Visa fullständig version : Periodisk fasta (how things change...)
En fundering (som delvis är baserad på att jag inte orkar använda sökfunktionen) runt periodisk fasta.
Jag har i större delen av mitt liv (från 13-14 års ålder) endast ätit en gång om dagen (ett sju jävla kvällsmål) detta har krititiserats av i stort sett alla jag kommit i kontakt med både på internetforum (bland annat här har jag för mig) som i "real life".
Om vi räknar bort kommentarer som "du orkar inte med skol/arbetsdagen", "du kommer inte kunna koncentrerar dig om du är hungrig" etc. Så har invändningarna allt som oftast varit att jag skulle tappa massa muskelmassa och att kroppen inte bränner fett om man inte äter regelbundet.
Nu har jag börjat äta 3-5 gånger om dagen sedan ett tag tillbaka. Den enda skillnaden jag märker är att om jag missar ett mål mat så kommer hungern väldigt snabbt och det blir jobbigt som fan fram tills jag får mat i mig.
Gällande ork och koncentration märker jag noll och ingen skillnad.
Nu när jag läst lite om periodisk fasta, så verkar det som om min kosthållning helt plötsligt prisas som effektiv och rekommenderas.
Vad är den genomsnittlige åsikten runt detta?
Är det bra eller är det inte bra? (Primärt i syfte att gå ner i vikt, men även för energibalans)
Att jag inte gick ner i vikt under tiden jag levde på ett mål om dagen berodde troligen på vad jag åt snarare än när och hur. (helgerna var inte så nyttiga, alkohol och snacks i för stora mängder....)
Jag kan bara prata för mig själv. Förr var min vardag inrutad i frukost/frukost2/lunch/fika/Middag/kvällsfika. Tänkte konstant på mat och när jag skulle äta nästa gång. Trodde att jag skulle dö av att prova fasta men sedan mer än ett år tillbaka så har jag kört periodisk fasta och jag trivs skit bra med det.
Känner inte av några negativa effekter uta njuter bara av dem positiva. Ingen magi alls utan jag tycker bara att det är ett skönt sätt att äta på!
det är skönt och trevligt att äta stora måltider, samt mycket lättare för mig att kontrollera hungern. Lätt att deffa, lätt att bulka = winwin
Jag har visserligen bara kört PF sedan årsskiftet i syfte att deffa bort några kg fett, men jag har trivts väldigt bra med det. Jag kommer nog att fortsätta även under bulk bara för att det är så smidigt och skönt. Jag sparar både tid och pengar med PF och jag kan inte påstå att min livskvalite/ork/energi/fokus har förändrats till det sämre (I alla fall inte mer än vad det gjorde när jag bantade/deffade på flera mål om dagen). Sedan är det ju en härlig känsla att kunna äta sig ordentligt mätt även under deff.
Visst blir jag hungrig framåt eftermiddagen när ätfönstret närmar sig, men det blev jag även när jag åt mer frekvent.
Innan jag började med ett pre-workout mål och tränade fastande så kände jag mig lite seg på gymmet på PF. Men sedan jag började slänga i mig lite kolhydrater innan passet så funkar det fint.
Nu inser jag att det låter som att jag försöker sälja in konceptet, men jag lovar att det inte var syftet med mitt inlägg. Jag är bara nöjd för att jag har hittat en dagsrutin som passar mig som handen i handsken. ;)
Med en god kost är måltidsfrekvensen nästan helt ointressant. 1 måltid kontra 10 spelar ingen större roll. Detta vet väl de flesta.
Jag själv tycker att det bästa med fasta är det praktiska.
Annars - Optimalt vid deff och viktnedgång. Inte så optimalt vid det motsatta. Detta är MIN subjektiva uppfattning.
Med en god kost är måltidsfrekvensen nästan helt ointressant. 1 måltid kontra 10 spelar ingen större roll. Detta vet väl de flesta.
