Visa fullständig version : Behöver hjälp för att träna i anti-depressivt syfte
Cerberus
2013-03-03, 19:52
Var längesen jag gjorde ett inlägg här, iaf startade en tråd.
har heller inte orkat läsa på, vara aktiv eller göra speciellt mycket i många månader nu(men depression har varit återkommande i hela mitt liv).
Mediciner är i princip enda vård man får i psyksjuka sverige om man ens får det. Nog om det. Mina mediciner är skit och psykvård i sverige är skit vilket jag hört från flera medlemmar jag haft kontakt med igenom åren via kolozzeum.
Nu till själva frågorna(kanske vore artikelämne för kommande artikel på träningslära? Träning för humörhöjande effekt eller antidepressiv effekt);
Jag har läst att konditionsträning har bäst effekt i antidepressivt syfte men jag vet inte var jag fått för mig det men att det är minst 3x i veckan man bör göra det och 30min ska det vara minst och 60-80% av ens maxpuls. Jag gissar att jag blandat ihop massa fakta men jag kallar på kolozzeums massiva hjärnkrafter här.
Jag har också tänkt att försöka tvinga mig till att åtminstone träna minst 1x helkroppspass i veckan(jag gillar inte löparlooken minst sagt). Förhoppningsvis kanske jag vill utöka det i framtiden om konditionsträningen har den effekt på mig som jag hoppas på(älskade det 2004 och har älskat det i deffar tiden innan periodisk fasta existerade här på kolo).
har tänkt att försöka springa imorgon på löpband för att se om jag ens kan det(har fotproblem).
Nån livshistoria drar jag inte här(iaf inte just nu för jag behöver träningsråd) men jag var den där hardcore kroppsbyggarkillen som oroade sig för kanelens kcal-innehåll(var så god o kolla mina gamla startade trådar för goda skratt) och ville optimera allt vad som gällde kost o träning och jag sket i allt annat(socialt liv i övrigt, nåt jag fått betala för senare nu när jag halvt/totalt tappat lusten för att skrotlyfta sen säkert 1-2 år tillbaka och har liksom, tvingat mig att göra det högst oregelbundet).
Skulle vilja ha med en del favoritövningar i helkroppspasset men jag väntar på svar på det jag skrivit hittills(ganska mycket det).
Mvh Rory(mitt riktiga namn).
Det finns annan sorts konditionsträning du kan ägna dig åt, som kettlebellswingar, simning och roddmaskin. Det borde vara mer skonsamt mot din fot.
Cerberus
2013-03-03, 20:02
Bra tips, vilka tips som helst e välkomna. Hoppas någon eddie vedder dyker upp för han verkar ha koll på studier ang konditionsträning o annat, eller var det någon annan. Grub kanske.
Simning kan jag pröva igen(sist jag prövade det fick jag enormt mycket utslag men kanske finns workarounds). mikaelj, har du någon koll på hur mycket och hur intensiv konditonsträningen bör vara för att man ska få en stabil antidepressiv effekt? Eller har du kanske sidor du kan rekommendera för mig att läsa vidare på? Prövat mig på google scholar men hittar inte riktigt det jag söker efter(vet inte hur man söker ordentligt för den delen heller).
Myndigheterna brukar rekommendera C-vitamin i vattnet när det är kraftigt klorerat. Du kanske skulle kunna mumsa i dig en dunderdos askorbinsyra (d v s C-vitamin) före simning och se om det hjälper? Det har hjälpt mig.
Jag märker för egen del att det har en antidepressiv effekt (dock inte belagt med någon som helst litteratur) om jag tar i riktigt ordentligt, närmare 100% tidvis, och allmänt hög intensitet övrig tid, i kanske 30 minuter eller så. Saker som gör mig rejält flåsig helt enkelt. Kan få liknande effekt av högrep i t ex knäböj till bänk eller marklyft eller liknande.
Hoppas att någon med koll kan hjälpa dig!
Cerberus
2013-03-03, 20:16
tackar för tipsen :) the effort matters.
Finns ju massa sätt att skapa en konditionseffekt med skroten också, tabata(vad det nu var), cirkelträning, aja..e något utmattad nu.
