Visa fullständig version : Kcalunderskott tränar rätt, inga resultat?
Tja,
Jag har lite problem. 1 en månad nu har jag tränat 3 dagar gym styrka och 2 dagar i veckan thaiboxning. Ligger på kcal underskott, men vågen säger ingen minskning och måttbandet säger inget! vad gör jag för fel?
exempel på dag:
Frukost: Fiberhavregrynsgröt + 1 kokt ägg
Mellanmål: lite mandlar
Lunch: Kycklingbröst med grönsaker och ibland turkisk yoghurt
mellanmål: Banan och keso
Middag: Tonfisk med sallad eller kycklingbröst med sallad
Dricker alltid protein shake efter träning.
Vadgör jag för fel?
Du äter mer än du förbrukar.
använder appen shape up och ligger som sagt på kcal underskott
Har du blivit märkbart hårdare?
Annars, hur vet du till 100% att du ligger på underskott?
Vad räknar du för förbrukning?
Längd, vikt, ålder?
känner att ja fått lite mer muskler men måttbandet runt magen tex är oförändrat.
87 kg 180 cm 21 år
Räknar med appen shapeup på iphone och den räknar ju ut hur mkt man har ätit
KravMagen
2013-03-05, 11:38
Shape Up kan visa enorm kcalförbrukning vid träning. Kontrollera rimlig förbrukning mot andra sidor på nätet
känner att ja fått lite mer muskler men måttbandet runt magen tex är oförändrat.
87 kg 180 cm 21 år
Räknar med appen shapeup på iphone och den räknar ju ut hur mkt man har ätit
Och vilket kalorivärde föreslår den för underskott?
Provrörsbarn
2013-03-05, 11:38
Man kan inte förlita sig 100% på en app, Du kanske har byggd lite muskler samtidigt.
jag skriver inte in min träning i shapeup utan endast maten och bara då ligger jag på kcal underskott. den rekomenderade att äta 2100 kcal för att gå ner 0,5-1 kg i veckan. vad tycker ni om min kost är det nåt jag bör ändra på?
KravMagen
2013-03-05, 11:42
Om allt annat stämmer betyder det att du äter mer eller registrerar för lite
Om allt annat stämmer betyder det att du äter mer eller registrerar för lite
registrerar allt jag äter bara träningen som jag inte registrerar
Sheogorath
2013-03-05, 11:58
En app kan inte säga om du ligger på underskott eller inte. Går du inte ner i vikt ligger du inte på underskott. Punkt. Om du nu inte har någon allvarlig sjukdom som gör att du samlar på dig vätska i samma takt som att du tappar fett.
okej men hur ska jag ändra mitt matschema då, enligt mig så ser det inte ut som att jag får i min så mycket mat att jag ligger på ÖVERSKOTT
Skitväder
2013-03-05, 12:06
Äter du mycket kan du testa att köpa lite hungerdämpande tillskott! funkar för mig :D
Äter du mycket kan du testa att köpa lite hungerdämpande tillskott! funkar för mig :D
som tex vadå?
Skitväder
2013-03-05, 12:31
som tex vadå?
Det finns lite olika produkter ex från gymgrossen, grönt te brukar hjälpa mig. vatten, osv du kan ju testa en produkt se hur det känns
vicarious
2013-03-05, 12:32
en app kan inte säga om du ligger på underskott eller inte. Går du inte ner i vikt ligger du inte på underskott. Punkt. om du nu inte har någon allvarlig sjukdom som gör att du samlar på dig vätska i samma takt som att du tappar fett.
+1
är det ingen som har tips på träning eller mitt matschema. Om schemat ser bra ut så borde jag väl gå ner för att jag VET att hjag inte äter överskott äter små portioner men flera om dan
vicarious
2013-03-05, 12:37
är det ingen som har tips på träning eller mitt matschema. Om schemat ser bra ut så borde jag väl gå ner för att jag VET att hjag inte äter överskott äter små portioner men flera om dan
Hur vet du det?
Skapa ett matschema med mat som du gillar men som gör att du hamnar på ett kaloriunderskott.
använder ju tex appen och kollat flera hemsidor? hur annars ska man veta att man är på kcal underskott
vicarious
2013-03-05, 12:40
använder ju tex appen och kollat flera hemsidor? hur annars ska man veta att man är på kcal underskott
Om du har 100% koll på allt du stoppar i dig så överskattar du (eller appen) hur mycket energi din kropp förbrukar. Svårare än så är det (oftast) inte.
Reaper123
2013-03-05, 12:41
är det ingen som har tips på träning eller mitt matschema. Om schemat ser bra ut så borde jag väl gå ner för att jag VET att hjag inte äter överskott äter små portioner men flera om danDu tränar dig inte enbart smal/deffad, utan det största boven i dramat är det du gör i köket...
