...

Men jag tycker det är högst märkligt att du inte går ned i vikt på detta kcalintag, jag tappar tex 1kg i veckan på 2500 kcal om jag skulle använa mig av din träningsvolym/frekvens och jag väger 88kg på 184cm med ett något högre BF än dig (17-20%).

Edit: Hur kollar du din kroppsvikt? Väger du dig dagligen/veckovis? Kollar trender? Snittvikter?

Av ren nyfikenhet: Varför äter du bara i snitt 81g protein/dag?

Vi koloiter (mfl) är livrädda för att tappa muskelmassa under deff och äter (minst) det dubbla!

vicarious
2013-03-07, 10:41
Fett kan aldrig bli muskler. Rekommenderar också att du äter mer protein.

Stirra dig dessutom inte blind på vikten, ökar du i muskelmassa samtidigt som du tappar fett kanske vikten inte förändras fastän kroppssammansättningen gör det. Men har det stått still i 1-2 månader och du verkligen äter så lite som du gör (och inte fuskar osv) så är det tyvärr bara äta mindre eller röra på sig mer // kombinera båda.

CFM
2013-03-07, 10:49
Hej och tack för svar och ja konstigt är det...

Edit: Hur kollar du din kroppsvikt? Väger du dig dagligen/veckovis? Kollar trender? Snittvikter?

Jag väger mig varje morgon och senaste veckorna har det varit konstant mellan 80.3 och 80.9 kg.

Av ren nyfikenhet: Varför äter du bara i snitt 81g protein/dag?

Vi koloiter (mfl) är livrädda för att tappa muskelmassa under deff och äter (minst) det dubbla!

Jag vill äta mer, men får inte i mig mer proteinrik mat. Senaste dagarna dock lite bättre då har jag snittat nästan 100g protein, funderar på köpa kasein men äter hellre mer protein rik mat och äter nu så mycket protein mat jag kan och äter jag mer så borde jag ju öka i vikt... Och Kasein skulle ju ge mig drygt 100kcal mer per intag och på så sätt också orsaka (lite) vikt ökning.

/CFM

Reaper123
2013-03-07, 11:00
Hej och tack för svar och ja konstigt är det...

Jag väger mig varje morgon och senaste veckorna har det varit konstant mellan 80.3 och 80.9 kg.

Jag vill äta mer, men får inte i mig mer proteinrik mat. Senaste dagarna dock lite bättre då har jag snittat nästan 100g protein, funderar på köpa kasein men äter hellre mer protein rik mat och äter nu så mycket protein mat jag kan och äter jag mer så borde jag ju öka i vikt... Och Kasein skulle ju ge mig drygt 100kcal mer per intag och på så sätt också orsaka (lite) vikt ökning.

/CFMVerkar inte bättre än att du helt enkelt måste äta mindre energi än du i dagsläget gör, för du ser ju ut att vara viktstabil om du pendlat mellan 80.3-80.9 i flera veckor...

Ang proteintaget. Så svårt är det inte att få i sig proteinet:
250g kycklingfilé
500g kvarg
20g eaa

680 kcal
135g protein
20g kolhydrater
5g fett

Väljer du lax istället för kyckling får du även med dig fett, så slipper du jaga allt fett på andra livsmedel. Sen ägg, samma sak där... protein och fett, ost...

Ja listan kan göras lång :)

Nu har du dock en väldigt tajt kcalbudget, men att inte ligga högre på proteinintaget under deff känns som ett recept på sämre resultat!

CFM
2013-03-07, 11:00
Fett kan aldrig bli muskler.
Nej, jag menade att jag har tappat X kilo fett och fått Y kilo nya muskler. Summa summarum dock -5kg under de senaste 6 månaderna...men kanske är säg 10kg fett minus och 5kg muskler pluss, fett kg som blivit muskler kg. Var lite slarvigt utryckt, håller med.

