handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag uppnå mitt första delmål?

HelloGirly
2013-02-27, 22:44
Jag har precis börjat gymma och vill verkligen köra seriöst med långsiktiga mål och tänker verkligen inte bli en sån där som hoppar av efter några veckor, bara så det är sagt!...

Jag behöver lite råd och tips om hur jag ska börja min träning nu och uppnå mitt första delmål som är att bara komma i form till sommaren först och främst. Tills dess vill jag hinna bygga upp så mycket muskler jag kan men också deffa ner mig (kanske 5-6 kg). Jag tänkte först att jag skulle satsa på att bara bygga under ca 1,5 månad eller något och sedan lägga på en diet och lite mer kondition. Men jag kanske kan bygga muskler även fast jag kör diet och kondition redan på en gång? Tiden är ju rätt kort fram till bikinin ska på liksom.

Hur ska jag göra?

J3T69
2013-02-28, 11:14
Jag har precis börjat gymma och vill verkligen köra seriöst med långsiktiga mål och tänker verkligen inte bli en sån där som hoppar av efter några veckor, bara så det är sagt!...

Jag behöver lite råd och tips om hur jag ska börja min träning nu och uppnå mitt första delmål som är att bara komma i form till sommaren först och främst. Tills dess vill jag hinna bygga upp så mycket muskler jag kan men också deffa ner mig (kanske 5-6 kg). Jag tänkte först att jag skulle satsa på att bara bygga under ca 1,5 månad eller något och sedan lägga på en diet och lite mer kondition. Men jag kanske kan bygga muskler även fast jag kör diet och kondition redan på en gång? Tiden är ju rätt kort fram till bikinin ska på liksom.

Hur ska jag göra?

Tjing!
Du hinner inte bygga nåt fram till sommaren om du tror det,inte mycket i allafall.
Antingen så bygger du muskler eller så deffar du.Det är jättesvårt att göra bägge samtidigt.
Vill du ha mera massa ät mer mat och se till att du har ett överskott på kalorier.Vill du ner i fett%,ligg på ett underskott av kalorier.
Gör en sak först och sedan den andra.inte bägge på en gång.)

Noppe
2013-02-28, 14:08

Hur ska jag göra?

Hade jag varit du så hade jag deffat fram till sommaren, försökt behålla så mycket muskelmassa som möjligt. Och det är faktiskt inte omöjligt att bygga lite samtidigt som du deffar. Kör du ~0.5kg i veckan så har du gått ner dina 5kg förmodligen.

Sen när du gått ner dina kilon och kanske till och med byggt lite muskler så kommer du garanterat känna dig bättre i bikinin :)

HelloGirly
2013-02-28, 20:27
Känns bara så tråkigt att inte hinna bygga några muskler. Vad gör man då på gymmet liksom? Att gå ner i vikt är inte så svårt. Men jag kör väl styrka ändå nu och hoppas på att jag kanske kan få upp lite muskler iaf.

tompa39
2013-02-28, 20:35
Ligg på ett kaloriunderskott på 500 kcal dagligen och få i dig gott om proteiner, 2g x din kroppsvikt. Då kan de mycket väl hända att du lyckas bygga lite och tona ner dig tillsommaren. Sen brukar man se mer muskulös ut ändå när man är lite deffad eftersom konturer syns mer. Även om man inte har mycket muskler till att börja med. Lycka till!

LillisJ
2013-02-28, 20:37
Känns bara så tråkigt att inte hinna bygga några muskler. Vad gör man då på gymmet liksom? Att gå ner i vikt är inte så svårt. Men jag kör väl styrka ändå nu och hoppas på att jag kanske kan få upp lite muskler iaf.

Eftersom att du kommer att nyttja av 'noob-gains' så kommer du antagligen bygga även på underskott medans du förlorar fett.

HelloGirly
2013-02-28, 20:45
Men om jag ska planera en träningsvecka, hur många pass styrka och hur många pass kondition ska jag köra? Andra tips? =) Skönt att ni är så hjälpsamma här på kolo

tompa39
2013-02-28, 21:29
Men om jag ska planera en träningsvecka, hur många pass styrka och hur många pass kondition ska jag köra? Andra tips? =) Skönt att ni är så hjälpsamma här på kolo

Klarar du av att sköta dieten så kan du ju strunta i kondition och bara köra styrka eftersom du är fokuserad på att bygga. Så hade jag gjort. Eventuellt lägga in nåt pass kondition om kaloribudgeten är tight. But thats just me.

HelloGirly
2013-02-28, 21:37
Hur illa är det för musklerna om man skulle råka ligga på ett lägre underskott än 500 kcal?

vicarious
2013-02-28, 21:50
Hur illa är det för musklerna om man skulle råka ligga på ett lägre underskott än 500 kcal?

Inte illa alls om du menar det du skriver. Det enda som händer då är ju att viktnedgången tar längre tid. Men om du menade större underskott än 500 kcal så ökar risken för muskelförlust, välmåendet kan försämras, hungern kanske ökar osv..