Visa fullständig version : Träning med el utan proteintillskott: effekt på styrka och muskelvolym
King Grub
2013-02-28, 10:50
The purpose of this study was to examine the effects of two different types of protein supplementation on thigh muscle cross-sectional area, blood markers, muscular strength, endurance, and body composition after eight weeks of low- or moderate-volume resistance training in healthy, recreationally trained, college-aged men. One hundred and six men were randomized into five groups: low-volume resistance training with bio-enhanced whey protein (BWPLV; n=22), moderate-volume resistance training with BWP (BWPMV; n=20), moderate-volume resistance training with standard whey protein (SWPMV; n=22), moderate-volume resistance training with a placebo (PLA; n=21), or moderate-volume resistance training with no supplementation (CON; n=21). Except for CON, all groups consumed one shake before and after each exercise session and one each non-training day. The BWPLV, BWPMV, and SWPMV groups received approximately 20g of whey protein per shake, while the BWP groups received 5g additional polyethylene glycosylated (PEG) leucine. Resistance training sessions were performed three times per week for eight weeks. There were no interactions (p>0.05) for muscle strength and endurance variables, body composition, muscle cross-sectional area, and safety blood markers, but main effects for training were observed (p≤0.05). However, Albumin:Globulin ratio for SWPMV was lower (p=0.037) than BWPLV and BWPMV. Relative protein intake (PROREL) indicated a significant interaction (p<0.001) with no differences across groups at pre, however, BWPLV, BWPMV, and SWPMV had a greater intake than PLA or CON at post (p<0.001). The present study indicated that eight weeks of resistance training improved muscle performance and size similarly among groups regardless of supplementation.
J Strength Cond Res. 2013 Feb 25. Muscle Performance, Size, And Safety Responses After Eight Weeks Of Resistance Training And Protein Supplementation: A Randomized, Double-Blinded, Placebo-Controlled Clinical Trial.
Hur var det med proteinintaget?
Ola Wallengren
2013-02-28, 11:10
Med supplementering ca 1.8-2.0g/kg och utan ca 1.3g/kg.
Tack, har inte tillgång till studien än.
Intressant med skillnad.
Usch, jag känner mig som en fyraåring ibland när jag försöker tolka vad studierna kommit fram till :smash:
Kan någon snäll själ sammanfatta enkelt vad dom kom fram till?
Ola Wallengren
2013-02-28, 16:21
Kort: 20g vassleprotein före och 20g efter träningen gav inte bättre resultat än maltodextrin eller ingenting alls.
King Grub
2013-02-28, 16:23
Dessutom fick grupperna som fick vassleproteintillskott ett totalt rejält mycket större proteinintag, men resultaten skiljde sig ändå inte.
Det är träningen som bygger muskler, inte maten eller tillskotten. Det är styrketräning och gener som avgör hur stor dygnets muskeluppbyggnad kommer att bli. För att nå dit krävs energi och protein, men när dom behoven är täckta, äter man inte till sig mer muskler (förvisso ökar muskelmassan även av kraftig överätning, men då blir man samtidigt mycket fetare, så det räknas inte riktigt för en idrottare/kroppsbyggare).
Håller med helt och hållet.
Gener och ett bra träningsupplägg är det viktigaste. Och överskott kan användas för att "tvinga" igång muskelökningar.
Så en normal bulk har alltså ingen betydelse? Att ligga på 2g/kg kv protein är heller inte nödvändigt?
Latissimus Dorsi
2013-03-01, 13:41
Okej. Nu är jag redigt konfunderad.
StretfordEnd
2013-03-01, 13:42
Fan va sjukt, iallafall i min lilla värld.
Nu kanske folk kan inse att allt jävla nojjande med pulver i tid och otid är mestadels slöseri med på både tid och pengar.
Jag får tyvärr intrycket av att många blir förbannade när kosttillskottens betydelse ifrågasätts.
Det är väl inte bara kosttillskotten som ifrågasätts här, utan hela poängen med protein och kcalöverskott för muskelökning?
Skulle vara kul att se hur det skulle skilja sig (om?) mellan 0,8gram /kgkv jämfört med att tillskotta upp det till 1,3gram /kgkv. Vill ha för mig att man i andra studier kommit fram till att man bör närma sig 1,5g protein/kgkv..
Kortfattat: -Alla pengar man lagt på proteinpulver, piller, sprutor, salva, krämer, burkar och tuber är totalt bortkastade. Ät vanlig mat i lagom mängd, träna hårt och rätt + sov/vila rätt så löser det sig. Svårare än så är det inte.
Så allt snack om att inta protein och snabba kolhydrater precis efter träningen är egentligen inte nödvändigt enligt den här studien?
Även att ligga på 2g eller 1.3g per kroppsvikt inte har någon betydelse?
Det säger väl mest att träningen är viktigast
Trocad3ro
2013-03-01, 16:13
Om det är någon som är intresserad av att läsa studien så kan ni skicka ett pm till mig så mailar jag den. Pluggar läkarprogrammet på KI och har tillgång till studien som inte är publicerad ännu (den borde dock vara publicerad inom några dagar).