De flesta på kolo vet nog detta. Men när man börjar snacka periodisk fasta med någon som inte är speciellt insatt så börjar de ofta skruva på sig och titta på en som om man har fått en skruv lös. :d
"Det vet väl alla att man ska äta lite och ofta så att man håller blodsockret på en jämn nivå och håller igång fettförbränningen. Annars orkar man inte med dagen och drabbas av bukfettma och koncentrationssvårigheter." ;)
eller...
"Va!? Äter du bara ett stort mål på kvällen? Då kommer allt du äter att lagras in direkt som fett!"
För övrigt så var jag ju likadan innan så jag ska väl inte sitta här och kasta sten.
De flesta på kolo vet nog detta. Men när man börjar snacka periodisk fasta med någon som inte är speciellt insatt så börjar de ofta skruva på sig och titta på en som om man har fått en skruv lös. :d
"Det vet väl alla att man ska äta lite och ofta så att man håller blodsockret på en jämn nivå och håller igång fettförbränningen. Annars orkar man inte med dagen och drabbas av bukfettma och koncentrationssvårigheter." ;)
eller...
"Va!? Äter du bara ett stort mål på kvällen? Då kommer allt du äter att lagras in direkt som fett!"
För övrigt så var jag ju likadan innan så jag ska väl inte sitta här och kasta sten.
Dina citat känns igen!
Efter alla års "trakasserande" hade jag precis börjat tro på att äta flera gånger är en bra sak. Men som jag nämnde, det har bara blivit sämre för mig, jäkla hunger som jag aldrig kännt förut (oavsett deff, balans eller bulk)...
Undrar just hur jobbigt det kommer bli att vänja tillbaka sig...
Ser fram mot att få tillbaka mina kvällsmål!
)...
Undrar just hur jobbigt det kommer bli att vänja tillbaka sig...
Varför vänja tillbaka dig?! Kör på det du själv finner mest bekvämt!
Provrörsbarn
2013-03-06, 16:19
Jag gillar PF för att jag tycker det är smidigt och jag personligen tror att det är bra för kroppen. Jag mår väldigt bra av det och jag tycker om att äta 2 stora måltider om dagen då det skapar mkt tid för annat, dessutom kan man äta sig riktigt mätt. Jag har märkt att dem dagarna jag äter frukost så kan jag äta otroligt mkt mer hela dagen och är väldigt mycket hungrigare. jag tycker även det är skönt att träna på fastande mage då jag slipper bli orolig över att något ska komma upp vid tunga lyft xD
Om man inte vill tappa en massa styrka och volym i musklerna, är det då bäst att man äter 12.00-20.00. Och inte väntar till 16.00-20.00?
Varför vänja tillbaka dig?! Kör på det du själv finner mest bekvämt!
Det är ju precis det jag vill göra...
Många människor mår nog bättre av att inte fasta också; humöret blir bättre, de blir mindre stressade etc. Men det där är individuellt och beroende på hur man tränar.
Någon som tränar både hård kondition och styrketräning flera dagar i veckan lär bli bra sliten av konstant fasta. Men tränar man styrketräning ett par gånger i veckan och slöar i övrigt funkar det bra.
Jag tycker mig märka irritation och dåligt humör hos en del som fastar som sagt. Men fastans längd och hur man äter i övrigt lär spela in. Dessutom verkar de inte alltid medvetna över det själva eller ignorerar det för att "det ju är så bra med fasta".
Dessutom tror många att de fastar när de sveper sina 500-grammare med kvarg innan läggdags och hoppar över frukost. Som högst hamnar man i en "post-absorptive" fas, eftersom du tar upp aminosyror från det vita guldet hela natten och förmiddagen. Någon egentlig fasta där kroppen är katabol hamnar man knappt i på en så kort "protein-fasta".
Så var försiktiga med att extrapolera forskning från längre, egentlig fasta, på en sådan kortare variant.
