Visa fullständig version : Snacka med morsan och få henne att laga okej mat till min träning?!
sha. har problem så ni får ta och hjälpa en broder i nöd! :D
jo, jag har ju börjat träna nu och tanken är att tappa fett tills det att jag är nöjd då jag är rätt "muskulöst byggd" redan.
Jag tränar så mycket jag kan fast får ingen ordentlig pump eller motivation när jag är där. allt känns allt för tungt och hur lätt jag än kör så orkar jag inte mina reps..
Tror detta beror på min kost. jag försöker hålla en bra kost och försöker räkna kalorier och allt det där för optimalt resultat. dock så är problemet morsan :(
Hon vill inte blanda sig i detta med träning och lagar väldigt dålig mat hur mycket jag än försöker ändra på det och jag stör mig på det. jag försökte få henne att sätta sig och läsa "deff-guiden" på kollozeum och det tog ett par veckors tjat innan hon gjorde det och hon verkar inte ha tagit in något..
VAD SKA JAG GÖRA?! Jag kan verkligen inte laga mat själv än.. försökte att göra kycklingsallad att ta med till skolan men det var knappt ätbart..
King Grub
2013-03-04, 21:38
Jag kan verkligen inte laga mat själv än.
Börja där.
Sundqvist
2013-03-04, 21:39
Om du är tillräckligt seriös med träningen så lär du dig laga mat så slipper du behöva tänka på när din mor lagar bra med.
Kyckling filé i ugn. enkelt.
Kyckling filé
en god marinad(olja, lite kryddor )
pensla på marinaden på en tinad kyckling.
Släng in i ugnen tills de blir klart (inte rosa).
there you go, 20g protein per 100g kyckling bröst.
Masterpan
2013-03-04, 21:40
Om du inte vill lära dig laga mat kan du få i dig mer energi genom t.ex mjölk, mackor, fil med flingor.
Har du ätit bättre innan än vad du gör nu? Om du inte gör det har du ju ingen referens och att du inte "klarar dina reps" kanske bara beror på att du kör för tung vikt för det repsantalet.
Vad du borde göra är att skämmas. Be din mor om ursäkt samt betala och laga din egen mat.
Av någon anledning tror jag inte hon lagar speciellt "dålig mat".
jo, tro mig. jag har försökt laga mat själv! :D jag kan inte koka makaroner utan att bränna ner köket..
tanken med tråden var att få in henne på det här hållet med bättre mat :) är inte bara för mig jag tänker på för både mor och far börjar bli större och större..
när jag skrev förut käkade jag sån där plastig korv med potatismos från igår. varken bra eller gott...
försöker jag handla lite bättre mat så är det "onödigt" och det blir inget med det.
Innan jag började träna levde jag i princip på mcDonalds och cola. drack mer än 2l per dag..
Det är svårt att förklara, men kör jag på vanliga vikter så går det bra första setet. sen vilar jag 1 min eller liknande och kör vidare men är helt slut och klarar knappt 1 rep på set två. aldrig varit så tidigare :(
tror det är att om jag vet att det är dålig mat så skiter jag i att käka istället :/
Om nu inte din mors mat duger så tycker jag att du antingen lär dig laga mat själv. Eller så köper och dricker du proteinpulver för att få i dig mer protein. Annars äter du ägg. Vill du lyckas med något så kan du inte förlita dig på någon annan.
Vad är det för mat hon lagar som du tycker är dålig? Jag förstår inte riktigt varför du vill att hon ska läsa deffguiden om du vill orka mer? Deffar du nu?
Intressera dig och hjälp till så gott du kan i köket. Allteftersom din ömma moder delar med sig av sin kokkonst, så ökar dina möjligheter att lyckas knåpa ihop egna rätter. Chansen är också att din mamma tycker det blir roligare att laga mat om hon får sällskap, vilket du kanske kan använda till din fördel.
Viktigt att betona är att du inte är i någon position där du kan bestämma, styra, eller domdera över vad som serveras.
jo, tro mig. jag har försökt laga mat själv! :D jag kan inte koka makaroner utan att bränna ner köket ...
Det är ju kul på något sätt att du skriver det här med roliga smileys och typ väntar dig att vi skall tycka att du på något sätt är lite cool, och vi som läser mest vill ta fram skämskudden.
Principen för att följa ett träningsschema: 1. Läs vad som står. 2. Gör det som står. Principen för att följa ett recept: 1. Läs vad som står. 2. Gör det som står. Skillnaden är inte direkt milsvid. Erbjud dig att laga mat, så lär nog dina chanser att påverka vilken mat som serveras öka exponentiellt. Sedan är ingen någon mästerkock från början; det handlar som med allt annat (som med träning ...) om att öva.
Vad är det för mat hon lagar som du tycker är dålig? Jag förstår inte riktigt varför du vill att hon ska läsa deffguiden om du vill orka mer? Deffar du nu?
allt ifrån pizza/mcdonalds till ljust bröd med pålägg.
oftast när man kommer hem efter träningen och ska försöka få tag i mat på något sätt kommer "Jag och pappa tog varsin smörgås med ost. det kan du ta med"
Laga maten ihop, Köp hem det du vill laga, säg kyckling osv...och be henne sen hjälpa dig var med i köket och hjälp till. Googla fram recept och fråga om ni kan laga det.
Man blir aldrig en stor pojke förrän man fixar sin egna byggarmat. Så är det bara.
Laga din förbannade mat själv.
Du ska 1) lära dig använda versaler, 2) lära dig laga mat, 3) sluta klaga på din mammas mat.
