Visa fullständig version : Hjälp med viktökning.
Hejsan Kolozzeum,
eftersom jag fick så pass bra respons på min förra tråd tänkte jag ställa en till fråga jag gått runt och tänkt på.
Stats:
Ålder: 19
Vikt: 64 kg morgonvikt
Längd: 182 cm
Mitt träningsschema: 3ggr i veckan. (aktuell vikt)
Pass A:
Frontböj 5x5 (37.5 kg)
Bänkpress 5x5 (45 kg)
Stångrodd 3x5 (40 kg)
Armhävningar 3xFailure
Benlyft 3xFailure
Pass B:
Frontböj 5x5 (37.5 kg)
Militärpress 5x5 (25 kg)
Marklyft (3x5 uppvärming) 2x5 (55 kg)
Chins 3xFailure
Planka 3xFailure
Ökar med +2.5 kg varje övning/pass förutom mark, +5kg/pass.
Har tränat seriöst i 2 månader nu, varav detta schema i två veckor.
Jag äter så mycket jag bara kan, så ofta jag kan. Bra mat, kyckling/kött/fisk. Stoppar i mig 4 st stora måltider per dag. En vanlig dag kan se ut på följande:
3 dl havregrynsgröt med mjölk och lite sylt.
Gymmet, 1 dl Whey-80
Fralla med ost/skinka
Lunch, Fisk/kött/kyckling, potatis/ris, grönsaker
Fralla/random mellanmål
Middag, Fisk/kött/kyckling, potatis/ris, grönsaker
7-8h sömn
Nu till min faktiska fråga:
1) Jag äter så mycket och ofta jag kan, men har inte gått upp i vikt dessa 2 månader. Har märkt att jag tappat fett dock, går på kreatin och använder mig av whey-80 efter varje gympass, ibland som mellanmål/nattdryck. Borde jag köpa en gainer? Eller maltodextrin och blanda med whey?
Är det normalt att inte gå upp ett enda dugg under 2 månaders hård träning? Det borde ju ändå vara lättare att gå upp otränad nybörjare eller har jag fel?
Är det något jag borde ändra med mitt träningsschema? Eller något annat som verkar knasigt?
Jag är tacksam för all kritik och tips jag får. Tack!
Du har inte ätit tillräckligt.
Samt har övningarna börjat bli för tungt för att kunna öka 2,5/5kg per vecka än?
Enkla svaret: stoppa i dig mer kalorier.
Jag har själv haft svår att gå upp i vikt i mina dagar. När jag blir mätt (på mat) så blir jag mätt. Får inte i mig mer. Så jag började med strategin att efter jag ätit min middag eller lunch trycka i mig en gainer med mjölk också. 500 kcal i ett svep. Funkade för mig, vad som funkar för dig får du hitta själv. Klunka olja, knapra godis/nötter, etc. Men gör det efter ditt vanliga mål mat så att det inte går ut över mängden på tallriken.
Flygplan
2013-02-28, 22:37
Du äter livsmedel som ger en väldigt hög mättnadskänsla per kcal. Om du inte klarar av att äta mer mat med din nuvarande kosthållning testa att äta kaloritätare livsmedel -"onyttigare" mat. Havregryn och kokt potatis hade jag också haft svårt att bulka på.
monsterek
2013-03-01, 09:58
Prova gärna "havredrinken" där du på ett enkelt sätt kan få i dig mycket kalorier. Du kan ha i vad som helst egentligen men mitt tips är: Havregryn, mjölk, protein eller lite gainer, bär (bärblandning är att föredra) samt lite rapsolja. Mixa och drick! Jättesmidigt! Ta till frukost och även som mellanmål ibland. Efter träning kan du äta skumgodis tillsammans med din proteindrink. Jag äter skumbananer ihop med lite nutella. Fungerar som gainer = Snabba kolisar :)
Pretorian
2013-03-01, 11:51
Precis, har du svårt att gå upp i vikt och äta mer så gör gärna drinkar och gainers. Oftast så mättar flytande föda mindre (enligt mig). Ska du sen ner i vikt i framtiden så gör du tvärtom och minskar drinkarna.
dra i dig protein meal bar som mellis och som godis på kväll osv
Jag har själv varit i samma sits som dig. Felet man gör är att man TROR att man äter tillräckligt. När man väl räknar på det så krävs det rätt så mycket mer mat än man tror för att ligga på tillräckligt överskott för att öka i vikt om man tränar hårt och kanske har ett fysiskt aktivt jobb.