Det är väl inte bara kosttillskotten som ifrågasätts här, utan hela poängen med protein och kcalöverskott för muskelökning?
Kaloriöverskott ifrågasätts väl inte, det krävs väl fortfarande överskott för att bygga muskler?
Så allt snack om att inta protein och snabba kolhydrater precis efter träningen är egentligen inte nödvändigt enligt den här studien?
Även att ligga på 2g eller 1.3g per kroppsvikt inte har någon betydelse?
Att snabba kolhydrater efter träning inte är speciellt viktigt om man inte är i gigantiskt behov av vrålsnabb påfyllning av sina depåer är väl iofs inget nytt. :cool: snabba kolhydrater innan och under passet verkar ju däremot jäkla najs...
Latissimus Dorsi
2013-03-01, 16:46
Kortfattat: -Alla pengar man lagt på proteinpulver, piller, sprutor, salva, krämer, burkar och tuber är totalt bortkastade. Ät vanlig mat i lagom mängd, träna hårt och rätt + sov/vila rätt så löser det sig. Svårare än så är det inte.
Tycker du drar på lite stora växlar. Well, exklusive biten med sprutor salvor krämer burkar och tuber. Om inte dessa nu är olagliga :D
Precis som trocad3ro så pluggar jag läkarprogrammet på KI och fick tillgång till studien därifrån, här är lite utdrag från diskussionsdelen av studien:
The present study results indicated that although the BWPLV, BWPMV, and SWPMV groups consumed an overall higher protein diet due to supplementation, the effects of training were the most prominent among all groups. Furthermore, similar results were seen when individuals completed a lower volume training program in conjunction with protein supplementation, indicating the importance of including additional protein to a diet when a moderate or high volume program cannot be completed. Earlier studies have shown that resistance training alone increases muscle protein synthesis (MPS) on a molecular level (35, 48), reflecting the anabolic changes that appeared in the CON and PLA groups.
..
Chromiak et al. (13) investigated the effects of a whey protein, amino acid, and creatine-containing drink versus carbohydrate placebo during 10 weeks of resistance training in men.
Similar to the present study, there were no differences between the two groups, however, the authors reported a trend towards greater increases in fat free mass for the active supplement group. Additionally, Andersen et al. (2) reported that a 25g protein-containing drink before and after resistance training sessions over 14 weeks increased type I and II muscle fiber hypertrophy and improved performance compared to a carbohydrate placebo. Willoughby et al. (63) studied the effects of a 20g protein or placebo drink before and after training sessions and reported improvements in markers of MPS, body composition, and performance after 10 weeks of resistance training with the protein drink. Similar to the present study, Ogasawara et al. (42) reported hypertrophic responses after similar training volume was implemented in previously trained individuals using bench press, as indicated by changes in mCSA measured by MRI.
..
Furthermore, young healthy men may have such a high basal level of MPS (61, 64) that 8 weeks of whey protein and leucine supplementation may do little to further enhance MPS amidst the anabolic stimulus of resistance training. This may partially explain why this study showed no significant effects of protein supplementation beyond the resistance training during the 8-week study period, regardless of treatment group.
..
Förhoppningsvis fick ni en liten inblick i studien, utdragen var endast från diskussionsdelen så det finns mycket mer att läsa. Rekommenderar alla att läsa hela studien innan man börjar dra förhastade slutsatser :)
Om det är någon som är intresserad av att läsa studien så kan ni skicka ett pm till mig så mailar jag den. Pluggar läkarprogrammet på KI och har tillgång till studien som inte är publicerad ännu (den borde dock vara publicerad inom några dagar).
Inte publicerad än? Den är ju redan publicerad.. bara inte i tryckt form.
Inte publicerad än? Den är ju redan publicerad.. bara inte i tryckt form.
Skulle du kunna länka studien? Jag har nämligen bara det accepterade manuset till studien, inte den färdiga (trodde inte heller den var publicerad än) :smash:
King Grub
2013-03-01, 17:32
Den är inte publicerad, utan det är ett manuskript i "Ahead-of-Print" form. Nästan alla studier som postas på forumetet är i sådan manuskriptform när dom postas. Sedan dröjer det veckor eller månader innan den publiceras.
Den är inte publicerad, utan det är ett manuskript i "Ahead-of-Print" form. Nästan alla studier som postas på forumetet är i sådan manuskriptform när dom postas. Sedan dröjer det veckor eller månader innan den publiceras.
Ok, som jag trodde då. AoP-manus kan vara svåra att få tag på (om man inte vet var man ska leta), oftast hittar man bara ett abstract men det är svårt att dra slutsatser enbart utifrån den! :)
Jag har sedan väldigt länge varit övertygad om att det är det hårda arbetet i gymmet som bygger musklerna och inte kosten. Kosten har endast en tillåtande effekt. När man nått adekvat proteinnivå och kalorinivå så behövs inget överskott alls. Detta blir mer aktuellt ju äldre man är. Möjligtvis tror jag att överskott kan fungera bättre när man är yngre.