Mvh
Laga maten ihop, Köp hem det du vill laga, säg kyckling osv...och be henne sen hjälpa dig var med i köket och hjälp till. Googla fram recept och fråga om ni kan laga det.
Man blir aldrig en stor pojke förrän man fixar sin egna byggarmat. Så är det bara.
det har jag försökt med. dock lagas det ofta mat när jag inte är hemma..
får knappt köpa ordentliga varor till det. Det "känns onödigt" tydligen. jag ska dock försöka ta fram en del recept till henne :)
krubkungen
2013-03-04, 22:07
det är ju kul på något sätt att du skriver det här med roliga smileys och typ väntar dig att vi skall tycka att du på något sätt är lite cool, och vi som läser mest vill ta fram skämskudden.
Principen för att följa ett träningsschema: 1. Läs vad som står. 2. Gör det som står. Principen för att följa ett recept: 1. Läs vad som står. 2. Gör det som står. Skillnaden är inte direkt milsvid. Erbjud dig att laga mat, så lär nog dina chanser att påverka vilken mat som serveras öka exponentiellt. Sedan är ingen någon mästerkock från början; det handlar som med allt annat (som med träning ...) om att öva.
+1
allt ifrån pizza/mcdonalds till ljust bröd med pålägg.
oftast när man kommer hem efter träningen och ska försöka få tag i mat på något sätt kommer "Jag och pappa tog varsin smörgås med ost. det kan du ta med"
Menar du att hon köper hem pizza och hamburgare eller att ni äter ute tillsammans ofta och att ni sällan äter annat än snabbmat/mackor? Hur gammal är du?
Jag tycker inte att man automatiskt är en bortskämd otacksam ungjävel för att man vill ha bättre mat, det beror lite på vilken mat som faktiskt äts. Skaffar man barn så har man ett ansvar för att ge dem möjlighet att leva någorlunda hälsosamt.
Menar du att hon köper hem pizza och hamburgare eller att ni äter ute tillsammans ofta och att ni sällan äter annat än snabbmat/mackor? Hur gammal är du?
Jag tycker inte att man automatiskt är en bortskämd otacksam ungjävel för att man vill ha bättre mat, det beror lite på vilken mat som faktiskt äts. Skaffar man barn så har man ett ansvar för att ge dem möjlighet att leva någorlunda hälsosamt.
beställer hem då det är snabbt och smidigt :) jag är 17 år.
nej, jag tycker inte heller att jag försöker bli bortskämd på något sätt. jag tycker bara att vi äter dåligt hemma och att vi måste få i oss bättre för att kunna må bättre! :)
men jag satte mig med henne nyss och tog tag i det och vi kom fram till att jag ska langa recept till henne som hon kan laga :) nu gället det bara att vi äter med och inte hoppar över måltider till som tätt för att dem äter godis imellan..
Tills du flyttat hemifrån får du äta morsans mat eller skaffa ett extraknäck så du kan köpa och laga din egen mat. Livet är hårt ;)
Du får mjuka upp morsan lite om hon inte alls är sugen på att laga annan mat än det hon lagat i 10 år i sträck nu. Tänk ekonomiskt, kan du förändra något i er kost som gör det hela billigare och samtidigt nyttigare? Då kommer nog morsans ögon lysa upp.
Du sade att dina päron sa att åt dig att ta en ostmacka efter du kommit hem. Om det här var middagen som spisades upp, den enda middagen som skulle spisas upp i hemmet så låter det för jävligt. Minst ett ordentligt mål mat ska du få om dagen av dina päron om du är tonåring. Jag brukade laga mat åt familjen som ung men sanningen är att de flesta tonåringar lagar inte middag åt sig själv utan äter med familjen och äter således deras lagade mat. Om det innebär en ostmacka och ett glas mjölk hade jag sagt ifrån.
mattilainen
2013-03-04, 22:44
om du inte kan laga makaroner så är det väl ganska på tiden att börja någonstans? Herregud. Koka ägg, potatis, makaroner ris etc.. Sen steker du, sätt plattan på 6 tills du lägger i det du ska steka och sen sänker du till 4:an (ändra siffror beroende på spis) och så steker du tills det är genomstekt (ingen vetenskap, skär i biten och titta om det är rött eller inte). Helt jävla ärligt nu, lät detta svårt? Googla om du inte kan läsa på förpackningarna "Kokas i 10 minuter" det betyder att när vattnet kokar så stoppar du i makaronerna och sen kan du låta dom vara där i 10 minuter, vips..
om du inte kan laga makaroner så är det väl ganska på tiden att börja någonstans? Herregud. Koka ägg, potatis, makaroner ris etc.. Sen steker du, sätt plattan på 6 tills du lägger i det du ska steka och sen sänker du till 4:an (ändra siffror beroende på spis) och så steker du tills det är genomstekt (ingen vetenskap, skär i biten och titta om det är rött eller inte). Helt jävla ärligt nu, lät detta svårt? Googla om du inte kan läsa på förpackningarna "Kokas i 10 minuter" det betyder att när vattnet kokar så stoppar du i makaronerna och sen kan du låta dom vara där i 10 minuter, vips..
Alla kan laga mat men de som påstår att de inte kan är lata.
Mass-Tech
2013-03-04, 22:49
Youtube är ju fylld med enkla recept.
Börja där.
+1
Är man över typ 11 så kan man laga mat hjälpligt. Då menar jag inte att fingra på mikron.
Alla kan laga mat men de som påstår att de inte kan är lata.
Okej.
mitt CV:
-Göra popcorn i påse hos syrran. brände sönder micron coh vi fick kasta ut den genom fönstret
-laga mat hemma och brände sönder hela spishällen(stavning?)