Stirra dig dessutom inte blind på vikten, ökar du i muskelmassa samtidigt som du tappar fett kanske vikten inte förändras fastän kroppssammansättningen gör det. Men har det stått still i 1-2 månader och du verkligen äter så lite som du gör (och inte fuskar osv) så är det tyvärr bara äta mindre eller röra på sig mer // kombinera båda.

Bryr mig faktiskt inte om vikten, det är midjemåttet jag vill minska. Det står också still på samm cm.
Min bokföring senaste 8 dagarna är tok exakt, samt inget fusk alls. ALLT loggas på grammet.

Jo äta mindre känns ju som det uppenbara, men att leva på 1000kcal/dag för nån i min storlek och med den träningen känns ju absurbt!? Då borde ju musklerna försvinna och inte finnas energi till att träna. Mitt BMR är ju det dubbla (2012kcal).

/CFM

Thewind
2013-03-07, 12:27
Kan väl inte annat än att hålla med ovanstående. Stämmer mat-/personvågar och uträkningar så är det bara att skruva ned intaget eller öka aktiviteten.

DrViolet
2013-03-07, 16:35
Mer protein är nog bra, Olympiska förbundet rekommenderar ju exempelvis minst ca 1,6 - 1,7 g protein/kg kroppsvikt för elitidrottare (styrkeidrottare) medan många byggare håller sig kring minst 2 g protein/kg kroppsvikt. Proteindrinkar är väldigt billigt, ca 4,30 kr/drink (24 g protein) kan man hitta.

Jag har lite samma problem som dig dock. Har bara tränat i 2 månader, musklerna har blivit större men midjemåttet (ca 100 cm) är i princip oförändrat och det vill jag först och främst ha bort vilket gör att jag ligger på ca 1500 kcal/dag netto (dvs efter avdrag för träning) varvid muskeltillväxten får lida något, men man får ju välja helt enkelt.

Undra om inte någon ätardag skulle kunna fungera, dvs att du äter ca 500-700 kcal mer av exempelvis kolhydrater/protein någon dag (utöver ditt normala dietintag på ca 1500 kcal) för att få upp metabolismen. Jag själv funderar på att experimentera mer med ätardagar. Iofs ser det ut på ditt schema som om du har 1-2 ätardagar ibland baserat på de senaste dagarna. Dina 2800 kcal kanske är lite mycket? Kroppen kanske suger åt sig och går upp i vikt där?

Jag vet själv en gång jag experimenterade (jag styrketränade inte då) med att riktigt svälta mig genom veckorna, kanske 1100 - 1200 kcal, och sedan på helgen dricka en flaska vin och äta en påse ostbågar. Efter ca 4 veckor var min vikt helt oförändrad så kroppen sög åt sig av fettet maximalt misstänker jag.

Bryggan
2013-03-07, 17:20
Min kropp verkar ändra sin sammansättning. Midjemåttet minskar men vikten förblir oförändrad på 87 kilo. Omronen säger att jag gått från 19% bf till 16%....nu litar jag inte allt för mycket på den som ett exakt instrument men en viss förändring tror jag nog det blivit. Muskulaturen syns mer nu än innan iaf.

CFM
2013-03-07, 18:30
Ja Bryggan, jag funderade på samma sak. Jag tränar hårt och ökar vikter varje vecka så kanske misnkar i fett och ökar i muskler. Ska gå och mäta mig igen om ett par veckor.

Tycker dock med den kcal intaget så borde det visa sig lite, för så mycket muskler får jag ju inte så snabbt.

/CFM

Bryggan
2013-03-08, 07:52
Tycker dock med den kcal intaget så borde det visa sig lite, för så mycket muskler får jag ju inte så snabbt.Sant! Det är faktiskt lite konstigt...

Ekonomipapper
2013-03-08, 08:25
Testa att chocka kroppen genom att ligga på ett överskott under en dag eller två. Det verkar som att vissa hamnar på en platå och för att komma vidare krävs något annorlunda.