Detta är vad jag själv tror. Forskningen är inte där än men vi får väl se om några år.
Anders The Peak
2013-03-01, 21:07
Länk till studien (http://www.unboundmedicine.com/medline/citation/23442287/Muscle_Performance_Size_And_Safety_Responses_After _Eight_Weeks_Of_Resistance_Training_And_Protein_Su pplementation:_A_Randomized_Double_Blinded_Placebo _Controlled_Clinical_Trial_)
King Grub
2013-03-01, 21:20
Det där är just "ahead-of-print"-manuskriptet.
Första 3 åren hävde jag i mig protein och nojjade, de resterande 10 har jag legat på dryga 100g/dag på 3 måltider, ofta tränat kväll och inte ätit något efter passet. Har vuxit precis lika bra som andra i min omgivning under hela tiden.
Helt bisarrt läsa här på forumet, allt trixas med. Tonåringar som bränner av tusenlappar på en massa tillskott, räknar allt de äter, som knappt verkar kunna sova om de fått i sig 280g protein istället för 300. Många verkar ju rent av ha bränt av en handpenning till hus bara på kyckling och pulver innan de ens har fyllt 30, likväl ser det inte bättre ut. *rolleyes*
Så att tajma med aminosyror hit och dit osv och köra enligt sätt som Bartoll t ex ger inte bättre resultat under överskott?
Lilla Ludde
2013-03-01, 22:03
Med andra ord så tränar dom för dåligt, dom som säger att dom inte växer?
"För dåligt" är ju lite relativt. Förmodligen tränar de med ett för dåligt träningsprogram och har för dålig följsamhet för att få resultat. Styrketräning tar tid.
Ökningar på gymmet är såklart alltid viktigare än att äta rätt aminosyror vid rätt tidspunkt. Och ett överskott är viktigare än proteinintag, förutsatt ett adekvat proteinintag.
Dock betyder inte den här studien att vassleprotein är bortkastade pengar. Det har gjorts fler studier på området. För att inte tala om andra kosttillskott.
Med andra ord så tränar dom för dåligt, dom som säger att dom inte växer?
Personligen tror jag att många låter proteinmissbruket dra ner dem i fördärvet då de får i sig för lite kolhydrater och därför aldrig lyckas prestera. Folk är så lata idag att med ~3g/kg i protein vilket inte tycks vara helt ovanligt blir det ju knappt någonting kvar alls att fylla ut resten av kalorierna med.
Till er som säger er inte få några resultat, prova göra tvärt om en längre period. Minimera proteinintaget och försök att få i er så mycket kolhydrater ni bara kan istället. Skit i kycklingen och tryck i er mängder med pasta/potatis/ris istället, vikterna och måtten kommer att börja öka det garanterar jaeg.
Lilla Ludde
2013-03-02, 00:43
Själv ligger jag på ca 50gram kolhydrater per dygn, i snitt 1,5-2 gram protein per kilo kroppsvikt. Varje gång jag räknar efter så hamnar jag på kaloriunderskott. Inne på mitt tredje år på gymmet, varav ett år på denna kosten.
Tappar sakteliga i fettprocent. Men jag ökar samtidigt i vikter på gymmet.
Så visst kan man prestera på underskott också
Det känns som det har gått hysteri i det här med kosttillskott, många unga killar på gymmet som sippar på sina aminosyreshakes och tror att detta ska göra underverk.
När allt egentligen är så simpelt. Lyfter man tungt så kommer man snart lyfta tyngre.
Personligen tror jag att många låter proteinmissbruket dra ner dem i fördärvet då de får i sig för lite kolhydrater och därför aldrig lyckas prestera. Folk är så lata idag att med ~3g/kg i protein vilket inte tycks vara helt ovanligt blir det ju knappt någonting kvar alls att fylla ut resten av kalorierna med.
Till er som säger er inte få några resultat, prova göra tvärt om en längre period. Minimera proteinintaget och försök att få i er så mycket kolhydrater ni bara kan istället. Skit i kycklingen och tryck i er mängder med pasta/potatis/ris istället, vikterna och måtten kommer att börja öka det garanterar jaeg.
Nu ska vi väl iofs inte överdriva?
watertouch
2013-03-02, 01:41
Men vafan, vad käka ni när ni var yngre, lr internet forum knappt fanns... Rostmackormed kaviar/ost lr nudlar... Sen vart det populärt med Twinlab och AST....
Får du platts i magen ta ett kycklingbröst, annars en wheydrink....
Tycker det känns rätt bra att träningseffekt kan få en liten revival hos pöbeln.
Detta var sjukt intressant. Särskilt med tanke på att wolf och tipton hävdat att mer aminosyror ledde till mer anabolism även efter att proteinbehovet blev täckt. Denna studie motsäger det totalt vilket är slönt. Då kanman satsa mer på kolhydrat och det är ju så gutt ^^
King Grub
2013-03-02, 09:13
Denna studie motsäger det totalt
Inte alls. Det här är en studie som visar effekterna av styrketräning.