-värma kol till vattenpipa åt en kompis som ville testa, brände sönder spishällen vi hade bytt ut.
-skulle värma varm choklad. förstörde micron.
-IG på hemkunskapen i skolan
Jag är helt enkelt inte skapt för att laga mat! Jag får hitta mig en fager dam som kan det ;)
Okej.
mitt CV:
-Göra popcorn i påse hos syrran. brände sönder micron coh vi fick kasta ut den genom fönstret
-värma kol till vattenpipa åt en kompis som ville testa, brände sönder spishällen vi hade bytt ut.
Jag är helt enkelt inte skapt för att laga mat! Jag får hitta mig en fager dam som kan det ;)
Kom igen nu krigarn.
Man lär sig av sina misstag. När kycklingfilén blivit över- eller understekt typ 10 gånger så börjar man uppfatta vad som är bra plattvärme. Skär upp i bitar så att du enkelt ser så att den inte är rosa.
+1
Är man över typ 11 så kan man laga mat hjälpligt. Då menar jag inte att fingra på mikron.
Att hälla upp coca-cola i ett glas utan att spilla är inte att laga mat hjälpligt. Förr i tiden kunde man det. På din tid. Det är nya tider nu.
filmjölk
2013-03-04, 23:20
Handla digestivekex, brieost, vindruvor, färdigskivad rostbiff och sockerdricka. Det är en perfekt diet.
Okej.
mitt CV:
Det verkar som om du tror att för att det är du som vrider runt knappen på mikron, eller för att det är du som häller vatten i kastrullen, så böjer sig fysikens lagar och går rätt åt helvete.
De vanligaste felen jag sett hos folk som "inte kan" laga mat:
1. De läser inte vad man ska göra. Står det att riset ska kokas upp och sedan sänkas för att kokas på svag värme i tio minuter så brer de på max för att koka upp det, går därifrån för att de inte orkar vänta. Sen springer de tillbaka som galningar och inser att skiten kokar över, och sedan tar de ner värmen och låter det koka i fem minuter eftersom vattnet är borta ur kastrullen (Resten flyter ju runt ovanpå spisen).
2. De är för lata för att göra arbetet så de typ hafsar lite i allting, struntat i att ställa klockan, höftar på mängder, och blandar saker i tillagandet som förstör varandra.
Så börja öva.
Att hälla upp coca-cola i ett glas utan att spilla är inte att laga mat hjälpligt. Förr i tiden kunde man det. På din tid. Det är nya tider nu.
Inte ens på min tid kunde pöbeln laga mat, även på min tid levde pöbeln på Gorbys och cola. Även på min tid blev folk smalfeta och charmigt korkade.
Det låter bra att du och din mamma börjar komma någon vart. Även om jag tycker att båda dina föräldrar har en skyldighet att ge dig "riktig" mat så kan du lika gärna börja öva nu när du är 17 och kommer få klara dig själv om inte alltför lång tid. Jag är 31 år gammal och har precis tagit tag i att lära mig laga godare mat. Jag har bott utan förmyndare sedan jag var 18 och alltså utfodrat mig själv men med tråkig mat, dels för att jag inte fick med mig några kokkonster hemifrån och dels för att jag har väldigt dåligt självförtroende i köket. Nu har jag insett att även jag säkert kan lära mig att laga god mat men att det krävs övning. Jag önskar att jag hade förstått det för länge sen så att jag hade vågat bjuda hem folk på middag som man gör i min ålder.
Fortsätt samarbeta med dina föräldrar men öva också på att laga mat själv så slipper du gå miste om sociala tillställningar och matglädje i vardagen när du flyttar hemifrån. :)
Latissimus Dorsi
2013-03-04, 23:23
Det låter mer som att du är riktigt klumpig, I know dat feel. Att fixa pommes slutade med ett nedbränt kök. Ta dig i kragen.
Dyrgripen
2013-03-04, 23:25
Laga maten själv!!!!!!!
Trams!
Gordon Ramsay har för övrigt en köksskola (som heter "Gordon Ramsays Köksskola") på kanal 8 för oss som inte har koll. Han går igenom grunderna och visar enkla goda recept. Recepten finns även i hans app. Jag har provat ett av recepten i appen (nån kyckling- och risnudlargrej) och det var både gott och enkelt. Titta på diverse matlagningsprogram, man snappar upp tips då. Googla efter enkla recept.
Fan vad dryga all måste va. Killen har ätit hämtmat och mackor varje dag i veckan, förmodligen sällan ens sett mat tillagas. Visst han skulle säkert kunna göra mer, och han skulle bli bättre ifall han försökte laga mat, men ni som alla kunde laga mat vid ålder X etc, ni var säkret delaktiga i matlagning under uppväxten, eller åtminstone såg era föräldrar laga mat. Jag vet att jag var det iaf, och då var det ändå så att man mer eller mindre misslyckades med det mesta man försökte laga.
Jag kommer nästa år förhoppningsvis om jag hittar bra lokal, börja ge grundkurser i matlagning. Sådana här typer av trådar ger hopp om att det faktiskt finns kunder =D
Står det att riset ska kokas upp och sedan sänkas för att kokas på svag värme
Det är sånt där som gör att jag hatar att laga mat, för vad betyder det? Koka upp vatten, he i ris, sänka plattan, eller he i ris, högsta effekt tills det kokar, sen sänka.
Det är sånt där som gör att jag hatar att laga mat, för vad betyder det? Koka upp vatten, he i ris, sänka plattan, eller he i ris, högsta effekt tills det kokar, sen sänka.
