Visa fullständig version : Kalipermätning: fettveck
Jag började fundera på hur man egentligen ska utföra sina kalipermätningar...
Jag använder metoden på sidan http://www.rustyiron.net/formmale.htm
Är det fettvecken som skall gå diagonalt och vertikalt eller är det kalipertryckets riktning? :confused:
Jag har hittills kört med horisontella fläskvalkar och mätt så, men testade nyss tvärtom och då har jag helt plötsligt deffat bort 2 procentenheter! :D
Ok, kaliper är ju inte så exakt metod, speciellt inte att göra på sig själv, men skillnaden är i all fall stor. Helst utför man ju mätningarna på rätt sätt...
Kom igen, har ingen använt en kaliper?
shirunai
2004-02-21, 15:18
undrar jag med, men kanske tar ett tag till, PM:a arneP
muscle76
2004-02-23, 14:08
Det står ju på sidan grabbar... ta ett vertikalt grepp osv... ex benet... ta tag så att hudvecket är vertikalt. tummer och fingrar till höger och vänster om vecket som bildas (inte över och under). På bröstet tar ni ett diagonalt veck... osv.
Sen så tycker jag att en 4-punktsmätning ger ett mer sant värde än 3-punkt.
"Three vertical skinfold measurements" säger ju inte om det är skinfolds eller measurements som ska vara vertikala.
Men om du har koll och säger att det är så så tackar jag.
Och sex punktersmätning är ännu tillförlitligare! Men svårt/omöjligt att ta på sig själv.
Vilka punkter mäter du vid 4-punkters, har du någon webbsida där man kan fylla i värden?
:thumbup:
muscle76
2004-02-23, 16:34
hehe tre vertikala fettvecks mätningar skall man göra. Mäter man bra skall man få samma värden, skiljer det sig mellan mätningarna bör man kolla om man har rätt teknik.
Det jag menade med att 4-punkt gav ett bättre värde är att för mig och ett par polare så stämmer det bättre överens med en undervattensvägning (den bästa metoden) än vad en 3-punkts gör. För mig visar 3-punkts ca 2%lägre värden än 4-punkts.
Men ju flerpunkter man mäter på desto fler felkällor så att en 6-punkts skulle vara ännubättre är jag tveksam till.
Det är subscapular, suprailiac, biceps och triceps man mäter om man använder sig av en 4-punktsmätning. Jag skall se om jag kan hitta ngn online beräkning av bf% för denna metoden.
alltså jag fattar inte det där med kaliper mätningen.
Hur mycket tar man på tex magen? hur vet man vad som är fett underhudsfett och muskler?
muscle76
2004-02-23, 16:49
Det finns en bild på hur man tar i länken i den första posten i denna topicen. Kolla där.
Det man gör att man tar tag om bara fettet, om du får ta i den underliggande muskulaturen så kommer du garanterat känna detta.
Det skall kanske tilläggas att om man är riktigt tjock/fett så är inte kalipermätning den bästa metoden.
muscle76
2004-02-23, 16:57
Jag hittar ingen onlineberäkning av 4-punkt.
Men du kan räkna själv om du är sugen att prova.
Det första du gör är att mäta de fyra måtten, subscapular, suprailiac, biceps och triceps.
Mät 3ggr på varje, det bör inte skilja mer än 1-2mm mellan mätningarna. Ta ett medelvärde eller det värde som stämmer bäst.
Lägg ihop summan av du fyra måtten. Vi tar ett räkneexempel:
Triceps 8mm
Biceps 7mm
Subscalpular 16mm
Suprailiac 13,5mm
Totalsumma: 44,5mm
Efter detta får man räkna ut vilken densitet detta motsvara:
= 1,1631 - (0,0632 * log totalsumma)
=1,0589
Sen omvandalar vi kroppsdenciteten till kroppsfett med denna formeln:
=((4,95/densiteten) - 4,5)*100
= 17,5%
Dessa värden gäller för en man. Andra variablar för kvinnor. Sen kommer jag inte exakt ihåg mellan vilka åldrar detta gäller... tror det är typ 18-35år eller ngt sånt. Stämmer inte detta för di kan jag kolla upp variablarna som gäller för dig.
Tack muscle76!
Lite svårt att utföra en mätning på triceps på sig själv bara...
Får lov att hitta nån assistent om man ska göra en 4-punkters!
Resultaten kan väll variera otroligt mycket beroende på vem som mäter.. En med stor erfarenhet ger ju rätt så exakt värde iaf.. Tillskillnad ifrån elektriska mätningar som inte märker skillnad mellan muskler och fett.. =) Jag lyckades få 30% på ett test som skulle vara "säkert".. hade 18 med kalipern..
muscle76
2004-02-24, 10:35
Originally posted by kharon
Tack muscle76!