Äter du varierat och näringsrikt, uppnår ditt dagliga behov av protein och tränar tungt styrketräning i kombination med ett moderat kcalunderskott så kommer du tappa i fettvikt och får en mer definierad kropp.
Eftersom du inte tappar i vikt äter du inte med det underskott du/appen tror. Så prova att sänka tex 200 kcal/dag och se om något händer, ligger du kvar på samma vikt efter en vecka... sänk då 200 kcal/dag och utvärdera en/ett par veckor senare.
Finns liksom ingen lag på att bara för att du väger x, tränar y mycket kommer gå ner z kg/vecka med ett intag av exakt 2100 kcal. Teorin är inte alltid samma som praktiken!
Edit:
använder ju tex appen och kollat flera hemsidor? hur annars ska man veta att man är på kcal underskottUnder min senaste deff gjorde jag så här (http://quattrojimmy.blogspot.se/2012/11/100-dagar-deff-done.html)!
Frågan är väl hur du använder appen. Höftar du och fyller i "små portioner" eller väger du allt? När väger du? Visa gärna upp lite data du har samlat på dig. Diagrammet med kcal dag för dag. Några exempelmåltider där du inkluderat kcal. Etc.
anledningen till att jag är så chockad är att enligt appen så äter jag ca 1048 kcal till 1200 kcal om dagen. när jag själv har som mål att äta ca 1900 kcal. så det könns som ett stort underskott men då kan man tycka att något borde hända åtminstone på måttbandet?
Sheogorath
2013-03-05, 12:47
Det vet du bara genom att hålla koll på kroppsvikten. Går kroppsvikten ner ligger du på underskott.
Det vet du bara genom att hålla koll på kroppsvikten. Går kroppsvikten ner ligger du på underskott.*Touché*
Vikten hoppar lite upp och ner även på ett underskott. Har du svalt lite mycket kolhydrater kan man lagra in minst två kilo vatten. Det jag vill ha sagt är bara att det kan vara lite fördröjning i viktnedgången men ligger du på ett underskott så går du ner så småningom.
Jag kan tänka mig att du räknar fel på kalorier. Till exempel kollar kalorimängd på maten när den är torr sen kokar den och väger och räknar på torra siffrorna. Då kommer du få helt fel kalorimängd.
alexander96
2013-03-05, 13:58
Jag kan tänka mig att du räknar fel på kalorier. Till exempel kollar kalorimängd på maten när den är torr sen kokar den och väger och räknar på torra siffrorna. Då kommer du få helt fel kalorimängd.
Är det inte tvärtom, man ska tex väga pasta okokt osv? innehållet på förpackningen står per 100 g okokt om jag inte minns fel.
Sheogorath
2013-03-05, 13:59
*Touché*
Vikten hoppar lite upp och ner även på ett underskott. Har du svalt lite mycket kolhydrater kan man lagra in minst två kilo vatten. Det jag vill ha sagt är bara att det kan vara lite fördröjning i viktnedgången men ligger du på ett underskott så går du ner så småningom.
Man kan komma runt detta genom att väga sig varje dag med samma förutsättningar ("nypissad morgonvikt") och jämföra medianvikten från förra veckan med medianvikten för denna vecka. Har medianen gått ner så många hekton som man vill är underskottet sannolikt lagom stort.
Kroppsvikten sjunker, Som många redan har klargjort, Ligger du på underskott går du ner i vikt (sett över tid)
Är det inte tvärtom, man ska tex väga pasta okokt osv? innehållet på förpackningen står per 100 g okokt om jag inte minns fel.
Exakt, det som står på paketet är det som gäller när maten är ej tillagad. Jag skrev att han kanske gör fel där, att han gör tvärtemot vad man ska göra och får väldigt fel på vad han tror att han äter och vad han egentligen äter. Om det är så har jag såklart ingen aning om men jag gjorde detta fel några dagar i början när jag räkna.
jag äter inte pasta eller ris i huvudtaget, vet inte riktigt vart felet är
Provrörsbarn
2013-03-05, 15:47
jag äter inte pasta eller ris i huvudtaget, vet inte riktigt vart felet är
Felet är att du inte ligger på KCAL-UNDERSKOTT! ät mindre mat och väg dig alltid under samma tid o under samma omständigheter.