Anders The Peak
2013-03-02, 09:24
Detta var sjukt intressant. Särskilt med tanke på att wolf och tipton hävdat att mer aminosyror ledde till mer anabolism även efter att proteinbehovet blev täckt. Denna studie motsäger det totalt vilket är slönt. Då kanman satsa mer på kolhydrat och det är ju så gutt ^^
slutkontentan av den här studien:
The present study indicated that eight weeks of resistance training improved muscle performance and size similarly among groups regardless of supplementation.
Men jag är vertygad om att timning före och efter passet är av stor betydelse över tid.
Den här är rätt intressant (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3577454/)
Nu ska vi väl iofs inte överdriva?
Med minimera menar jag inte att försöka nolla proteinet. Fyller du dina kcal med fokus på så mycket kolhydrater som möjligt kommer du få i dig mer än nödvändigt med protein utan att behöva unna det en tanke. Tillskott och överdriven konsumtion av protein är av mina erfarenheter enbart bortkastade pengar samt slitsamt för vissa.
Ingen studie kan ta död på behovet av att lägga största möjliga tankekraft på ätandet. Att äta eller inte äta. Det är frågan.
Dessutom, vad innebär "recreationally trained" i det här sammanhanget?
Anders The Peak
2013-03-02, 13:11
vardagstränad dvs promenader osv...
Du läser från studien nu antar jag?
Jag vet vad det bokstavligt betyder på svenska, men jag undrade vad det betydde exakt i den här studien.
Dessutom...tycker du inte att "vardagstränad d v s promenader osv" låter lite vagt?
Anders The Peak
2013-03-02, 18:10
Du läser från studien nu antar jag?
Jag vet vad det bokstavligt betyder på svenska, men jag undrade vad det betydde exakt i den här studien.
Dessutom...tycker du inte att "vardagstränad d v s promenader osv" låter lite vagt?
Subjects
One hundred and six healthy, active men volunteered for this investigation. Subject demographics for each group are shown in Table 1. All procedures were approved by the Institutional Review Board for the protection of human subjects, and a written informed consent was obtained from each participant prior to any testing. Supplement and exercise history was also recorded, and none of the participants had taken any nutritional supplements within the nine weeks prior to their initial testing date. Sixty seven (63.2%) of the 106 subjects reported participating in 3.7 ± 2.2 hours of aerobic exercise, 49 (46.2%) of the 106 subjects participated in 3.3 ± 1.3 hours of resistance exercise, and 62 (58.5%) of the 106 subjects participated in 3.3 ± 2.3 hours of recreational sports per week. The remaining participants reported participating in no additional physical activity and none of the participants were competitive athletes. All participants were instructed to maintain their current exercise regimen and to not increase nor decrease their total amount of physical activity. There was no regulation of extramural physical activity. Subjects were asked to maintain aerobic activities throughout the duration of the study and refrain from additional resistance exercise outside of their supervised study-related training sessions.
Bikramyoga.
Hädanefter tänker jag följa konceptet "gröt gör dig stark". Drar ner på proteinshakes och käkar MASSOR AV GRÖT! JA! MR.OLYMPIA 2014 HÄR KOMMER JAG!
Påverkar proteinmängden mest massan? Eller också styrkan?
Om man kör lågreps och rätt få set med tunga vikter, behöver man då lika mycket protein som man skulle behöva om man kör lite fler reps och fler set med lättare vikter?
Lågpastöriserad
2013-07-18, 21:52
Detta är typisk information som bara vilseleder en.
Det här ska man inte ens ta åt sig av. Nästa gång länkar killen säkert en studie som säger precis motsatta om 5 år.
Detta är typisk information som bara vilseleder en.
Det är inte direkt ny information att proteintillskott oftast ses rätt effektlösa så länge proteinintaget under dygnet är adekvat.
Jag undrade en sak, "alla" de här studierna som visar på en stor ökning av proteinsyntesen vid intag av EAA/BCAA vid träning, är försökspersonerna i fastande tillstånd då eller välfödda? Finns massa aminosyror i blodet redan torde väl effekten bli mindre right?
proteinsynthesis
2013-07-19, 11:04
Så att tajma med aminosyror hit och dit osv och köra enligt sätt som Bartoll t ex ger inte bättre resultat under överskott?
Inte direkt enligt denna studie, men om du via dessa ritualer presterar bättre på gymmet så ger de indirekt resultat.
<rant>
Tyvärr finns det ju inget monetärt intresse i att skifta fokus bort från kosttillskott och i sanningens riktning.
Om massorna fick reda på att det var hyfsat hård och hyfsat klok träning och inte vad PT-branchen - som försörjer sig på utfall på liten boll - och kosttillskottbranchen vill sälja till en som ger resultat så hade en stor kassako försvunnit.
