handdator

Visa fullständig version : Min kompis sägs ha lagt på sig 30 muskelmassa på två år rent?

Zlatan93
2013-02-27, 23:51
Som rubriken lyder. Är detta vettigt han är nybörjare och har tränat i bara 2 år
Viktstart var 60 kg Nya vikt: 90 kg han sägs ha 12-13 kroppsfett.
Går det att lägga på sig så mkt massa om man är nybörjare. Eller är de ens vettigt. För att när han börja så var han spinkig som fan. Men nu så e han stor och väger faktiskt 90 kg.

MaxHBG
2013-02-27, 23:57
under 2012 till 2013 har jag hitills ökat från 45 kg till 80 kg nu.

Zlatan93
2013-02-27, 23:58
under 2012 till 2013 har jag hitills ökat från 45 kg till 80 kg nu.

Aha okej rena muskler eller ?

Hydlee
2013-02-28, 00:00
Hur gammal? Tajmar man in sin nybörjarboost med sin värsta testosteronboost i puberteten är det väl möjligt att lägga på sig skapligt många kilo, antar jag..

Latissimus Dorsi
2013-02-28, 00:02
Går att gå upp 30 kilo första två åren, men då är Max 5-8 kg muskler resten är vätska och annat blajs :)

Zlatan93
2013-02-28, 00:02
Hur gammal? Tajmar man in sin nybörjarboost med sin värsta testosteronboost i puberteten är det väl möjligt att lägga på sig skapligt många kilo, antar jag..

Han e just nu 18 snart 19 men var 16 när han börja

MaxHBG
2013-02-28, 00:04

nej nej, finns en vatten carbs och lite fett.

The Jax
2013-02-28, 00:05
Jag har ökat från 60 till 80 på ett år ca. Däremot är jag rätt säker på att man inte kan lägga på sig så mycket i ren muskelmassa på så kort tid. Har läst nånstans att det på sin höjd handlar om några kilo muskler per år om man äter och tränar rätt. Steroider är förstås en annan femma..

Rahf
2013-02-28, 00:10
Det är inte mycket torr muskelmassa man bygger på sig. Däremot fettfri massa, där kan man skjuta i höjden. Den felaktiga definitionen för en lekman är muskelmassa = fettfri massa.

Carnes
2013-02-28, 00:39
30kg, absolut. 30kg muskler, nope.

LarsLasr
2013-02-28, 00:59
På samma sätt som att en 200kgs kille lätt kan gå ner i vikt i samband med bra kost, sömn och träning så blir det lätt för en 50kgs sticka att gå upp i vikt i samband med bra kost, sömn och träning. Kroppen kan förändras väldigt fort om behovet är stort(träning) och resurserna finns(mat).

Röda Björnen
2013-02-28, 01:52
Jadå, 30 kg ren muskelmassa på 2 år. Absolut. Helt sant. Utan tvekan. 30 kg - vatten - glykogen - benmassa - [ökad vikt med tillväxt längdmässigt] o.s.v.

Nej han har inte gått upp 30 kg ren muskelmassa.

MVH

Matsa
2013-02-28, 02:43
Det är lite som händer med kroppen i den åldern, det är ju inte bara på längden man växer. Killen det rör sig om var 16 år när han började träna så det är väl inte speciellt osannolikt att han hade gått upp en del i vikt på två år utan att träna alls?

StorEric
2013-02-28, 09:35
En lekmans tankar..

En intressant aspekt som ingen nämner är att killen var spinkig i början vilket tyder på ektomorf, liten förmåga att lägga på sig muskler eller lagra fett.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kroppstyper_(styrketr%C3%A4ning)#Somatotyperna_ino m_tr.C3.A4ning_och_idrott

Men jag är gammal så det tänket kanske är förlegat idag..

JohanLagerström
2013-02-28, 09:47
Va inte så tävla avundsjuk, var glad åt att det går bra för din vän istället. ..

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2

Guybrush82
2013-02-28, 09:48
Det är inte mycket torr muskelmassa man bygger på sig. Däremot fettfri massa, där kan man skjuta i höjden. Den felaktiga definitionen för en lekman är muskelmassa = fettfri massa.

Jag får anse mig som lekman här, men vad är fettfri massa förutom muskler då om vi talar om en "vuxen" person som växt färdigt? Visst den nybildade muskelmassan kan väl lagra in glykogen och vätska, men förutom detta?

bighulken
2013-02-28, 09:55
Det är stoora skillnader på människor!!!
Det händer även mkt i dessa år13-21år.
speciellt för oss killar.även tjejer.
För killar,har mkt hormoner som produceras i egna kroppen just då!
Först har killar tillväxt hormonerna som ökar tillväxten,både på längd och bredd,samt hår växt osv.sen träder testosteron hormonerna in vid ca:12-15 års ålder,kan variera mkt.
sen upphör tillväxt hormonerna vid ca:21 års ålder,kan variera mkt! medans testo fortsätter att verka.

därför kan man växa otroligt mkt i denna ålder också,både i längd och storlek.

kvinnors tillväxt avtar ofta mer vid 15 års ålder.där de ofta växt färdigt,till skillnad mot killar som fortsätter att växa ett par år till.
Det är stora skillnader på män och kvinnor. män har naturligt mer testosteron i kroppen än kvinnor.därav mer aggresivitet också.

bighulken
2013-02-28, 09:56
va inte så tävla avundsjuk, var glad åt att det går bra för din vän istället. ..

