Visa fullständig version : När ska jag börja deffa?
oliveraustin
2013-02-28, 21:52
Tjena!
Använder mig utav appen Shapeupclub för att räkna kalorier. Jag tänker gå upp till 70 KG från 61 KG på 10 Veckor.(1KG ökning i veckan). Efter 10 veckor tänker jag börja deffa. Jag vet att det är en dålig idé att deffa på 70 kg men jag vill hinna få en bra form till sommaren. Är det en dålig idé att deffa ner sig till 8-10% kroppsfett för mig? Ligger runt 18% nu skulle jag tro. Eller ska jag satsa på beach 14 istället? :/
Är 176 CM lång. 18 år
Varför i helvete ska du gå upp ett kilo i veckan?
oliveraustin
2013-02-28, 21:55
Varför i helvete ska du gå upp ett kilo i veckan?
Är det för mycket? För att jag är underviktig och har ont om tid?
edeqvist
2013-02-28, 21:58
Problemet med en sådan kraftig viktuppgång är att kroppen kommer att bli fet och det kommer bli väldigt svårt att gå ner i vikt sedan igen... Sedan är det tveksamt om det är hälsosamt att gå upp så många kilon på så kort tid. Du får nog tänka på din hälsa i det långa loppet. Resultat över en längre tid eller att kroppen troligtvis tar stryk för att du ska gå upp fort?
har du kring 18% kroppsfett på 61kg/178cm? :eek:
oliveraustin
2013-02-28, 22:04
har du kring 18% kroppsfett på 61kg/178cm? :eek:
hahaha vet inte gissade bara. Men jag kan se magrutorna när ja tränat dom men inte annars. Dom döljs av massa fett som ja vill ha bort framåt sommaren.
oliveraustin
2013-02-28, 22:06
Problemet med en sådan kraftig viktuppgång är att kroppen kommer att bli fet och det kommer bli väldigt svårt att gå ner i vikt sedan igen... Sedan är det tveksamt om det är hälsosamt att gå upp så många kilon på så kort tid. Du får nog tänka på din hälsa i det långa loppet. Resultat över en längre tid eller att kroppen troligtvis tar stryk för att du ska gå upp fort?
När man räknar kalorier blir det aldrig exakt. Jag har inte lyckats äta så mycket någon dag. Men ska jag ställa om räknaren till 0.5 KG per vecka? Tjänar jag på det? :))):cool:
King Grub
2013-02-28, 22:10
Beror på om du vill lägga på dig nästan bara fett eller inte.
Borde du inte snarare lägga dig på ett svagt överskott och träna ordentligt? Utesluta allt socker, äta ordentligt med protein och styrketräna som en idiot. Borde ju ge mer resultat än att gå upp 10kg, för att sen försöka droppa dem snabbt igen.
oliveraustin
2013-02-28, 22:18
Borde du inte snarare lägga dig på ett svagt överskott och träna ordentligt? Utesluta allt socker, äta ordentligt med protein och styrketräna som en idiot. Borde ju ge mer resultat än att gå upp 10kg, för att sen försöka droppa dem snabbt igen.
Det kallas för att bulka? Jag väger alldeles för lite. Socker är okej när man bulkar. Dricker endast läsk 1-2 gånger i veckan och aldrig chips eller godis. Tränar 4 dagar i veckan. Man måste ju gå upp för att sedan gå ner?
Nu blev jag ännu mer förvirrad cofffee
Det kallas för att bulka? Jag väger alldeles för lite. Socker är okej när man bulkar. Dricker endast läsk 1-2 gånger i veckan och aldrig chips eller godis. Tränar 4 dagar i veckan. Man måste ju gå upp för att sedan gå ner?
Nu blev jag ännu mer förvirrad cofffee
Jo, bulka i mina öron handlar dock om +500kcal överskott/dag.
Nu ser jag dock att jag aldrig skrev ut siffrorna jag hade i åtanke, vilket var ett överskott på 200-300 kcal om dagen. Vilket iofs också är en bulk, men svag sådan. Socker är okej när man grisbulkar i mitt tycke. Är överskottet som sagt bara på 200-300kcal så gör man nog bäst i att undervika socker och lägga de kcal på extra makros istället.