Det sagt gillar jag fasta då och då, men ser absolut inte någon poäng med att ha något nitiskt ätfönster varje dag. Och jag fastar absolut inte varje dag. Men jag äter aldrig frukost, som i innan 11-12. Men det har jag iofs sällan gjort heller de senaste 7-8 åren.
Fasta är en teknik mer än en livsstil. Ett verktyg i en verktygslåda med andra verktyg, att använda vid behov.
Många människor mår nog bättre av att inte fasta också; humöret blir bättre, de blir mindre stressade etc. Men det där är individuellt och beroende på hur man tränar.
Någon som tränar både hård kondition och styrketräning flera dagar i veckan lär bli bra sliten av konstant fasta. Men tränar man styrketräning ett par gånger i veckan och slöar i övrigt funkar det bra.
Jag tycker mig märka irritation och dåligt humör hos en del som fastar som sagt. Men fastans längd och hur man äter i övrigt lär spela in. Dessutom verkar de inte alltid medvetna över det själva eller ignorerar det för att "det ju är så bra med fasta".Jag tycker mig märka irritation och dåligt humör hos personer som fastar längre än vad de är vana.
När jag började med en version av PF för några år sedan så märkte jag själv att irritationen försvann efter några dagar då kroppen vant sig.
Periodisk fasta är också kopplat till reducerad risk för metabola sjukdomar.
Abstract
BACKGROUND AND AIMS:
Routine, periodic fasting is associated with a lower prevalence of coronary artery disease (CAD). Animal studies show that fasting may increase longevity and alter biological parameters related to longevity. We evaluated whether fasting initiates acute changes in biomarker expression in humans that may impact short- and long-term health.
METHODS AND RESULTS:
Apparently-healthy volunteers (N = 30) without a recent history of fasting were enrolled in a randomized cross-over trial. A one-day water-only fast was the intervention and changes in biomarkers were the study endpoints. Bonferroni correction required p ≤ 0.00167 for significance (p < 0.05 was a trend that was only suggestively significant). The one-day fasting intervention acutely increased human growth hormone (p = 1.1 × 10(-4)), hemoglobin (p = 4.8 × 10(-7)), red blood cell count (p = 2.5 × 10(-6)), hematocrit (p = 3.0 × 10(-6)), total cholesterol (p = 5.8 × 10(-5)), and high-density lipoprotein cholesterol (p = 0.0015), and decreased triglycerides (p = 1.3 × 10(-4)), bicarbonate (p = 3.9 × 10(-4)), and weight (p = 1.0 × 10(-7)), compared to a day of usual eating. For those randomized to fast the first day (n = 16), most factors including human growth hormone and cholesterol returned to baseline after the full 48 h, with the exception of weight (p = 2.5 × 10(-4)) and (suggestively significant) triglycerides (p = 0.028).
CONCLUSION:
Fasting induced acute changes in biomarkers of metabolic, cardiovascular, and general health. The long-term consequences of these short-term changes are unknown but repeated episodes of periodic short-term fasting should be evaluated as a preventive treatment with the potential to reduce metabolic disease risk. Clinical trial registration (ClinicalTrials.gov): NCT01059760 (Expression of Longevity Genes in Response to Extended Fasting [The Fasting and Expression of Longevity Genes during Food abstinence {FEELGOOD} Trial]).
Nutr Metab Cardiovasc Dis. 2012 Dec 7. "Randomized cross-over trial of short-term water-only fasting: Metabolic and cardiovascular consequences."
Jag tycker mig märka irritation och dåligt humör hos personer som fastar längre än vad de är vana.
När jag började med en version av PF för några år sedan så märkte jag själv att irritationen försvann efter några dagar då kroppen vant sig.
Sant, det har nog med det att göra.
Men jag tror också det är individuellt och att den relativa stressen som fastan utgör (om man t ex också sveper en kanna kaffe för en extra "buzz") kan göra folk snarstuckna och griniga ibland.
Taggade, men irriterade.