Om riset ska kokas upp så kokar du väl för helvete inte upp vatten och sedan häller i riset? :D
Fan vad dryga all måste va. Killen har ätit hämtmat och mackor varje dag i veckan, förmodligen sällan ens sett mat tillagas. Visst han skulle säkert kunna göra mer, och han skulle bli bättre ifall han försökte laga mat, men ni som alla kunde laga mat vid ålder X etc, ni var säkret delaktiga i matlagning under uppväxten, eller åtminstone såg era föräldrar laga mat. Jag vet att jag var det iaf, och då var det ändå så att man mer eller mindre misslyckades med det mesta man försökte laga.
Inget av det du skriver är ju dock någon anledning till att inte börja försöka lära sig, om man nu inte tycker att den mat någon annan (kanske) lagar är bra. Man kan inte lära sig utan att prova, och även den som sett sina föräldrar laga mat hemma var sämst första gången han eller hon försökte. Skall man bli bättre krävs det dock att man vågar (och ids) försöka. Stoltz sammanfattar rätt bra vad som brukar vara problemet: Man orkar inte koncentrera sig på att laga mat, så pass mycket att det finns en chans i helvete att det blir ätbart.
Det är inte raketvetenskap att koka makaroner, det är hantverk. Och det finns ett väldigt brett spektrum mellan att aldrig ha lagat mat och att vara en fullödig mästerkock.
Jag kommer nästa år förhoppningsvis om jag hittar bra lokal, börja ge grundkurser i matlagning. Sådana här typer av trådar ger hopp om att det faktiskt finns kunder =D
I Stockholmsområdet? Säg till i så fall, så försöker jag spara ihop pengar.
spoonchest
2013-03-04, 23:46
1 Om nån påstår sig inte kunna följa recept så menar jag och många med mig att denne pratar strunt.
2 Sedan undrar jag lite hur din mor bär sig åt för att kontinuerligt lyckas laga dålig mat?
3. Om det nu är så att ni bägge är dåliga på det här med mat, så kan du ju faktiskt göra något bra av det. Gör det till en sonochmor-grej. Hjälp till med matlagningen och gör den tillsammans för guds skull..
Om du själv suger på matlagning, så borde du rimligtvis ha lite perspektiv på hur svårt det kan vara.
Om riset ska kokas upp så kokar du väl för helvete inte upp vatten och sedan häller i riset? :D
Ingen aning. När jag gör pasta kokar jag upp vattnet och häller sen i pastan.
Ingen aning. När jag gör pasta kokar jag upp vattnet och häller sen i pastan.
Båda funkar. Själv kokar jag upp vattnet tillsammans med riset och stänger därefter av plattan. Slår på plattan igen efter 5-10 min på 1-2 lite beroende på hur länge jag glömmer bort riset.
Att koka upp vattnet med ris i har jag dock fått höra är "fel" enligt förståsigpåare.
Inget av det du skriver är ju dock någon anledning till att inte börja försöka lära sig, om man nu inte tycker att den mat någon annan (kanske) lagar är bra. Man kan inte lära sig utan att prova, och även den som sett sina föräldrar laga mat hemma var sämst första gången han eller hon försökte. Skall man bli bättre krävs det dock att man vågar (och ids) försöka. Stoltz sammanfattar rätt bra vad som brukar vara problemet: Man orkar inte koncentrera sig på att laga mat, så pass mycket att det finns en chans i helvete att det blir ätbart.
Det är inte raketvetenskap att koka makaroner, det är hantverk. Och det finns ett väldigt brett spektrum mellan att aldrig ha lagat mat och att vara en fullödig mästerkock.
Vilket jag ju också skriver i mitt inlägg. Det är snarare attityden som många i tråden uppvisar. Så jävla lätt är det inte att bara laga mat när man helt saknar referens, och jag tror det är många, framför allt svenskar, som inte fullt ut begriper hur det kan se ut i vissa familjer där barnen knappt ätit en ordentlig hemlagad måltid under hela sin uppväxt.
Att klämma ur sig "laga mat för helvete", och "skyll inte på morsan", när föräldrarna serverar McD och smörgåsar till middag varje dag, när en 17årig kille vill ändra på sin och sin familjs uppenbart osunda kosthållning, är inte så jäva givande.
1 Om nån påstår sig inte kunna följa recept så menar jag och många med mig att denne pratar strunt.
Grundläggande detaljer står sällan med. Exakt vad menas med fräsa? Att det ska låta? Bli mjukt? Inte ta färg? Ta färg? Vilken jävla värme ska man göra saker på, det specificeras typ aldrig i recept. Jag tycker det är svårt att veta.
Måltid nr1: Blanda protein pulver med mjölk häll i en skål med cornflakes.
Mellanmål n1: Proteinshake.
Måltid nr2: En burk med kvarg.
Måltid nr3: En eller tvår burkar med tonfisk.
Mellanmål nr2: Proteinshake.
Problemet löst.
Rekommenderar en riskokare: http://www.clasohlson.com/se/se/Riskokare/Pr349719000;jsessionid=1E198DD6AE43C38D0D320C4C852 26F1A.prodccom4?gclid=CInn5-Cd5LUCFfCXcAodrUEA6g&
Vet inte hur just den presterar men min egen var inte mycket dyrare och funkar klockrent. Relativt idiotsäker, lika många mått vatten som ris och trycka på knappen. Det borde även OP klara utan att bränna ned grannskapet. Bra ris blir det med!
