handdator

Visa fullständig version : Noob fråga ang underskott

twosides
2013-03-05, 10:35
Med ett rekommenderat underskott på 500 kalorier vad är "bäst" och vad finns det för fördelar respektive nackdelar?

1. Äta till balans och träna borta 500 kalorier

2. Äta 250 kalorier i underskott och träna bort 250 kalorier

3. Ligga på ett underskott med 500 kalorier och sen träna

Reaper123
2013-03-05, 10:38
#1 & #2 ger ju på vågen samma resultat, så här skulle jag säga att det är hugget som stucket förutsatt att träningen primärt är styrketräning! (mer träning är inte nödvändigtvis bättre under deff, utan mer troligt sämre om man tränar för mycket/fel. Kvalité före kvantitet!)

#3 är ju inte samma sak, för du kommer ju då få ett högre kcalunderskott än #1-2 och således tappa i vikt snabbare. Så detta kan endast vara aktuellt om du ligger på en så pass hög BF att det är försvarbart att ligga på ett högre underskott än 500!

twosides
2013-03-05, 10:51
#1 & #2 ger ju på vågen samma resultat, så här skulle jag säga att det är hugget som stucket förutsatt att träningen primärt är styrketräning! (mer träning är inte nödvändigtvis bättre under deff, utan mer troligt sämre om man tränar för mycket/fel. Kvalité före kvantitet!)

#3 är ju inte samma sak, för du kommer ju då få ett högre kcalunderskott än #1-2 och således tappa i vikt snabbare. Så detta kan endast vara aktuellt om du ligger på en så pass hög BF att det är försvarbart att ligga på ett högre underskott än 500!

Tack för svar. Vilka "kriterier" tycker du att det finns för ett större underskott än 500 kalorier?

Reaper123
2013-03-05, 10:57
Tack för svar. Vilka "kriterier" tycker du att det finns för ett större underskott än 500 kalorier?Jag gjorde ett deffupplägg till en här på brädan (vet ej om jag får outa hans nick) som du kan läsa om här:
http://quattrojimmy.blogspot.se/2013/01/onskeinlagg-deff-upplagg.html

Där ger jag ett räkneexempel på vad hans teoretiska max gällande kcalunderskott är!

Ps. Jag är ingen doktorand inom ämnet, utan bara väldigt nyfiken och läst mig till all info tex härifrån Ds.

vicarious
2013-03-05, 12:34
Vilken typ av träning syftar du på? Styrketräna bör du alltid göra men konditionsträning för att skapa underskott ger ingen bättre effekt viktnedgångsmässigt (fettförlust) än att äta mindre kcal.

NiklasAlm
2013-03-05, 14:45
Jag gjorde ett deffupplägg till en här på brädan (vet ej om jag får outa hans nick) som du kan läsa om här:
http://quattrojimmy.blogspot.se/2013/01/onskeinlagg-deff-upplagg.html
[/I]

Detta innebär att ett kcalunderskott på 952 kcal är den teoretiska maxgränsen för vad hans nuvarande kroppsfettet kan släppa ifrån sig i form av energi per dygn.

Detta stämmer väl ändå inte?

T.ex. om han skulle ligga på ett extremt underskott säg -5 000 kalorier per dygn. Menar du att bara 952 kalorier hade varit från fett då?

Bjern
2013-03-05, 14:50

T.ex. om han skulle ligga på ett extremt underskott säg -5 000 kalorier per dygn. Menar du att bara 952 kalorier hade varit från fett då?

Det beror på hur mycket fett du har på kroppen. 10kg fett kan i teorin bara släppa ifrån sig ca 700kcal per dygn.

NiklasAlm
2013-03-05, 15:04
Det beror på hur mycket fett du har på kroppen. 10kg fett kan i teorin bara släppa ifrån sig ca 700kcal per dygn.

Weird, så om jag ligger på 10 000 i underskott eller 700 spelar absolut ingen roll för hur mkt kroppsfett jag tappar?

Bjern
2013-03-05, 17:20
Weird, så om jag ligger på 10 000 i underskott eller 700 spelar absolut ingen roll för hur mkt kroppsfett jag tappar?

Inte i teorin.

vicarious
2013-03-05, 17:20

Notera "i teorin". Denna faktor är inte den enda som spelar roll.

NiklasAlm
2013-03-05, 17:33
Ok ok. Kanske finns en poäng att göra sig av med muskler före fett ur ett överlevnadsperspektiv för kroppen vid extrema underskott ändå, när man tänker efter.