Och hur ska alla stackars bloggare kunne försörja sig när de inte kan få reklamintäckter från ännu ett inlägg om esoteriska meal-timing-strategier?
</rant>
Det är inte direkt ny information att proteintillskott oftast ses rätt effektlösa så länge proteinintaget under dygnet är adekvat.
Jag undrade en sak, "alla" de här studierna som visar på en stor ökning av proteinsyntesen vid intag av EAA/BCAA vid träning, är försökspersonerna i fastande tillstånd då eller välfödda? Finns massa aminosyror i blodet redan torde väl effekten bli mindre right?
Studier på EAA och dylikt utförs rätt ofta i fastande tillstånd, ja. Motiveringer är ju lite att man ska vara på "baseline" så att säga och inget annat ska potentiellt störa mätningarna.
Sen mäts ju då akut proteinsyntes.
Självklart dras ju siffrorna från forskningen helt ur kontext och placeras i marknadsföringsfolder. Inga konstigheter.
600% ökning kan säkert resultera i flera mg muskelmassa / år...
Det hela faller tillbaka på att massorna inte kan och/eller har intresse av att faktiskt läsa och förstå studierna.
Anders The Peak
2013-07-19, 13:26
De flesta studier som görs är relativt korta och relativt intetsägande eftersom personerna är inte representativa, eftersom de inte är dopade, och utifrån empiri kan säkerligen slutsatsen att ett högre proteinintag jämfört med RDA ha betydelse för utvecklingen.
De flesta studier som görs är relativt korta och relativt intetsägande eftersom personerna är inte representativa, eftersom de inte är dopade, och utifrån empiri kan säkerligen slutsatsen att ett högre proteinintag jämfört med RDA ha betydelse för utvecklingen.
Är väl inget snack om att det inte skulle vara fördelaktigt att ligga över RDI...
Men sen är det väl även så att ju mer tränad man är desto bättre aminosyrekänslighet får man. Vilket borde innebära att en vältränad person har lägre proteinbehov. Även när det gäller att bygga maximalt med muskler.
Om "rekreationstränande" bygger optimalt på 1.3g kan man nästan gissa att någon som styrketränat seriöst i 5 år klarar sig på en lägre mängd än så? Jag har svårt att smälta mitt eget resonemang. Jag skulle inte "våga" lägga mig på 80g protein om dagen. Förmodligen för att jag behöver mer belägg för att övertygas och inte vill riskera uteblivna ökningar. Better safe than sorry. Dock så innebär den filosofin ett mycket lägre proteinintag än vad det gjorde tidigare (3g/kg). Nu misstänker jag att jag kan känna mig säker på 1.8g/kg. Även om jag inte riktigt kan komma med några bra belägg för just den siffran :P
Förmodligen är man indoktrinerad under så lång tid att man har svårt för att ta till sig informationen.
Lägger man till steroider i ekvationen kanske man kan tillgodogöra sig en större mängd eftersom fysiologin radikalt förändras?
Givetvis så kan det finnas långtidseffekter av ett högt proteinintag (2g+/kg) som inte går att se under en begränsad tidsperiod. Det kan man ju förstås inte utesluta.
Anders The Peak
2013-07-19, 14:18
Men sen är det väl även så att ju mer tränad man är desto bättre aminosyrekänslighet får man. Vilket borde innebära att en vältränad person har lägre proteinbehov. Även när det gäller att bygga maximalt med muskler.
Om "rekreationstränande" bygger optimalt på 1.3g kan man nästan gissa att någon som styrketränat seriöst i 5 år klarar sig på en lägre mängd än så? Jag har svårt att smälta mitt eget resonemang. Jag skulle inte "våga" lägga mig på 80g protein om dagen. Förmodligen för att jag behöver mer belägg för att övertygas och inte vill riskera uteblivna ökningar. Better safe than sorry. Dock så innebär den filosofin ett mycket lägre proteinintag än vad det gjorde tidigare (3g/kg). Nu misstänker jag att jag kan känna mig säker på 1.8g/kg. Även om jag inte riktigt kan komma med några bra belägg för just den siffran :P
Förmodligen är man indoktrinerad under så lång tid att man har svårt för att ta till sig informationen.
Lägger man till steroider i ekvationen kanske man kan tillgodogöra sig en större mängd eftersom fysiologin radikalt förändras?
Givetvis så kan det finnas långtidseffekter av ett högt proteinintag (2g+/kg) som inte går att se under en begränsad tidsperiod. Det kan man ju förstås inte utesluta.
Storförbrukarna omsätter grymt mycket protein per dygn och det är av orsakerna till njurproblemen(samt missbruk av värtabletter diklofenak) även om behovet är lägre jämfört med en som precis som har startad att styrketräna.
600% ökning kan säkert resultera i flera mg muskelmassa / år...
många bäckar små ;) Men om det är så att i de studier där man sett att proteinsyntesen höjs med flera hundra procent oftast är gjorda på fastande individer som får ta aminosyror så är det ju mest relevant för de som tränar just fastande? För en "ät-var-tredje-timme-individ" känns det ju mindre viktigt då aminosyror alltid finns tillgängliga i blodet?