Om man inte vill tappa en massa styrka och volym i musklerna, är det då bäst att man äter 12.00-20.00. Och inte väntar till 16.00-20.00?
Strunta i sådana här detaljer. Se till att få i dig rätt mängd energi sett över en hel dag istället.
kalajset
2013-03-06, 19:01
Har kört PF av och till i några år nu. Det enda negativa jag har att säga om det överhuvudtaget är att det, paradoxalt nog kan tyckas, i princip kräver ett väldigt inrutat liv i övrigt för att allt ska klaffa.
Är ju en sak att verkligen äta t ex mellan 18-19 varje dag om man har ett stabilt jobb med fasta tider och en förstående eventuell familj, men en helt annan sak att försöka pussla ihop det med oregelbundna jobb/studier/träning/familj/vänner/övriga intressen etc. Ju fler faktorer att ta hänsyn till desto svårare har det åtminstone varit för mig själv att köra PF. Just därför kör jag inte PF längre då jag aldrig riktigt vet när jag kan tänkas äta nästa gång. Äter istället helt enkelt när jag blir hungrig och det passar in med övriga faktorer. Detta fungerar helt OK det med.
Kan tycka att det blir lite löjligt när folk ska anpassa sin vardag efter en kost som PF istället för tvärt om. Verkar inte finnas något som pekar på att det skulle vara någon mirakelkost, och då är det ju onödigt att göra massa uppoffringar i onödan. Verkar mest som att folk letar efter något spännande/"opti" för sakens skull.
pf 4ever dock mänga som gnäller om pf äter du ingetttt m.m på ex frukost och tidig lunch men men skrattretande vilka små portioner de som äter 6 ggr per dag äter jag skulle inte kunna leva på små portioner när jag har mat framför mig.
jag kör ett ätmönster allt frän 4-6timmar egentligen kan man säga pf är skippad frukost och sen lunch
Kan tycka att det blir lite löjligt när folk ska anpassa sin vardag efter en kost som PF istället för tvärt om. Verkar inte finnas något som pekar på att det skulle vara någon mirakelkost, och då är det ju onödigt att göra massa uppoffringar i onödan. Verkar mest som att folk letar efter något spännande/"opti" för sakens skull.
Jag förstår vad du menar men jag tycker snarare att det är tvärt om för mig. Jag sparar både tid och pengar på att köra PF, som sagt.
Att jag inte "kan" käka lunch med mina kollegor ser jag inte direkt som någon uppoffring. Jag finner ett större värde i att jobba in lunchen och sluta tidigare för att äta en stor härlig middag med frugan istället.
Men jag inbillar mig verkligen inte att det skulle vara något magiskt över PF. Jag tycker bara att det passar så otroligt bra in i mina nuvarande dagsrutiner.
(Hoppas inte att jag börjar låta som någon slags fanatiker nu. :D Det jag skriver är såklart bara hur det fungerar för mig. Hur andra äter skiter jag i. )
Nephelite
2013-03-06, 20:54
läkare har snackat ganska länge "i smyg" om fördelar för kroppen med att fasta lite här å var, det är inget nytt bara att det kommit upp mer i ljuset nu på senaste =) förhoppningsvis får vi mer kött på benen om det också!
aijou: Kanske formulerade mig lite dåligt. Vill man verkligen ha den där lunchen med kollegorna, fast istället går runt och är svinhungrig i hopp om att man ska lägga på sig lite mer fettfri massa för att någon snubbe på ett forum säger det så tycker jag man ska ta sig en funderare. Du känner ju inte att du gör några "uppoffringar", utan istället gynnas din vardag av kosten, och då är det ju bara bra.
Skulle det finnas belägg för att PF är mer effektivt än "ätanärdukännerfördet"-kosten, så hade det varit en annan sak.
Fasta är en teknik mer än en livsstil. Ett verktyg i en verktygslåda med andra verktyg, att använda vid behov.
This. +1.
