handdator

Visa fullständig version : Konstant hungrig

alexander96
2013-02-28, 09:54
Hej, är 16 år och jag styrketränar ca 4-5 dagar i veckan +någon fysträning med laget. Mitt mål är att gå upp långsamt i vikt, dvs en clean bulk. Försöker lägga mig om ungefär energibalans på vilodagar och litet överskott på träningsdagar. Har gått från 75,3 till 76,1 på en månad och det är väl rätt bra takt tycker jag. Mitt problem är bara att den senaste tiden har jag vart extremt hungrig ganska konstant. Känner att jag aldrig riktigt uppnår mättnads känsla alls, då måste jag äta ganska extrema mängder mat. Vet inte riktigt vad jag ska göra åt det? Går ju upp i vikt så de borde ju inte vara pga något underskott? Vet inte heller om min ålder spelar in som gör att jag "behöver näring" på ett annat sätt än vad mitt kostupplägg är.

Tycker ni jag ska sluta räkna kalorier ett tag och bara gå på hungerkänsla? På bra mat då såklart. :d

Pretorian
2013-02-28, 10:02
... är 16 år och jag styrketränar ca 4-5 dagar i veckan +någon fysträning ...
Tycker ni jag ska sluta räkna kalorier ett tag och bara gå på hungerkänsla? På bra mat då såklart. :d

Ja, det tycker jag låter vettigt.

Ramrod
2013-02-28, 10:19
Vad äter du för mat? Det kan ju vara så att du äter mat som mättar dåligt, så att gå över till mat som ger mer mättnad kan vara ett alternativ.

Rakanichy
2013-02-28, 10:33
Din plan att bulka "cleant" tycker jag är helt rätt tänk! och att gå från 75,3 till 76,1 på en månad är ju rätt bra.

Däremot så är du är ung och jag antar att du har börjat på gymmet relativt nyligen med tanke på din ålder. Jag tror gott att du kan gå upp lite snabbare i vikt om detta är fallet. Så ena lösningen skulle vara att kanske dra på 300 -500 extra kcal om dagen.

Om du vill bli mättare på det kaloriintaget du redan har så kan du ju testa att äta lite mer energigles mat, lassa på lite mer sallad och dylikt och ta lite mindre såser.

Fugly
2013-02-28, 10:41
Din plan att bulka "cleant" tycker jag är helt rätt tänk! och att gå från 75,3 till 76,1 på en månad är ju rätt bra.

Däremot så är du är ung och jag antar att du har börjat på gymmet relativt nyligen med tanke på din ålder. Jag tror gott att du kan gå upp lite snabbare i vikt om detta är fallet. Så ena lösningen skulle vara att kanske dra på 300 -500 extra kcal om dagen.

Om du vill bli mättare på det kaloriintaget du redan har så kan du ju testa att äta lite mer energigles mat, lassa på lite mer sallad och dylikt och ta lite mindre såser.

I disagree, jag skulle hellre bulka lite längre med ett mindre överskott än kortare med ett större överskott. Jag rekommenderar ett överskott på 100-300 (ja, jag vet att det är "svårt" att pricka in det, men med dedikation och motivation blir det lättare). Med ett sådant överskott kan du (beroende på din längd) bulka tills vintern och inte bli så fet.

alexander96
2013-02-28, 12:52
Just nu lever jag på ganska "bra" mat faktiskt. Skolmat, hemmalagad(oftast väldigt bra hemlagad mat tex kyckling,ris,potatis, köttfärssås osv) och kvarg och havregrynsgröt som kvällsmål typ. Fyller ut med mycket sallad osv och äter 3000 kalorier träningsdagar och 2500 på vilodagar. Känner mig endå oftast "omättad".

Har styrketränat till och från i ca 2 års tid, effektiv tid kanske ett och ett halvt år. :)

1684_
2013-02-28, 13:07
käka fett också.

alexander96
2013-02-28, 14:22
käka fett också.

Haha ja detta kanske påvärkar. Har inga större fettkällor, förutom att jag någon gång då och då käkar omeletter och ägg.

Duran
2013-02-28, 15:04
Du är ung och aktiv, dra inte på dig en massa fixa idéer i onödan. Ät om du är hungrig, börjar du lägga på dig lite väl snabbt så är det bara att äta lite mindre igen. :)

Reaper123
2013-02-28, 15:31
käka fett också.

Haha ja detta kanske påvärkar. Har inga större fettkällor, förutom att jag någon gång då och då käkar omeletter och ägg.Jag upplever själv att jag är mer hungrig om jag äter lågfett...

Däremot gör ju det låga fettintaget att man kan äta desto mer protein och/eller kolhydrater vilket först och främst ger mer bukfylla och kanske kan vara bra under bulk...