Frågan är om någon bransch lyckats så bra i sin marknadsföring än just kosttillskottsbranschen. Av detta forum att döma verkar det ju rätt vanligt att man köper på sig en mängd kosttillskott, sedan tar man reda på vad dom kan vara bra till :P
många bäckar små ;) Men om det är så att i de studier där man sett att proteinsyntesen höjs med flera hundra procent oftast är gjorda på fastande individer som får ta aminosyror så är det ju mest relevant för de som tränar just fastande? För en "ät-var-tredje-timme-individ" känns det ju mindre viktigt då aminosyror alltid finns tillgängliga i blodet?
Frågan är om någon bransch lyckats så bra i sin marknadsföring än just kosttillskottsbranschen. Av detta forum att döma verkar det ju rätt vanligt att man köper på sig en mängd kosttillskott, sedan tar man reda på vad dom kan vara bra till :P
Precis så. Det är i princip irrelevant om du äter ett par mål om dagen.
Vilket studien som tråden är dedikerad till, för övrigt, pekar på.
Kosttillskottsbranchen är fantastisk. Weidersarna har ju knappast blivit rika på byggare.. det är på kosttillskotten de har dragit in pengar sen dag 1.
Storförbrukarna omsätter grymt mycket protein per dygn och det är av orsakerna till njurproblemen(samt missbruk av värtabletter diklofenak) även om behovet är lägre jämfört med en som precis som har startad att styrketräna.
Jupp. Visst är det nog så. Frågan är om det gör nån nytta för dem. Jag antar att du syftar främst på dopade och stora bodybuilders?
Precis. Att titta på hur mycket proteinsyntesen höjs efter träning är att titta på en väldigt minimal del av vad som orsakar muskeltillväxt.
Man kan jämföra det med att mäta energiförbrukningen/sekund på någon som sprintar. Sedan testa olika sprinterstilar och när man hittat vilken som kostar mest energi drar man slutsatsen att den sprintstilen är bäst för att gå ner i vikt.
Det är mer intressant med "CSA" före och efter en sammanhängande träningsperiod. Men som Anders säger så kanske en studie på 8-12 veckor(?) inte räcker för att få hela sanningen. Däremot finns det heller inga bra belägg för att proteinintag a la 4g/kg gör mer nytta än säg 2g/kg mer än att "man vet inte, så varför inte överdriva?".
Man kan vara öppen för att extremhöga proteinintag kan ha positiva effekter (på muskelmassan) på lång sikt men jag tror iaf att det är osannolikt.
Ja det är nog osannolikt att extremhöga proteinintag gör mycket mer än att öka proteinoxidationen och dessutom gör att kroppen kanske vänjer sig vid sagda höga intag, vilket inte nödvändigtvis är en hit om man vill gå ner i intag.
Och CSA är också mer givande än att mäta akuta skillnader i MPS, då man i det förstnämnda fallet faktiskt ser skillnader i muskelstorlek i praktiken, efter en viss intervention.
Anders The Peak
2013-07-19, 16:26
Ja det är nog osannolikt att extremhöga proteinintag gör mycket mer än att öka proteinoxidationen och dessutom gör att kroppen kanske vänjer sig vid sagda höga intag, vilket inte nödvändigtvis är en hit om man vill gå ner i intag.
Och CSA är också mer givande än att mäta akuta skillnader i MPS, då man i det förstnämnda fallet faktiskt ser skillnader i muskelstorlek i praktiken, efter en viss intervention.
Men om personerna har tränat ett tag så är normalt ingen muskelökning csa av träning och då spelar det ingen roll hur mycket man mäter. När man mäter otränande ökar alla I csa och I visa studier ökar de som har ätit mjölkprotein efter träningspasset mer än de som inte har ätit. När man studererar vältränande ser man ingenting på csa på studier som pågår I ca 12 veckor.
Ett undantag är PA Tesh studie på svenska avancerade bodybuildare som följdes under ett år/ eller tre år men pga ett mindre missbruk I försöksgruppen lades studien I runda arkivet
BobaFett
2013-07-19, 16:34
Jag har aldrig någonsin märkt någon effekt av protein. Bara kaloriöverskott eller underskott. Har vetat om det här i flera år, en kompis på mitt gym sa det för 4-5 år sen. Jag har räknat kalorier i många år, ibland åt jag bara kakor och kaffe vissa dagar. Verkade inte ha någon som helst effekt på muskelbyggandet.
En grej till jag inte märker någon effekt av är vitaminer. Ser till att få i mig allt men mår precis lika bra som innan då jag hade brist på många ämnen t.ex. C-D-E och A vitaminer.
Jag tror att det kommer ta 100 år till innan man kan börja lita på vetenskap när det gäller kost och träning. Man måste ha en helhetsbild innan man kan förstå något och det vi har nu är pusselbitar men vi sätter ihop dem fel.