Bestäm nån rätt du vill äta, fråga henne om ni kan laga det tillsammans för att du vill lära dig hur man gör. Sen kan du försöka på egen hand nästa gång :)
Vadrigar
2013-03-05, 02:05
Grundläggande detaljer står sällan med. Exakt vad menas med fräsa? Att det ska låta? Bli mjukt? Inte ta färg? Ta färg? Vilken jävla värme ska man göra saker på, det specificeras typ aldrig i recept. Jag tycker det är svårt att veta.
Man får väl använda sunt förnuft, fråga någon eller använda sig av internet/böcker om man genom åren inte lyckats snappa upp betydelsen av begrepp så som "fräsa". "Hur går man? Använder man armarna? Ska man veva med dom? :confused:"
Man får väl använda sunt förnuft, fråga någon eller använda sig av internet/böcker om man genom åren inte lyckats snappa upp betydelsen av begrepp så som "fräsa". "Hur går man? Använder man armarna? Ska man veva med dom? :confused:"
Haha :laugh:
När man går lyfter man fötterna framåt, hur mycket? Testa dig fram :hbang:
Vadrigar
2013-03-05, 02:20
Haha :laugh:
När man går lyfter man fötterna framåt, hur mycket? Testa dig fram :hbang:
Jag tror att du glömde specificera vissa detaljer. I vilken position gör jag detta? Liggandes på rygg? Liggandes på sidan? Vad är fötter förresten? :confused:
Hur kan det vara svårt att laga mat? Även jag som lever på fiskpinnar och snabbmakaroner kan laga mat. Om jag vill. Då menar jag inte "om jag vill..." som i "om jag bara vill skulle jag lätt spöa Tito Ortiz". Jag menar, välj en protein- och kolhydratskälla. Ha lite grönsaker till om du vill bli slapp i handlederna. Verkställ. Ät.
Grilla på lite marinerad kyckling i ugnen. Koka ris och värm lite wok-grönsaker. Det är ju inte som att du behöver göra något riktigt avancerat medan Gordon Ramsay står och skriker på dig.
Okej.
mitt CV:
Äsch den där inställningen är bara en typ identitetssökande. "Laga mat är inte min grej". Du har helt enkelt inte ansträngt dig utan du har gett upp efter några få missöden. Lär dig från dina misstag istället. Du kan säkert gissa i minst ett av fallen varför det fick snett. Varför inte pröva igen och undvika det som du tror gjorde att det gick snett?
Steka mamma scans köttbullar i smör och koka makaroner och sen servera med ketchup kan vara ett lagom första mål att klara av. Ta hand om ingredienserna en i taget ifall du tycker det blir för mycket med att hålla reda både på stekpannan och kastrullen.
TheOne1994
2013-03-05, 06:53
du vill det inte tillräkligt....tror jag. Har du rätt inställning till träning så sköter du allt runtomkring...kan det vara så att du är lat ?
Naturligtvis har jag frågat, använt internet och böcker. Därav frustrationen över att fortfarande inte veta. Ang. "fräsa" har jag fått svaren: "Man ska steka på låg värme så att det mjuknar och smaken kommer fram utan att det tar färg." "Det ska låta fräsande ur pannan." Vilket det bara gör för mig om jag har på hög värme. Och sen står det i ett recept: "Fräs så att det tar färg." Så? Vilket svar var korrekt?
Jag har fortfarande inte hittat rätt värme att steka pannkakor på. Förut passade jag noga på dem så de inte skulle ta färg men sen har jag fått intrycket av andra att det är precis det de ska göra. Jag har provat olika recept och olika temperaturer. Smöret i pannan. Smöret i smeten. Hälften av smöret i pannan och hälften i smeten. Varför får pannkakorna sprickor i ytan hur jag än gör???
Skulle göra kycklingcrepes. Det stod att jag skulle steka tills kycklingen får fin yta men inte är genomstekt. Den fick inte nån yta förrän efter vad som kändes som en kvart. Vid det laget var det genomstekt och torrt. Inte första gången kyckling inte får nån yta så fort som receptet hävdar.
Pajdeg. Har gjort det säkert tio ggr iallafall. Helt omöjligt att kavla ut på ett bra sätt. Har förstått att man ska ha den i kylen först så att smöret inte ska vara halvsmält och att man kan kavla mellan bakplåtspapper men jag har aldrig lyckats få den tillräckligt stor för att gå upp över den löstagbara kanten på formen så att fyllningen inte rinner genom springan. I alla recept jag prövat står det att degen ska räcka till den storlek på form jag har men jag kavlar den redan så tunn så bottnen typ skiner igenom. Vad är fel?? *gah!*
Vad är det din mamma lagar som inte duger? Det är vanligt att folk som precis har börjat träna tror att man behöver gå på någon speciell diet beståendes av endast kycklingfiléer, men vanlig husmankost enligt tallriksmodellen funkar lika bra - korv och mos som du själv nämde t ex. Vad anser du vara "bra" och "dålig" mat?
Glöm att räkna kalorier.
Det är ju kul på något sätt att du skriver det här med roliga smileys och typ väntar dig att vi skall tycka att du på något sätt är lite cool, och vi som läser mest vill ta fram skämskudden.
Slappna av.
Så du ska bo hemma resten av livet? Eller är planen att hitta en flickvän som lagar all din mat åt dig innan du flyttar hemifrån?
Seriöst nu, kan du läsa på forum så kan du läsa recept, och då kan du laga mat. Svårare än så är det faktiskt inte. Och du lär inte bli bra om du inte tränar på det.
det har jag försökt med. dock lagas det ofta mat när jag inte är hemma..
får knappt köpa ordentliga varor till det. Det "känns onödigt" tydligen. jag ska dock försöka ta fram en del recept till henne :)
Laga mat tillsammans på helger då, om inte era scheman klaffar på vardagar.
