handdator

Visa fullständig version : Ökat i vikt av kolhydrater!?

Lwlgnd
2013-03-02, 12:39
Hej! Började "deffa" nu för 2 veckor sedan och gick direkt från lchf till detta. Idag två veckor senare vägde jag mig. Hade gått upp 2-3kg. Kan det vara så att det beror på vätska? Eftersom kolhydrater binder vätska. Åt väldigt lite kolhydrater innan. Jag känner mig mindre uppblåst nu men jag mår väldigt dåligt över vad vågen visade imorse då jag har ätit 1300kcal underskott i två veckor. Känns lite som att allt slit inte har visat sig vara värt det.

Vunnis
2013-03-02, 12:40
Går du ifrån ett nollat kolhydratsintag så kommer du att lagra in delar av det som glykogen och tillsammans med det lagra vätska.

Dasmann
2013-03-02, 13:59
Strunta i vad vågen säger, eller väg dig med större mellanrum.
Du kan gå upp/ner i mycket vätska under ett dygn.

RykteT
2013-03-02, 14:17
Du behöver inte vara orolig, det är bara vatten. När du går från en lågkolhydratskost till en högkolhydratskost kommer levern vilja lagra in så mycket glykogen den kan och det drar till sig en fruktansvärd massa vatten! Du kommer att ha förlorat fett men gått upp i vikt då vattnet väger mer än fettet du förbränt.

Illuminatus
2013-03-02, 14:26
Du behöver inte vara orolig, det är bara vatten. När du går från en lågkolhydratskost till en högkolhydratskost kommer levern vilja lagra in så mycket glykogen den kan och det drar till sig en fruktansvärd massa vatten! Du kommer att ha förlorat fett men gått upp i vikt då vattnet väger mer än fettet du förbränt.

Vilket resulterar i att personen eventuellt ökar sitt kcalunderskott (svälter sig) eftersom den tror att den lagt på sig fett. Pratar ur egen erfarenhet då jag själv gjorde min första deff på lågkolhydratskost, som jag aldrig kommer göra igen...

:)

Lwlgnd
2013-03-02, 16:24
Okej! Känns lite tryggare nu. För jag kan ju se att det har hänt något men vågen och jag är inte riktigt så bra kompisar, har aldrig varit. Jag fortsätter som jag gör nu då. Så får vi väl se vad som händer. Jag vägrar ge upp.
Känns ju lite taskigt att vatten kan göra så mot en dock, i alla fall när man har kämpat så hårt och sen på bara några dagar gör kroppen såhär. Sjukt. Tack för svaren!!!

Fredrik_S
2013-03-02, 16:56
2-3 kilo rent kroppsfett kräver ett kaloriöverskott på i runda slängar 14 000-30 000... vilket alltså betyder att en kvinna som behöver 2000 kcal behöver äta 3000-4000 kcal om dagen i i minst 2 veckor....

(det är med andra ord vätska gylkogen tarminnehåll mätfel hormoner etc som är svaret)