Det bästa man kan göra är att äta en varierad kost, lite av allt så kanske man prickkar rätt nån gång.
Jag har aldrig någonsin märkt någon effekt av protein. Bara kaloriöverskott eller underskott. Har vetat om det här i flera år, en kompis på mitt gym sa det för 4-5 år sen. Jag har räknat kalorier i många år, ibland åt jag bara kakor och kaffe vissa dagar. Verkade inte ha någon som helst effekt på muskelbyggandet.
Ingen effekt av protein?
Har du provat att köra en period (säg 4-5 månader) och siktat på att nolla proteinet du får i dig jmf. med likvärdig period och iaf kört på 0.8g/kg kroppsvikt?
Misstänker att du kommer att märka skillnad på muskelbyggandet.
har man bara kcal överskott och tillräckligt med protein i överskottet så funkar det
pulver e bra under deff eller vid lathet och dålig aptit.
BobaFett
2013-07-19, 20:32
Ingen effekt av protein?
Har du provat att köra en period (säg 4-5 månader) och siktat på att nolla proteinet du får i dig jmf. med likvärdig period och iaf kört på 0.8g/kg kroppsvikt?
Misstänker att du kommer att märka skillnad på muskelbyggandet.
Fast hur i helvete äter man noll gram protein? Äter du typ bara pasta och ketchup kommer du få i dig protein ändå. Och då snackar vi ändå om ett extremfall.
Kaloriöverskott/underskott är natt och dag. På kcalöverskott höjer jag vikterna från pass till pass och på balans/underskott står det still eller går bakåt.
BobaFett
2013-07-19, 20:34
har man bara kcal överskott och tillräckligt med protein i överskottet så funkar det
pulver e bra under deff eller vid lathet och dålig aptit.
Exakt och "tillräckligt med protein" innebär inte 200g per dag utan förmodligen mycket lägre. I alla fall någonstans där normal kost är tillräcklig utan proteinpulver.
Otroligt intressant studie, beklagar om jag repostar nu men då jag i nuläget ligger på underskott och dessutom använder mig av periodisk fasta som kosthållning ( 2gp / kgv samt ca 0,7-1g f/kgv ) är denna applicerbar på mig då för hård träning väl i viss mån borde kunna vara skadligt för kroppen på ett kontinuerligt underskott ( nu kör ju visserligen jag frotfarande hårdare än snittet, även på underskott .
Sammanfattat:
På ett underskott, är denna studie applicerbar eller är kosten viktigare ?
Otroligt intressant studie, beklagar om jag repostar nu men då jag i nuläget ligger på underskott och dessutom använder mig av periodisk fasta som kosthållning ( 2gp / kgv samt ca 0,7-1g f/kgv ) är denna applicerbar på mig då för hård träning väl i viss mån borde kunna vara skadligt för kroppen på ett kontinuerligt underskott ( nu kör ju visserligen jag frotfarande hårdare än snittet, även på underskott .
Sammanfattat:
På ett underskott, är denna studie applicerbar eller är kosten viktigare ?
Kosten är ju A och O. Därmed inte sagt att tillskott kring träning nödvändigtvis är onödigt. Man har ju faktiskt sett olika resultat i studier. Men sannolikt är det inte fullt så viktigt som tillskottsföretagen vill få det till. Det sammanlagda proteinintaget lär vara viktigare på sikt.
Andra intressanta tillskott är ju t ex kreatin och HMB som kanske ger mer bang for the buck, även vid deff.
Nephelite
2013-07-20, 09:48
bra, mer protein åt mig.
-Englund
2013-07-21, 11:59
Har nu skummat genom denna tråd, och tycker att det dras väldigt långt gångna slutsatser både till höger och vänster.
Om man läser vad som faktiskt skrivits och förhåller sig sakligt till det så slipper man spåra. Det är aldrig lyckat att hoppa från Fakta -> Slutsats. Fråga er först vad Innebörden av vad det skrivna innebär...
Fakta -> Innebörd -> Slutsats...
Dessutom fick grupperna som fick vassleproteintillskott ett totalt rejält mycket större proteinintag, men resultaten skiljde sig ändå inte.
Det är träningen som bygger muskler, inte maten eller tillskotten. Det är styrketräning och gener som avgör hur stor dygnets muskeluppbyggnad kommer att bli. För att nå dit krävs energi och protein, men när dom behoven är täckta, äter man inte till sig mer muskler (förvisso ökar muskelmassan även av kraftig överätning, men då blir man samtidigt mycket fetare, så det räknas inte riktigt för en idrottare/kroppsbyggare).
Faktan/Premissen att det är styrketräning som avgör och inte maten betyder exempelvis inte att tillskott i sig inte är något att ha.
Innebörden som avsågs var att ett högre proteinintag än det som behövs för att täcka sina grundbehov (~1,3g/kv?) inte ger någon påtaglig effekt, och ingenting annat.