Spenderat 2 dagar att få denna dator jag skriver på att få visa någonting annat än en svart bild med error-meddelanden. Fett stolt! Sjukligt datorberoende.SJUKLIGT.
Jag har skrivit en del om både effekten av träning och kost på neurotransmittorer och annat av intresse (BDNF, hormoner etc), när det kommer till mental hälsa. Bra att du nämnde det, har länge funderat på att skriva en uttömande artikel på området träning och mental hälsa.
http://traningochnutrition.wordpress.com/
För övrigt är träning (särskilt konditionsträning men även styrketräning) likvärdigt och ibland bättre än SSRI för depression. Och effekten är snabbare. Problemet är att få deprimerade människor att röra på sig tyvärr.
Vad gäller ångest är träning akut ångestsänkande, men kan hos en del patienter utlösa ångest (företrädelsevis vid panikångest-diagnos). På sikt ses viss effekt men inte lika stark som vid depression.
För övrigt aktiveras serotonerga neuroner av kroppsrörelse:
Serotonin and motor activity.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9464975
Exercise for the treatment of depression and anxiety.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21495519
"...Exercise compares favorably to antidepressant medications as a first-line treatment for mild to moderate depression and has also been shown to improve depressive symptoms when used as an adjunct to medications. While not as extensively studied, exercise has been shown to be an effective and cost-efficient treatment alternative for a variety of anxiety disorders. While effective, exercise has not been shown to reduce anxiety to the level achieved by psychopharmaceuticals."
Cerberus
2013-03-03, 21:22
tack tjing, mycket uppskattat...läser senare. Eller imorgon, imorgon är läkarbesöket. Det där som händer typ 2-3x per år..suck.
Är inte ultradjuptdreprimerad dock, ska lira vidare i Crysis 3 nu. Har man inte superkrafter i verkligheten är det kul att låtsas ha dom i virtuella världen.
det största problemet är att tvinga sig att träna när man mår piss och allt är mörker och det krävs en enorm ansträngning att gå upp för att kissa(ingen underdrift, psychomotor retardation kallas det).
Cerberus
2013-03-03, 21:28
rent generellt sett(nu är det längesen jag läste mycket om vetenskap kring träning och då var det mest om vad som gav mest muskler per minut if u get my drift) så har jag fått för mig att konditionsträning är effektivare för att hämma depression? Ökar BDNF samt mer blodflöde och syre till hjärnan?
E riktigt nere att jag tappat min glöd för kroppsbyggning men styrketräningen kanske får ha en annan funktion för mig nu.
Är det någon konsensus hur intensiv konditionsträningen ska vara i relation till maxpuls, hur länge per session och hur många ggr i veckan?
Jag är en sådan person som när jag känner att något funkar och att det finns vetenskap som backar det så går jag all out och det finns inget som hindrar mig förutom min egen kropp möjligtvis...
Lättare medelaktivitet.
Man har använt olika studieupplägg och alltifrån raska promenader till löpning visar på effekt. Längden är förmodligen relevant för att öka t ex tryptofanupptaget till hjärnan.
Lättläst och massvis med referenser om man känner för att fördjupa sig:
http://fyss.se/wp-content/uploads/2011/02/22.-Depression.pdf
Cerberus
2013-03-04, 09:36
tackar för tipsen! önskar ja kunde ge er kramar :) .
Får väl kanske starta en tränignsjournal här när ja kommit igång. Ska pröva idag och löpa på gymmets löpband och andra konditionsmaskiner.
Oltimer66
2013-03-05, 23:03
Lycka till !
Prova dig fram med olika intensitet och känn efter vad som känns bäst.
Själv har jag kommit igång med vikterna igen efter 5 års uppehåll bl a på grund av depression. Tar ett tag att tycka det är kul igen, men det kommer :)
Om du vill motverka depression så rekommenderar jag något där du måste fokusera både mentalt och fysiskt. I mitt fall med dödsfall i familjen följt av separation från min sambo så hjälpte kampsport med fem träningsdagar i veckan. Fysiskt tröttande och krav på stort mentalt fokus i ett socialt sammanhang -- kanske något för dig?
