handdator

Visa fullständig version : Tips och råd

tompa39
2013-02-27, 02:33
Har haft ett uppehåll på ett par år ifrån träning men har kommit tillbaka och har kört bra i 1 år nu. Började på 60kg och ligger nu på 73kg (168cm). Hade kunnat tänka mig att bygga lite till men vill inte riskera att bli för "bullig" så jag håller på med en deff som skall resultera i synliga rutor utan för mycket tappad muskelmassa. Har hållit på ca 1 månad nu och har gått från 84 cm i midjan till 78cm och en tappad vikt på 1kg. Tycker att det står stilla nu. Både när man mäter och tittar i spegeln. Undrar lite om mitt upplägg är bra. Enligt uträkningar med harris&benedict ekvationen så skall jag äta 66.5 + (13.75 x 73) + (5.003 x 168) - (6.775 x 33) x 1.2 = 2022 kcal en dag utan träning. Jag tränar i princip dagligen och har därför lagt upp en budget 1800 kcal. Tycker det verkar rimligt för att minska i lagom takt. Träningen är fördelad på 5 dagar där jag kör tungt med max 6rep/set.

Matschema är enligt följande(med små variationer från dag till dag):

500g kvarg, fun light, 40g müsli
Protein: 63g, kcal: 550

Protein-drink
Protein: 30g, kcal: 140

200g kycklingfile, ris, sallad
protein: 40g, kcal: 500

500g kvarg, fun light, 40g müsli, bär, jordnötssmör
protein: 65g kcal: 600

Totalt: kcal: 1790, protein: 198g

Det är alltså på ett ungefär. Hur verkar detta upplägget?
96799

J3T69
2013-02-27, 13:49
Har haft ett uppehåll på ett par år ifrån träning men har kommit tillbaka och har kört bra i 1 år nu. Började på 60kg och ligger nu på 73kg (168cm). Hade kunnat tänka mig att bygga lite till men vill inte riskera att bli för "bullig" så jag håller på med en deff som skall resultera i synliga rutor utan för mycket tappad muskelmassa. Har hållit på ca 1 månad nu och har gått från 84 cm i midjan till 78cm och en tappad vikt på 1kg. Tycker att det står stilla nu. Både när man mäter och tittar i spegeln. Undrar lite om mitt upplägg är bra. Enligt uträkningar med harris&benedict ekvationen så skall jag äta 66.5 + (13.75 x 73) + (5.003 x 168) - (6.775 x 33) x 1.2 = 2022 kcal en dag utan träning. Jag tränar i princip dagligen och har därför lagt upp en budget 1800 kcal. Tycker det verkar rimligt för att minska i lagom takt. Träningen är fördelad på 5 dagar där jag kör tungt med max 6rep/set.

Matschema är enligt följande(med små variationer från dag till dag):

500g kvarg, fun light, 40g müsli
Protein: 63g, kcal: 550

Protein-drink
Protein: 30g, kcal: 140

200g kycklingfile, ris, sallad
protein: 40g, kcal: 500

500g kvarg, fun light, 40g müsli, bär, jordnötssmör
protein: 65g kcal: 600

Totalt: kcal: 1790, protein: 198g

Det är alltså på ett ungefär. Hur verkar detta upplägget?
96799

Du kan ju i princip äta det du vill bara du håller c:a 2g protein pkv.och ett underskott av kalorier.
Det funkar bra för mig och jag behöver inte snöa in på att äta en viss mattyp
utan äter det jag vill fast lite mindre portioner.
Sen har jag en matvåg vilket är väldigt bra hjälpmedel:)
Lycka till med din diet!

tompa39
2013-02-27, 17:03
Du kan ju i princip äta det du vill bara du håller c:a 2g protein pkv.och ett underskott av kalorier.
Det funkar bra för mig och jag behöver inte snöa in på att äta en viss mattyp
utan äter det jag vill fast lite mindre portioner.
Sen har jag en matvåg vilket är väldigt bra hjälpmedel:)
Lycka till med din diet!

Men uträkningen verkar rimlig? Som sagt så tycker jag att det har stannat upp trots att jag sköter min diet. Kan jag kanske behöva justera ner kcal mängden lite till? Jag vill inte ligga för lågt och riskera att förlora muskelmassa. Tack för svaret :hbang:

StretfordEnd
2013-02-27, 17:14
Men uträkningen verkar rimlig?

Svårt att säga något om uträkningarna, eftersom du inte skriver t.ex hur mycket ris du har till din kyckling. En detalj som känns fel, är att du bara lägger till 50kcal för bär och jordnötssmör (måltid #4 jämfört med #1). Kan stämma såklart, just sayin... Det blir inte mycket jordnötssmör av det där :D

tompa39
2013-02-27, 17:40
Svårt att säga något om uträkningarna, eftersom du inte skriver t.ex hur mycket ris du har till din kyckling. En detalj som känns fel, är att du bara lägger till 50kcal för bär och jordnötssmör (måltid #4 jämfört med #1). Kan stämma såklart, just sayin... Det blir inte mycket jordnötssmör av det där :D

Jag brukar väga och justera beroende på hur mycket jag fått i mig under dagen. Det var därför jag skrev att det ser ut så på ett ungefär ;) Jordnötssmör tar jag endast en tsk och det brukar bli 1 dl hallon beroende på om jag ligger på budget eller inte. Det är mer totala kcal beloppet som jag undrar över. Om det är rimlig uträkning för hur mycket jag bör få i mig.

StretfordEnd
2013-02-27, 18:07
Jag brukar väga och justera beroende på hur mycket jag fått i mig under dagen. Det var därför jag skrev att det ser ut så på ett ungefär ;) Jordnötssmör tar jag endast en tsk och det brukar bli 1 dl hallon beroende på om jag ligger på budget eller inte. Det är mer totala kcal beloppet som jag undrar över. Om det är rimlig uträkning för hur mycket jag bör få i mig.

Fair enough!
Det verkar rimligt, om det sedan fungerar är en annan femma. Din midja har minskat 6cm på en månad skriver du. Det är väl ett bra resultat? Viktmässiga platåer kan man stöta på och de kan vara ett par veckor. Sen finns det ju andra faktorer som kan påverka vikten, såsom mängden kolhydrater och salt i din kost (vätskebindande). Jag hade fortsatt med samma upplägg nån vecka till och sneglat både på vågen och spegeln.

Simonbaws
2013-02-27, 18:22
lånar tråden lite, om man ska ligga på runt 2000 kalorier på en träningsdag och man kör ett styrkepass som kanske förbränner 300 kalorier, ska man då äta 2300 eller? är det så folk kör?

tompa39
2013-02-28, 12:06
lånar tråden lite, om man ska ligga på runt 2000 kalorier på en träningsdag och man kör ett styrkepass som kanske förbränner 300 kalorier, ska man då äta 2300 eller? är det så folk kör?

Om du deffar och ditt basala energibehov är 2500 så ska du ligga på 2000 och om du tränar kan du givetvis lägga till 300 kalorier. Så länge du har ett underskott på 500 kalorier så är allt grönt.

J3T69
2013-02-28, 13:54

så gör jag i allafall.

cerouno
2013-02-28, 16:07

Så gör jag också! Jag räknar tom. alla minuters promenader till och från jobbet tex. 45min ( en halv Vanilj Kesella burk tack!) och har gott ner 0,5-0,7 varje vecka.