Visa fullständig version : ShapeUp & makronutrienter!
Illuminatus
2013-03-06, 21:47
Hej,
Jag har stött på ett problem efter ett tags användande av ShapeUp. Appen visar hur mycket energi jag intagit minus träningens förbrukning. Tex, en dag äter jag 2500kcal men jag tränar även hårt den dagen och förbränner således 500kcal. De här 500kcal kompenserar jag för och äter ytterligare 500kcal för att jag vill ligga på balans och jag har nu i själva verket fått i mig 3000kcal i form av mat. Det här förstör ju mina beräkningar gällande makronutrienterna eftersom jag i detta exempel ska äta 50% kolhydrater, 30% protein & 20% fett som i sin tur blir 2500kcal. Ska jag äta 3000kcal helt plötsligt förändras ju makrovärdena eller hur ligger det till?
I appen så räknar den ut hur mycket jag ätit som sagt minus träningens förbrukning men vad händer med makronutrienterna vid dagens slut? Staplarna rör sig inte efter en inlagt träningspass och det förstår jag eftersom det är (omöjligt?) att beräkna hur mycket protein, kolhydrater & fett man förbränt under träningen.
Jag vet inte vad jag vill komma fram till riktigt. Tänker så det knakar och jag får inte ihop det. Är jag ute och svamlar eller ligger det något i det jag säger? Borde makrostaplarna minskas vid en inskriven fysisk aktivitet eller blir det rätt i slutändan ändå?
Hjälp,
:confused:
Beror på om man går på procent eller gram, jag föredrar gram tycker det är ett mycket bättre mått.
500 kcal låter rätt mycket, vad är det för träning?
Hur ofta tränar du? Inte lättare att höja det till en generell siffra?
Illuminatus
2013-03-06, 22:34
Jag kör på gram.
Mina benpass brukar jag uppskatta till 500kcal och då inklusive 10-15min uppvärmning på löpband lutning 20%.
Jag tränar 6ggr/veckan (styrketräning). Absolut det vore säkert ett enklare sätt men jag gillar dock att lägga till träningen efter att jag utfört den, samt hur pass hård träningen var så uppskattar jag förbrukningen.
Men varför minskas inte makronutrienterna efter tillagd träning, de är ju energi? Kan man som jag skrev ovan inte säga en generell förbrukning av vare sig protein, kolhydrater & fett?
Om jag inte missminner mig så beräknar applikationen BMR + aktivitetsfaktor. Alltså är energin du förbukar på träningspasset redan medräknat.
Att appen subtraherar den energimängd du förbrukar under aktivitet från den mängd du intaget är fel, såvida du inte skriver in allt du gör under dagen. I så fall skall du vid dagens slut ligga på 0kcal.
Om jag inte missminner mig så beräknar applikationen BMR + aktivitetsfaktor. Alltså är energin du förbukar på träningspasset redan medräknat.
Att appen subtraherar den energimängd du förbrukar under aktivitet från den mängd du intaget är fel, såvida du inte skriver in allt du gör under dagen. I så fall skall du vid dagens slut ligga på 0kcal.
Appen är lite svårtolkad, men vad jag kan utläsa så är den baserad på vardags aktivitet, dvs Arbete, kategorierna man kan välja är ju:
Låg: Mestadels sittande
Normal: Sitter då och då.
Hög: Går för det mesta
Mycket Hög: Utför fysiskt hårt arbete
Så det verkar ju inte som träning är inräknat där?
Illuminatus
2013-03-07, 12:45
Nej träningen är inte inräknad utan den får man lägga till. Jag oroar mig inte över energiintaget utan makronutrienterna. Om jag tex drar till med ett marathon och förbränner 3000kcal i form av träning och jag vill ligga på balans måste jag såklart äta mitt BMR+vardaglig aktivitet+marathon förbrukningen= 5500kcal den dagen. Hur blir makron den dagen? Den blir ju tokhög, inga 2g protein/kg kroppsvikt eller 1g fett/kg kroppsvikt där inte. Nu var ett marathon ett extremt exempel men vet inte hur jag ska formulera mig.
Nej träningen är inte inräknad utan den får man lägga till. Jag oroar mig inte över energiintaget utan makronutrienterna. Om jag tex drar till med ett marathon och förbränner 3000kcal i form av träning och jag vill ligga på balans måste jag såklart äta mitt BMR+vardaglig aktivitet+marathon förbrukningen= 5500kcal den dagen. Hur blir makron den dagen? Den blir ju tokhög, inga 2g protein/kg kroppsvikt eller 1g fett/kg kroppsvikt där inte. Nu var ett marathon ett extremt exempel men vet inte hur jag ska formulera mig.
För att förstå sammanhanget, är det appen som ändrar makros eller du som vill göra det?
Illuminatus
2013-03-07, 13:38
Appen ändrar inga makros och jag själv vill inte ändra heller. Det är något som förvirrar mig och jag tror det är makrofördelningen ihop med tillagd fysisk aktivitet i appen. Energin förbränns i appen men makrofördelningen gör det inte, varför? Makro är ju energi?
