Visa fullständig version : Behöver tips angående träningsmat
Hej hej!
Jag har gjort en redig viktminskning och ätit extremt lite typ 1000kcal per dag nu i en rätt lång tid, och är i det stadiet att jag känner att det är dags att börja styrketräna men jag vill samtidigt om det är möjligt bränna bort fett.
Hur bör jag tänka när det kommer till mat isåfall, jag tänker styrketräna 4 dagar i veckan och löpträna iaf en dag, jag e rädd att jag kommer att tok öka i vikt om jag börjar äta det som behövs för att bygga muskler, och äter jag som jag gör nu så händer väl inget för det är för lite för att kroppen ska kunna fördela upp det till mina muskler.
Hjälp hur ska ja göra
vicarious
2013-03-04, 16:34
Du bör alltid styrketräna när du går ned i vikt. Det gör så att du behåller dina muskler och att det du tappar främst är fett.
Styrketräna ett par ggr i veckan och ät mycket protein, runt 2g/kg kroppsvikt och justera det totala kaloriintaget efter hur snabbt du vill gå ned i vikt. Vad vågen visar bör inte vara det viktigaste, utan vad viktnedgången faktiskt består av.
Bryr mig inte speciellt vad vågen visar längre jag ligger runt 105 kg och är 198 lång så jag är rätt nöjd över det men vill som ha bort fettet och få fram musklerna.
Just nu är jag nog långt ifrån stark har kört extrem cardio träning i 5 månader.
King Grub
2013-03-04, 18:22
Du skulle ha styrketränat från början - det hade inneburit att en större del av den vikt du gått ner hade varit fett i stället för muskler. Ju fortare du börjar styrketräna desto bättre.
Styrketräning stimulerar muskeluppbyggnaden precis på samma sätt vid kaloriunderskott som vid kaloriöverskott. Det är den stimulansen som gör att man inte förlorar muskelmassa när man går ner vikt, om man styrketränar samtidigt. Viktminskning utan styrketräning = mycket större förlust av muskelmassa.
Jo absolut, hade ja kunnat det så hade ja gjort det men hade inte riktigt den möjligheten kan ja väl säga utan att spoila allt för mycket.
Jag testade att räkna ut ett dags matlista innehållande ca 220gram protein och typ 1800 kcal då är det 3 mål mat plus 3 proteinshakes som kan tas som mellanmål och innan träning, sen e ju frågan om jag ska ta nått annat dom dagarna jag inte styrketränar och om jag ska dra ner på proteinet då eller om jag fortfarande ska ligga på 220gram alla dagar.
Hur bör jag tänka kring holhydrater och fett? jag själv föredrar potatis framför nästan allt pga lågt kcal per 100 jämfört med typ pasta.
vicarious
2013-03-04, 19:46
Jo absolut, hade ja kunnat det så hade ja gjort det men hade inte riktigt den möjligheten kan ja väl säga utan att spoila allt för mycket.
Jag testade att räkna ut ett dags matlista innehållande ca 220gram protein och typ 1800 kcal då är det 3 mål mat plus 3 proteinshakes som kan tas som mellanmål och innan träning, sen e ju frågan om jag ska ta nått annat dom dagarna jag inte styrketränar och om jag ska dra ner på proteinet då eller om jag fortfarande ska ligga på 220gram alla dagar.
Hur bör jag tänka kring holhydrater och fett? jag själv föredrar potatis framför nästan allt pga lågt kcal per 100 jämfört med typ pasta.
Ligg högt på protein alla dagar, även vilodagar. Skulle nog nästan kunna tänka mig att det är viktigare att hålla proteinintaget uppe de dagar man inte tränar eftersom styrketräning i sig har en stimulerande effekt på muskeltillväxten.
Hur du fördelar kolhydrat och fett (och vilka livsmedel i sig du väljer) spelar mindre roll, lägg dig inte för lågt på fettet bara. Personligen drar jag minimumnivån angående fett vid ca 0.3-0.5g/kg kroppsvikt. Jag vet att många föredrar mer.
Måste hitta nått slags matschema så ja vet vad jag kan äta mer än en dag, har bara ätit för att rasa i vikt senaste månaderna så nu blir det ju inte riktigt samma sak.
Tar upp denna igen eftersom jag får panik över vad mycket olika svar jag får från allmänheten.
Snackade lite med mina tränare idag, ena tyckte ja skulle ligga mellan 1600-1800 och den andra tyckte det var på tok för lite, Jag vill bygga i ungefär 8 veckor sen tänkte jag rippa mig med p90x träningen under sommaren.
Jag vet inte hur mycket jag ska äta, jag är livrädd att om jag äter för mycket så går jag upp i vikt igen och det finns inte riktigt.
Jag har planerat att köra styrketräning 4 dagar i veckan och PW 2 dagar.
Vad bör jag ligga på i mat? jag har skaffat allt protein som behövs jag måste bara ha nån slags referens på hur jag ska ligga så jag kan bygga fram ett bra matschema som fungerar.
edasvangen
2013-04-04, 06:55
Tar upp denna igen eftersom jag får panik över vad mycket olika svar jag får från allmänheten.
Snackade lite med mina tränare idag, ena tyckte ja skulle ligga mellan 1600-1800 och den andra tyckte det var på tok för lite, Jag vill bygga i ungefär 8 veckor sen tänkte jag rippa mig med p90x träningen under sommaren.
Jag vet inte hur mycket jag ska äta, jag är livrädd att om jag äter för mycket så går jag upp i vikt igen och det finns inte riktigt.
Vad bör jag ligga på i mat? jag har skaffat allt protein som behövs jag måste bara ha nån slags referens på hur jag ska ligga så jag kan bygga fram ett bra matschema som fungerar.
Ja, det är för lite, är du sängliggande och inte rör dig ett dugg förbränner du enligt http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php drygt 2300kcal per dag, lägg sen till vardagliga saker och du hamnar närmare 3000kcal, lägg sen till lite träning där.. använd sidan och räkna ut ungefär hur mycket du förbränner på en dag och lägg dig på ett lagom underskott, 500kcal minus rekommenderas oftast här, det ger en lagomt snabb viktminskning och minimerar muskelförlust i samband med träning.
Ska du "bygga" bör du ligga på ett kaloriöverskott och det tar tid, du går då upp i vikt, du kan inte lägga på dig någon nämnvärd muskelmassa på 8 veckor, speciellt inte på ett underskott, träning i samband med ett kaloriunderskott är främst för att undvika muskelförlust.
Kolla matlagningssektionen här på forumet, finns massor med recept där.
vicarious
2013-04-04, 07:17
Väger du 105kg kan du omöjligt bygga något med 1600-1800 kcal. Din kropp förbrukar mer än så bara i viloläge.
Vad bör ja ligga på? vill helst inte gå för högt, jag har svårt att få mig mer än 1800 idag om jag inte äter skit vill säga, 2500 går det?
Min bror som är helt stillasittande, bortsett ifrån då han går till och från affären, och förbränner 2500 kcal.
Han är 190 cm lång, väger 78 kg, och har väldigt lite muskelmassa.
Då börjar jag på 2500 och ser hur det går helt enkelt, för en vanlig människa kanske det är lite men för mig som senaste månaderna ätit runt 1000 känns detta helt omöjligt att få till
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.