Morsan lär bli mer positivt inställd om du lägger upp det som att du vill lära dig laga mat, jämfört med om du bara gnäller på att maten hon lagar inte är bra nog för dig.
Du kan kanske lära morsan lite om vikten av näringsvärde, medan hon kan lära dig om grunderna i matlagning. Win-win. Sen kan du ju ansvara för matlagningen vissa dagar i veckan när du lärt dig laga mat, så slipper både du och dina föräldrar käka mackor till middag :)
Denna använde jag väldigt ofta när jag började laga mat:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153434129
Kollar faktiskt i den fortfarande när jag känner mig osäker på koktider osv. Recepten på kompletta måltider har jag nog aldrig använt, men den är bra som en matuppslagsbok.
Var vi?
Jag var otroligt dålig på att laga mat. Misslyckades fatalt de få gångerna jag väl försökte mig på något i köket och maten var i princip oätlig. Fick heller ingen direkt matlagningskultur med mig hemifrån och var aldrig delaktig i köket (utjagad). När jag väl flyttade hemifrån (19 år) bestämde jag mig för att aldrig mer äta dåliga halvfabrikat som scans köttbullar eller pulvermos samt att aldrig mer äta lika dålig mat som det som serverades i skolan och var därför tvingad att lära mig laga mat från grunden.
Om man arbetar sig upp från grunden med enkla recept och investerar lite intresse i det man gör blir man rätt snabbt duktig på att laga mat. Om man även kombinerar detta med en genuin rädsla för att misslyckas med maten (fattiga studenter har inte råd att misslyckas med dyr mat) så lär man sig att läsa sig till hur man ska göra.
Det är sant, det är då man får lära sig tolka recept. Det brukar man enbart kunna göra på ett bra sätt då man har lagat mat ett tag och har en kunskapsbas att luta sig mot. Då får man en känsla för vad som fungerar och hur receptet borde tolkas.
Som Tolkia beskriver, att laga mat är ett hantverk. Det är viktigt att veta hur man bäst skär upp en köttbit till grytbitar, varför vattenmängden inte ska vara alltför stor i början om du vill göra en mustig gryta, hur en kyckling ska lukta om den är färsk och hur blodig man vill ha sin biff.
Det gäller också att ha erfarenhet av hur ens egna utensiler fungerar. Har du varmlufts- eller vanlig ugn, har du bra spisplattor, kastruller etc?
För att laga godtagbar vardagsmat som är god och nyttig krävs det dock inte lika mycket. Skillnaden mellan att sy i en knapp i ett par byxor och sy en kostym typ.;)
Jag brukar fräsa på 4 eller 5 av 6 med matfett (smör är enklast) tills löken mjuknar och får en gyllenbrun färg. Efter det slänger jag i resten som ska stekas, och sänker värmen beroende på vad det är förnågot.
En gyllenbrun yta som man ofta vill ha på t ex kött får du om du steker det tillräckligt länge eller höjer temperaturen. Är köttbiten tjock får du ha på låg värme under en längre tid så att den hinner bli genomstekt innan ytan som har direkt kontakt med stekpannan blir bränd eller för stekt. Och detta gäller inte bara på kött, utan allt möjligt. Teorin är hur simpel och logisk som helst, det gäller bara att öva ett par gånger. Börja med lägre temperaturer, så att du inte bränner något, och testa dig fram.
Det är sant, det är då man får lära sig tolka recept. Det brukar man enbart kunna göra på ett bra sätt då man har lagat mat ett tag och har en kunskapsbas att luta sig mot. Då får man en känsla för vad som fungerar och hur receptet borde tolkas.
Som Tolkia beskriver, att laga mat är ett hantverk. Det är viktigt att veta hur man bäst skär upp en köttbit till grytbitar, varför vattenmängden inte ska vara alltför stor i början om du vill göra en mustig gryta, hur en kyckling ska lukta om den är färsk och hur blodig man vill ha sin biff.
Det gäller också att ha erfarenhet av hur ens egna utensiler fungerar. Har du varmlufts- eller vanlig ugn, har du bra spisplattor, kastruller etc?
För att laga godtagbar vardagsmat som är god och nyttig krävs det dock inte lika mycket. Skillnaden mellan att sy i en knapp i ett par byxor och sy en kostym typ.;)
Tim Ferriss nya bok "4-hour Chef" tar upp mycket bra saker för nybörjare såväl som mer erfarna. Han skriver just om sin avsky för kokböcker som direkt från blad ett har med avancerade knivtekniker, stektekniker och annat tjafs. Så han har istället fokusera på att långsamt bygga upp en enkel bas att stå på.
Jag brukar fräsa på 4 eller 5 av 6 med matfett (smör är enklast) tills löken mjuknar och får en gyllenbrun färg. Efter det slänger jag i resten som ska stekas, och sänker värmen beroende på vad det är förnågot.
Nä, enklare med olivolja, det har en högre "smoke point" dvs, du kommer inte ha lika lätt för att bränna det som du kan med smör/margarin om du inte vet vad du pysslar med.
Kanske redan avhandlats men jag orkade inte läsa hela tråden. Se över hur du tränar med, det går att öka på kalaspuffar och glass också även om det går långsammare än med bra mat.
Sparven från Minsk
2013-03-05, 12:45
Laga din förbannade mat själv.
+1:hbang:
Måltid nr1: Blanda protein pulver med mjölk häll i en skål med cornflakes.
Mellanmål n1: Proteinshake.
Måltid nr2: En burk med kvarg.
Måltid nr3: En eller tvår burkar med tonfisk.
Mellanmål nr2: Proteinshake.