Skickat från min gt-i9305n via tapatalk 2

+1

PureWhey
2013-02-28, 09:59

Ja, självklart rena muskler.

bighulken
2013-02-28, 10:01
Ja, självklart rena muskler.

När du skriver ,rena muskler,vad menar du då?

menar du enbart muskler,eller menar du odopade muskler?

andeem
2013-02-28, 10:13
”We have a member here at WFAC who gained 55 pounds in 11 weeks. I shit you not. Zach Evetts started with us here in late August of 2009 and by November 12 when I weighed him and measured his bodyfat he had gained a total of 55 pounds of bodyweight and a little over 31 pounds of lean body mass (LBM). This calculates to a LBM gain of 2.84 pounds per week, approximately the rate of growth seen in young farm animals. Little baby pigs grow about this fast, and lots of people make money by raising baby pigs.”

Mark Rippetoe: The Novice Effect (http://startingstrength.com/index.php/site/article/the_novice_effect#.US8fietYTT4)

Latissimus Dorsi
2013-02-28, 10:23
När du skriver ,rena muskler,vad menar du då?

menar du enbart muskler,eller menar du odopade muskler?

Njae man menar allt som är ren muskelvävnad, dvs endast muskler inte vätska och sånt som musklerna kan lagra.

StorEric
2013-02-28, 10:27
”We have a member here at WFAC who gained 55 pounds in 11 weeks. I shit you not. Zach Evetts started with us here in late August of 2009 and by November 12 when I weighed him and measured his bodyfat he had gained a total of 55 pounds of bodyweight and a little over 31 pounds of lean body mass (LBM). This calculates to a LBM gain of 2.84 pounds per week, approximately the rate of growth seen in young farm animals. Little baby pigs grow about this fast, and lots of people make money by raising baby pigs.”

Mark Rippetoe: The Novice Effect (http://startingstrength.com/index.php/site/article/the_novice_effect#.US8fietYTT4)

Imponerande.. över 1kg i veckan, även om ca hälfen är fett..

kaer
2013-02-28, 10:28
Kan man tänka sig att han blivit lite längre under den här perioden med?
Det är ju inte helt ovanligt att man växer lite mellan 16-19 har jag för mig.

bighulken
2013-02-28, 10:29
Njae man menar allt som är ren muskelvävnad, dvs endast muskler inte vätska och sånt som musklerna kan lagra.

ok,då är jag med.
men varför isolera allt mer å mer.förut var det muskler,nu är det muskler,men utan vätska osv,var ska detta sluta?...........lol.

en muskel fungerar inte utan vätska,dvs,glykogen,blod,vatten mm...senor ligament glidbanor fästen osv.....

men men,detta kan väl diskuteras in i död dgr då...........lol.

andeem
2013-02-28, 10:36
Muskler består till cirka 70 procent av vatten. Om någon (Zach ovan t ex) har gått upp 14 kg i fettfri massa är alltså närmare 10 av dessa vatten. Men i dagligt tal säger man alltså att man lagt på sig 14 kilo muskler.

Latissimus Dorsi
2013-02-28, 10:45
ok,då är jag med.
men varför isolera allt mer å mer.förut var det muskler,nu är det muskler,men utan vätska osv,var ska detta sluta?...........lol.

en muskel fungerar inte utan vätska,dvs,glykogen,blod,vatten mm...senor ligament glidbanor fästen osv.....

men men,detta kan väl diskuteras in i död dgr då...........lol.

Ha ha visst.. Personligen ger jag i blanka fan vad det är för något så länge det inte är fett, växer jag så växer jag :D

Zlatan93
2013-02-28, 11:50
Va inte så tävla avundsjuk, var glad åt att det går bra för din vän istället. ..

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2

absolut är jag glad. Men jag menar cmon 30 kg ren muskelmassa på två år låter ju inte riktigt klokt

Matsa
2013-02-28, 11:59
En lekmans tankar..

En intressant aspekt som ingen nämner är att killen var spinkig i början vilket tyder på ektomorf, liten förmåga att lägga på sig muskler eller lagra fett.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kroppstyper_(styrketr%C3%A4ning)#Somatotyperna_ino m_tr.C3.A4ning_och_idrott

Att han var spinkig kan likagärna (kanske rentav troligare) tyda på att han var en ung kille som inte hade vuxit färdigt ännu.

Sniggel
2013-02-28, 12:04
Har aldrig sett något som bekräftar att en spinkig kille är dömd att för evigt vara spinkig. Kroppstyper är inte permanenta.

Loke
2013-02-28, 12:10
En lekmans tankar..

Har inget med ålder att göra, det var humbug redan från början.

StorEric
2013-02-28, 12:24
Har aldrig sett något som bekräftar att en spinkig kille är dömd att för evigt vara spinkig. Kroppstyper är inte permanenta.

Var det det jag sa?