Dessutom tror många att de fastar när de sveper sina 500-grammare med kvarg innan läggdags och hoppar över frukost. Som högst hamnar man i en "post-absorptive" fas, eftersom du tar upp aminosyror från det vita guldet hela natten och förmiddagen. Någon egentlig fasta där kroppen är katabol hamnar man knappt i på en så kort "protein-fasta".
Det här är ju verkligen intressant. Jag själv skiter i de påstådda hälsofördelarna med fastan utan det är enbart bekvämligheten som är mitt incitament med fastan.
Det skulle vara kul att höra exempelvis Berkhan, eller någon annan stenhård förespråkare för PF bemöta det där. Varför prata om fasta när sedan rekommendationerna i stort går ut på att kroppen ständigt skall ha tillgång till aminosyror för att maximera anabolism och ha en positiv proteinbalans? Är det då verkligen fasta? Som den lekman jag är känner jag mest att det verkligen är ett grymt verktyg vid deff, fettbränning och viktnedgång, men för maximalt muskelbygge?
Du är ju bra mycket bättre påläst vad gäller fysiologi än jag själv. Vad säger du om mina tankar ovan?
Du bygger väldigt lite (om ens alls) muskler under en deff ändå då du ligger på underskott, så det där med ständiga aminosyror spelar större roll när du bygger. Plus att du ändå får i dig tillräckligt med protein för dagen (bara att du får det senare under dagen).
Det här är ju verkligen intressant. Jag själv skiter i de påstådda hälsofördelarna med fastan utan det är enbart bekvämligheten som är mitt incitament med fastan.
Det skulle vara kul att höra exempelvis Berkhan, eller någon annan stenhård förespråkare för PF bemöta det där. Varför prata om fasta när sedan rekommendationerna i stort går ut på att kroppen ständigt skall ha tillgång till aminosyror för att maximera anabolism och ha en positiv proteinbalans? Är det då verkligen fasta? Som den lekman jag är känner jag mest att det verkligen är ett grymt verktyg vid deff, fettbränning och viktnedgång, men för maximalt muskelbygge?
Du är ju bra mycket bättre påläst vad gäller fysiologi än jag själv. Vad säger du om mina tankar ovan?
Ja, det blir en lite märklig kompromiss. Men å andra sidan kan det finnas fördelar med insulinkänslighet och mättnad t ex utan att det är egentlig fasta och jag tror inte Berkhan bryr sig så mycket om fasta egentligen faktiskt.
Dock är det lustigt hur han först skriver att fasta inte är katabolt för att i nästa andetag säga att han själv är paranoid för muskelförlust och äter en massa kvarg innan läggdags. Förutom att leangains verkar funka för förändring av kroppskompositionen tycker jag att Berkhan överdrivit snacket om fasta och påstådda effekter lite, med tanke på hur lite egentlig fasta leangains innebär när man äter en jättemängd långsamt protein i sista målet innan fasta.
Men som jag nämnde tror jag inte Berkhan själv bryr sig så mycket om fasta som alla får som är faste-kultister gör. Det som funkar, funkar som du säger Burro och något med leangains funkar bra för många.
Beror det på fastan? Kanske en liten effekt. Men snarare träningsupplägg (mycket vila, låg volym), mycket protein och kanske framförallt cykling av makronutrienter. Leangains är ett bra träningsupplägg för många och är enkelt med tydliga mål, men det har nog inte mycket med fastan att göra.
Jag håller med om att det är grymt att äta mer sällan på deff och då utökar jag gärna själv fastan till 20-24 h ibland om dagsform, mättnad och humör tillåter. Problemet är att folk (inklusive Berkhan) försöker sälja in sin metod som "fasta" när det i egentlig mening knappast är fasta. Det blir mer en gimmick.
Fastar man längre däremot blir det ju mer av en egentlig fasta, d v s att kroppen blir rejält katabol. Muskler tappar man fortfarande inte nämnvärt men autofagi uppregleras och fettdepåer bryts ner.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.