Problemet löst.
Hur länge skulle du själv orka hålla den dieten och samtidigt plugga eller jobba?
Diet på enbart protein känns inte direkt genomtänkt? Men du kan kanske inte laga mat heller?
som jag sagt hela tiden. Jorden kommer att gå under med 90talisterna.
Tricklew
2013-03-05, 13:27
som jag sagt hela tiden. Jorden kommer att gå under med 90talisterna.
Ja, att bränna popcorn i micron som tonåring är helt klart sämre än att misshandla hundar (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=194588) för sitt egna nöje.
Sedan har du skapat ett flertal andra underhållande trådar, en av mina favoriter är när du länkar en aftonbladet artikel och skriker "Tjockisarna är elaka!" (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=175368).
Det finns många guldkorn av tankeverksamhet på hög nivå när man läser igenom dina trådar. Tråden för oss som inte vågar äta en chokladboll (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=114058) tex.
+1
Det beror ju på, jag hade föräldrar som lärde mig laga mat, är man uppvuxen med föräldrar som bara köper hämtmat och micromat så kan jag absolut förstå att man inte kan laga mat, det måste vara bättre att försöka leda pojken rätt än att förlöjliga honom.
Din morsa verkar ha en ganska skev uppfattning vad som är nödvändigt vs ickenödvändigt om hon tycker att pizza och mcdonalds är nödvändigt och riktiga råvaror är onödigt, så det bästa är nog att lära dig laga din egen mat och skaffa en egen inkomst ifall du inte lyckas övertala dina föräldrar att börja laga bra mat, skaffa en kokbok, googla youtuba på efter recept och lär dig på det sättet.
ChuckTesta
2013-03-05, 14:12
Det är ju no mercy på den här snubben :D
Det är ju no mercy på den här snubben :D
Ja men va fan, 17 år, och vill ha sympatier när hen gnäller på sin mors matlagning, och bortförklarar sig med att hen inte är kompetent nog att micra popcorn...
Då är det dags att vakna och inse att resten av världen kommer tycka att ma när lite....
knuckles
2013-03-05, 15:20
Nötfärs + ris och lite sweetchili, asgott o enkelt.
Ja men va fan, 17 år, och vill ha sympatier när hen gnäller på sin mors matlagning, och bortförklarar sig med att hen inte är kompetent nog att micra popcorn...
Då är det dags att vakna och inse att resten av världen kommer tycka att ma när lite....
This.
Släpp sargen & greppa kokboken.
nisse1976
2013-03-05, 19:51
TS hade oflyten att King Grub skrev en sak som "gick emot TS". Då följer hela kolozzeum efter och har samma åskit som Grub. Det är snarare regel än undantag.
CrazyJoeDavola
2013-03-05, 19:59
Du får ju bra mat i skolan. Sedan när du slutat skolan så skaffar du dig ett jobb och köper mat ute varje dag.
WHITEFOLKS
2013-03-05, 20:03
Det finns mycket enkel mat man kan göra till att börja med så kan man utveckla sin matlagningskunskaper allt efter man får häng på det hela och tröttnar på den enkla maten. Lär man sig koka pasta/ris så finns det mycket konserver man kan kombinera det med.
Sedan kan man avancera till att steka kött/ägg osv.
Jag förutspår att TS om tre år kommer gå in på den här tråden och garva som fan alt. skämmas som ett as åt/över sig själv.
du tränar inte för dåligt pga för dålig energi?
kolhydrater är viktigt att få kraft och styrka ifrån testa även pwo...
Jag vet hur det känns.
Var likadant när jag flyttade till min pappa i tonåren.
Billys panpizza eller kioskburgare 3-4 dagar i veckan, pasta och köttbullar eller mackor resten av tiden, någon gång ibland slängde han ihop lite köttfärssås.
Hade jag tränat på den tiden och bett honom laga bättre mat hade han bara skrattat åt mig och bett mig göra det själv.
Börja iaf med att:
Ta mycket och bra pålägg på mackorna.
Skippa dressingen på hamburgaren (då är det inte mycket värre än makaroner och köttbullar (färs och mjöl)
Ta lite mer av köttet som serveras.
Köp iaf hem lite sallad (något roligare än isbergssallad, tomat och gurka) och ha till maten.
Sen går ni och köper stora kokboken från allt om mat och bläddrar igenom den.
http://www.bokus.com/bok/9789113023960/allt-om-mat-stora-kokboken/
God mat är ju faktiskt gott (duh) morsan tror säkert att ni ska börja äta ångkokta rotfrukter med malen njure nu.
Vanlig jävla mat som pannbiffar, stekt potatis och pepparsås är bra mat det också, då blir alla nöjda med.
Edit: min syster var fö likadan för ett par år sedan, fyllde pannan med pytt i panna, vred på max och gick iväg. Bränt i botten och fryst på toppen.
Det blev ordning till slut på henne också.
Beställ hem färdiga matkassar, det är inte sån extrem lyx och superdyrt som man kan tro. Alla ingredienser plus recept färdiga att följa, brukar vara enkla grejer också. Själv hade jag blandade åsikter när mina föräldrar insisterade på att pröva det, eftersom det ibland slank det ned något hemskt (läs: vegitariskt) men många riktigt goda maträtter också som jag fortfarande avgudar, typ laxlasagne :)
Om mor din nu känner att hon inte har tid, eller inte orkar/lat, det är som sagt inte mycket dyrare
Jag ville egentligen inte hjälpa dig TS för jag hatar folk som upprepar "kan inte buhuh", du kunde knappast cykla när du var liten men övning ger färdighet som det heter
Plus att din mamma uppskattar nog om du lagat mat ibland, var en god son nu!