Innebär det exempelvis att slutsatsen blir att man inte kan använda tillskott för att uppnå de behoven? - Nej. Sen hur man väljer att göra för att fylla behoven i praktiken är en helt annan sak, men det ska inte blandas ihop med några vetenskapliga slutsatser.
Innebär det exempelvis att du kan äta endast kakor utan någon större effekt på muskeluppbyggnaden? Nej. De indirekta effekterna av att de brister som uppstår uppfattas möjligen inte under en kortare period, men definitivt efter en längre.
Vad det gäller att uppfatta kroppsliga effekter så är människan inte särskilt talangfull när det gäller det. Snarare totalt talanglösa. Vi är selektiva trots att det inte är vår avsikt.
Det behövs korrekt utförda studier för att se de effekterna, och inte ens då uppfattar vi effekterna korrekt och objektivt.
Det krävs ett tränat sinne för att filtrera bort våra selektiva vanor och göra en objektiv tolkning.
så sammanfattat behöver jag bara ta i som en dåre, äta mycket för att "tvinga" igång muskelökningar som tjing sa och bryr mig så mkt om proteinintaget?
Äter man mycket kommer proteinet på köpet.
Satsa krutet på gymmet med ett vettigt upplägg istället.
Andra intressanta tillskott är ju t ex kreatin och HMB som kanske ger mer bang for the buck, även vid deff.
Ifrågasätter inte nu utan frågar bara :)
HMB, är inte studierna som visar bra resultat för det kosttillskottet utförda på otränade? Och när det väl är utförda på tränade individer så visar det egentligen ingen större skillnad?
Hade tänkt testa själv, men det är inget billigt kosttillskott precis.
King Grub
2013-07-21, 20:40
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=106740&highlight=*hmb
HMB och kreatin kan för övrigt ge en additiv effekt på muskelmassa och styrka.
Creatine and beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB) additively increase lean body mass and muscle strength during a weight-training program.
"...In summary, CR and HMB can increase LBM and strength, and the effects are additive. Although not definitive, these results suggest that CR and HMB act by different mechanisms."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11448573?dopt=Abstract
Tycker detta är RIKTIGT intressant! Så då är det egentligen bara att hiva bort all proteintillskotts nojja och bara köra på vanlig husmanskost.
Tycker detta är RIKTIGT intressant! Så då är det egentligen bara att hiva bort all proteintillskotts nojja och bara köra på vanlig husmanskost.
Varför då? Proteintillskott är fortfarande skitbra att fylla ut med under dagen... Speciellt eftersom vassle trumfar kött på många plan, imo
Tillskott (mat el protein innan träning, protein efter) + ordentlig mat är inte alls omständligt att sköta varje dag, så better safe than sorry.
Jag ser inte proteintillskott som andra "tillskott" utan ett komplement till övriga kosten. Relativt billigt, lätt att få i sig och gott (kan vara).
Nephelite
2013-07-25, 15:16
Sedan att det finns andra studier som säger motsatsen är ju lätt att ignorera när denna är så "radikal"
Dock ser den tämligen välgjord ut! vilket är sjukt intressant.
Och jag ser det som en ytterst naturlig mekanism att många av oss blir defensiva/inte tror på det.
Byggarkulturen har ju hyllat höga proteinintag ALLTID more or less.
Det har varit vår grej, en av våra stoltheter och en grundpelare.
löl =)
Sedan att det finns andra studier som säger motsatsen är ju lätt att ignorera när denna är så "radikal"
Frågan är ju hos stort proteinintag deltagarna i fråga haft i de studier som visat positiva resultat? I några jag skummat igenom handlar det ju om proteinintag efter rådande rekommendationer, ex 1,2-1,5 g/kg, och inte kolos 2-3 g/kg. Tar deltagarna på 80 kg då en drink bestående av 20 g vassleprotein ökas ju deras dagliga proteinintag 0,25 g/kg. Då är det ju mycket möjligt att det är just det som ger effekt och inte vasslet i sig, eller den "kritiska" tidpunkt det tas vid. Som jag förstått det görs de flesta studier på deltagare som fastat över natten, så då är det ju inte heller så konstigt att stimuleringen av proteinsyntesen blir så pass hög. I detta fall var det intressant att 40 g protein extra om dagen inte visade sig vara bättre fastän kontrollgruppen inte alls nådde upp till "magiska" 2 g/kg.
Det jag skulle vilja se är fler proteinpulver-/aminosyra-studier där deltagarna 1) redan äter proteinmängder motsvarande "bro-science-rekommendationer", dvs har täckt sitt proteinbehov gott och väl och 2) får äta en måltid innehållande protein någon timme innan träning. Sådana studier kan ju överföras till gymråttor i större utsträckning och således vara av större praktisk betydelse tänker jag =)
Så vad kommer vi egentligen fram till i den här tråden, dvs. kontentan av det hela är?
Nephelite
2013-08-24, 10:54
Finns ingen kontenta.
Fjrebqll
2013-08-24, 11:32
Jodå.
http://impruvism.com/anabolic-window/ :p
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.