Lite svårt att utföra en mätning på triceps på sig själv bara...
Får lov att hitta nån assistent om man ska göra en 4-punkters!
Så lite så... men jag hoppas att du har problem med att utföra både biceps och subscalpular själv med?... måtten skall tas på rak arm hängandes längs med sidan ;)
muscle76
2004-02-24, 10:47
Originally posted by kjellis
Resultaten kan väll variera otroligt mycket beroende på vem som mäter.. En med stor erfarenhet ger ju rätt så exakt värde iaf.. Tillskillnad ifrån elektriska mätningar som inte märker skillnad mellan muskler och fett.. =) Jag lyckades få 30% på ett test som skulle vara "säkert".. hade 18 med kalipern..
Ja, impendansmätningar ger jag inte alls mkt för.
Kaliper kan bli ganska säkert om det är samma person som utför mätningarna och personen har lite känsla och erfarenhet med kalipern.
Exv suprailiac är ganska känsligt mått... ett mått bara 1cm fel kan slå ett par mm plus eller minus.
Ett annat mått som kan bli tveksamt är det som använd i 3p metoden i den första posten i denna topicen på magen. Är man i hyffsat i form är det inga större problem men om man är kille och börjar få lite bukfett så kan detta mått vara svårt att få till.
Originally posted by muscle76
Så lite så... men jag hoppas att du har problem med att utföra både biceps och subscalpular själv med?... måtten skall tas på rak arm hängandes längs med sidan ;)
I enlighet med http://www.rustyiron.net/formmale.htm så mäter jag bröst, mage och lår. d.v.s inga biceps- eller subscapular-mätningar.
muscle76
2004-02-24, 22:41
Originally posted by kharon
I enlighet med http://www.rustyiron.net/formmale.htm så mäter jag bröst, mage och lår. d.v.s inga biceps- eller subscapular-mätningar.
Syftade givetvis på 4-punkts.... eftersom du nämde triceps....:cheers:
gör man en kaliper mätning med en maskin?
Måste jag ha denna mskin för att kunna använda länken högst upp i denna tråd?
muscle76
2004-02-25, 00:41
Originally posted by Kleven
gör man en kaliper mätning med en maskin?
Måste jag ha denna mskin för att kunna använda länken högst upp i denna tråd?
Nej, ingen maskin.
En kaliper är ett lite vertyg som i princip ser ut som ett skjutmått...
Du har en bild på en här: http://www.rustyiron.net/accumeas.jpg
Hur "långt in" i vecket ska man sätta kalipern? Jag har sett olika bilder, där en del visar att det är okej att mäta ganska långt ut, så länge som man sätter kalipern innanför den punkt där huden/underhudsfettet har vikts dubbelt. Andra bilder visar att man ska ha den betydligt längre in i det skapade vecket, en bit in på "raksträckan". Egentligen borde dessa två metoder ge samma resultat då den dubbla tjockleken på hud och underhudsfett borde vara lika, men för mig ger det en skillnad på c:a 2 mm på magen.
Om jag mäter med 3-punktsmätningen och använder "min" metod med kalipern långt ut får jag 8.7% bf, och c:a 9.5% med den andra metoden. Skiljer inte så farligt mycket, men det vore bra att veta vad som är "rätt".
Kaliper test på sig själv lär väll inte vara 100% i vilket fall..
Bättre att låta nån erfaren på gymmet göra det..
Svårt som nybörjare att skilja fett ifrån muskler och man får lätt missvisande resultat..
Originally posted by kjellis
Kaliper test på sig själv lär väll inte vara 100% i vilket fall..
Bättre att låta nån erfaren på gymmet göra det..
Svårt som nybörjare att skilja fett ifrån muskler och man får lätt missvisande resultat..
Är ganska lätt att känna om man får tag i musklerna under huden; hudvecket ska kännas slappt och gå att dra ut. Får man tag i musklerna känner iaf jag det som att man håller i änden på ett gummiband som vill dras in igen. Dessutom kvittar det om resultatet i procent skiljer sig från man skulle få om en erfaren person mätte, så länge som mätmetoden man använder är konsekvent, d.v.s samma tryck på kalipern, samma mätställen. Uppfyller man de kriterierna så får man ändå en bra uppfattning om hur kroppssammansättningen förändras med tiden.
muscle76
2004-02-25, 09:22
Bra skrivet.... för det är just förändringar som kalipern är bäst för.
Skall man veta det exakta värdet så rekommenderas en bodpodmätning eller undervattensvägning. Men de är inte helt exakta de heller då de utgår från en referensperson....
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.