BisonLGcrew
2013-02-28, 22:27
Var kommer sockret in i ditt kostschema? Om det är bullar och sånt mellan måltiderna gör du bättre i att dubbla antalet måltider istället. Äter jag sockergrejer har jag svårare att äta mina mål sedan, träningen går sämre också.
oliveraustin
2013-02-28, 22:37
Var kommer sockret in i ditt kostschema? Om det är bullar och sånt mellan måltiderna gör du bättre i att dubbla antalet måltider istället. Äter jag sockergrejer har jag svårare att äta mina mål sedan, träningen går sämre också.
Energidryck och läsk för att hålla mig vaken i skolan. :)
nej men tjänar jag inte mer på ett överskott på 500 än ett på 200-300?
Kommer jag kunna få den kroppsfett procenten till juni-juli utan att förlora för mycket på det? Hur ska jag ta mig till väga? Vilket är det bästa sättet, hur skulle ni ha gjort?
gratefuldead
2013-02-28, 23:23
Sov ordentligt och drick vatten istället för att leta andra genvägar?
chips nonom eju bara potatis och olja nyttigt snackas under bulk enl mig iaf jaekla naturligt om inte annat.
nej men tjänar jag inte mer på ett överskott på 500 än ett på 200-300?
Kommer jag kunna få den kroppsfett procenten till juni-juli utan att förlora för mycket på det? Hur ska jag ta mig till väga? Vilket är det bästa sättet, hur skulle ni ha gjort?
Känns som om du har ett större problem än sockerintaget om du inte orkar hålla dig vaken i skolan. Sov mer?
Annars tycker jag det låter förjävla dumt att gå upp 1kg/veckan bara för att deffa ner dig igen. Risken är att du slutar upp med ännu mindre muskler än nu om du genomför en sådan grisbulk för att sedan ta ner dig till starkvikten igen.
Bulka långsamt. 1-1,5kg/månaden fram till sommaren. Kommer garanterat se bättre ut. I värsta fall kan du alltid köra 3-4 veckors diet i maj/juni bara för att.
aranada05
2013-03-02, 07:40
En viktig faktor som inte tagits upp än:
Hur länge har du styrketränat? Hur stark är du?
Är du helt novis hade jag glömt beach13 i din sits och satsat på att fixa en bra grund.
Om jag hade följt din plan nu hade jag tränat med ett litet överskott för att sedan deffa, vilket redan har nämnts. Fokusera inte så mycket på maten, men se till att käka ordentligt efter träning och passa dig för extrema överskott/underskott som kan uppstå (typ fester/datorspelsdagar)
Lägg fokus på träningen och att bli starkare. Då kommer resten med tiden. Starting strenght är ett bra schema om du inte har ett bra redan :-)
Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk
oliveraustin
2013-03-02, 11:37
Tack för tipsen!
Jag har tränat i 2 år men de har blivit mycket långa avbrott den senaste tiden. Har inte fått tillräckligt hjälp på gymmet och inte brytt mig om kosten tills nu efter jul. Mitt mål med träningen är volym och jag förstår att det är bättre att fortsätta träna. Men finns det möjlighet att träna effektivt nu och äta bra med ett litet överskott. Vad tror ni om 2800 kalorier / 0.5 KG i veckan. Så om kanske 15 veckor väger jag 70. Men då kommer jag ha en massa fett som nu runt magen. Jag vill ha så man kan se sexpacket. Är de bara att deffa så kommer det fram?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tack för tipsen!
Jag har tränat i 2 år men de har blivit mycket långa avbrott den senaste tiden. Har inte fått tillräckligt hjälp på gymmet och inte brytt mig om kosten tills nu efter jul. Mitt mål med träningen är volym och jag förstår att det är bättre att fortsätta träna. Men finns det möjlighet att träna effektivt nu och äta bra med ett litet överskott. Vad tror ni om 2800 kalorier / 0.5 KG i veckan. Så om kanske 15 veckor väger jag 70. Men då kommer jag ha en massa fett som nu runt magen. Jag vill ha så man kan se sexpacket. Är de bara att deffa så kommer det fram?
Tänk inte på sex packet förens du har tränat seriöst i ungefär 2 år.
oliveraustin
2013-03-02, 17:03
Men bättre med ett halvdant sexpack än en tjock mage?
Tack för tipsen!
Du sa att du kunde se sexpacket om du spände magen nu ju? Isf har du knappast mycket fett runt magen, och om du bygger volym nu genom en långsamt bulk så kommer det nog ge bra mycket mer än grisbulka och sen deffa.
oliveraustin
2013-03-02, 22:59
Då kör vi på det!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.