Felet är att du inte ligger på KCAL-UNDERSKOTT! ät mindre mat och väg dig alltid under samma tid o under samma omständigheter.
väger mig alltid samma period. Men vad ska jag skära ner på alla säg ät mindre men av vadå. Äter bra frukost min lunch består av protein och grönsaker och även middagen. vart kommer kcal ifrån äter vädligt proteinrikt och magert om ni kollar på min typiska dag
Verkar som du höftar på vad du äter? Lätt hänt att man käkar mer än man vill tro. I övrigt som alla andra säger så gäller det att käka mindre, av vad? Välj själv, så länge du får i dig tillräckligt med protein för att bevara muskelmassa.
men om du kollar på de ja skrev som en typiskt dag. tycker du det känns mkt för en som tränar 5 dar i veckan?
Nu vet jag inte om du är kvinna men det känns så. Det verkar nämligen vara ett kvinnligt problem detta. Inget stoppas i munnen enligt egen utsago men vederbörande droppar inte i vikt heller...hmmm
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=195866
haha är faktiskt en man. Jag skrev exakt det jag äter under en dag för att få hjälp så att ni kan se exakt
antingen trollar du eller så är du bara trög
vicarious
2013-03-05, 17:13
haha är faktiskt en man. Jag skrev exakt det jag äter under en dag för att få hjälp så att ni kan se exakt
Vart skrev du det exakt?
Nej du skrev väl inte det exakt...exakt kan det ju endast bli med vikter också.
men kan nån försöka hjälpa istället för att säga ÄT mindre. jag äter så LITE jag kan man måste kunna orka med träningen ocskå. kan i ge tips på va ni äter då?
Det spelar mindre roll vad du äter så länge du kommer upp i 2g protein per kg kroppsvikt och ser till att du får i dig alla mikronutrienter du behöver. Fett bör väl inte understiga 0.5g per kg. Jag är inte särskilt kunnig men detta har jag läst på denna bräda i flera diskussioner. Enda sättet att veta om du är på rätt kalorinivå är att räkna. Är du inte beredd att räkna så tycker jag du ska vara beredd på att vara tjock.
Sheogorath
2013-03-05, 18:35
men kan nån försöka hjälpa istället för att säga ÄT mindre. jag äter så LITE jag kan man måste kunna orka med träningen ocskå. kan i ge tips på va ni äter då?
Skaffa en matvåg. Väg allt du äter (naturligtvis ska alla ingredienser i t.ex. en gryta vägas separat). Räkna ut kalorierna med hjälp av näringsvärdena på förpackningarna, eller (om det inte finns näringsvärden på förpackningarna) med livsmedelsdatabaser som Fineli eller Livsmedelsverket. För förslagsvis in datan i ett Excel-ark så att du kan skriva in vad varje grej väger. Sen räknar Excel ut värdena för produkten och du kan också skapa en total för hela dagen.
SÅ får man reda på hur många kalorier man får i sig på en dag. Vet du inte hur många gram ketchup du äter på hur många gram pasta vet du inte hur många kalorier du får i dig från pasta med ketchup. Punkt.
vad tror ni om att testa minska portionerna lite? Däremot vet jag inte vart de ska minskas då ja äter tex 1 kycklingfilé med grönsaker vet ej var man bör minska
Provrörsbarn
2013-03-06, 12:32
vad tror ni om att testa minska portionerna lite? Däremot vet jag inte vart de ska minskas då ja äter tex 1 kycklingfilé med grönsaker vet ej var man bör minska
Absolut! Det är en jätte bra ide! Testa och minska liiite på kycklingfilen och liiite på grönsakerna tills du till slut börjar gå ner i vikt! :)
och äta typ en halv filé? känns inte det väl lite mat om man tränar ca 5 dar i veckan en halv kyckling filé och grönsaker?
Sen har ja en annan fråga, jag äter gröt varje morgon räcker det som kolhydratkälla eller bör ja äta till lunch tex råris eller liknande?
Provrörsbarn
2013-03-06, 12:42
och äta typ en halv filé? känns inte det väl lite mat om man tränar ca 5 dar i veckan en halv kyckling filé och grönsaker?
Sen har ja en annan fråga, jag äter gröt varje morgon räcker det som kolhydratkälla eller bör ja äta till lunch tex råris eller liknande?
Inte om det är en riktigt stor kycklingfile, sen hur mycket grönsaker pratar vi om och vad för grönsaker. Och nu äter du ju inte bara kyckling och grönsaker utan även gröt, Har du mjölk i gröten så dricker du ju även mjölk. Men havregrynsgröt räcker som kolhydratskälla skulle jag tro :)
jo de är i försig sant. mina grönsaker består av ibland morötter grönsallad majs lök.
Det låter ju som du äter samma mat varje dag? Varför inte ta och väga och räkna en dag så du vet med säkerhet hur mycket du äter. Så jobbigt är det inte.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.