handdator

Visa fullständig version : Salladstonfisk och magvärk

Bryggan
2013-03-04, 13:32
Sedan jag började min viktnedgång så har jag stackat upp stora lager av salladstonfisk, det är ju gott att sleva i sig ibland när man är lite sugen. Utan att tänka mer på det så har tiden gått och jag har för första gången i mitt liv börjat vakna om nätterna med magvärk. Denna magvärk har varit riktigt störande eftersom sömnen blir så upphackad. Jag har inbillat mig att det är för att jag äter för lite eller kanske att jag äter för lite fibrer som gör att magen är i olag. Alla mina försök att stävja den nattliga magvärken har varit förgäves och mina försök att bryta smärtorna likaså.
På senare tid har jag börjat inbilla mig att det är den förbenade salladstonfisken som är boven i dramat och efter några dagars uppehåll från tonfisken så har jag sovit som ett barn om nätterna faktiskt.
Jag har heller inga födoämnesallergier vad jag vet och tycker oftast att jag har en mage av stål...tja, inuti då då:).

Är jag ensam om det här?

Bryggan
2013-03-04, 13:47
Upps jag glömde skriva: jag har provat de flesta sorterna på marknaden men på kontoret just nu har jag salladstonfisk i vatten av märkena "Eldorado" och "ICA basic".

LizaK
2013-03-05, 16:08
Haft samma problem just när jag ätit tonfisk (i vatten) från de märkena. Pga priset hade jag köpt en del burkar och jag ogillar att kasta mat, så..

Provade att verkligen pressa ur allt vatten, vilket gav resultat - mindre värk. Gjorde mina "tonfiskbiffar" med resten av burkarna (tonfisk + ägg (ev endast vita), peppar + salt.. Blanda om.. Ned med geggan i en stekpanna och stek på medelvärme tills de har fast konsistens samt stekyta.. Flippa runt någon gång). Succè. Tonfisken blev 100% magvänlig.

Bryggan
2013-03-05, 23:58
Aha! Tack så mycket Liza...det ska jag prova på stört. Eller ja inte biffar då men att "pastörisera" tonfisken åtminstone.

LizaK
2013-03-06, 01:02
Aha! Tack så mycket Liza...det ska jag prova på stört. Eller ja inte biffar då men att "pastörisera" tonfisken åtminstone.

Hahaha pastörisera.. *Ler brett*.. Pastöriserad tonfisk.. Låter väldigt attraktivt ;)..

Skämt åtsido, hoppas att det fungerar för dig med :).

watertouch
2013-03-06, 01:15
Är du känslig för histamin? upplever samma sak av "salladstonfisk" känns snarlik min allergi för äppelskal. Upplever dock betydligt mindre obehag av "filébitar"...