Visa fullständig version : Mitt kostschema jävligt dåligt?
Rostad360
2013-03-01, 19:10
Tjaa tänkte skriva mitt kostschema här och fixa lite kritik gärna med förslag på förbättringar.
*Tiderna för dessa måltider varierar*
Whey80
38g 3 gånger om dagen med 1 DL minimjölk per gång.
= 35+35+35+127+127+127 = 486 kcal, cirka 90g protein.
Mackor *lingongrova* 2-3 st med prickig korv som pålägg och cirka 10g smör per macka.
= 260+130+36+36+36+40+40+40+40+40+40 = 738 kcal, cirka 35-40g protein
Kycklingfilé stekt i tyflonpanna utan smör eller olja, 300g
= 285 kcal, cirka 55g protein.
Allt blir cirka 1500 kcal , brukar äta något extra så man kommer upp till 2100 kcal på så sätt ha ett kaloriunderskott på 500 kcal.
Mitt kaloriintag ska vara på cirka 2600 kcal.
Tränar 4-6 dagar i veckan styrketräning med ett pass som ligger mellan 40-60 min.
Vad är felen här och vad är eventuellt rätt?
Mvh
Rasmus
Rostad360
2013-03-01, 19:12
Tjaa tänkte skriva mitt kostschema här och fixa lite kritik gärna med förslag på förbättringar.
*Tiderna för dessa måltider varierar*
Whey80
38g 3 gånger om dagen med 1 DL minimjölk per gång.
= 35+35+35+127+127+127 = 486 kcal, cirka 90g protein.
Mackor *lingongrova* 2-3 st med prickig korv som pålägg och cirka 10g smör per macka.
= 260+130+36+36+36+40+40+40+40+40+40 = 738 kcal, cirka 35-40g protein
Kycklingfilé stekt i tyflonpanna utan smör eller olja, 300g
= 285 kcal, cirka 55g protein.
Allt blir cirka 1500 kcal , brukar äta något extra så man kommer upp till 2100 kcal på så sätt ha ett kaloriunderskott på 500 kcal.
Mitt kaloriintag ska vara på cirka 2600 kcal.
Tränar 4-6 dagar i veckan styrketräning med ett pass som ligger mellan 40-60 min.
Vad är felen här och vad är eventuellt rätt?
Mvh
Rasmus
Tänkte passa på att fråga, om man äter mycket fett men håller kaloriintaget nere, går man då ner i fettvikt, eller är det muskler trots att man äter mycket protein och tränar?
Tänkte passa på att fråga, om man äter mycket fett men håller kaloriintaget nere, går man då ner i fettvikt, eller är det muskler trots att man äter mycket protein och tränar?
Man går ner i fettvikt ändå.
Det ser lite ensidigt och trist ut?
Sen så är det lite svårt att bedömma när du redovisar för 1500 kcal och säger "sen råkar det bli 600 extra" det är ju trots allt en fjärdedel av allt ;).
Sen kan det vara en idé att slänga in lite grönsaker också
kalori underskott = viktnedgång och inget hälsosamt...
om du tränar som du gör ät protein och kolhydrater plus fett kroppen mår bra av blandat.
Rostad360
2013-03-01, 19:27
Sen så är det lite svårt att bedömma när du redovisar för 1500 kcal och säger "sen råkar det bli 600 extra" det är ju trots allt en fjärdedel av allt ;).
Jo jag förstår det, men dem extra kalorierna hände inte alltid därför jag inte inkludera dem, men det kan vara allt från knäckebröd till fisk.
Maten varierar jag men till huvudmåltid så är det alltid, fisk,kyckling,räkor,kalkon med möjligtvis lite potatis för att öka kalorierna och få lite variation.
Så du menar att jag kan slänga i mig ett pringlesrör som innehåller cirka 100g fett och 790kcal plus mina prickiga korvar som vid 240g blir över 75g fett.
Går jag verkligen ner i fettvikt då om jag ligger på kaloriunderskott?
Rostad360
2013-03-01, 19:28
Slänger ju såklart med lite vitaminer förståss :P
Rostad360
2013-03-01, 19:30
kalori underskott = viktnedgång och inget hälsosamt...
om du tränar som du gör ät protein och kolhydrater plus fett kroppen mår bra av blandat.
Jag gör detta för att försöka bli av med extrakilona under min "bulk" vill bli av med minst 5 kilo och 7 cm på midjan.
Därför jag undra om man går ner i fettvikt eller om fettet stannar trots att man går ner i vikt enligt vågen och faktiskt slänger i mig 2g protein per kroppskilo.
Glömde nämna att jag väger 72 kg just nu.
Jo jag förstår det, men dem extra kalorierna hände inte alltid därför jag inte inkludera dem, men det kan vara allt från knäckebröd till fisk.
Maten varierar jag men till huvudmåltid så är det alltid, fisk,kyckling,räkor,kalkon med möjligtvis lite potatis för att öka kalorierna och få lite variation.
Så du menar att jag kan slänga i mig ett pringlesrör som innehåller cirka 100g fett och 790kcal plus mina prickiga korvar som vid 240g blir över 75g fett.
Går jag verkligen ner i fettvikt då om jag ligger på kaloriunderskott?
Händer inte alltid?
Då kommer följdfrågorna för att kunna hjälpa till: vad väger du? Hur gammal är du? Hur lång är du? Vad är din nuvarande plan och målsättning?
Det du frågade var om man gjorde det om man hade ett högt proteinintag och hög fettmängd.
Tycker du ditt exempel innehar ett högt proteinintag ;)?
Men i ditt exempel, jovisst gör du det, men med stor sannolikhet muskelvikt med.
Rostad360
2013-03-01, 20:12
Händer inte alltid?
Då kommer följdfrågorna för att kunna hjälpa till: vad väger du? Hur gammal är du? Hur lång är du? Vad är din nuvarande plan och målsättning?
Det du frågade var om man gjorde det om man hade ett högt proteinintag och hög fettmängd.
Tycker du ditt exempel innehar ett högt proteinintag ;)?
Men i ditt exempel, jovisst gör du det, men med stor sannolikhet muskelvikt med.
Är 21 år, 171 cm lång, väger 72 kilo, har ett mål att gå ner till 67 kil och tappa 7 cm till på midjan.
Därför jag undrade om man går ner i fettvikt trots ett högt fett intag och ett högt protein intag, men ändå ligger med kaloriunderskott.
Är 21 år, 171 cm lång, väger 72 kilo, har ett mål att gå ner till 67 kil och tappa 7 cm till på midjan.
Därför jag undrade om man går ner i fettvikt trots ett högt fett intag och ett högt protein intag, men ändå ligger med kaloriunderskott.
Det gör man, dock finns det mer träningskompatibla och smartare sätt att göra det på i min personliga åsikt.
Något sånt här:
2 - 2.5 gram protein / kg kv
1 gram fett / kg kv
Resten kolhydrater.
Lägg dig på ett underskott på -500 kcal om dagen, tappa ett halvt kg i veckan, träna tunga och bra pass styrketräning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.