Är det så att vid fysisk aktivitet ska jag fortfarande äta mina protein & fettriktmärken och fylla ut med kolhydrater tills jag kommer upp i aktivitetens kcalförbrukning?
Är jag dum i skallen eller ligger det något i det jag säger? :smash:
lägg till 500kcal extra kolhydrater :)
Reaper123
2013-03-07, 13:59
Appen ändrar inga makros och jag själv vill inte ändra heller. Det är något som förvirrar mig och jag tror det är makrofördelningen ihop med tillagd fysisk aktivitet i appen. Energin förbränns i appen men makrofördelningen gör det inte, varför? Makro är ju energi?
Är det så att vid fysisk aktivitet ska jag fortfarande äta mina protein & fettriktmärken och fylla ut med kolhydrater tills jag kommer upp i aktivitetens kcalförbrukning?
Är jag dum i skallen eller ligger det något i det jag säger? :smash:
lägg till 500kcal extra kolhydrater :)This!
Jag bulkar och deffar med fasta makros för protein och fett och styr kolhydraterintaget efter kcalbudgeten för just den dagen :thumbup:
Om vi pratar i normalfall, för när jag tex sprang en 1/2 marathon (eftersom du tog upp löpning) slutade notan på 30g mer protein än tänkt och en hel del extra fett. Men blev iaf 60E% kolhydrater ;)
Illuminatus
2013-03-07, 15:17
This!
Jag bulkar och deffar med fasta makros för protein och fett och styr kolhydraterintaget efter kcalbudgeten för just den dagen :thumbup:
Om vi pratar i normalfall, för när jag tex sprang en 1/2 marathon (eftersom du tog upp löpning) slutade notan på 30g mer protein än tänkt och en hel del extra fett. Men blev iaf 60E% kolhydrater ;)
Tack & lov!
Min hjärna var nära bristningsgränsen där ett tag. Då förstår jag hur det fungerar. Protein & fett är fasta värden, kolhydrater är ett mer rörligt värde som anpassas efter aktivitet (utfyllnad). Det visste jag tidigare men det rörde ihop sig med fysisk aktivitet, makros och allt.
Problemet i appen är att jag uppnår alla mina makros men kvar står fortfarande 400kcal kvar att äta, därav min helt och hållet förvirrade skalle. Vad ska jag äta liksom om jag redan uppnått alla värden, en fjärde makro kanske? Skämt åsido :)
Nu förstår jag då att jag ökar intaget kolhydrater som förövrigt används som utfyllnad. Proteinmängd och fett kan tänkas öka något men är troligtvis fortfarande inom ramen 30% protein, 20% fett osv.
Tack för hjälpen, nu kan jag koppla av resten av dagen! cofffee
Jag har bockat för "normal, sitter då och då".
För att behålla nuvarande vikt har den räknat ut att jag skall äta 2473kcal/dag.
Jag äter ca 2450kcal/dag och går upp ca 0,25-0,5kg/vecka.
Då inkluderas 3 styrkespass i veckan på 2-3 timmar vardera.
Träning inkluderas i kategorierna. Att registrera träningen på Shape Up rekommenderar jag inte, då det skapar problem i kaloriberäkningen.
Illuminatus
2013-03-07, 16:37
Träning kan omöjligt räknas in i energiintaget. Det är ju aktivitetsnivå i form av arbete och övriga sysslor man anger. Varför skulle annars lägg till träning finnas på förstasidan om allting redan var klappat och klart?
Nej jag tror man ska lägga till träningen utöver sitt BMR+aktivitetsnivå (arbete & dyligt).
Jag har legat på balans eller ett litet överskott enligt appen i 3 veckor nu och jag har precis samma vikt som när jag börja, alltså har mina uppskattningar i form av träning stämt bra och det utöver BMR+aktivitetsnivå.
Jag tycker det är bäst att lägga till träningen separat, annars får man försöka slå ut energin man gjort av med på träningen över hela dygnet, vilket blir svårt att uppskatta. En vanlig dag har jag på låg aktivitet och om jag har städdag men sitter ner större delen av kvällen så kör jag på normal. Om jag typ skulle hjälpa någon att flytta större delen av dagen så höjer jag ett snäpp till.
Illuminatus
2013-03-07, 17:34
Jag tycker det är bäst att lägga till träningen separat, annars får man försöka slå ut energin man gjort av med på träningen över hela dygnet, vilket blir svårt att uppskatta. En vanlig dag har jag på låg aktivitet och om jag har städdag men sitter ner större delen av kvällen så kör jag på normal. Om jag typ skulle hjälpa någon att flytta större delen av dagen så höjer jag ett snäpp till.
Lite så tänker jag. Jag ändrar däremot inte aktivitetsnivån utan rör jag mig mer än vanligt en dag, kanske promenad i solen, handla osv äter jag bara lite extra.
Enligt mig är det busenkelt att lägga till träning och på så vis veta hur mycket jag käkat resp har kvar att äta. Där var det inget problem för mig i och med att allting går som på räls viktmässigt, däremot var det ju just makronutrienterna som var problemet men jag är på banan där också nu.
Tror jag...
*popcorn*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.