Jag tycker att många är ovanligt hårda mot trådskaparen. Han säger klart och tydligt att han inte kan: Kanske saknar han händer & ben? Och han kanske körde situps på gymmet så att han inte orkar resa sig upp för att laga den med munnen.
Jag är helt på trådskaparens sida. Om man nu inte är värd lite proteinrik föda så kan det gott kvitta med familj. Jag säger bara vad jag tycker, och jag tycker att du ska åla dig hemifrån till en ny familj som uppskattar dig för den du är.
grondahl
2013-03-05, 22:37
Just nu pågår bokrean fortfarande. Köp Vår Kokbok, en bra och enkel grundkokbok med detaljerade beskrivningar av grundläggande teknik (hacka lök, hur man steker etc).
nissepelle
2013-03-06, 07:38
Som alla andra sagt så borde du faktiskt lära dig laga mat själv om du är 17 år.. Jag var 17 när jag började träna, och jag fick laga min mat själv, det är något jag är glad för idag. Att kunna laga mat är knappast något du kommer lida av i framtiden liksom..
Ang att du inte orkar lyfta vikten en enda gång när du gör set nummer två så beror det INTE på kosten.
DJJOHANSSON
2013-03-06, 09:18
Laga din egen jävla mat.
Många mogna inlägg här. Är det här en attityd som kolozzeums ägare ställer sig bakom?
Hur många här har egna barn? Om TS har fått skräpmat i 17 års tid så är det hans föräldrar som är problemet och inte han/hon. Att TS själv letar efter en lösning på problemet är en väldigt bra början, även om inta alla ideer är helt optimala.
en stor stark
2013-03-06, 14:46
Många mogna inlägg här. Är det här en attityd som kolozzeums ägare ställer sig bakom?
Hur många här har egna barn? Om TS har fått skräpmat i 17 års tid så är det hans föräldrar som är problemet och inte han/hon. Att TS själv letar efter en lösning på problemet är en väldigt bra början, även om inta alla ideer är helt optimala.
Såklart. Om det verkligen är dålig mat han får av sina föräldrar, det vill säga att han inte får i sig tillräckligt med näring, så är det positivt om han försöker ändra på det. Om det är så illa som han säger.
Men det lättaste sättet är nog ändå att han själv lär sig att laga mat. Att laga bra mat är inte det minsta lilla svårt. Vid 17 bör man iaf lära sig laga någon sorts ätbar mat, även om man misslyckas de första gångerna (som man gör med det mesta annat).
Sen är det också så att en överväldigande majoritet av trådar där det hävdas vara dålig mat, så är det inte särskilt dålig mat, utan helt normal mat. Vilket troligtvis är därför folk reagerar som de gör på detta.
Oavsett är det bra om han lär sig laga mat, det kommer han ha nytta av i framtiden också. Det är dessutom skoj att laga god mat.
Om TS har fått skräpmat i 17 års tid så är det hans föräldrar som är problemet och inte han/hon. Att TS själv letar efter en lösning på problemet är en väldigt bra början, även om inta alla ideer är helt optimala.
Jag håller med. Jag tycker inte att det här enbart rör mat, utan en rimlig önskan om omvårdnad från sina föräldrar. Om man inte bryr sig om att ge sitt barn något av det mest grundläggande här i livet så tycker jag att det är riktigt kasst. Jag tycker inte det är särskilt konstigt att man vid 17 års ålder inte lärt sig laga mat (även om det vore bra att sätta igång nu) och om man på fullaste allvar tror att matlagning är en svår konst som man själv inte kan lära sig så tror jag inte att man blir peppad av att hånas eller buas.
Hon vill inte blanda sig i detta med träning och lagar väldigt dålig mat hur mycket jag än försöker ändra på det och jag stör mig på det. jag försökte få henne att sätta sig och läsa "deff-guiden" på kollozeum och det tog ett par veckors tjat innan hon gjorde det och hon verkar inte ha tagit in något..
:laugh:
Det var faktiskt riktigt roligt skrivet.
Ser framför mig ett antal scenarion,
Övriga familjen gnäller på att maten är äcklig och vill ha snabbmat under x-antal år (vilket bygger upp en dålig vana och kosthållning).
Maten som morsan lagar kanske inte alls är särskilt dålig, TS kanske inte vet så särskilt mycket om mat?
Morsan kanske inte alls egentligen gillar att laga mat, men av olika anledningar så har hon helt enkelt satts vid spisen (ja könsroller etc). Övriga familjen gnäller och mamman känner sig urusel varför snabbmat är en enkel lösning på ett familjeproblem (byt ut mamman som kock mot att ni slipper städa huset).
Att introducera deff-guiden för familjen vore inte helt fel. :D
Lillgrabben
2013-03-07, 14:44
Om det inte skrivits tidigare i tråden: gå en matlagningskurs! Där får du både lära dig metoder och en del enkla recept.
Alla får inte bra mat i skolan.
Man kommer långt som spinking tonåring på mjölk, och jag stötte aldrig på problemet med att det fanns begränsat med mjölk.
Att få i sig 200g protein på låt säga 2300-2400kcal är ganska okomplicerat.
Exempel på dålig mat?
Skolmatssedlarna brukar ju vara utformade efter tallriksmodellen.
Skolmaten är det bästa som finns :D (no ironi)
Hur jävla svårt är det att laga mat? Gå in på google sök på ett recept på typ kycklingfilé med ris och någon sås. 99% av recepten på nätet är step to step guider om hur fan man gör. Det är omöjligt att misslyckas.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.