Träning kan absolut vara bra inte minst utomhus nu när det blir ljusare. Tycker inte du ska döma ut vården helt dock. Funkar inte medicineringen så finns det fler sorter att prova. Medicin är inte enda behandlingen heller, din läkare kan säkert remittera dig vidare till lämplig samtalsbehandling.
Järvskan
2013-03-06, 10:20
Bäst vore väl om du hittade en utomhusaktivitet så att du exponerade dig för solljuset. Hugg lite ved eller något :)
Cerberus
2013-03-07, 13:03
Lycka till !
Prova dig fram med olika intensitet och känn efter vad som känns bäst.
Själv har jag kommit igång med vikterna igen efter 5 års uppehåll bl a på grund av depression. Tar ett tag att tycka det är kul igen, men det kommer :)
Jao, jag försöker fokusera mindre på styrketräning nu och mer på konditionsträning(fast jag ska få till minst ett helkropps-pass per vecka, det passet blir idag det) men sen får ja se hur fan de blir. Försöker mest fokusera om från att fokusera på prestation(även om det är roligt så får jag inte må dåligt pga sämre prestationer) och mer på att jag tar mig ur min lägenhet, e bland folk på gymmet och går emot min sociala fobi och depression.
Om du vill motverka depression så rekommenderar jag något där du måste fokusera både mentalt och fysiskt. I mitt fall med dödsfall i familjen följt av separation från min sambo så hjälpte kampsport med fem träningsdagar i veckan. Fysiskt tröttande och krav på stort mentalt fokus i ett socialt sammanhang -- kanske något för dig?
Beklagar förlusterna, många av mina vänner varav min bästa vän dog för några år sen så jag kan relatera(min bästa vän var som min familj ända sen barnsben bokstavligen). Kampsport är något jag prövat ett par ggr i mitt liv, har en kompis som driver ett gym och vet att de vore perfekt att pröva på men jag kämpar emot en enorm social fobi(som börjar bli bättre nu). Vill dit men att vara i grupp är så otäckt i sig just nu att jag inte klarar av det, i ett senare skede får det bli.
Träning kan absolut vara bra inte minst utomhus nu när det blir ljusare. Tycker inte du ska döma ut vården helt dock. Funkar inte medicineringen så finns det fler sorter att prova. Medicin är inte enda behandlingen heller, din läkare kan säkert remittera dig vidare till lämplig samtalsbehandling.
Absolut, tyvärr är vården extremt varierande beroende var man bor(jag bor i lilla Arvika, haft så många läkare gneom åren ja..nuff about that) och samtalsterapi är extremt svårt att få. Har fått en ny och grym läkare nu dock(för en gångs skull).
Hoppas jag kan komma igång med löpning men jag har halgus valgus på båda fötter(stortån växer inåt mot tårna, höger fot ser rent utav missbildad ut), hade problem med att gå ett tag pga smärta men det har försvunnit av ngn anledning. Pallar inte operation just nu när jag är igång med träningen igen.
Cyklar på gymmet just nu iaf.
Bäst vore väl om du hittade en utomhusaktivitet så att du exponerade dig för solljuset. Hugg lite ved eller något :)
Japp, farsan behöver hjälp med det snart så det är vettigt med tanke på hur mycket han hjälper och stöttar mig annars.
tack för alla svaren!
Vågar fortfarande inte starta någon internet-logg(i stil med loggarna här på kolozzeum) än men jag ska försöka hålla koll på min träning via Fitocracy och penna o papper.
Shakemynuts
2013-03-07, 14:46
Tjena, jag vet inte riktigt om du behöver mer träningshjälp med de finfina länkar du fått.
Men jag tänkte berätta att jag är/varit i samma sits samtidigt som du kanske får lite förstahandsupplevelse-tips. :)
Jag tränade fruktansvärt mycket och effektivt i yngre dagar, men dom senaste 8åren har varit dynga med allt möjligt skit som alkohol, tablettöverdoser och en massor av olika mediciner, som inga fungerat, såklart.
Så fick jag träffa en läkare som var inriktad på bipolär sjukdom, 30 minuter senare hade jag det officiellt som sjukdom, då var det bara dags att påbörja medicinering, vilket tog ett helt år och idag, ganska precis 1 år senare har jag rätt medicin (litium), men är fortfarande dosjusteringar osv, märker tydliga skillnader men humörsvängningar kan fortfarande ske.