Men jag skulle säga, ät mer om du känner dig hungrig och varför inte lite mer fett om du känner att du äter ganska fettsnålt! (fet fisk, fetare kött, ägg, avokado, ost m.m.)

Gillar dock tanken bakom en "leanbulk", men du är ung och växer fortfarande så skulle du gå upp 1-2kg en månad är det garanterat ingen fara om det inte blir +3kg månaden efter... då kanske det är dags att tänka på matintaget!

Ramrod
2013-02-28, 16:20
Äter du mycket pasta? Jag personligen upplever att pasta mättar väldigt dåligt, mycket sämre än t.ex. ris och potatis, så det kan vara något att testa.

RobinEH
2013-02-28, 17:05
Jag är också väldigt glad i mat. PF samt en ökning av dietärt fett har hjälpt lite grann.
Eftersom du fortfarande är i puberteten så tycker jag att du gott kan äta lite extra.

Wzup2u
2013-02-28, 18:58
hunger beror på enkelt ... att du äter för lite tänk ´å att du tränar det förbränner och du mäste ladda på [utan ved dör elden mata på för att hälla lågorna i brinn]

alexander96
2013-02-28, 19:05
Tack för alla tips. Kommer försöka få i mig lite mer fett, och ja jag ÄLSKAR pasta, men tror jag äter de ungefär lika ofta som potatis/ris. Blir lite så när man inte lagar all mat själv. :)
Kommer också köra "leanbulk" men inte ta de för hårt, är jag hungrig fast jag käkat, äter jag lite mer helt enkelt, nyttig mat, Även om jag ätit bra/mycket hela dagen.

Ramrod
2013-02-28, 19:42
hunger beror på enkelt ... att du äter för lite tänk ´å att du tränar det förbränner och du mäste ladda på [utan ved dör elden mata på för att hälla lågorna i brinn]

Hunger beror nödvändigtvis inte att man äter för lite, det kan också bero på att man äter fel sorts mat, mat som inte mättar eller mat som stimulerar hungern, t.ex. socker, det kan också bero på störningar i hormonsystemen som reglarar mättnad och hunger.

Bryggan
2013-02-28, 19:56
Hunger beror nödvändigtvis inte att man äter för lite, det kan också bero på att man äter fel sorts mat, mat som inte mättar eller mat som stimulerar hungern, t.ex. socker, det kan också bero på störningar i hormonsystemen som reglarar mättnad och hunger.Min far och jag satt och filosoferade över varför man har "lättare" att lägga på sig när man blir äldre, normalt 30+. Att man oftast blir lite mer latare och rör sig mindre är såklart en självklarhet men det nya i diskussionen var han idé om ett åldersförändrat näringsupptag i tarmen. Skulle det kunna vara så att likt typ-2 diabetes där cellerna blir insulin-okänsliga med åldern så kanske omsättningen av essentiella vitaminer också försämras med tiden. Denna försämring leder till ett vitaminunderskott i kroppen som signalerar till hjärnan att stoppa mer mat i munnen än det som egentligen skulle behövas för att kunna tillgodose underskottet.
Det var bara lite filosofi men undrar om det finns någon forskning runt detta?

Fjod0r
2013-03-04, 17:01

Mycket klokt!

LizaK
2013-03-05, 15:53
Du är 16, vilket innebär att du antagligen inte vuxit färdigt. Många växer tills de är 18, vissa till 20.. Osv..
Detta innebär att kroppen behöver extra energi.

Exakt vad din hunger beror på är omöjligt att peka ut, men jag hade nog höjt mitt dagliga kaloriintag en del. Samt ätit saker som mättar, för den psykiska bitens skull. Ingen mår bra i längden av att gå runt & vara hungrig.

alexander96
2013-03-05, 16:44
Tack! Tänker att grejjen med att räkna kalorier som en "vuxen man" kanske inte är lika applicerbar på en kille som fortfarande är i puberterten osv.

slimjim10
2013-03-06, 12:21
När jag bulkar gör jag som dig och tar det långsamt, ca 0,5-1 kg/månad. Och jag har samma "problem" som dig, kan känna mig ganska hungrig trots överskott av kcal. Det löste jag genom att börja äta mer grönsaker helt enkelt=) Köttar på med nästan halva talriken med grönsaker, helst grönsaker som mättar bra exempelvis blomkål, broccoli och morötter. Isbergsallad och gurka är naturligtvis bra och gott, men mättar inte alls lika mycket.

Kan även tillägga att nu när jag deffar så är jag mindre hungrig faktiskt... Dragit ner på kolhydraterna och fyllt på med lite mer protein men framförallt grönsaker. Klagar dock inte:)