handdator

Visa fullständig version : Blir detta för tungt under deffen?

coloz
2013-03-05, 19:54
Jag deffar just nu och ligger på ett underskott på ca -500 kalorier. Jag trivs väldigt bra med mitt träningsschema just nu men är orolig att min överkropp inte ska återhämta sig. Jag har inte tappat någon styrka än, efter 1,5 veckors deffande. Jag kör också relativt högt repsantal i ex bänkpress därför att jag har kört på 10 reps innan och kan då lättare se om jag minskar i styrka, borde jag kanske minska repsen ändå? Kanske köra 5 reps tungt på tisdagen och sen 10 reps på fredagen? :)

Mån: Ben
Tis: Bröst triceps axlar
Ons: Rygg biceps
Tors:Vila
Fre: Bröst Triceps axlar
Lör: Rygg biceps
Sön: Vila

Bröst trice axlar:
Bänk 10x4
Axelpress 8-10x4
Lutande hantelpress 10x4

Hantellyft åt sidan 12x4
Pulldowns 6-8x4
cable crossovers 10-12x3

Rygg biceps:

Chins 8-10x4
T-bar 6-8x4
Stångrodd 8x4
Enarms hantelrodd 10x3
Latsdrag10x3

Bicepscurl 8x4
Stångcurl 12x4

sp0941
2013-03-06, 01:28
1 och en halv vecka är ingen tid. Du får se efter lite längre tid på ev. tappad styrka etc. Vad gäller tränings-mängd/intensitet får du väl helt enkelt känna efter? Lyssna på kroppen brukar va en ganska bra grej, iaf för mig.

Offtopic;

Jag saknar marklyftet på rygg dagen, bara för att den imo är överlägsen och för att du vad jag kan se inte har någon övning som täcker korsrygg (eller bålen överhuvudtaget för den delen). Sen undrar jag varför överkroppen behöver dubbelt så mkt träning som underkroppen? Fuskar du med benen? :)

Alsor
2013-03-06, 01:49
Ser bra ut. Dock inget fel i att köra tungt och få reps (4-8) också, eftersom kroppen då "luras" till att muskelmassan behövs.

coloz
2013-03-06, 08:32
1 och en halv vecka är ingen tid. Du får se efter lite längre tid på ev. tappad styrka etc. Vad gäller tränings-mängd/intensitet får du väl helt enkelt känna efter? Lyssna på kroppen brukar va en ganska bra grej, iaf för mig.

Offtopic;

Jag saknar marklyftet på rygg dagen, bara för att den imo är överlägsen och för att du vad jag kan se inte har någon övning som täcker korsrygg (eller bålen överhuvudtaget för den delen). Sen undrar jag varför överkroppen behöver dubbelt så mkt träning som underkroppen? Fuskar du med benen? :)

Okej får fortsätta och se hur det blir :) Får börja köra marklyft men har du förslah på nån annan övning som tränar korsrygg och bål?

vicarious
2013-03-06, 11:34
Ser ut som onödigt hög volym. Ganska många övningar per pass och varje muskel 2ggr per vecka, why?

Gpajpen
2013-03-06, 13:56
Ser ut som onödigt hög volym. Ganska många övningar per pass och varje muskel 2ggr per vecka, why?

Varför tycker du att det är onödigt hög volym? ~8set/pass 2ggr/vecka?

vicarious
2013-03-06, 14:10
Varför tycker du att det är onödigt hög volym? ~8set/pass 2ggr/vecka?

Well målet är väl att behålla massan och för det räcker det med mindre volym :) Men inget fel att köra mer, men risken är ju som sagt att man kanske blir lite sliten eftersom man äter mindre. Att spendera onödigt mycket tid på gymmet under en period då man ändå inte (troligtvis) kommer växa något känns enligt mig som slöseri med tid. Gör hellre något annat då :)

Minimum time invested för max effort eller nåt sånt tänker jag när jag tränar under deffen.

alex111
2013-03-06, 18:55

Jag kör också liknande och om det inte är negativt på något sätt så kommer iallafall jag fortsätta köra så här under deffen, gillar att köra hög volym :D