Jag har som sagt haft samma problem som dig och visst kan man köra med gainers, Serious mass bl.a. hjälpte mig i början. Men gillar du som jag mjölk så är det enligt min åsikt ett väldigt effektivt och lätt sätt att bulka. I perioder kör jag enligt något som heter GOMAD (Gallon of milk a day) d.v.s. 4 liter 3% (röd) mjölk om dagen vid sidan av normal kost. 4 liter röd mjölk ger i runda slängar 2400 kcal, 130-140g protein, 200g kolisar och 120g fett om dagen.
Kör man vid sidan av det 1-2 prottedrinkar a' ~150 kcal och 25-30g protein så räcker det gott med 3 st normala måltider för att du ska hamna på ett rejält överskott.
Det går ju såklart o skala om som man vill, köra 2 liter mjölk istället och lite mer mat, 4 liter kan bli rätt drygt efter ett tag :)
Har en länk här till vart jag hittade info om detta http://stronglifts.com/gomad-milk-squats-gallon-gain-weight/
Skulle tippa på att det inte är så nyttigt att dricka så mycket om dagen under någon längre period dock!
Hejsan,
Tack för alla svar!
För att svara på era frågor:
1) Övningarna har inte blivit för tunga ännu. Bänkpressen och frontböjen är svårast just nu, men klarar nog 2.5 i ett par veckor till. Har ju även ökat 5 kg vissa pass.
2) Dricker redan så mycket mjölk jag kan, och börjat med proteindrink + macka till mellis nu. Ska inhandla en mixer för havredrinkar och en jävla massa Oboy.
Skulle någon kunna slänga upp en bra havregainet? Ingredienser, mått, kcal, etc. Skulle uppskattas! Tack för allt, nu ska jag ta och trycka i mig lite käk!!
Kvicksilver
2013-03-02, 16:32
Hejsan Kolozzeum,
eftersom jag fick så pass bra respons på min förra tråd tänkte jag ställa en till fråga jag gått runt och tänkt på.
Stats:
Ålder: 19
Vikt: 64 kg morgonvikt
Längd: 182 cm
Mitt träningsschema: 3ggr i veckan. (aktuell vikt)
Pass A:
Frontböj 5x5 (37.5 kg)
Bänkpress 5x5 (45 kg)
Stångrodd 3x5 (40 kg)
Armhävningar 3xFailure
Benlyft 3xFailure
Pass B:
Frontböj 5x5 (37.5 kg)
Militärpress 5x5 (25 kg)
Marklyft (3x5 uppvärming) 2x5 (55 kg)
Chins 3xFailure
Planka 3xFailure
Ökar med +2.5 kg varje övning/pass förutom mark, +5kg/pass.
Har tränat seriöst i 2 månader nu, varav detta schema i två veckor.
Jag äter så mycket jag bara kan, så ofta jag kan. Bra mat, kyckling/kött/fisk. Stoppar i mig 4 st stora måltider per dag. En vanlig dag kan se ut på följande:
3 dl havregrynsgröt med mjölk och lite sylt.
Gymmet, 1 dl Whey-80
Fralla med ost/skinka
Lunch, Fisk/kött/kyckling, potatis/ris, grönsaker
Fralla/random mellanmål
Middag, Fisk/kött/kyckling, potatis/ris, grönsaker
7-8h sömn
Nu till min faktiska fråga:
1) Jag äter så mycket och ofta jag kan, men har inte gått upp i vikt dessa 2 månader. Har märkt att jag tappat fett dock, går på kreatin och använder mig av whey-80 efter varje gympass, ibland som mellanmål/nattdryck. Borde jag köpa en gainer? Eller maltodextrin och blanda med whey?
Är det normalt att inte gå upp ett enda dugg under 2 månaders hård träning? Det borde ju ändå vara lättare att gå upp otränad nybörjare eller har jag fel?
Är det något jag borde ändra med mitt träningsschema? Eller något annat som verkar knasigt?
Jag är tacksam för all kritik och tips jag får. Tack!
Spontant så verkar du äta för lite. Jag äter mer än vad du anger och kämpar med att öka i vikt (68kg / 168cm).
Ser väldigt många trådar här på kolo där många tror att dom äter tillräckligt men uppenbarligen inte gör det.
Mitt knep är att ha med mig kokta ägg att stoppa i mig varannan timme samt att innan läggdax göra en gainer på kolisar och kasein.... 600 kalorier att sova fint på.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.