Min kontaktperson på psykiatrin pratade iallafall om deras slutenvård där dom har gym och motion, väldigt lätt träning men bara av att patienterna rör på sig märks det skillnad.
Han pushade på mig att börja med gymmet, jag vågade inte riktigt eftersom jag alltid blivit fruktansvärt besviken då något inte fungerat, gym, skola, jobb etc, men han pushade på hårdare ändå och helt plötsligt gick jag, sen hade det gått en vecka och jag märkte att jag pushade mig själv för att inte bli besviken och nu helt plötsligt har det gått 4 veckor.
Om du känner dig ok och kan ta dig till gymmet, eller gå ut och springa är det bara att träna på, inga hämningar, men om du känner dig dålig, kämpa dig ut och gå i 15-30min åtminstone, det kan också hjälpa väldigt mycket och det kommer underlätta motivationen för träning nästa dag.
Oavsett vilken depression det är vi pratar om, rutiner är väldigt viktigt.
Döm inte ut sjukvården helt och hållet, men vissa ställen är bättre än andra, tyvärr.
Mvh Patrik med tablettöverdos med sprit, alkoholproblem, 8års sjukskrivning, självskadebeteende och tablettmissbruk av lugnande+sömntabletter i bagaget men som nu i skrivandets stund känner sig ganska normal.
Edit: Men just nu ska jag bara cykla in till stan och köpa xbox-spel. :D
Fint, man blir glad av att läsa sådant. Bra att du mår bättre "Shakemynuts".
Cerberus
2013-03-18, 18:29
Tjena, jag vet inte riktigt om du behöver mer träningshjälp med de finfina länkar du fått.
Men jag tänkte berätta att jag är/varit i samma sits samtidigt som du kanske får lite förstahandsupplevelse-tips. :)
Jag tränade fruktansvärt mycket och effektivt i yngre dagar, men dom senaste 8åren har varit dynga med allt möjligt skit som alkohol, tablettöverdoser och en massor av olika mediciner, som inga fungerat, såklart.
Så fick jag träffa en läkare som var inriktad på bipolär sjukdom, 30 minuter senare hade jag det officiellt som sjukdom, då var det bara dags att påbörja medicinering, vilket tog ett helt år och idag, ganska precis 1 år senare har jag rätt medicin (litium), men är fortfarande dosjusteringar osv, märker tydliga skillnader men humörsvängningar kan fortfarande ske.
Min kontaktperson på psykiatrin pratade iallafall om deras slutenvård där dom har gym och motion, väldigt lätt träning men bara av att patienterna rör på sig märks det skillnad.
Han pushade på mig att börja med gymmet, jag vågade inte riktigt eftersom jag alltid blivit fruktansvärt besviken då något inte fungerat, gym, skola, jobb etc, men han pushade på hårdare ändå och helt plötsligt gick jag, sen hade det gått en vecka och jag märkte att jag pushade mig själv för att inte bli besviken och nu helt plötsligt har det gått 4 veckor.
Om du känner dig ok och kan ta dig till gymmet, eller gå ut och springa är det bara att träna på, inga hämningar, men om du känner dig dålig, kämpa dig ut och gå i 15-30min åtminstone, det kan också hjälpa väldigt mycket och det kommer underlätta motivationen för träning nästa dag.
Oavsett vilken depression det är vi pratar om, rutiner är väldigt viktigt.
Döm inte ut sjukvården helt och hållet, men vissa ställen är bättre än andra, tyvärr.
Mvh Patrik med tablettöverdos med sprit, alkoholproblem, 8års sjukskrivning, självskadebeteende och tablettmissbruk av lugnande+sömntabletter i bagaget men som nu i skrivandets stund känner sig ganska normal.
Edit: Men just nu ska jag bara cykla in till stan och köpa xbox-spel. :D
Grymt! jag kan relatera till mycket av vad du säger. Jag är också en missbrukare. varit sjuk en vecka, nu e ja frisk igen. hade ett underbart grytm styrkepass idag. Kikade in på leksaksbutiken i stna nyss för att se om de hade nya God of War inne, de hade de ej. Besätllde det nyss på internet istället.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.